Gå til innhold

Flere varsellamper på ny gammel dieselbil – usikker på om jeg kan kjøre Trondheim–Oslo i kveld


Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.18):

jeg har nettopp kjøpt meg en brukt dieselbil etter å ha hatt elbil i mange år. Jeg byttet mest fordi jeg ble stressa av alt pratet om batterier og helse (ja, jeg vet det sikkert ikke stemmer, men jeg fikk det for meg). Uansett: jeg er helt uvant med fossilbil, og nå har jeg fått flere varsellamper jeg ikke forstår.

 

Jeg beskriver dem så godt jeg kan:

 

  • En gul lampe som ser ut som en slags motorform.
  • En rød lampe som ligner en liten kanne med dråpe (olje?).
  • En rød lampe med et symbol som ser ut som et termometer nedi noen bølger.
  • I tillegg har jeg fått en rød sirkel med utropstegn, som jeg ikke aner hva betyr.

 

 

Bilen starter, men jeg syns den går litt ujevnt, og den luktet litt varmt/innestengt da jeg parkerte i går. Det er ingen røyk eller noe, men den føles «annerledes» enn da jeg hentet den.

 

Jeg har dessverre kjørt med dette i noen dager allerede, fordi jeg trodde det bare var typiske småfeil på eldre biler. Men nå begynner jeg å bli usikker, spesielt fordi jeg skal kjøre fra Trondheim til Oslo i kveld. Jeg vil jo helst ikke stå fast på Dovrefjell midt på natta.

 

Jeg kan veldig lite om biler, så jeg vet ikke om dette betyr at jeg absolutt ikke bør kjøre, eller om det kan være noe mindre alvorlig. Hvor ille er slike lamper på en dieselbil? Er det trygt å kjøre så langt?

 

Alle råd mottas med stor takk.

 

Anonymkode: 426d5...6a5

Hev kjøpet. Det der gidder du ikke. 

 

Anonymkode: c0c18...84b

  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.58):

Vil ikke innom verksted, har hørt så mange skrekkhistorier om folk som har blitt lurt og fått kjemperegninger for alt mulig tull.

Anonymkode: 426d5...6a5

😂 2/10

Anonymkode: d14d0...c4a

  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 18.38):

Bilen ble hentet nå nettopp. Bilbergeren tok en kjapp sjekk og sa ganske fort at motoren ikke skulle startes igjen. Olja var helt kullsvart, kjølevæsken nesten borte, og han påpekte at det lå væske nede ved motoren «der det ikke skal være». Jeg aner ikke hva det betyr, men han så ikke spesielt fornøyd ut.

Anonymkode: 426d5...6a5

Så flott at svigerfar kunne hjelpe på telefon. Veldig kjekt å ha noen med litt peiling på bil som kan hjelpe til. Som jeg sa i forrige svar. Alt må læres før man kan det, og har man ikke lært det så kan du det ikke ❤️. Vi lærer alle så lenge vi lever.

Høres absolutt ut som at bilen ikke har fått oljeskift på lenge, men det kan også skyldes en gåen toppakning siden kjælevæsken også er rar/for lite. Så fult mulig at du bare har hatt maks uflaks. Toppakninger på motorene kan ryke, noen ganger altfor tidlig i forhold til levetid.  Siden det også er lekkasje så kan det tyde på at kjælevøsken har kommet seg inn i motoren, men vanligvis blir da oljen slimete og grå. Hvis oljen også er brent (både lukt og utseende) så tyder det på alt for lenge siden oljeskift. Men det kan gå bra altså, ikke ta sorgene på forskudd. Vil nok koste litt, men bytte av toppakning, flushing av motorolje og kjølevæske er heldigvis ikke det dyreste å fikse. Og når det er gjort så er bilen gulle god igjen i en lang stund. Det spennende blir om det er skader på motoren. Forhåpentligvis har den klart seg bra, de fleste av de tåler mye mer en man tror. 

Og hvis bilen blir bra igjen så vet du nå hvordan du skal peile oljen. Den bør peiles minst en gang i året, helst 2. Og sjekk også oljen på girkassen (hvis bilen har den muligheten, ca 90 % sannsynlighet for at bilen har det), den peiles på en lignende måte men med en annen pinne. Det kan spare deg for masse trøbbel med girkassen i fremtiden (oljen på den skal forresten som oftest være rød, ikke svart). 

Lykke til, håper alt ordner seg og at bilen lett kan fikses. 

Og til alle dere her i tråden som latterligjør og tror det er en tulletråd, mange mennesker jeg kjenner har faktisk ikke peiling på det meste av dette her. De fleste setter seg i bilen og kjører og det er det. Alt må læres, enten av noen man kjenner, internett eller på den harde måten. Det er heller ikke alle kjøreskoler som er like flinke til å lære bort dette (vet av erfaring). 

Endret av Evot_i_skogen
Skrevet

I'll take "things that never happened" for 1000, Alex.

  • Liker 1
Skrevet

Nice try troll 😄 🧟

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 7.08):

Feil. Med elbiler kan man heller ikke være trygg. Dørene åpner seg ikke når man hverken skal inn eller ut av bilen. For ikke så lenge siden brant far og sønn inne i elbilen sin i USA siden dørene ikke gikk å åpne.

Anonymkode: 532b3...6ed

Du vet at dørene på en elbil fungerer akkurat som på en bensinbil, ikke sant? Det er ikke sånn at dørene på en elbil går på strøm, mens dørene på en bensinbil går på bensin...

  • Liker 2
Skrevet
Jdz skrev (15 minutter siden):

Du vet at dørene på en elbil fungerer akkurat som på en bensinbil, ikke sant? Det er ikke sånn at dørene på en elbil går på strøm, mens dørene på en bensinbil går på bensin...

Åpner etterforskning av dørene på Tesla Model Y

Kanskje dette vedkommende tenkte på?

  • Liker 1
Skrevet
Jdz skrev (21 minutter siden):

Du vet at dørene på en elbil fungerer akkurat som på en bensinbil, ikke sant? Det er ikke sånn at dørene på en elbil går på strøm, mens dørene på en bensinbil går på bensin...

I wosh! Men dørene på min Mustang Mach-E er en jævla KNAPP. Ikke noe håndtak!

Anonymkode: 91e6d...132

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

I wosh! Men dørene på min Mustang Mach-E er en jævla KNAPP. Ikke noe håndtak!

Anonymkode: 91e6d...132

Jess. På Teslaen min og. Har riktignok manuell døråpner på alle dørene på innsiden - antar du har det og?

Anonymkode: 33bee...d72

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...