Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

nja du kan jo "Vente det ihjel" og se hva som sjer, i din alder er sjangsen for SA/MA betydelig.. 

Anonymkode: f7ebd...0b9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tenker det er innafor å være 68 år når barnet er 20? Barn trenger foreldrene sine lenger enn 18 årsdagen.

Anonymkode: b7cdd...9d8

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er 48 og hadde tatt abort om jeg skulle bli gravid nå,.

Anonymkode: 7b930...537

Jeg også, men alle må jo kjenne etter i sin egen situasjon. Det finnes ingen fasit på dette, men jeg hadde ikke vurdert å bære frem et barn nå.

Endret av Kålrota
Skrevet

Så lenge man har lyst og overskudd, så tenker jeg "gratulerer!" :) Før i tida fikk folk barn så lenge de var fruktbare (min tippoldemor fikk min oldemor da hun var 47), og nå for tida lever jo folk lengre og er dessuten yngre i kropp og sinn enn før. Min svigermor er 70 og sprekere enn meg. jeg tror ikke hun hadde hatt noe problem med å ha en voksen 22-åring nå. Men dette er jo høyst individuelt. Noen blir gamle og satte og klar for oldebarn når de er 50. 

Sjansene for spontanabort øker med alderen, det er riktig. Men MA/SA kan skje uansett uahvengig av alder. Så lenge dette går bra og utvikler seg normalt, og du er innstilt på at dette skal gå fint, så tenker jeg at det går fint. Dette er det bare du som kan kjenne på. 

Anonymkode: 6a33f...157

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg personlig ville tatt abort når det er veldig stor sjanse for at det ikke går bra 

Det kan gå veldig galt med begge

Ungen kan bli sterkt handikappet 

Ungen kan komme dø født 

Anonymkode: f5464...1be

Dette er jo bare tull. Det er ikke "veldig stor sjanse for at det ikke går bra". Det er større sjanse for avvik enn hos en 10 eller 20 år yngre kvinne, men fortsatt ikke store sjanser. Selv om foreldre over 45 har dobbelt så stor sjanse for barn med misdannelser, er ikke sjansen stor fordi den i utgangspunktet er svært liten.

Sitat

Foreldre som er 45-49 år, hadde 1,9 prosentpoeng høyere risiko for å få barn med medfødte misdannelser, sammenlignet med foreldre mellom 30 og 34 år.

Dvs. at hvis foreldre på 30 år har ca. 1 prosent sjanse for barn med misdannelser, har foreldre på 45 i underkant av 3 prosent sjanse. Det er fortsatt lite - 97 prosent sjanse for friskt barn, om man velger å se positivt på det. 

https://www.forskning.no/barn-og-ungdom-svangerskap/foreldre-over-45-ar-har-nesten-doblet-risiko-for-a-fa-barn-med-misdannelser/1932800

• Liker 7
  • Nyttig 9
Skrevet

Jeg hadde seriøst dødd av skam om min mor skulle fått et nytt barn når hun var 47  og jeg 19. Personlig synes jeg det er for gammelt, og da spesielt med tanke på barnets framtid. Det vil heller ikke vokse opp med søsken i praksis og gamle foreldre, men jeg heier på at folk får bestemme over egen kropp så du må ta ditt valg. 

Anonymkode: 71fa2...804

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er 48 og hadde tatt abort om jeg skulle bli gravid nå,.

Anonymkode: 7b930...537

Jeg er 41 og hadde gjort det samme. Gjorde det når jeg var 33 og 37 også.

Anonymkode: 8ea71...385

• Liker 5
Skrevet

Størst sannsynlighet for at dette går bra. Behold om det kjennes riktig 

Anonymkode: e49ab...178

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vi er ulike, og det er veldig bra! Hvis du kjenner at du faktisk orker å begynne "på nytt", så er det vel bare å kjøre på og se hvordan det går! Det kan godt hende det går bra, også kan det hende at det ikke går bra - som ved de fleste graviditeter.

Jeg er 52 nå og veldig glad jeg ikke har en 5-åring! Men for andre hadde det vært helt supert! Jeg ville nok jobbet litt ekstra med å holde meg frisk, sprek og "ung" for barnets skyld dersom det kommer til at det blir født, rett og slett fordi jeg hadde følt at jeg hadde skyldt barnet å være der så lenge som mulig! Men det er jo på ingen måte en dum ting uansett å ta vare på seg selv og helsa, så det er jo egentlig bare en bra greie.

Ville gjort som jeg selv (og han som skal bli far da) ville her, og prøvd å ikke tenke så mye på hva "alle andre" mener!

Anonymkode: 2a645...21e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Herregud, stakkars deg. Det hadde bare vært så uaktuelt å begynne med småbarnslivet livet igjen om det hadde vært meg. Og partner har jo vært tydlig, så du kan ikke prakke en baby på ham.

Anonymkode: 80ac5...c86

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Herregud, stakkars deg. Det hadde bare vært så uaktuelt å begynne med småbarnslivet livet igjen om det hadde vært meg. Og partner har jo vært tydlig, så du kan ikke prakke en baby på ham.

Er mer han som har prakket det på henne. Ikke synd på han. Om han har fullført ungdomsskolen, så er han kjent med biologien 

Anonymkode: e49ab...178

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vel partner ble overlykkelig og syntes det var stor stas så han vil gjerne ha baby og ingen må prakke på ham noe som helst :)

Anonymkode: d6dba...0a3

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vel partner ble overlykkelig og syntes det var stor stas så han vil gjerne ha baby og ingen må prakke på ham noe som helst :)

Anonymkode: d6dba...0a3

Ja det er veldig romantisk å fantasere om et kjærlighetsbarn, men har du tenkt på at dette barnet skal leve med konsekvensen av deres småforelskelse?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg har en 1 åring og jeg er 27år! sier til samboeren min hver dag glad vi ikke er i slutten av 30-årene før vi fikk barn, for Omg! våkennettene, alt man må passe på hele tiden krever jo helt enormt mye av oss hele døgnet rundt. Dette er bare ditt valg, men hadde også tenkt på at barnet gjerne kommer til å føle seg veldig alene når dere går bort så tidlig i barnets liv. Dere må ha overskudd til ett aktivt barn og kanskje barnebarn snart, mye å tenke på😅 personlig ville jeg tatt abort om jeg var over 35år, vet det er tidlig for noen! men viktig for meg å være ung foreldre.

Anonymkode: 5b780...d29

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har en 1 åring og jeg er 27år! sier til samboeren min hver dag glad vi ikke er i slutten av 30-årene før vi fikk barn, for Omg! våkennettene, alt man må passe på hele tiden krever jo helt enormt mye av oss hele døgnet rundt. Dette er bare ditt valg, men hadde også tenkt på at barnet gjerne kommer til å føle seg veldig alene når dere går bort så tidlig i barnets liv. Dere må ha overskudd til ett aktivt barn og kanskje barnebarn snart, mye å tenke på😅 personlig ville jeg tatt abort om jeg var over 35år, vet det er tidlig for noen! men viktig for meg å være ung foreldre.

Anonymkode: 5b780...d29

Jeg har taklet å ha baby mye bedre som 35 åring enn da jeg fikk første som 28 åring. Ikke fordi babyen fått som 35 åring sov noe bedre, men fordi forutsetningene rundt var annerledes. Så ingen sannhet at overskuddet i tyveårene er bedre nødvendigvis.

Anonymkode: 9ef6d...148

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Du tenker det er innafor å være 68 år når barnet er 20? Barn trenger foreldrene sine lenger enn 18 årsdagen.

Ja, ikke sant? Men barn i dag kan miste foreldre i selvmord og ulykker før de er 18 år. Du har aldri en garanti. 
Og hvorfor akkurat 68? I dag lever man ofte lenger enn det.

Anonymkode: 0c938...76c

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis du vil beholde så gjør du det og vil du ta abort så gjør du det,

Selv så hadde det ikke vært tvil, hadde tatt dobbel abort bare for å være sikker. er ikke interessert i bli mamma på ny i 40 årene med nesten voksne barn,

Anonymkode: c0bcf...b29

Skrevet
Ulven skrev (3 timer siden):

Det er jo fordi man begynte å anbefale folattilskudd på den tiden du fikk siste. Jeg har også fått friske barn på samme tid som deg, men da var jeg ikke 47 og hadde oddsen på min side uten å gjøre spesielle tiltak. 

Du vet at rundt 1 av 4 svangerskap ikke er planlagt?

På verdensbasis er rundt halvparten av alle svangerskap ikke planlagte..

(Kilde: https://www.nrk.no/nyttig/xl/en-av-fire-blir-uplanlagt-gravide-1.12921812

https://unric.org/no/uplanlagte-graviditeter/)

Tviler på at de tok folat...

Anonymkode: e8238...d55

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Mye rart å lese av svarene her.

Mange myter også.

Folk som tror biologi og kronologi er det samme. 

LOL.

Anonymkode: e8238...d55

• Liker 4
Skrevet

Gratulerer, for en gave ❤️ 

Anonymkode: d03e7...5b9

• Liker 1
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...