AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #1 Skrevet 7 timer siden Jeg har en Toyota som er 2004 model. Den har gått 250km minst. Men har forstått det slik at de bilene kan bare gå og gå og gå, så lenge det ikke er rust. Bilen har noe rust men den kan brukes videre. Over vinteren må bremsene forran skiftes. Ellers vil den gå gjennom ei kontroll i februar med noe fiksing. Aircondition funker ikke og musikk anlegget funker ikke, har ingen radio. Viskerene bak funker ikke, den har ikke funker på noen år faktisk. Jeg har nå mulighet å kjøpe ny bil. Har da siktet meg inn på Volkswagen id3 i en 2022/2023 modell. Økonomien blir klart mye strammere. Hva ville dere gjort? Fortsatt kjøre gammel bil hvor noen funksjoner ikke funker eller kjøpe en ny bil? Anonymkode: e289c...120
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #2 Skrevet 7 timer siden Jeg bruker gjennomsnitt 2000kr i mnd på bensinbilen nå. Med ny bil blir det va 3000-3500kr i mnd for lån samt strømmen det er for å lade hjemme. Anonymkode: e289c...120
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #3 Skrevet 7 timer siden Flere toyotaer kan gå mer enn 250 km. De fleste biler vil jeg si. Tom uten vedlikehold. Anonymkode: 9a3bc...cca
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #4 Skrevet 7 timer siden Hva har du lyst til selv? Det er jo du som må kjøre og betale for bilen. Anonymkode: 7a782...63d
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #5 Skrevet 7 timer siden Nå har jeg hatt en slik Toyota 1.4D Corolla?? tidligere. Gikk på huggeren i 2024. Ca. 240.000 km pga. rust. Billigst pr.km er def. Toyota. Verditap og rentetap på ID3 vil overstige rep. kostnaden på Toyotaen første året. Delene til gamle toyota er BILLIGE. Kjøp alt du trenger fra autodoc.de. Sleng delene i baksetet og stikk innom et firma drevet av Nikodem, Tymoteusz, Piotr, Natan, Mateusz, Tadeusz, Paweł eller Bartłomiej.(Polakker) Spør hvor mye de skal ha for å bytte. I tillegg er ID 3 kjent for å være en bil med "mye" rart. Og med en garanti på ID3 som går ut neste år vil utgiftene komme fort. Og de er HØYE. Å bytte en "dings" på en ID 3 uten garanti blir lett 30-40.000. Mange har gitt opp ID3 eierskapet og kjøpt noe annet. ID 4 er visstnok bedre, kan ikke bekreftes. Anonymkode: c1c2c...4e0
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #6 Skrevet 7 timer siden Jeg ville beholdt den gamle bilen så lenge som mulig, alternativt få den igjennom PKK på Februar og så selge den med fersk godkjenning. Er den godkjent så er den mye lettere å få solgt, siden det er en Toyota så finnes det flust med kjøpere. Anonymkode: 11c0f...1b6 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #7 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva har du lyst til selv? Det er jo du som må kjøre og betale for bilen. Anonymkode: 7a782...63d Det frister så klart med ny bil. Men jeg syntes det er vanskelig å ta avgjørelse. Blir usikker om det er teit å velge ny bil, når jeg har en bil som kan funke noen år til. Men det vil nok dukke opp litt utgifter her og der med den, da den har noe rust under. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå har jeg hatt en slik Toyota 1.4D Corolla?? tidligere. Gikk på huggeren i 2024. Ca. 240.000 km pga. rust. Billigst pr.km er def. Toyota. Verditap og rentetap på ID3 vil overstige rep. kostnaden på Toyotaen første året. Delene til gamle toyota er BILLIGE. Kjøp alt du trenger fra autodoc.de. Sleng delene i baksetet og stikk innom et firma drevet av Nikodem, Tymoteusz, Piotr, Natan, Mateusz, Tadeusz, Paweł eller Bartłomiej.(Polakker) Spør hvor mye de skal ha for å bytte. I tillegg er ID 3 kjent for å være en bil med "mye" rart. Og med en garanti på ID3 som går ut neste år vil utgiftene komme fort. Og de er HØYE. Å bytte en "dings" på en ID 3 uten garanti blir lett 30-40.000. Mange har gitt opp ID3 eierskapet og kjøpt noe annet. ID 4 er visstnok bedre, kan ikke bekreftes. Anonymkode: c1c2c...4e0 Ja, men er det ikke slik at oppdateringen på id3 er blitt mye bedre nå? Id3 er så mye billigere enn id4 (tror jeg). Anonymkode: e289c...120
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #8 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville beholdt den gamle bilen så lenge som mulig, alternativt få den igjennom PKK på Februar og så selge den med fersk godkjenning. Er den godkjent så er den mye lettere å få solgt, siden det er en Toyota så finnes det flust med kjøpere. Anonymkode: 11c0f...1b6 Ja, kanskje det er det lureste.. Så må jeg lese litt godt på elbiler. Jeg har så lyst på elbil😂 Anonymkode: e289c...120
Enmanelskeråhate Skrevet 7 timer siden #9 Skrevet 7 timer siden Skal den gå igjennom kontrollen så må du vel da skifte bremser, pussermotor bak, ++ og evt fylle på ac(ikke krav) hvis du ikke fikser ting selv er vel det fort 20k Hadde aldri brukt det på en 22 år gammel bil 1
Enmanelskeråhate Skrevet 7 timer siden #10 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg bruker gjennomsnitt 2000kr i mnd på bensinbilen nå. Med ny bil blir det va 3000-3500kr i mnd for lån samt strømmen det er for å lade hjemme. Anonymkode: e289c...120 Lader du hjemme så er det jo maks 2kr mila på en elbil, mindre på en mellomstor/liten 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #11 Skrevet 7 timer siden Enmanelskeråhate skrev (1 minutt siden): Skal den gå igjennom kontrollen så må du vel da skifte bremser, pussermotor bak, ++ og evt fylle på ac(ikke krav) hvis du ikke fikser ting selv er vel det fort 20k Hadde aldri brukt det på en 22 år gammel bil ID 3 2023 har 7500 i omreg avgift. Forsikring på 20.000. dvs 27.000 i utgifter FØR man har kjørt en kilometer. Hvis TS kjøper alle delen på nett eks. Autodoc 3405B1285 RIDEX Bremseskiver og -klosser framaksel, innvendig ventilert for TOYOTA COROLLA | AUTODOC pris og erfaringer 910 kr for bremser bak, 1000 for bremser foran . Dvs nye bremseer for 2000 kr. Så har TS en bil 2 nye år for småpenger. De 2 årene kan han bruke til å "spare" opp egenkapital til nyere bil. Kroner pr.km gruser en trøblete VW ID3... Anonymkode: c1c2c...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #12 Skrevet 7 timer siden Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden): Skal den gå igjennom kontrollen så må du vel da skifte bremser, pussermotor bak, ++ og evt fylle på ac(ikke krav) hvis du ikke fikser ting selv er vel det fort 20k Hadde aldri brukt det på en 22 år gammel bil Jeg har en bilmekaniker som fikser for meg billigere, han kjøper deler billig på nett også får jeg fast 20%. Men man vet jo aldri hva som oppstår. Men det han sa nå, jeg tok bilen inn for en tilstandsrapport. Da sa han at ved vedlikehold så kan den bare kjøre og kjøre og kjøre helt til motoren ruster. Og det er ikke slik rust på motoren nå, men det er en del rust under. Det er ett lite hull på eksos, vet ikke om det er eksospotten eller eksosrøret eller hva det heter. Men det kunne ordnet ved å fylle noe i hullet, det var ikke så stort. Men det var en ting bak, som jeg ikke vet hva heter, men den var veldig rusten. Og over vinteren sa han at bremsene fremme burde skiftes. Men totalt sett hva det vil koste vet jeg ikke. Men hvis id3 er så dårlig, jeg trodde det var en god bil. Hvilken andre alternativer for elbil er bra, som ikke er i prisklasse 500k? Jeg ønsker en liten bil. Vis dere har noen merker og model så kan jeg jo lese på de og. Jeg hadde bare stålsatt meg på at n id3. Anonymkode: e289c...120
aksase Skrevet 7 timer siden #13 Skrevet 7 timer siden For hver dag du får den gamle bilen til å gå uten mye påkost, har du jo spart en masse penger, så jeg ville nok beholdt den gamle en stund til. Jeg ville heller benyttet sjansen til å spare penger til ny bil. Nå vet du jo hva en ny bil vil koste i måneden, så da ville jeg satt av det beløpet på en sparekonto hver måned mens du bruker den gamle. Da får du kjenne litt på hvordan det fungerer økonomisk for deg, og så sparer du samtidig penger til egenkapital på ny bil. 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #14 Skrevet 7 timer siden Enmanelskeråhate skrev (20 minutter siden): Skal den gå igjennom kontrollen så må du vel da skifte bremser, pussermotor bak, ++ og evt fylle på ac(ikke krav) hvis du ikke fikser ting selv er vel det fort 20k Hadde aldri brukt det på en 22 år gammel bil Trenger ikke skifte pussermotoren for at den skal bli godkjent, det holder å ta av viskerarmen. Er jo ikke sikkert at motoren er gåen heller siden det kan være noe så enkelt som en sikring eller dårlig jording. Anonymkode: 11c0f...1b6
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #15 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg bruker gjennomsnitt 2000kr i mnd på bensinbilen nå. Med ny bil blir det va 3000-3500kr i mnd for lån samt strømmen det er for å lade hjemme. Anonymkode: e289c...120 Jeg hadde heller kjøpt ny elbil 😅 Hvis bilen er 2022 modell, og nå er vi snart i 2026.. da er det vel ikke lenge igjen av garantien på den heller. Hvor har du sjekket billån, hvilke betingelser er det? Både Tesla og VW har rente kampanjer på nye biler, så du bør hvertfall vurdere hva som er mest gunstig for deg. Lading hjemme er omtrent gratis. Anonymkode: 0a123...39c 1 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #16 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Trenger ikke skifte pussermotoren for at den skal bli godkjent, det holder å ta av viskerarmen. Er jo ikke sikkert at motoren er gåen heller siden det kan være noe så enkelt som en sikring eller dårlig jording. Anonymkode: 11c0f...1b6 ESW-TY-005 NTY Vindusviskermotor 12V, foran for TOYOTA COROLLA, AVENSIS | AUTODOC pris og erfaringer Visker motor er 610kr inkl. moms. Vindusvisker for 50kr fra autodoc. En gammel Toyota er veldig billig å holde i drift. Anonymkode: c1c2c...4e0
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #17 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde heller kjøpt ny elbil 😅 Hvis bilen er 2022 modell, og nå er vi snart i 2026.. da er det vel ikke lenge igjen av garantien på den heller. Hvor har du sjekket billån, hvilke betingelser er det? Både Tesla og VW har rente kampanjer på nye biler, så du bør hvertfall vurdere hva som er mest gunstig for deg. Lading hjemme er omtrent gratis. Anonymkode: 0a123...39c Kjøpe nytt er bedre enn 2 år gammel bruktbil med dagens nybilrente. Ingen tvil. Men neste uansett hvordan du vrir og vender på det. Vil en bil til 400.000 ha et rentetap på 25.000 pr.år, verditap på 40.000. Så kostnaden er 65.000 FØR bilen er kjørt 1 km. Anonymkode: c1c2c...4e0 1
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #18 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): ESW-TY-005 NTY Vindusviskermotor 12V, foran for TOYOTA COROLLA, AVENSIS | AUTODOC pris og erfaringer Visker motor er 610kr inkl. moms. Vindusvisker for 50kr fra autodoc. En gammel Toyota er veldig billig å holde i drift. Anonymkode: c1c2c...4e0 Er greit å finne ut hva som faktisk er feil før man kjøper deler, er forresten viskeren bak som ikke fungerer. Ja gammel Toyota kan være billig å holde i drift men det forutsetter at man kan fikse enkelte ting selv på grunn av de syke verkstedprisene i Norge, har selv en Toyota som er over 40 år gammel som brukes daglig. Anonymkode: 11c0f...1b6
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #19 Skrevet 6 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er greit å finne ut hva som faktisk er feil før man kjøper deler, er forresten viskeren bak som ikke fungerer. Ja gammel Toyota kan være billig å holde i drift men det forutsetter at man kan fikse enkelte ting selv på grunn av de syke verkstedprisene i Norge, har selv en Toyota som er over 40 år gammel som brukes daglig. Anonymkode: 11c0f...1b6 For ordens skyld. Jeg er mekaniker og skrur selv. Selv om jeg er blitt mer "kresen" med årene . Noe setter jeg bort fordi jeg ikke gidder (møkkajobber) hvor jeg veit det blir kløning og irritasjon. Og ting som forstilling, bremser, hjullager osv er veldig basic og likt på de fleste biler. Dette er slitasje deler som må byttes tilslutt på alt som ruller. Det er da nok av uavhengig bakgårdsverksteder som fikser slike ting MYE billigere enn 1900 kr pr.time som VW tar. Typisk en polakk som driver ene eier verksted i en sliten eldre bensinstasjon eller vaskehall. Anonymkode: c1c2c...4e0
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #20 Skrevet 6 timer siden Hvis du er litt nevenyttig selv, eller har venner som kan gjelpe, eller billige verksted. Så hadde jeg beholdt. Her har vi en 2001 mod saab og den vil bli brukt så lenge vi får deler på den. Så har vi en 2007 den vil og bli gå lenge. Så har vi en 2015 mod som er den vi bruker som pen bil Alle vil nå bli brukt så lenge de går og ikke alvorlige feil vi ikke klarer å ordne selv og ikke koster mer en verdi Anonymkode: d582a...e8e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå