Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke godt nok svar. 

Anonymkode: 4fd7e...556

Hvem bestemmer det? 
Vi jobber begge like mye, jeg er (selvsagt!) gift med en fyr som synes det er helt naturlig at husarbeid deles. 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi vi begge jobber 100% og da kan ikke kun den ene (jeg) også ta alt i hjemmet 100%. 
Klart den som gikk hjemme 100% før i tiden til alt. 

• Liker 20
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var ikke spørsmålet,les engang til. 

det var et tydelig svar på det imbesile spørsmålet ditt

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor må han det? Fordi andre menn må det eller fordi du alene vil det? 

hva har andre menn og «du vil det» med saken å gjøre? Mannen min både tørker seg bak selv, knyter skolissene sine selv, og tar sin del av husarbeidet, ikke fordi «jeg vil det» eller «samfunnet forventer det», men fordi det er en selvfølge.

Anonymkode: 2e341...1f8

• Liker 28
  • Nyttig 6
Skrevet

Han må ingenting. Jeg må heller ingenting. Vi er bare to fungerende, renslige og ansvarlige voksne, derfor gjør vi husarbeid.

• Liker 32
  • Nyttig 6
Skrevet

Han må ikke, men han gjør det fordi han liker å ha det ryddig. 

Anonymkode: 08a79...c11

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Vel, han kunne vel fått seg 2 jobber og jobbet 16-18 timer i døgnet slik at jeg kunne tatt 100% av hjemmet, men da ser vi ikke hverandre og det er litt stusselig syns jeg.

Anonymkode: 99af9...77f

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet

Han gjør ikke så mye. Han jobber mye. Så han er bare hjemme og spiser og roter litt så er han ut av døra igjen. Jeg tar gledelig litt hus siden jeg ikke trenger å jobbe så mye. Har jeg skulla jobba mye så har han jobba mindre. Men han elsker å jobbe. Og jeg er ikke så glad i det. Jeg trives hjemme. 

Anonymkode: c137a...f15

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor må barna mine gjøre husarbeid? 

Alle som bor i huset må bidra til at det er fint og ryddig. Alle må rydde opp etter seg selv, jeg er ingen hushjelp. Vi jobber begge to 100% stilling så hvorfor skal han ikke? 

Jeg gjør likevel mer, og er pådriver for alt. Det blir ikke klipt plen eller skifta dekk uten at jeg sier fra at det må gjøres. Så nei. Her funker ikke "mannen gjør alt ute" (som forøvrig ikke er en brøkdel av innejobben) på meg.

Anonymkode: a47b3...ff2

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi han ikke er et 5 år gammelt barn? 

Voksne folk tar ansvar for seg selv og omgivelsene sine og fellesskap de er en del av.

Og vi fordeler oppgaver etter evne og tid, ikke etter om personen har innovertiss eller utovertiss. 

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Min mann bidrar like mye som meg med husarbeid fordi husarbeid må gjøres og vi begge synes det er like kjedelig. Nei, det er ikke en samfunnstrend som avgjør det. Jeg bryr meg ikke om hvem som gjør husarbeidet i nabolaget, jeg bryr meg om det som foregår i eget hus. 

Jeg ser at du tar for gitt at jeg gjør minst halvparten. Hadde det vært opp til meg, så skulle gjerne mannen min fått gjort alt, men det er ikke realistisk. Jeg er ingen snylter, jeg gjør nødvendige oppgaver selv om det er dritkjedelig fordi jeg er en voksen og ansvarlig person.

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Fordi jeg ikke er hushjelpen hans. Han spiser her, skitner ut huset, trenger rene klær på lik linje med meg.

Jeg er født på 60-tallet av to foreldre i full jobb. Har vokst opp med likestilling. Min far gjorde nok litt mer ute, og min mor litt mer inne, men begge hadde like mye fritid. Min far lagde også middag, vasket hus osv. Men han bakte ikke brød 🙂

Anonymkode: 2fe5d...66e

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

La meg forklare da: jeg og noen andre har fremdeles delt slik at jeg gjør husarbeid og han utearbeid,bil, oppussing og slik. Fordi vi velger det selv! Og fordi vi har det best slik. Og jo mer jeg leser på kg,jo mer vet jeg at det valget er riktig. For i så mange forhold er dette krangel nr 1, hvem gjør hva.. Og det blir ofte forklart med at "vi lever ikke i 1950" Og da vil det jo si at det er samfunnets trender som styrer dere. 

Skrevet (endret)

Fordi som en familie på 4 så må alle gjøre hver vår del for at det skal fungere. Greit nok minste på 1,5 får ikke gjort så mye, og han på 5 kan bidra med smårydding av feks leker, eller tørke  litt støv. Men da faller resten på oss voksne. Jeg er ingen tjener, derfor skal mannen også gjøre sin del.  Hvis han ikke gjorde noe kunne jeg bodd alene med barna istedenfor. Skal riktignok sies at jeg gjør mesteparten uansett da, for jeg ser mer hva som trengs mens han  må gjerne få beskjed. 

Endret av tussi84
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

For 50 år siden var det ikke slik, hvorfor har dere det slik nå? 

Er du sikker på at det ikke var slik for 50 år siden? 

Joda, min mormor, som var hjemmeværende mesteparten av tiden, stelte småbruk og hus og barn mer enn min morfar. 
Men han gjorde da ting i huset han også. 
Min farmor og farfar hadde det mer delt. Han var den som kunne sy (med symaskin), og var nok også den beste av dem til å lage mat. Rydde og vaske gjorde han også. 

Min man gjør husarbeid fordi det trengs å gjøres, og han er opplært av sine foreldre til å være i stand til å ta vare på seg selv. 

Min mann gjør altså husarbeid av samme årsak som at jeg gjør husarbeid. "Fordi det er arbeid som må gjøres". 

Anonymkode: 99ffa...8f7

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Fordi han ikke har tjener. Vi bor heller ikke sammen. 

Da jeg var gift måtte fint exen ta sin del. Er jo ikke sånn lenger at husarbeid er kvinnfolkarbeid, dessuten HATER jeg det så skulle jeg gjort det aleine hadde det ikke sett ut hos oss. 

Anonymkode: dd8da...fe0

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Fordi nå jobber begge parter fulltid som regel? Hvor i all verden er logikken i at kvinnen skal komme hjem etter 8 timers arbeidsdag og gå over til jobb nr 2 som er barn og husarbeid - mens mannen ligger på sofaen? Før i tiden når damene var hjemme var det logisk at de tok seg av alt, men sånn er det ikke lenger. Hvorfor skal jeg jobbe 200% (MINST) stilling og mannen bare 100%? 

Anonymkode: 30715...ef0

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Fordi han er et voksent menneske med normal boevne. Blir som å spørre hvorfor han må pusse tenner hver dag.

Anonymkode: 1e1d2...fe8

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvorfor i alle dager skulle han IKKE gjort husarbeid? Jeg hadde heller aldri i verden bytta bort spennende og godt betalt jobb for kjedelig husmorslit.

Anonymkode: 421b9...114

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi jeg ser ingen grunn til at jeg skulle gjøre alt. 

Anonymkode: 73a0b...b74

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er 51. Begge foreldrene mine bidro økonomisk og begge foreldrene mine bidro i huset. Og sånn var det hos mange av naboene våre. 

Anonymkode: dd8da...fe0

• Liker 2
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...