Evot_i_skogen Skrevet 15 timer siden #21 Skrevet 15 timer siden Mitt tips til senere og egentlig til alle med bil. Kjøp en kodeleser på ebay eller lignende (søk på OBD reader til din bilmodell). Denne kobles til ODB porten (som oftest ligger den bak et deksel under/ved rattet). Da kan du få lest av alle kodene som dukker opp og se om det er noe alvorlig eller noe som kan leves med en liten stund. Denne har helt seriøst reddet en av bilene mine flere ganger, for ikke å snakke om å redde kjøreturen 🤣 Rød varsellampe med oljetegn skal alltid tas seriøst! Dette skyldes som oftest lavt oljetrykk og er svært skadelig for motoren. Det kan skyldes for lavt oljenivå eller en feil i selve trykksystemet (f-eks ødelagt topp-pakning eller lekkasje). Du kan trygt helle på den dyreste oljen, den har garantert lav nok viskositet. Det er kun farlig å bruke for tykk olje på en bil som skal ha tynn, ikke omvendt, i alle fall ikke for en kort stund. Men peil oljen først og etter at du har helt på litt. For mye olje på motoren kan være minst like skadelig som for lite. De som jobber på bensinstasjonen kan ofte hjelpe deg å peile hvis du aldri har gjort det før. Ps, youtube og lignende har masse gode videoer som kan hjelpe med peiling av oljetrykk, påfylling av kjølevæske osv. Bare søk på din biltype, modell og alder og det du trenger hjelp til. Jeg håper jo litt at det er en trolletråd fordi mye av dette burde du ha lært av kjøreskolen, men jeg har hørt verre ting i virkeligheten. Og alt må læres før man kan det.
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #22 Skrevet 15 timer siden Kjenner jeg ble litt nysgjerrig på hvorfor elbilbatterier var dårlig for helsa jeg da. Men det blir vel en avsporing. Anonymkode: cce42...3ed
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #23 Skrevet 13 timer siden Da har jeg vært ute en runde til – og snakket mer med svigerfar – og jeg tror aldri jeg har følt meg så inkompetent rundt en bil før 😬 Etter innspillene her ringte jeg han igjen, og han forklarte meg helt nøyaktig hvordan jeg skulle peile olje og sjekke kjølevæske. Jeg sto ute med mobilen på høyttaler mens han sa ting som “dra den ut… tørk av… sett inn… der ja… nei, helt inn… nå kan du dra den ut igjen.” Følte meg som en mekaniker på praksisdag som ikke består. Men resultatet var ikke så betryggende. Oljen på peilepinnen er kullsvart, og det er helt umulig å se et tydelig nivå. Og da jeg nevnte at lukten fra pinnen var litt “brent”, ble svigerfar veldig stille før han sa at det ikke er et godt tegn. Kjølevæsken ser lav ut, og selv om beholderen er litt misfarget mener jeg at nivået ligger under streken. Svigerfar sa uansett at kombinasjonen av røde varsellamper + mulig lav kjølevæske = ikke kjør så mye som en meter. Og så – bare for å virkelig understreke hvor lite jeg kan – nevnte jeg i en bisetning at jeg lurte på “om det kanskje kunne være hydraulikkolje?”, hvorpå han stoppet helt opp og sa: “Du… hydraulikkolje skal du hvert fall ikke ha på den bilen.” Han sa det i den tonen hvor han prøvde å være diplomatisk, men jeg kunne høre at han fikk mer og mer tro på at jeg burde ha blitt værende i elbil-verdenen. Så ja, berging er bestilt og kommer i løpet av dagen. Jeg starter ingenting før noen fagfolk faktisk har sett på motoren og væskene og alt det der. Oppdaterer når verkstedet har fått sjekket den. Håper fortsatt det ikke er noe katastrofalt – bilen er jo verken gammel eller billig – men akkurat nå virker ikke dette som “bare en sensor” lenger 😅 Anonymkode: 426d5...6a5 3
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #24 Skrevet 13 timer siden Nesten helt sikker på at dette er tull, men for den lille muligheten at det ikke er det: Rødt betyr stopp - oppsøk verksted. Uansett hva slags feil - rødt lys kjører du ikke med. Gult betyr oppsøk verksted snarest. CEL er typisk på forbrenningsbiler, kan være ørten ting. Fra tanklokk som ikke er skrudd fast ordentlig til alvorlige motorfeil. Anonymkode: b93b4...c65 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #25 Skrevet 13 timer siden Veldig dårlig forsøk : 1/10 Anonymkode: eeb1f...077 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #26 Skrevet 13 timer siden Nå svarte vi samtidig gitt. Så dette var alvor? Fy faen, du kan jo ikke kjøpe dieselbil i Norge i 2025! Vi har jo tusen ganger bedre biler som går på strøm...dette er som å satse på hest og kjerre i 1950. Anonymkode: b93b4...c65
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #27 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå svarte vi samtidig gitt. Så dette var alvor? Fy faen, du kan jo ikke kjøpe dieselbil i Norge i 2025! Vi har jo tusen ganger bedre biler som går på strøm...dette er som å satse på hest og kjerre i 1950. Anonymkode: b93b4...c65 Feil. Med elbiler kan man heller ikke være trygg. Dørene åpner seg ikke når man hverken skal inn eller ut av bilen. For ikke så lenge siden brant far og sønn inne i elbilen sin i USA siden dørene ikke gikk å åpne. Anonymkode: 532b3...6ed 1
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #28 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Feil. Med elbiler kan man heller ikke være trygg. Dørene åpner seg ikke når man hverken skal inn eller ut av bilen. For ikke så lenge siden brant far og sønn inne i elbilen sin i USA siden dørene ikke gikk å åpne. Anonymkode: 532b3...6ed Så på grunn av én freak acccident så er ingen elbiler trygge? Anonymkode: 3fa8a...3c9
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #29 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tenkte jeg skulle la svigerfar ta en titt på den når jeg kommer til Oslo. Han har dieselbil og har nok mer peiling på disse greiene enn meg. Vil ikke innom verksted, har hørt så mange skrekkhistorier om folk som har blitt lurt og fått kjemperegninger for alt mulig tull. Anonymkode: 426d5...6a5 jadda, tut og kjør! God tur TS.. Anonymkode: 2b3e7...906
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #30 Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg var nettopp innom bensinstasjonen og kjøpte olje. Det var så mange typer at jeg bare endte opp med å ta den dyreste 😅 Fyller på nå og håper det gjør susen! Kjøleveske på vinteren? Anonymkode: 426d5...6a5 Du kan ikke bare fylle på hva som helst. Anonymkode: dd9af...b62
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #31 Skrevet 13 timer siden Be om motorhavari. Anonymkode: dd9af...b62
Margit777 Skrevet 12 timer siden #32 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Da har jeg vært ute en runde til – og snakket mer med svigerfar – og jeg tror aldri jeg har følt meg så inkompetent rundt en bil før 😬 Etter innspillene her ringte jeg han igjen, og han forklarte meg helt nøyaktig hvordan jeg skulle peile olje og sjekke kjølevæske. Jeg sto ute med mobilen på høyttaler mens han sa ting som “dra den ut… tørk av… sett inn… der ja… nei, helt inn… nå kan du dra den ut igjen.” Følte meg som en mekaniker på praksisdag som ikke består. Men resultatet var ikke så betryggende. Oljen på peilepinnen er kullsvart, og det er helt umulig å se et tydelig nivå. Og da jeg nevnte at lukten fra pinnen var litt “brent”, ble svigerfar veldig stille før han sa at det ikke er et godt tegn. Kjølevæsken ser lav ut, og selv om beholderen er litt misfarget mener jeg at nivået ligger under streken. Svigerfar sa uansett at kombinasjonen av røde varsellamper + mulig lav kjølevæske = ikke kjør så mye som en meter. Og så – bare for å virkelig understreke hvor lite jeg kan – nevnte jeg i en bisetning at jeg lurte på “om det kanskje kunne være hydraulikkolje?”, hvorpå han stoppet helt opp og sa: “Du… hydraulikkolje skal du hvert fall ikke ha på den bilen.” Han sa det i den tonen hvor han prøvde å være diplomatisk, men jeg kunne høre at han fikk mer og mer tro på at jeg burde ha blitt værende i elbil-verdenen. Så ja, berging er bestilt og kommer i løpet av dagen. Jeg starter ingenting før noen fagfolk faktisk har sett på motoren og væskene og alt det der. Oppdaterer når verkstedet har fått sjekket den. Håper fortsatt det ikke er noe katastrofalt – bilen er jo verken gammel eller billig – men akkurat nå virker ikke dette som “bare en sensor” lenger 😅 Anonymkode: 426d5...6a5 Du troller, hydraulikkolje, kjører du en truck? 😄 Er du tom for blinklys olje også? 1
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #33 Skrevet 7 timer siden Bilen ble hentet nå nettopp. Bilbergeren tok en kjapp sjekk og sa ganske fort at motoren ikke skulle startes igjen. Olja var helt kullsvart, kjølevæsken nesten borte, og han påpekte at det lå væske nede ved motoren «der det ikke skal være». Jeg aner ikke hva det betyr, men han så ikke spesielt fornøyd ut. Anonymkode: 426d5...6a5
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #34 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg var nettopp innom bensinstasjonen og kjøpte olje. Det var så mange typer at jeg bare endte opp med å ta den dyreste 😅 Fyller på nå og håper det gjør susen! Kjøleveske på vinteren? Anonymkode: 426d5...6a5 Ok. Så dette er en trolletråd? Anonymkode: 3612a...5f7
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #35 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Bilen ble hentet nå nettopp. Bilbergeren tok en kjapp sjekk og sa ganske fort at motoren ikke skulle startes igjen. Olja var helt kullsvart, kjølevæsken nesten borte, og han påpekte at det lå væske nede ved motoren «der det ikke skal være». Jeg aner ikke hva det betyr, men han så ikke spesielt fornøyd ut. Anonymkode: 426d5...6a5 Vet du når bilen sist var på service og fikk byttet olje, filter osv? Kan høres ut som det ikke har vært gjort på en stund, eventuelt er det noe alvorlig fel et sted. Håper dette ordner seg, glad du snakket med svigerfar og fikk bestilt berging! Anonymkode: b9185...298
AnonymBruker Skrevet 7 timer siden #36 Skrevet 7 timer siden AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Olja var helt kullsvart, kjølevæsken nesten borte, og han påpekte at det lå væske nede ved motoren «der det ikke skal være». Jeg aner ikke hva det betyr, men han så ikke spesielt fornøyd ut. Anonymkode: 426d5...6a5 Minn dem på å sjekke blinklysolja også. Anonymkode: 84b3d...a69
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå