AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:44 #41 Skrevet onsdag kl. 08:44 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? Anonymkode: 4fd7e...556 Hvorfor skal han slippe? Er han fritatt pga at han har penis mellom beina? Er det mer problematisk for han enn det er for meg? Jeg forventer at voksne folk klarer å rydde etter seg selv, vaske klær, vaske gulv , lage mat etc selv. Han er på ingen måte mer travel enn meg, ikke er han tilbakestående heller, så ser ingen grunn til at han ikke skulle gjøre det eller klare det Anonymkode: 49798...5b0 15 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:46 #42 Skrevet onsdag kl. 08:46 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fordi han ikke har tjener. Vi bor heller ikke sammen. Da jeg var gift måtte fint exen ta sin del. Er jo ikke sånn lenger at husarbeid er kvinnfolkarbeid, dessuten HATER jeg det så skulle jeg gjort det aleine hadde det ikke sett ut hos oss. Anonymkode: dd8da...fe0 Endelig en som innrømmer at det er pga samfunns trender! Anonymkode: 4fd7e...556 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:46 #43 Skrevet onsdag kl. 08:46 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): For 50 år siden var det ikke slik, hvorfor har dere det slik nå? Anonymkode: 4fd7e...556 Det var det nok mange steder. Mine besteforeldre delte på husarbeidet for 50 år siden. De var begge yrkesaktive. Anonymkode: 93218...d75 10 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:49 #44 Skrevet onsdag kl. 08:49 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): For 50 år siden var det ikke slik, hvorfor har dere det slik nå? Anonymkode: 4fd7e...556 Hva mener du? Samfunnet er vel litt annerledes enn for 50 år siden. Anonymkode: 49798...5b0 2 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:50 #45 Skrevet onsdag kl. 08:50 Ingen av oss må, men ingen av oss liker å bo i et ekkelt skittent hjemme. Siden ingen av oss har råd til rydde og vaske hjelp må han også rydde, Skal sies han gjør mest, og hadde jeg levd på 50 tallet hadde jeg vært det du kalte rødstrømpe, aldri i verden om jeg hadde akseptert noe mindre enn likestilling i vårt hjem. Det handler om at vi er to likeverdige partner, vi har valgt et liv sammen. Vi krangler aldri om dette, det bare går av seg selv. Anonymkode: db62c...099 6 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:50 #46 Skrevet onsdag kl. 08:50 Dette må jo være dagens dummeste tråd, hvorfor skal en voksen mann gjøre husarbeid...vanskelig spørsmål. Anonymkode: 504c4...91e 16 11
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:50 #47 Skrevet onsdag kl. 08:50 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): La meg forklare da: jeg og noen andre har fremdeles delt slik at jeg gjør husarbeid og han utearbeid,bil, oppussing og slik. Fordi vi velger det selv! Og fordi vi har det best slik. Og jo mer jeg leser på kg,jo mer vet jeg at det valget er riktig. For i så mange forhold er dette krangel nr 1, hvem gjør hva.. Og det blir ofte forklart med at "vi lever ikke i 1950" Og da vil det jo si at det er samfunnets trender som styrer dere. Anonymkode: 4fd7e...556 Men den jobben han gjør er ikke hver dag, flere ganger om dagen. Hvorfor finner du deg i at han skal gjøre mindre og sjeldnere enn deg? Dekk skiftes to ganger i året. Huset vaskes en gang i året (om man er flink) males kanskje hvert 5 år. Plenen klippes 2 ganger i uka på en solskinnssommer. Hvor ofte pusser dere opp? Bilen vaskes kanskje en gang i uka om man er skikkelig opptatt av det Husarbeid inne; Oppvaskamskinen skal tømmes minst en gang om dagen og settes inn. Middag lages hver dag. Kvelds lages hver dag. Det skal støvsuges 2-3 ganger i uka, gulvene vaskes en gang i uka. Sengetøy skiftes kanskje hver 14.dag, året rundt. Matpakker skal lages. Yttertøy skal hjem fra barnehage/skole, det skal vaskes og leveres tilbake. Badet skal vaskes. Klær skal vaskes, henges opp, brettes, legges på plass. Har man dyr skal de ha stell, mat, etc... Anonymkode: a47b3...ff2 14 7
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:50 #48 Skrevet onsdag kl. 08:50 Fordi han bor her og hadde han bodd alene måtte han tatt 100% av husarbeidet. Kanskje den aller viktigste grunnen til at han må ta halvparten av familien as (alt hva det innebærer av oppgaver, barn, husarbeid osv) er fordi jeg er for lat og egen til å gidde å gjøre mer enn det jeg må. Jeg må ikke mer enn 50% så lenge vi begge et friske. Når jeg er syk gjør han mer og når han er syk så gjør han mer. Anonymkode: 096da...241 4 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:55 #49 Skrevet onsdag kl. 08:55 Fordi kvinner ikke lenger er ment å slave for en mann. Vi jobber også, så hvorfor skal da kvinner jobbe fulltid og så gjøre alt husarbeidet mens mannen bare skal late seg når han kommer hjem? Hadde en mann bodd alene så måtte han jo ryddet og vasket. For 50 år siden hadde kvinner færre muligheter og rettigheter og var vanskeligere å skille seg så da ble de tvunget til å kanskje finne seg i mer, og mange gikk hjemme og jobben deres var ulønnet - passe på hus og barn. Det var sikkert mange som ville skille seg men pga manglende rettigheter, muligheter og i tillegg til at man ofte ble sett litt ned på hvis man var alene med barn og skilt så ble de i et dårlig ekteskap. Anonymkode: 2d59b...604 5 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:55 #50 Skrevet onsdag kl. 08:55 Hadde han og jeg bodd separat, måtte vi begge ha gjort husarbeid i vårt eget hjem. Hvorfor skulle han ikke gjort noe når vi deler bosted? Bor man sammen, deler man ansvaret i hjemmet. Ansvaret er ikke likt, da jeg gjør mer, men vi gjør de samme tingene; begge rydder, vasker, lager mat, fikser det som fikses må etc. Anonymkode: 6a56d...831 5
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:56 #51 Skrevet onsdag kl. 08:56 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men den jobben han gjør er ikke hver dag, flere ganger om dagen. Hvorfor finner du deg i at han skal gjøre mindre og sjeldnere enn deg? Dekk skiftes to ganger i året. Huset vaskes en gang i året (om man er flink) males kanskje hvert 5 år. Plenen klippes 2 ganger i uka på en solskinnssommer. Hvor ofte pusser dere opp? Bilen vaskes kanskje en gang i uka om man er skikkelig opptatt av det Husarbeid inne; Oppvaskamskinen skal tømmes minst en gang om dagen og settes inn. Middag lages hver dag. Kvelds lages hver dag. Det skal støvsuges 2-3 ganger i uka, gulvene vaskes en gang i uka. Sengetøy skiftes kanskje hver 14.dag, året rundt. Matpakker skal lages. Yttertøy skal hjem fra barnehage/skole, det skal vaskes og leveres tilbake. Badet skal vaskes. Klær skal vaskes, henges opp, brettes, legges på plass. Har man dyr skal de ha stell, mat, etc... Anonymkode: a47b3...ff2 Dette! Når vi har oppgaver utover det dagligdagse (måke snø, skifte dekk, klippe plen osv) så avtaler vi hvem som gjør hva. Hvis han er ute og klipper plenen så er jeg kanskje inne og gjør husarbeid. Da gjør han mindre husarbeid DEN dagen, men å klippe plenen 16 ganger en sesong gir ikke fritak fra husarbeid hver dag. Av det totale familien as- arbeidet den enkelte dag så tar vi begge ca 50%. Anonymkode: 096da...241 12 3
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:56 #52 Skrevet onsdag kl. 08:56 Er litt som å spørre "hvorfor må kvinner føde barn". Fordi det er slik. Anonymkode: 04b9a...3ef 6 2
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:56 #53 Skrevet onsdag kl. 08:56 Min mann måtte ikke, men han ønsket det selv fordi religionen vår sier at vår profet ryddet etter seg selv. Jeg er litt mer tradisjonell så jeg hadde forespeilet meg selv å gjøre alt husarbeid selv med mindre jeg ble dausjuk. Anonymkode: 21d1c...c63
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:57 #54 Skrevet onsdag kl. 08:57 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi han bor her og hadde han bodd alene måtte han tatt 100% av husarbeidet. Kanskje den aller viktigste grunnen til at han må ta halvparten av familien as (alt hva det innebærer av oppgaver, barn, husarbeid osv) er fordi jeg er for lat og egen til å gidde å gjøre mer enn det jeg må. Jeg må ikke mer enn 50% så lenge vi begge et friske. Når jeg er syk gjør han mer og når han er syk så gjør han mer. Anonymkode: 096da...241 Skulle stå at når han er syk så gjør JEG mer. Han skal slippe å jobbe så hardt da 😂 Anonymkode: 096da...241 1
Kaine Skrevet onsdag kl. 08:57 #55 Skrevet onsdag kl. 08:57 Fordi vi begge roter og vi begge misliker husarbeid så deler vi på det. Hadde en av oss likt å vaske og ordne hadde vel den parten tatt mer, men men. Vi er begge voksne personer som liker å ha det fint og ryddig så da legger vi inn innsatsen for at det skal bli slik. 3 3
HMK Skrevet onsdag kl. 08:57 #56 Skrevet onsdag kl. 08:57 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? Anonymkode: 4fd7e...556 Nå skal jeg svare deg helt ærlig: Jeg tror du er skikkelig tjukk i hodet. 13 2 10
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:57 #57 Skrevet onsdag kl. 08:57 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette! Når vi har oppgaver utover det dagligdagse (måke snø, skifte dekk, klippe plen osv) så avtaler vi hvem som gjør hva. Hvis han er ute og klipper plenen så er jeg kanskje inne og gjør husarbeid. Da gjør han mindre husarbeid DEN dagen, men å klippe plenen 16 ganger en sesong gir ikke fritak fra husarbeid hver dag. Av det totale familien as- arbeidet den enkelte dag så tar vi begge ca 50%. Anonymkode: 096da...241 Nettopp! Han klipper plen, jeg planter blomster eller henger opp ei vask. Han måker snø, jeg lager middag. Jeg klipper plen, han gjør ikke en dritt Det jevner seg ut. Men ikke pokker om jeg skal stå å gjøre husarbeid 28 ganger om dagen, hver dag i 365 dager fordi han er SÅÅÅÅ FLINK å bytte dekk til våren Anonymkode: a47b3...ff2 11 3
Macro Skrevet onsdag kl. 08:58 #58 Skrevet onsdag kl. 08:58 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): La meg forklare da: jeg og noen andre har fremdeles delt slik at jeg gjør husarbeid og han utearbeid,bil, oppussing og slik. Fordi vi velger det selv! Og fordi vi har det best slik. Og jo mer jeg leser på kg,jo mer vet jeg at det valget er riktig. For i så mange forhold er dette krangel nr 1, hvem gjør hva.. Og det blir ofte forklart med at "vi lever ikke i 1950" Og da vil det jo si at det er samfunnets trender som styrer dere. Anonymkode: 4fd7e...556 Vi har aldri i løpet av 8 år hatt krangel om husarbeid. Husarbeid blir bare gjort etterhvert som det dukker opp. Problemet er ikke husarbeid, men at folk velger feil partner i utgangspunktet. 8 2
HMK Skrevet onsdag kl. 08:59 #59 Skrevet onsdag kl. 08:59 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hva mener du? Samfunnet er vel litt annerledes enn for 50 år siden. Anonymkode: 49798...5b0 Nei. Jeg er 46 og jeg vokste opp med to arbeidende foreldre. Det gjorde de fleste da jeg vokste opp også. 13
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 08:59 #60 Skrevet onsdag kl. 08:59 Dette er jo ikke noe man blir pålagt, men noe man gjør fordi man er et oppegående menneske. Anonymkode: 09520...03a 4 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå