Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snømåking,grusing,være ved,hogge ved, vedlikehold av biler og maskiner, vedlikehold av hus, klippe gress,luke i potetåker,vanne grønnsaker. Alt ettersom sesong. Fulltidsjobb om man vil. 

Anonymkode: 4fd7e...556

Men da har dere jo litt mer "utearbeid" enn folk flest, som ikke bor på småbruk.

Anonymkode: a47b3...ff2

• Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snømåking,grusing,være ved,hogge ved, vedlikehold av biler og maskiner, vedlikehold av hus, klippe gress,luke i potetåker,vanne grønnsaker. Alt ettersom sesong. Fulltidsjobb om man vil. 

Vedlikehold av biler? Har dere veldig gamle biler, eller er mannen din mekaniker? For å få max ut av forsikringen, må man ta service på verksted. De fleste biler må også kobles til data/krever spesialutstyr for å bli reparert. Maskiner? Bor dere på gård? Da forstår jeg at dere deler slik dere gjør. Men de fleste bor ikke på gård. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er faktisk det dummeste innlegget jeg har lest på lenge. Vi lever i et likestilt samfunn. Jeg bytter dekk på bilen,er med å maler huset, klipper busker og trær osv.han vasker støvsuger lager mat osv. Er ikke noe som heter kvinnearbeid og mannearbeid lenger. Vi deler på alt arbeidet

Anonymkode: 0283f...eeb

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Endelig en som innrømmer at det er pga samfunns trender! 

Det som skjedde på 50 tallet var også en samfunns trend. Hvor mannen dro på jobb og kvinnen stod for hus og hjem. 
Hvorfor er du så opptatt av om det er trend eller ikke? Det er kun logisk at mannen bidrar like mye hjemme når begge jobber. 

Samfunnet endrer seg hele tiden. Deal with it!

• Liker 16
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alle som bor alene må selvsagt gjøre det sjøl. Men det er ikke dermed sagt at det er arbeid som faller dem lett og naturlig. 

Det er ikke lett og naturlig å vaske do med dobørste eller sette oppvask i oppvaskmaskinen? Hva er VANSKELIG med disse oppgavene? Har du en mann med IQ på 70 eller lavere, siden han sliter med slike utrolig enkle oppgaver?

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Noen eksempler fra vår husholdning:

• Begge jobber 100% vanlig arbeidsuke (ikke helg) og tjener ca like mye (jeg tjener faktisk ca 100000 mer enn han).
  • Vi deler på hagearbeidet og forefallende arbeid på huset og tomten.
  • Dekkene har vi på dekkhotell (så det er ikke sånn at han har "manneoppgaver" som jeg ikke har) 
  • Vi betaler lik andel av lån og har likt innskudd til felleskonto pr måned.

Si meg da hvorfor han ikke skal måtte gjøre samme andel husarbeid som jeg gjør?

Jeg er ikke styrt av forventningene annet enn at jeg forventer at vi som gift par med felles barn og eiendom bidrar likt til at hjulene går rundt i hverdagen. 

Anonymkode: a957c...67e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Fordi jeg også syntes det er kjedelig og det går fortere når vi er to. Vi er to som roter og bør være to som rydder. Begge er ufør så vi har ikke problemet med hvem som jobber mest/har tyngst jobb/lengst dag/lengst reisevei eller hvanå folk klager over. Det er oss to og tenåringene som bor her og alle må være med og ta et tak.

Ingen får fritak fordi de har baller eller vagina: alle gjør de samme jobbene her.

Anonymkode: aea49...7dc

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For 50 år siden var det ikke slik, hvorfor har dere det slik nå? 

Det er nå tull.

Min svigerfar vokste opp med kun en far. Altså far hans gjorde alt som både mor og far skulle gjøre, i tilleg til jobb.

Min far vokste opp fra han var 6 mnd hos sin bestefar som laget mat, vasket hus osv

De var født i 1941 og 1943 

Selv født i 1979 og har nå bilder av min far trillet meg, min far var og alenefar for mine eldre halv søsken i 5 år barn da i alderen 1 til 4 år

Anonymkode: 4ea81...a60

• Liker 6
Skrevet
Eureka! skrev (59 minutter siden):

Jeg tror egentlig ikke du står så støtt i din mening.

Du skriver her for å få debatt, og utfordre egne meninger. Jeg tror du føler at du har en kampsak, en løsning på et problem som ingen andre har skjønt, samtidig er det noe som skurrer. 

Likedan som man kan få slutt på at politikere krangler om penger ved å innføre diktatur, kan man få slutt på krangel om fordeling av husarbeid ved at den ene gjør alt. Løsning om slutt på krangle grunn nr.1 er oppnådd. Om det er rettferdig er en annen ting. 

Hvis du føler at mannen din gjør så mange andre ting rundt hus og hjem at dere likevel har rettferdig fordeling, så er jo tittel her litt villedende. Da tar jo han sin del, og bidrar like mye. Eller at du jobber redusert f.eks, da er det også logisk at du jobber mer hjemme. 
Men hvis det er slik at mannen din har mange timer mer fritid enn deg daglig, så sliter jeg med å tro at du finner det rettferdig. 

Det blir ditt problem hva du tror, men jeg står støtt i egne meninger. Og jeg er såpass gammel at all livserfaring har formet min mening og så har jeg lagt til bitre kjerringer på kg sine erfaringer med menn som må tvinges til å hjelpe til hjemme. Og da har jeg mitt standpunkt. 

Jeg og mannen har helt ulike arbeidssituasjoner,jeg er bundet til jobb i et tidsrom og han har hjemmekontor. Jeg regner ikke på hvem som har mest fritid for det betyr ingenting,vi har valgt den livsstilen som gjør oss lykkelige. Og å for meg å drive med utearbeid ville gjøre meg like miserabel som hvis han måtte drive med husarbeid. Så vi lever det beste livet vi kan. 

Skrevet

Mannen gjør det helt av seg selv, det er verken noe som krangles, bes eller diskuteres om. Jeg har aldri mast på mannen, og ikke han på meg heller.

Han har heller ikke noen særlige tyngre oppgaver enn meg. Bilen sendes på verksted hvis det er noe, og vi får folk til å gjøre ting for oss av større grad. Riktignok er min mann veldig handy, og elsker å gjøre prosjekter, som å mure opp på hytta, eller lage gjerde. Det gjør han fordi han liker å bruke kroppen etter en lang dag på hjemmekontor. MEN, jeg gjør like mye som han, og vi kan også gjøre slike prosjekter sammen.

Apropos barnevogn osv. Jeg er vokst opp med en bestefar som fortalte om da han trillet barnevogn på 60-tallet, og tok av seg 3 barn alene da bestemor ble alvorlig syk. Mamma var da liten. Jeg er vokst opp med historiene om min bestefar som i praksis var alenefar på 60-tallet.

Og min far trillet meg, og hadde ansvar for meg på samme måte som mamma. Den gangen var ikke permisjonen like lang, så pappa jobba dag, og mamma natt. Fra jeg var 3 måneder  var det pappa som tok seg av meg natt og morgen, mens mamma tok over da pappa skulle på jobb om morgenen. 

Det er for meg helt fjernt å lese om menn som ikke gjør sin del. 

For øvrig blir min mann ganske oppgitt over denne infantaliseringen av menn. Han vil ha seg frabedt å bli snakket på vegne av, som om menn ikke evner eller kan gjøre det samme som kvinner. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det blir ditt problem hva du tror, men jeg står støtt i egne meninger. Og jeg er såpass gammel at all livserfaring har formet min mening og så har jeg lagt til bitre kjerringer på kg sine erfaringer med menn som må tvinges til å hjelpe til hjemme. Og da har jeg mitt standpunkt. 

Jeg og mannen har helt ulike arbeidssituasjoner,jeg er bundet til jobb i et tidsrom og han har hjemmekontor. Jeg regner ikke på hvem som har mest fritid for det betyr ingenting,vi har valgt den livsstilen som gjør oss lykkelige. Og å for meg å drive med utearbeid ville gjøre meg like miserabel som hvis han måtte drive med husarbeid. Så vi lever det beste livet vi kan. 

Som sagt, hvis du trives med null fritid og å være konstant sliten, så er det DITT valg. De fleste av oss ønsker å ha egne interesser, hobbyer, fritid og hvile. Det gjør oss ikke til bitre kjerringer - det er ikke vi som har startet en militant tråd på KG.

• Nyttig 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvordan si at du er ufyselig kvinnehater uten å si at du er det!

Anonymkode: 4424b...d04

Jeg er kvinne selv. Men jeg hater måten mange kvinner behandler sin mann på. Behandler dem som barn og alt skal være på måten kjerringa i huset vil. 

Skrevet (endret)
Elle Melle skrev (3 timer siden):

Fordi han ikke er et 5 år gammelt barn? 

Voksne folk tar ansvar for seg selv og omgivelsene sine og fellesskap de er en del av.

Og vi fordeler oppgaver etter evne og tid, ikke etter om personen har innovertiss eller utovertiss. 

Jeg tror fem år gamle barn har større forståelse for den fiktive problemstillingen enn TS har.😊

Alle femåringer forstår at alle voksne må bidra.

Endret av Rotemor
  • Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er kvinne selv. Men jeg hater måten mange kvinner behandler sin mann på. Behandler dem som barn og alt skal være på måten kjerringa i huset vil. 

Oh the irony...

Anonymkode: 1e1d2...fe8

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Fordi han er en voksen mann som gjør sin del. 

• Liker 1
Skrevet

Styrt av forventninger og årevis med å ha gjort stort sett alt i huset og derfor er utslitt! 

Om man bor alene må man jo uansett gjøre alt husarbeid, utearbeid, alt med barna og ikke minst all planlegging og organisering. Hvorfor skal han ikke gjøre det bare fordi det er to voksne? 
Hvorfor skal den ene voksne gjøre alt? 

Anonymkode: 8bcd9...846

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Orker ikke svare hver enkelt (siteringer blir krøll på mobil) For det første så går endel i fella og tro at jeg er mann.Det er jeg selvsagt ikke. Men jeg vet ,og det kan ingen kvinnekamp forandre,at menn og kvinner er forskjellige fra naturen. Kvinner har mer følelser og dermed omsorg i seg og de er mer netthendte til husarbeid. 

Menn har en hjerne som takler mer tekniske ting,de skjønner det bedre enn kvinner. 

Og så har vi selvsagt unntakene! Det det er omvendt. 

Og så drar jeg nytte av alle tråder på KG der kvinner lurer på hvordan de skal forandre mannen så han gjør mer husarbeid. Hvorfor er det trivelig å stadig krangle om? Når det heller kan være slik at hver og en gjør det de er best til? 

Og som sagt: jeg liker å sette folk til veggs så de må si hvorfor de velger som de gjør.

Og til de som kaller meg idiot, det får stå på din kappe. Jeg kan ikke forandre din mening. Selv står jeg støtt i min. 

Men du står jo ikke støtt i «din mening» i det hele tatt - hva er egentlig din mening? Du beskriver hvordan du og din mann velger å gjøre ting, og ber om folks begrunnelse for hvorfor de velger som de gjør. Deres arbeidsdeling er uvanlig, men dere har jo all rett til å velge sånn. Jeg har ikke noen mening om deg, men jeg velger annerledes. Det er vel heller du som antyder at en annen måte å tenke på er feil.

Anonymkode: 65cbf...f5c

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Når TS mener at det er en «samfunnstrend» at kvinner også jobber, da har han parkert seg så på sidelinjen at spørsmålet ikke gir mening. En tilbakegang til tidlig 1900-tallsverdier, og enda tidligere, kommer aldri til å skje, TS, det et bare å innfinne seg med at også du plikter å gjøre ditt på hjemmebane, og være et ansvarlig menneske som lever i egen samtid.

Anonymkode: e01bd...e6f

Jeg er kvinne og gjør husarbeid med glede. Og mener også at gamle verdier kunne med hell vært tatt fram igjen. Ikke all framgang er av det bra slaget. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Dette er faktisk det dummeste innlegget jeg har lest på lenge. Vi lever i et likestilt samfunn. Jeg bytter dekk på bilen,er med å maler huset, klipper busker og trær osv.han vasker støvsuger lager mat osv. Er ikke noe som heter kvinnearbeid og mannearbeid lenger. Vi deler på alt arbeidet

Anonymkode: 0283f...eeb

Og du har fasit? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er kvinne og gjør husarbeid med glede. Og mener også at gamle verdier kunne med hell vært tatt fram igjen. Ikke all framgang er av det bra slaget. 

Så du mener at gamle verdier kunne med hell vært tatt fram igjen fordi du gjør husarbeid med glede? Hva med meg, som hater husarbeid? Nei, du står så klart fritt til å ha nøyaktig de verdiene du vil i din husholdning, men du må jo også respektere at for de aller fleste andre er en sånn fordeling fullstendig uaktuell.

Anonymkode: 1e1d2...fe8

• Liker 8
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...