AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:53 #1 Skrevet onsdag kl. 09:53 Hei, jeg ønsker synspunkter fra folk som kan arbeidsrett eller har opplevd noe lignende. Jeg står i en situasjon hvor arbeidsgiver ba meg inn til et møte hvor de sa at de ville si meg opp eller jeg må opp selv, men uten å følge korrekt prosess etter arbeidsmiljøloven. De nektet også å gi meg årsak til oppsigelsen, og jeg har ikke sagt opp selv da jeg vet jeg ikke har gjort noe galt. De har varslet at oppsigelse “kommer” men uten å gjennomføre et drøftelsesmøte. Jeg har det tilogmed skriftlig på mail at de har skrevet «vi ønsker å avslutte arbeidsforholdet og vi ser ikke en videre fremtid for deg hos oss». Nå har det gått flere måneder uten at de følger opp saken videre. Jeg står fortsatt som ansatt, men uten reell mulighet til å jobbe og jeg føler meg ekstremt frøset ut. Jeg har vært sykmeldt siden dette møtet. Fagforening har vært tydelige på at jeg ikke må si opp selv fordi jeg da kan miste rettigheter hvis det viser seg at oppsigelse eller behandlingen av saken er usaklig. Hvor lenge kan en arbeidsgiver “vente” mellom å varsle oppsigelse og faktisk følge prosedyrene videre? Kan det at de ga meg press/ultimatumer om å si opp selv i utgangspunktet være nok til å styrke en sak om usaklig oppsigelse selv om de ikke har gjennomført oppsigelse ennå? Kan passiviteten i seg selv anses som brudd på arbeidsgivers plikter når de har satt en ansatt i full uvisshet over lengre tid? Er dette vanlig taktikk for å få en ansatt til å “gi opp” og si opp selv? Og finnes det grenser for hvor lenge man kan holdes i denne limboen? Anonymkode: 596de...f5d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:57 #2 Skrevet onsdag kl. 09:57 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er dette vanlig taktikk for å få en ansatt til å “gi opp” og si opp selv? I noen bransjer er det faktisk vanlig. I andre er det ikke det. Men er enig med fagforening. ikke si opp. Du mister masse rettigheter om du gjør det. Bare hold ut. Og ha jevnlig kontakt med fagforeningen så løser det seg Anonymkode: 69809...d4d
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:05 #3 Skrevet onsdag kl. 10:05 Ja, det er vanlig å få folk til å si opp selv. Det er jo det beste, fordi da får du det ikke på papiret. Når det er sagt: det er vanskelig å si opp en som er sykemeldt. Det er sikkert derfor du ikke har hørt noe. Vil du ha gode råd, kan du kontakte Arbeidstilsynet. Arbeidsplassen din må følge nøye prosedyrer, ellers kan det fort bli usaklig oppsigelse. En siste tanke: om de absolutt ikke vil ha deg, ville jeg sett meg om etter noe annet. Det er ikke bra for psyken om man føler seg uønsket og ikke verdsatt. Skal ikke si at du skal si opp, men tenker det finnes mange muligheter for deg. Om du f.eks. sier opp i sykemeldingsperioden, og dokumenterer ovenfor NAV at du slutter av uholdbare grunner, kan du likevel være unntatt reglene. Du får dessuten arbeidsledighetstrygd i maks to år. Så helt uten inntekt skal du ikke måtte være. Lykke til! Det er helt sikkert et mer egnet sted for deg, der du kan trives og få anerkjennelse. Ikke gå tilbake eller kjemp for å bli. Livet er for kort. Det er bare en jobb! Anonymkode: 906d1...8c9
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:17 #4 Skrevet onsdag kl. 10:17 Ja, min tidligere sjef var sånn. Det var hans måte å få folk til å holde kjeft. Jeg fikk nok av disse truslene og engasjerte en advokat. Anbefales. Anonymkode: cae0f...56e
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 10:19 #5 Skrevet onsdag kl. 10:19 Generelt har man et prinsipp i norsk rett om at hvis noen setter i gang en prosess, eller truer med å gjøre noe, men så ikke følger opp og lar ting fortsette som før, så er det negativt for deres sak. Det kalles "konkludent atferd og passivitet" og brukes som tegn på at de egentlig har akseptert det de klaget over siden de ikke fulgte opp det de satte i gang. Så i utgangspunktet er det positivt for din sak og negativt for arbeidsgivers sak at de forholder seg passive etter å ha kommet med trusler om oppsigelse. Hvilken betydning din sykmelding har er et spørsmål her. Arbeidsgiver kan sikkert argumentere med at de bare setter prosessen på vent mens du er syk. Uansett er det et godt råd fra fagforeningen din at du ikke sier opp dersom du ikke er enig i arbeidsgivers anførsler. Sier du opp selv, kaster du i realiteten kortene. Det høres lurt ut at du rådfører deg med noen som er på din side. Du bør tenke over hva som skal være din strategi videre. Du kan jo ikke være sykmeldt evig, før eller siden må du jo håndtere situasjonen. Hvis du virkelig er uenig i oppsigelsen og vil fortsette å jobbe der kan du komme tilbake på jobb, da tvinger du arbeidsgiver til å foreta et valg, enten si deg opp (med risiko for at oppsigelsen blir kjent ugyldig) eller akseptere status quo. Du kan jo samtidig begynne å se deg om etter andre jobber, for det er ikke spesielt gøy å jobbe for noen som ikke vil ha deg ansatt. Et annet alternativ er å forhandle om at du får noe i retur mot at du sier opp selv, for eksempel en sluttpakke. Vil også råde deg til å si/skrive minst mulig til arbeidsgiver uten først å rådføre deg med fagforening eller advokat. Anonymkode: 49911...ba8 1
endo Skrevet onsdag kl. 18:14 #6 Skrevet onsdag kl. 18:14 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Generelt har man et prinsipp i norsk rett om at hvis noen setter i gang en prosess, eller truer med å gjøre noe, men så ikke følger opp og lar ting fortsette som før, så er det negativt for deres sak. Det kalles "konkludent atferd og passivitet" og brukes som tegn på at de egentlig har akseptert det de klaget over siden de ikke fulgte opp det de satte i gang. Så i utgangspunktet er det positivt for din sak og negativt for arbeidsgivers sak at de forholder seg passive etter å ha kommet med trusler om oppsigelse. Hvilken betydning din sykmelding har er et spørsmål her. Arbeidsgiver kan sikkert argumentere med at de bare setter prosessen på vent mens du er syk. Uansett er det et godt råd fra fagforeningen din at du ikke sier opp dersom du ikke er enig i arbeidsgivers anførsler. Sier du opp selv, kaster du i realiteten kortene. Det høres lurt ut at du rådfører deg med noen som er på din side. Du bør tenke over hva som skal være din strategi videre. Du kan jo ikke være sykmeldt evig, før eller siden må du jo håndtere situasjonen. Hvis du virkelig er uenig i oppsigelsen og vil fortsette å jobbe der kan du komme tilbake på jobb, da tvinger du arbeidsgiver til å foreta et valg, enten si deg opp (med risiko for at oppsigelsen blir kjent ugyldig) eller akseptere status quo. Du kan jo samtidig begynne å se deg om etter andre jobber, for det er ikke spesielt gøy å jobbe for noen som ikke vil ha deg ansatt. Et annet alternativ er å forhandle om at du får noe i retur mot at du sier opp selv, for eksempel en sluttpakke. Vil også råde deg til å si/skrive minst mulig til arbeidsgiver uten først å rådføre deg med fagforening eller advokat. Anonymkode: 49911...ba8 Wow, en av de få som faktisk svarer bra og riktig her inne. Godt å se at det er noen som vet hva de snakker om.
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 19:37 #7 Skrevet onsdag kl. 19:37 Jeg vil tro de ikke tør å gjøre noe mer mens du er sykemeldt. Du sitter jo i en veldig god posisjon til å skaffe deg en solid sluttavtale. Du kan jo si at du i utgangspunktet ønsker å fortsette i jobben, men er villig til å se på en løsning med en sluttavtale. Så kan du bruke tiden med etterlønn til å skaffe deg en ny jobb. Kanskje er du heldig og kan få dobbel inntekt en periode? Det høres jo uansett ikke ut som en sted man ønsker å bli, da kan du likeså godt få med deg litt avkastning av det. Anonymkode: 4ae2c...620
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå