Gå til innhold

Flere varsellamper på ny gammel dieselbil – usikker på om jeg kan kjøre Trondheim–Oslo i kveld

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har nettopp kjøpt meg en brukt dieselbil etter å ha hatt elbil i mange år. Jeg byttet mest fordi jeg ble stressa av alt pratet om batterier og helse (ja, jeg vet det sikkert ikke stemmer, men jeg fikk det for meg). Uansett: jeg er helt uvant med fossilbil, og nå har jeg fått flere varsellamper jeg ikke forstår.

Jeg beskriver dem så godt jeg kan:

• En gul lampe som ser ut som en slags motorform.
  • En rød lampe som ligner en liten kanne med dråpe (olje?).
  • En rød lampe med et symbol som ser ut som et termometer nedi noen bølger.
  • I tillegg har jeg fått en rød sirkel med utropstegn, som jeg ikke aner hva betyr.

Bilen starter, men jeg syns den går litt ujevnt, og den luktet litt varmt/innestengt da jeg parkerte i går. Det er ingen røyk eller noe, men den føles «annerledes» enn da jeg hentet den.

Jeg har dessverre kjørt med dette i noen dager allerede, fordi jeg trodde det bare var typiske småfeil på eldre biler. Men nå begynner jeg å bli usikker, spesielt fordi jeg skal kjøre fra Trondheim til Oslo i kveld. Jeg vil jo helst ikke stå fast på Dovrefjell midt på natta.

Jeg kan veldig lite om biler, så jeg vet ikke om dette betyr at jeg absolutt ikke bør kjøre, eller om det kan være noe mindre alvorlig. Hvor ille er slike lamper på en dieselbil? Er det trygt å kjøre så langt?

Alle råd mottas med stor takk.

Anonymkode: 426d5...6a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den gule motorlampen kan bety at det er på tide å ta service, jeg ville ikke kjørt den bilen en meter til egentlig, rød oljelampe og temperatur kan bety at det er problemer med oljetrykk, frostvæske osv, har du sjekket olje og kjølevæsketanken? 

Anonymkode: b9185...298

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

eeh kødder du nå TS? 

Anonymkode: 2b3e7...906

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du sjekket oljen da? Det er jo første bud.

Den første lampen du nevner dukker opp på min bil også en gang i blant. Spesielt når det er kaldt ute. Men med meg så forsvinner den igjen etter en stund. Rød lampe med utropstegn er vel håndbrekk? 

Det med termometer kan vel være kjølevæske. Sjekk om det er tomt. 

Anonymkode: 01c8d...992

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med dem du kjøpte den av, om du nettopp har kjøpt den.

Røde lamper kjører man IKKE med.

Anonymkode: 51185...fbf

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heller ikke flink med bil, men sånne enkle ting er greit å lære seg. Sjekk alt av væske først. Olje/bremse/kjøle o.l. Så ser du om det hjelper å fylle på.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal kjøre Trondheim - Oslo må du selvfølgelig få sjekket bilen på et verksted, ikke på Kvinneguiden!!!!

Anonymkode: 91e6d...132

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Vurdert innom et verksted ? 

Skrevet (endret)

Beklager, men denne bilen kan du nok ikke bruke i dag.

Gule lamper skal man få sjekket på verksted ved anledning.

Røde lamper betyr STOPP!! NÅ!!

Rød lampe med oljekanne betyr at motoren ikke får nødvendig smøring. Hvis du starter og lar motoren gå med denne lampa lysende, risikerer du å ødelegge motoren på få minutter. Da må du sannsynligvis kjøpe ny motor, eller vrake bilen.

Så, nei, du kan ikke kjøre med denne bilen. Ikke en gang til verkstedet. Den må fraktes til verksted av en bilberger med motoren avslått og så kan du bare håpe at motoren ikke allerede er alvorlig skadet.

Endret av aksase
AnonymBruker
Skrevet

Åhgud. Er dette en spøk? Google bildesøk eller et verksted gir deg svar raskt.

Anonymkode: 0c2c8...e4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har du sjekket oljen da? Det er jo første bud.

Den første lampen du nevner dukker opp på min bil også en gang i blant. Spesielt når det er kaldt ute. Men med meg så forsvinner den igjen etter en stund. Rød lampe med utropstegn er vel håndbrekk? 

Det med termometer kan vel være kjølevæske. Sjekk om det er tomt. 

Jeg var nettopp innom bensinstasjonen og kjøpte olje. Det var så mange typer at jeg bare endte opp med å ta den dyreste 😅 Fyller på nå og håper det gjør susen!

Kjøleveske på vinteren? 

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (30 minutter siden):

Vurdert innom et verksted ? 

Tenkte jeg skulle la svigerfar ta en titt på den når jeg kommer til Oslo. Han har dieselbil og har nok mer peiling på disse greiene enn meg. Vil ikke innom verksted, har hørt så mange skrekkhistorier om folk som har blitt lurt og fått kjemperegninger for alt mulig tull.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var nettopp innom bensinstasjonen og kjøpte olje. Det var så mange typer at jeg bare endte opp med å ta den dyreste 😅 Fyller på nå og håper det gjør susen!

Kjøleveske på vinteren? 

Hmmmm... ikke fyll på oljen, og ja bilen må ha kjølevæske, selv på vinteren. 

Mener du dette seriøst? Ikke fyll noe på denne bilen før du har snakket med en bilkyndig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tenkte jeg skulle la svigerfar ta en titt på den når jeg kommer til Oslo. Han har dieselbil og har nok mer peiling på disse greiene enn meg. Vil ikke innom verksted, har hørt så mange skrekkhistorier om folk som har blitt lurt og fått kjemperegninger for alt mulig tull.

Hvis du overser alle de lampene, ikke sjekker olje, bremsevæske, kjølevæske, heller på en tilfeldig olje fra bensinstasjon, OG kjører til oslo, så er du snart en dyr skrekkhistorie 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ring heller til svigerfaren din med en gang, du.

Håper dette er en trolletråd...

Anonymkode: 532b3...6ed

AnonymBruker
Skrevet

Lærte du ingenting når du kjørte opp? Dette var obligatorisk å lære seg når jeg kjørte opp i 2012. 

Anonymkode: a40d3...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Som andre skriver.
Gul lampe- oppsøk verksted så snart du kan.
Rød lampe-STOPP bilen og ikke kjør den noe mer før problem er fikset.

Anonymkode: bf359...0f1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Kjøleveske på vinteren? 

Lol, god trolling 

• Liker 2
Skrevet

Dette mååå være kødd 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...