AnonymBruker Skrevet fredag kl. 21:00 #41 Skrevet fredag kl. 21:00 Tusen takk alle sammen for svar. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg finner vel ut av det. Synes elbiler høres skummel ut nå, virker som det er masse feil og styr og dårlige biler. Anonymkode: e289c...120
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:50 #42 Skrevet fredag kl. 22:50 Einus skrev (På 4.12.2025 den 8.20): Om du har lyst på den batteri driten så er det vel bare å kjøpe den da... Har selv 3 Toyotaer, IQ, Yaris Verso og Land Cruiser 100, alle med diesel og de skal jeg verne om så lenge jeg lever. Einus skrev (På 4.12.2025 den 8.34): Klimasamvittighet, tviler sterkt på at noen tenker på det av de som har radiobil i Norge Haha, føler deg tøff nå? 🫠 Må bare gjenta at ID.3 er fortsatt først og fremst en Volkswagen. Ikke kjøp en dårlig, tysk bil! Anonymkode: 8fb52...7c2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:52 #43 Skrevet fredag kl. 22:52 AnonymBruker skrev (1 time siden): ... virker som det er masse feil og styr og dårlige biler. Anonymkode: e289c...120 Det er jo fordi du er påvirket av dieselnissene her inne. Les fagblader og snakk med fagfolk. Gode elbiler fra f.eks. Kia/Hyundai er selvsagt ikke feilfrie heller, men så mye bedre enn gammeldagse fossilbiler! Den diskusjonen er jo over - alle kjøper el nå. Så spesiell er du ikke at du er den ene som ikke får det til. Anonymkode: 8fb52...7c2 3
Mardina Skrevet fredag kl. 23:37 #44 Skrevet fredag kl. 23:37 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk alle sammen for svar. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg finner vel ut av det. Synes elbiler høres skummel ut nå, virker som det er masse feil og styr og dårlige biler. Anonymkode: e289c...120 Da bør du lese deg opp på elbiler. De fleste er driftsikre biler med lite feil. De har mindre deler som også kan gå i stykker. Så du trenger ikke være skeptisk til elbiler. Det er en grunn til at det selges mye elbiler her i landet. Jeg er veldig fornøyd med min lille elbil og skal aldri tilbake til fossilbil. 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:44 #45 Skrevet fredag kl. 23:44 Mardina skrev (6 minutter siden): Da bør du lese deg opp på elbiler. De fleste er driftsikre biler med lite feil. De har mindre deler som også kan gå i stykker. Så du trenger ikke være skeptisk til elbiler. Det er en grunn til at det selges mye elbiler her i landet. Jeg er veldig fornøyd med min lille elbil og skal aldri tilbake til fossilbil. Hvilke bil og model har du? Anonymkode: e289c...120
Mardina Skrevet lørdag kl. 01:19 #46 Skrevet lørdag kl. 01:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke bil og model har du? Anonymkode: e289c...120 Opel Corsa. 2021 modell. Ikke for stor og ikke for liten 😊
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 08:06 #47 Skrevet lørdag kl. 08:06 Mardina skrev (8 timer siden): Da bør du lese deg opp på elbiler. De fleste er driftsikre biler med lite feil. De har mindre deler som også kan gå i stykker. Så du trenger ikke være skeptisk til elbiler. Det er en grunn til at det selges mye elbiler her i landet. Jeg er veldig fornøyd med min lille elbil og skal aldri tilbake til fossilbil. Etter over 40 år som bileier skurrer det når det kommer slike uttalelser. Færre deler ja, som da går på at der forbrenningsmotoren som er byttet ut med en elmotor, så er det ikke der, under panseret de store utgiftene går til. Det er under bilen, som bremser/hjuloppheng/styring som virkelig koster når det slites ut. Og der er de like, uansett drivlinje. Men med null eller lite kunnskaper blir det fremstilt som om det er omtrent gratis å kjøre rundt med elektrisk. Anonymkode: 0b123...786
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:19 #48 Skrevet lørdag kl. 09:19 AnonymBruker skrev (1 time siden): Etter over 40 år som bileier skurrer det når det kommer slike uttalelser. Færre deler ja, som da går på at der forbrenningsmotoren som er byttet ut med en elmotor, så er det ikke der, under panseret de store utgiftene går til. Det er under bilen, som bremser/hjuloppheng/styring som virkelig koster når det slites ut. Og der er de like, uansett drivlinje. Men med null eller lite kunnskaper blir det fremstilt som om det er omtrent gratis å kjøre rundt med elektrisk. Anonymkode: 0b123...786 Men er de delene du snakker om ca lik pris som motorbil? Eller er de betraktelig dyrere? Bil mekanikeren jeg bruker nå sa at delene er ikke så gale pris, slik jeg tolket han så var det deler han kjøper til en billigere peng, slik han gjør med deler til motorbil. Også sa han at det dyreste er jo om man må ha helt nytt batteri etter garantien er gått ut. Anonymkode: e289c...120
Mardina Skrevet lørdag kl. 12:07 #49 Skrevet lørdag kl. 12:07 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Etter over 40 år som bileier skurrer det når det kommer slike uttalelser. Færre deler ja, som da går på at der forbrenningsmotoren som er byttet ut med en elmotor, så er det ikke der, under panseret de store utgiftene går til. Det er under bilen, som bremser/hjuloppheng/styring som virkelig koster når det slites ut. Og der er de like, uansett drivlinje. Men med null eller lite kunnskaper blir det fremstilt som om det er omtrent gratis å kjøre rundt med elektrisk. Anonymkode: 0b123...786 Priser vil være avhengig av hvilken elbil man kjører også. Det ER billigere å drifte en elbil, fordi det er færre deler som kan gå i stykker. At elbiler sliter bremser fortere, er en kjent sak om man leser litt om elbiler. Noe man bør gjøre uansett. Selvfølgelig er det ikke gratis å kjøre elbil, det er det ingen her inne som har påstått. Det som sies er at det er betydelig billigere å drifte en elbil vs. en fossilbil. Det regnestykket skjønner vel du også?
Sticker Skrevet lørdag kl. 12:14 #50 Skrevet lørdag kl. 12:14 AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 13.09): Jeg bruker gjennomsnitt 2000kr i mnd på bensinbilen nå. Med ny bil blir det va 3000-3500kr i mnd for lån samt strømmen det er for å lade hjemme. Anonymkode: e289c...120 Hva er forsikringskostnadene på de 2 bilene?
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 14:21 #51 Skrevet lørdag kl. 14:21 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvilke bil og model har du? Anonymkode: e289c...120 Et par LEAFer og en Kia. Traust, kjedelig, billig å eie. AnonymBruker skrev (6 timer siden): Etter over 40 år som bileier skurrer det når det kommer slike uttalelser. Færre deler ja, som da går på at der forbrenningsmotoren som er byttet ut med en elmotor, så er det ikke der, under panseret de store utgiftene går til. Det er under bilen, som bremser/hjuloppheng/styring som virkelig koster når det slites ut. Og der er de like, uansett drivlinje. Men med null eller lite kunnskaper blir det fremstilt som om det er omtrent gratis å kjøre rundt med elektrisk. Anonymkode: 0b123...786 Du har et poeng, sammenlikne to biler og det er noe felles. Mitt argument går utover dette: Oljer, filtre, ulyder, lekkasjer, girkasse osv. slipper man stort sett helt - noen elbiler har kjølesystem eller reduksjonsgir, men prinsipielt er forskjellen enorm. Vedlikehold av bremser og hjuloppheng har man, som du sier, uansett. Noe som også er fundamentalt viktig er å kjøpe av fabrikker som kan bygge bil. Og da ser jeg alle rundt meg som har prøvd seg på VAG brenne seg stygt: Sensorer, ventiler, programvare, UI-en, eller det idiotiske valget om å spare 3,50 kr på å ha to vindusbrytere for fire heiser. Herregud! I tillegg skal du betale ekstra for alt hos tyskerne; oppvarma ratt, seter, V2L m.m. får du inkludert i en allerede hyggeligere pris hos de som kan dette med å lage bil. Da koster det mindre penger og også mental energi bare å kjøpe en god bil med en gang. Ikke noe som gjør naboen misunnelig, men som ikke gir deg hodepine hele tiden. Anonymkode: 8fb52...7c2 1
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #52 Skrevet 12 timer siden Enmanelskeråhate skrev (På 3.12.2025 den 14.10): Hvis ts ønsker billigste alternativ så er jo selvfølgelig det å kjøre rundt i en 20år gammel bil uten radio, ac og bakpusser og det er jo hans valg Ja, stakkars, det vil jo ikke være til å holde ut. I verste fall må han også åpne bakluken manuelt. Anonymkode: 6cb87...8b2
Enmanelskeråhate Skrevet 11 timer siden #53 Skrevet 11 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, stakkars, det vil jo ikke være til å holde ut. I verste fall må han også åpne bakluken manuelt. Anonymkode: 6cb87...8b2 Du bor vel i telt eller under åpen himmel antar jeg, i værste fall i leilighet;)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå