Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Endelig en som innrømmer at det er pga samfunns trender! 

Anonymkode: 4fd7e...556

Trender? Seriøst. Det er ikke en trend at kvinner er egne individer, at de ikke er født på denne jorden for å tjenestegjøre menn både seksuelt og huslig. Det er ikke greit med slike holdninger som du har her, det er diskriminerende og ødelegger forhold mellom menn og kvinner. 
Jeg kjenner av å lese slike innlegg får jeg avsmak mot menn. 

Anonymkode: db62c...099

• Liker 19
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva mener du? Samfunnet er vel litt annerledes enn for 50 år siden.

Anonymkode: 49798...5b0

50 år siden er 1975, ikke 1950. Likestillinga var et ganske sterkt ideal i 1975, og hadde vært det lenge.

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har ikke høy nok boevne/kapasitet til å ta alt alene. 

Hadde jeg kunne gjort det alene så hadde han sikkert kunne jobbet såpass at han kunne betalt meg for å være hjemme. Men sånn det er i dag så jobber jeg heller for å kunne betale vaskehjelp. 

Anonymkode: 21007...c70

Skrevet

Min bestefar lagde middag hver eneste dag, da bestemor ikke var flink til å lage mat. Og han jobbet fulltid, hun gikk hjemme. Jeg er 47 år, han døde rett før jeg ble født, og da var han 85 år. Så det er ganske mange år siden.

Jeg hater å gjøre husarbeid, men må jo gjøre det. Da har jeg jo virkelig ikke lyst til å gjøre husarbeidet for en mann og. Så han får bidra han og.

Anonymkode: 81c79...173

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi han ikke er et barn. Han rydder og vasker etter seg selv og jeg etter meg. 
Selvfølgelig null problem for han, voksne mannen.

Anonymkode: 0ec89...ca1

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi det er normalt å bidra i hjemmet. (eller, det burde i hvert fall vært sånn) 

Selv takler jeg dårlig at det flyter rundt med klær eller at det er fullt i oppvaskkummen, så da blir det naturlig å ta seg av dette fortløpende slik at det ikke hoper seg opp. 

Bør ikke alle bidra med husarbeid slik at man får et triveligere bosted? 

Har vært hjemme hos folk hvor kjøkkenbenken har vært full av rot, gulv dekt av hår og rusk osv. Skjønner ikke hvordan folk orker å leve i sånt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

La meg forklare da: jeg og noen andre har fremdeles delt slik at jeg gjør husarbeid og han utearbeid,bil, oppussing og slik. Fordi vi velger det selv! Og fordi vi har det best slik. Og jo mer jeg leser på kg,jo mer vet jeg at det valget er riktig. For i så mange forhold er dette krangel nr 1, hvem gjør hva.. Og det blir ofte forklart med at "vi lever ikke i 1950" Og da vil det jo si at det er samfunnets trender som styrer dere. 

Husarbeid er mange timer i uken. "Utearbeid" og bil hos oss er kanskje en time eller to i måneden i snitt. Vi deler på begge deler, siden alt er felles ansvar. 
Vi fordeler på tidsbruk, ikke antall oppgaver. Og hvis en av oss noen ganger jobber ekstra, tar den andre tilsvarende mer hjemme. 

Han må gjøre husarbeid av samme grunn som meg. Fordi det trengs. 
Ingen av oss liker det.

I mitt første forhold hadde vi samme fordeling som dere, TS. Da var jeg 25 år og trodde hus og hjem og barn var kvinners ansvar. Fordi det hadde "samfunnet" lært meg. Nå vet jeg at det ikke er noen grunn til at kvinnen skal ha dette ansvaret, det er bare plassert der for å kontrollere kvinner og holde oss hjemme, barføtt og gravide. 
Hvor gammel er du TS? Hvis dette funker for dere, og du føler at det er rettferdig mtp arbeidsmengde, så heier jeg på at dere fortsetter. 

Anonymkode: 2a592...ceb

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Gi en god grunn til at en voksen mann ikke skal gjøre husarbeidet. 

Anonymkode: 93218...d75

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi det er hans husarbeid, hans hus like mye som mitt. Fordi han er et voksent menneske som har boevne. Fordi hvis ikke blir det ikke gjort, og det blir skittent og utrivelig. Fordi verken han eller jeg vasker med tissen. 

Anonymkode: 372c3...d83

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Av samme grunn som at han tørker seg selv bak når han er ferdig på toalettet. Hans dritt, hans ansvar.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg ble utbrent. Jeg hadde en krevende jobb, pendling, tre barn og en mann som ikke tok sin del. Det var rett og slett for mye for en person å gjøre. Jeg har ikke noe i mot å støvsuge eller vaske mer, men når man konstant ikke strekker til, fordi det er for mye, da ble jeg utslitt, sint, lei meg...og det tærte på forholdet. Jeg tjente mer enn mannen min, jobbet mer enn han, pendlet mer, og tok meg av hus og barn mer. 

Så her er det nok ikke slik at likestilling og krav rundt det i seg selv var det som gjorde meg utbrent, det var at det faktisk er mye som skal følges opp og gjøres. Det at mannen ikke tok sin del, førte til at jeg måtte ta det meste...og det er ikke bærekraftig. Når vi da fikk en syk ungdom, så tippet det helt over.

Jeg ble veldig syk, greide ikke lage middag. Hvis potetene kokte, samtidig som jeg skulle steike noe, så gikk det helt i ball for meg. Jeg svimte av og det var skikkelig bad. Jeg fungerte ikke på jobb. Alt stoppet opp, og han måtte ta det meste hjemme, inkludert forsørgeransvar da jeg gikk over på AAP. 

Nå er jeg frisk igjen, jobber 100 %, men det skal mindre til for at jeg kjenner det roter seg til. Jeg kunne ikke gå tilbake til prosjektjobben, og måtte ta en roligere jobb. Det gir en del bitterhet også, så hvis mannen min NÅ hadde latt meg stå med ting alene, og overlatt mye til meg- så hadde det blitt veldig surt og slutt.  Ungene har flyttet ut, så det er bare oss to. Vi er gift, men vi må jo fortsatt velge oss. Da kan ikke jeg føle at han svikter meg igjen.. for det hadde ikke forholdet tålt. Jeg trenger ikke være gift, vi har nok penger til to seperate liv. Jeg er det fordi jeg er glad i han, og han i meg. Men det forsvinner jo hvis jeg stadig føler meg sviktet og utnyttet.

Anonymkode: ce2d1...821

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi det er helt naturlig at voksne folk rydder opp etter seg selv.

Vi begge liker å ha det rent og ryddig rundt oss. 

Han er ikke så flink / glad i å lage mat, så stort sett står jeg for matlaging, og han for rydding / oppvask etterpå.

Det har ingen ting med likestilling å gjøre, og det er ikke noe vi krangler om.

Men sånn vi liker å ha det.

Om han var et voksent barn som måtte bli mast på eller ikke ville rydde / vaske etter seg selv hadde vi ikke vært sammen. Da måtte han enten ha funnet seg en som deg TS, eller bodd alene og stått for alt husarbeid selv.

Jeg får virkelig ikke håpe dere får / har barn som arver synet ditt på fordeling av oppgaver i et hushold der begge er ute i 100% jobb. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

La meg forklare da: jeg og noen andre har fremdeles delt slik at jeg gjør husarbeid og han utearbeid,bil, oppussing og slik. Fordi vi velger det selv! Og fordi vi har det best slik. Og jo mer jeg leser på kg,jo mer vet jeg at det valget er riktig. For i så mange forhold er dette krangel nr 1, hvem gjør hva.. Og det blir ofte forklart med at "vi lever ikke i 1950" Og da vil det jo si at det er samfunnets trender som styrer dere. 

Det store spørsmålet da, er om dere har like mye fritid. Hvem som gjør hva er ikke så viktig for meg heller, men vi skal begge ha like mye fritid i løpet av en uke!

Min mann har ikke nok å gjøre ute til at det utgjør like mye tid som alt inne. Altså handling, skrive handlelister, matlaging, oppvask, unger, husvask, klesvask, baking, storrengjøring, vinduspuss, rydding av skap og skuffer, søppel osv. Normalt utgjør husarbeid minst 8 timer i uka hele året, som regel mye mer.

Anonymkode: 2fe5d...66e

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi han ellers bare sitter og leker bitter-mann på et kvinneforum midt på arbeidsdagen. Da oppegående menn er ute og tjener penger til familien.

Neida, jeg tuller.

For da ville han ikke vært mannen min i utgangspunktet. 

Anonymkode: 95c3f...aae

• Liker 6
Skrevet

Handler ikke om likestilling, selv om jeg selvsagt er for det.

Handler om at han rydder etter seg selv og jeg etter meg. Jeg skifter dekk på min bil, vi bytter på å klippe gress osv. Skiftet taket gjorde vi også sammen.

Vi krangler ikke om husarbeid, aldri gjort. Ikke en liten diskusjon en gang, for som regel begynner jeg med noe, så begynner han med noe annet. Eller omvendt. Vi har ikke faste oppgaver, vi gjør det som trengs, når det trengs. 
Fordi VI liker å ha det ryddig. 
Han er faktisk mer ryddig enn meg.

Anonymkode: 0ec89...ca1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Av samme grunn til at «hvorfor må din kone gjøre husarbeid?» 🤷‍♀️

Man eier hus som krever arbeid. Vanskeligere er det vel ikke? 

Anonymkode: ac1b1...7bf

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fordi han ellers bare sitter og leker bitter-mann på et kvinneforum midt på arbeidsdagen. Da oppegående menn er ute og tjener penger til familien.

Neida, jeg tuller.

For da ville han ikke vært mannen min i utgangspunktet. 

Anonymkode: 95c3f...aae

Haha, det sa du det alle tenker. Fordi han ellers bare sitter og leker bitter mann på et kvinneforum midt på arbeidsdagen 😂

Anonymkode: d81ad...6ff

• Liker 1
Skrevet

Eeehhh, fordi han vil det selv. Han mener det er helt naturlig å rydde og vaske like mye som meg når vi begge har fulltidsjobber. Ingen tvang, ingen forventninger. Bare rett og slett at han mener det er rettferdig at vi begge må dra lasset sammen. Vi er felles, vi er ett. Ikke to individer som må fordele lastene utfra samfunn, venner, forventinger eller opplæring. 

Jeg tenker at når man spør slike spørsmål så er man ikke helt våken i sitt eget liv. Og at du i alle fall ikke lever i et godt samliv hvor man jobber som en felles enhet. Men mulig jeg tar feil, det er kun en spekulasjon fra min side. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi han eier huset 50 %, bor der, er far til barna våre som bor der, er et voksent menneske osv osv…veldig rart spørsmål!

Anonymkode: c245d...36f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Min mann er ikke noe bedre på «utearbeid» eller oppussing enn meg, så dette gjør begge to. Bil tas på verksted, dekkhotell eller i vaskehall. Det ville vært en veldig unaturlig deling for oss. Begge bidrar med husarbeid og matlaging. Jeg synes ikke husarbeid er noe mer spennende enn han bare fordi jeg er født med livmor, så jeg forstår ikke hvorfor jeg skulle gjøre mer av dette arbeidet når vi bor sammen. 

Dette er ikke en «trend», min far født 1941 bidro i hjemmet også, spesielt med matlaging. Det gjorde også mange av mine venners fedre.

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 7
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...