Gå til innhold

Er + 0,75 verdt å betale progressive briller for?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har - 1,75 på det ene øyet og -1,25 på det andre øyet. Jeg var nylig til min regelmessige synsjekk og da sa optikeren at jeg burde vurdere +0,75 justering nede på brillene mine siden jeg bruker mye laptop.

Jeg har aldri merket at jeg har dårlig syn når jeg leser på skjermen. Så jeg vet ikke hva som er verdt å betale for. Optikeren og de i brillebutikken er jo også inhabile siden de tjener penger på å selge meg disse tingene.

Så jeg lurte på hva som er verdt å betale for.  I tillegg om jeg velger progressive briller så er det ulike versjoner til ulike priser. På Specsaver så starter tillegget for progressive briller på 600 kroner, men går opp til 4200 kroner i tillegg. Så å bare ta best mulig blir veldig dyrt. Så lurer på hva man bør betale for. 

Jeg skal uansett i tillegg antirefleks, antiriper og fargeskiftende glass.  Så det er 2000 kroner i tillegg bare der. 

Anonymkode: d4161...29f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du ikke har problemer i det daglige så hadde jeg ikke valgt det. Progressive glass er svindyrt siden du bør velge noen av de beste om du bruker briller fast. 

Anonymkode: 843ee...ea4

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om du ikke har problemer i det daglige så hadde jeg ikke valgt det. Progressive glass er svindyrt siden du bør velge noen av de beste om du bruker briller fast. 

Anonymkode: 843ee...ea4

Tusen takk!  

TS

Skrevet

Kan du få dekka databrikker gjennom jobb? Synet er verdt å ta vare på

Anonymkode: eaeac...547

• Liker 1
Skrevet

Som ansatt i brillebutikk ville jeg ikke anbefalt dette. Ville anbefalt deg å teste med nille brille for å se om du får noe effekt. For ordens skyld, det heter ripebeskyttelse. Plastglass er ikke ripefrie uansett hva du kjøper😊

Anonymkode: e84ef...cc3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du få dekka databrikker gjennom jobb? Synet er verdt å ta vare på

Anonymkode: eaeac...547

Takk!  Jeg har aldri merket noe til at jeg ser dårlig eller blir sliten av å se på skjermen ved å bruke brillene jeg bruker i dag. Da tror jeg ikke jeg har noe rett på å få dekket databriller. 

Jeg er opptatt av å ta vare på synet. Det er derfor jeg går regelmessig for synstest selv om jeg ikke har merket noe dårligere syn. Men jeg var usikker på om progressive briller var ville være verdt å betale for når jeg aldri har merket noe negativt med vanlige briller.  

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Som ansatt i brillebutikk ville jeg ikke anbefalt dette. Ville anbefalt deg å teste med nille brille for å se om du får noe effekt. For ordens skyld, det heter ripebeskyttelse. Plastglass er ikke ripefrie uansett hva du kjøper😊

Takk!

Men hva mener du med Nille-briller.  Finnes det progressive Nille-briller? Eller tenker du på de billige lesebrillene? Om det er de du sikter til, hvilken styrke bør jeg teste ut da? Er det +0,75   eller er det - 1,75(min nåværende styrke) + 0,75(justeringen) = -1?

Ja, riktig som du sier at det heter ripebeskyttelse.  

TS

Skrevet

Takk!  Jeg har aldri merket noe til at jeg ser dårlig eller blir sliten av å se på skjermen ved å bruke brillene jeg bruker i dag. Da tror jeg ikke jeg har noe rett på å få dekket databriller. 

Jeg er opptatt av å ta vare på synet. Det er derfor jeg går regelmessig for synstest selv om jeg ikke har merket noe dårligere syn. Men jeg var usikker på om progressive briller var ville være verdt å betale for når jeg aldri har merket noe negativt med vanlige briller.  

Takk!

Men hva mener du med Nille-briller.  Finnes det progressive Nille-briller? Eller tenker du på de billige lesebrillene? Om det er de du sikter til, hvilken styrke bør jeg teste ut da? Er det +0,75   eller er det - 1,75(min nåværende styrke) + 0,75(justeringen) = -1?

TS

Nei, men du får kjøpt rene +0.75 briller. En progressiv brille er uansett ikke optimal på skjerm. Ofte ligger feltet for lavt til at du får rett stilling pp nakken og utbytte. Men en ren 0.75 kan hjelpe deg. Selvom jeg er naturlig kritisk, da du er nærsynt og vil se godt på skjerm uten korreksjon

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, men du får kjøpt rene +0.75 briller. En progressiv brille er uansett ikke optimal på skjerm. Ofte ligger feltet for lavt til at du får rett stilling pp nakken og utbytte. Men en ren 0.75 kan hjelpe deg. Selvom jeg er naturlig kritisk, da du er nærsynt og vil se godt på skjerm uten korreksjon

Tusen takk! 

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tusen takk! 

TS

Bare hyggelig😊

Skrevet

Jeg merker ganske mye forskjell. Men nå er jeg student da, så leg leser veldig mye

Anonymkode: f0a7f...1f9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk!

TS

TS, både pluss og minusbriller selges på Nille og andre butikker. Jeg pleide selv å bestille på Brilleland, men nå gidder jeg ikke betale flere tusen når jeg kan kjøpe samme styrke til 70 kroner 

Anonymkode: f9e02...823

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg merker ganske mye forskjell. Men nå er jeg student da, så leg leser veldig mye

Anonymkode: f0a7f...1f9

Takk, du har de samme styrkene som meg?

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

TS, både pluss og minusbriller selges på Nille og andre butikker. Jeg pleide selv å bestille på Brilleland, men nå gidder jeg ikke betale flere tusen når jeg kan kjøpe samme styrke til 70 kroner 

Anonymkode: f9e02...823

Jeg skjønner deg godt og jeg har prøvd billigbriller selv. Men jeg vil ha antirefleks og fargeskiftende briller. I tillegg vil jeg at de skal bli justert på hodet mitt slik at de sitter helt riktig.  Disse tingene får man ikke for 70 kroner. 

TS

Skrevet

Jeg skjønner deg godt og jeg har prøvd billigbriller selv. Men jeg vil ha antirefleks og fargeskiftende briller. I tillegg vil jeg at de skal bli justert på hodet mitt slik at de sitter helt riktig.  Disse tingene får man ikke for 70 kroner. 

TS

Edit: Glemte å legge til at jeg også har ulik styrke på øynene. 

TS

Skrevet

Jeg har ganske lik styrke som deg, og har progressive. Syns de er helt fantastiske, kan ikke tenke meg nie annet. Mindre hodepine, mindre slitenhet, mindre tørre øyne. Den angivelig brillebutikkansatt bør vite at man ikke kan kjøpe nillebriller når styrken er ulik. 

Anonymkode: 6fb96...995

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har ganske lik styrke som deg, og har progressive. Syns de er helt fantastiske, kan ikke tenke meg nie annet. Mindre hodepine, mindre slitenhet, mindre tørre øyne. Den angivelig brillebutikkansatt bør vite at man ikke kan kjøpe nillebriller når styrken er ulik. 

Anonymkode: 6fb96...995

Takk! Så da er det flere ulike syn på dette med progressive bruller. 

Mine gamle briller fungerer heldigvis fortsatt så jeg har tid til å tenke litt over om jeg skal gå for progressive eller ikke.  I tillegg så holder jeg også muligheten åpen for egne PC-briller. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...