Gå til innhold

Beholde gammel bil eller kjøpe ny?


Fremhevede innlegg

Skrevet

Tusen takk alle sammen for svar. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg finner vel ut av det. Synes elbiler høres skummel ut nå, virker som det er masse feil og styr og dårlige biler.

Anonymkode: e289c...120

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Einus skrev (På 4.12.2025 den 8.20):

Om du har lyst på den batteri driten så er det vel bare å kjøpe den da... Har selv 3 Toyotaer, IQ, Yaris Verso og Land Cruiser 100, alle med diesel og de skal jeg verne om så lenge jeg lever.

Einus skrev (På 4.12.2025 den 8.34):

Klimasamvittighet, tviler sterkt på at noen tenker på det av de som har radiobil i Norge

Haha, føler deg tøff nå? 🫠

Må bare gjenta at ID.3 er fortsatt først og fremst en Volkswagen. Ikke kjøp en dårlig, tysk bil!

Anonymkode: 8fb52...7c2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

... virker som det er masse feil og styr og dårlige biler.

Anonymkode: e289c...120

Det er jo fordi du er påvirket av dieselnissene her inne. Les fagblader og snakk med fagfolk. Gode elbiler fra f.eks. Kia/Hyundai er selvsagt ikke feilfrie heller, men så mye bedre enn gammeldagse fossilbiler! Den diskusjonen er jo over - alle kjøper el nå. Så spesiell er du ikke at du er den ene som ikke får det til. 

Anonymkode: 8fb52...7c2

  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk alle sammen for svar. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg finner vel ut av det. Synes elbiler høres skummel ut nå, virker som det er masse feil og styr og dårlige biler.

Anonymkode: e289c...120

Da bør du lese deg opp på elbiler. De fleste er driftsikre biler med lite feil. De har mindre deler som også kan gå i stykker. Så du trenger ikke være skeptisk til elbiler. Det er en grunn til at det selges mye elbiler her i landet. 

Jeg er veldig fornøyd med min lille elbil og skal aldri tilbake til fossilbil. 

  • Liker 1
Skrevet
Mardina skrev (6 minutter siden):

Da bør du lese deg opp på elbiler. De fleste er driftsikre biler med lite feil. De har mindre deler som også kan gå i stykker. Så du trenger ikke være skeptisk til elbiler. Det er en grunn til at det selges mye elbiler her i landet. 

Jeg er veldig fornøyd med min lille elbil og skal aldri tilbake til fossilbil. 

Hvilke bil og model har du?

Anonymkode: e289c...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilke bil og model har du?

Anonymkode: e289c...120

Opel Corsa. 2021 modell. Ikke for stor og ikke for liten 😊 

Skrevet
Mardina skrev (8 timer siden):

Da bør du lese deg opp på elbiler. De fleste er driftsikre biler med lite feil. De har mindre deler som også kan gå i stykker. Så du trenger ikke være skeptisk til elbiler. Det er en grunn til at det selges mye elbiler her i landet. 

Jeg er veldig fornøyd med min lille elbil og skal aldri tilbake til fossilbil. 

Etter over 40 år som bileier skurrer det når det kommer slike uttalelser. Færre deler ja, som da går på at der forbrenningsmotoren som er byttet ut med en elmotor, så er det ikke der, under panseret de store utgiftene går til. Det er under bilen, som bremser/hjuloppheng/styring som virkelig koster når det slites ut. Og der er de like, uansett drivlinje. Men med null eller lite kunnskaper blir det fremstilt som om det er omtrent gratis å kjøre rundt med elektrisk.

Anonymkode: 0b123...786

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter over 40 år som bileier skurrer det når det kommer slike uttalelser. Færre deler ja, som da går på at der forbrenningsmotoren som er byttet ut med en elmotor, så er det ikke der, under panseret de store utgiftene går til. Det er under bilen, som bremser/hjuloppheng/styring som virkelig koster når det slites ut. Og der er de like, uansett drivlinje. Men med null eller lite kunnskaper blir det fremstilt som om det er omtrent gratis å kjøre rundt med elektrisk.

Anonymkode: 0b123...786

Men er de delene du snakker om ca lik pris som motorbil? Eller er de betraktelig dyrere? Bil mekanikeren jeg bruker nå sa at delene er ikke så gale pris, slik jeg tolket han så var det deler han kjøper til en billigere peng, slik han gjør med deler til motorbil. Også sa han at det dyreste er jo om man må ha helt nytt batteri etter garantien er gått ut.

Anonymkode: e289c...120

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Etter over 40 år som bileier skurrer det når det kommer slike uttalelser. Færre deler ja, som da går på at der forbrenningsmotoren som er byttet ut med en elmotor, så er det ikke der, under panseret de store utgiftene går til. Det er under bilen, som bremser/hjuloppheng/styring som virkelig koster når det slites ut. Og der er de like, uansett drivlinje. Men med null eller lite kunnskaper blir det fremstilt som om det er omtrent gratis å kjøre rundt med elektrisk.

Anonymkode: 0b123...786

Priser vil være avhengig av hvilken elbil man kjører også. Det ER billigere å drifte en elbil, fordi det er færre deler som kan gå i stykker. At elbiler sliter bremser fortere, er en kjent sak om man leser litt om elbiler. Noe man bør gjøre uansett. 

Selvfølgelig er det ikke gratis å kjøre elbil, det er det ingen her inne som har påstått. Det som sies er at det er betydelig billigere å drifte en elbil vs. en fossilbil. Det regnestykket skjønner vel du også? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 13.09):

Jeg bruker gjennomsnitt 2000kr i mnd på bensinbilen nå. Med ny bil blir det va 3000-3500kr i mnd for lån samt strømmen det er for å lade hjemme.

Anonymkode: e289c...120

Hva er forsikringskostnadene på de 2 bilene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvilke bil og model har du?

Anonymkode: e289c...120

Et par LEAFer og en Kia. Traust, kjedelig, billig å eie.

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Etter over 40 år som bileier skurrer det når det kommer slike uttalelser. Færre deler ja, som da går på at der forbrenningsmotoren som er byttet ut med en elmotor, så er det ikke der, under panseret de store utgiftene går til. Det er under bilen, som bremser/hjuloppheng/styring som virkelig koster når det slites ut. Og der er de like, uansett drivlinje. Men med null eller lite kunnskaper blir det fremstilt som om det er omtrent gratis å kjøre rundt med elektrisk.

Anonymkode: 0b123...786

Du har et poeng, sammenlikne to biler og det er noe felles. Mitt argument går utover dette: Oljer, filtre, ulyder, lekkasjer, girkasse osv. slipper man stort sett helt - noen elbiler har kjølesystem eller reduksjonsgir, men prinsipielt er forskjellen enorm.

Vedlikehold av bremser og hjuloppheng har man, som du sier, uansett.

Noe som også er fundamentalt viktig er å kjøpe av fabrikker som kan bygge bil. Og da ser jeg alle rundt meg som har prøvd seg på VAG brenne seg stygt: Sensorer, ventiler, programvare, UI-en, eller det idiotiske valget om å spare 3,50 kr på å ha to vindusbrytere for fire heiser. Herregud! I tillegg skal du betale ekstra for alt hos tyskerne; oppvarma ratt, seter, V2L m.m. får du inkludert i en allerede hyggeligere pris hos de som kan dette med å lage bil.

Da koster det mindre penger og også mental energi bare å kjøpe en god bil med en gang. Ikke noe som gjør naboen misunnelig, men som ikke gir deg hodepine hele tiden.

Anonymkode: 8fb52...7c2

  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (På 3.12.2025 den 14.10):

Hvis ts ønsker billigste alternativ så er jo selvfølgelig det å kjøre rundt i en 20år gammel bil uten radio, ac og bakpusser og det er jo hans valg

Ja, stakkars, det vil jo ikke være til å holde ut. I verste fall  må han også åpne bakluken manuelt.

Anonymkode: 6cb87...8b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, stakkars, det vil jo ikke være til å holde ut. I verste fall  må han også åpne bakluken manuelt.

Anonymkode: 6cb87...8b2

Du bor vel i telt eller under åpen himmel antar jeg, i værste fall i leilighet;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...