Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Anonymkode: 4fd7e...556

Fordi det er en selvfølge at en voksen mann gjør husarbeid i huset han bor i! Driter i hva andre mener og forventer. Dette bør være en selvfølge!

Anonymkode: d3858...4ed

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor må han det? Fordi andre menn må det eller fordi du alene vil det? 

For en merkelig ting å spøre om! Hvorfor spør du ikke hvorfor kvinner må være med på husarbeidet samtidig? Tror du det skyldes at menn ønsker at kvinner skal gjøre husabeid? Eller er det samfunet som ønsler at kvinner skal gjøre husarbeid? 

• Liker 4
Skrevet
Maleficenta skrev (2 timer siden):

Tror vi skal lengre enn 50 år tilbake altså. Husk på at 50 år siden er 1975 nå og ikke 1955. Tror vi skal si for 70 år siden. Ikke 50

Det er korrekt, rart å tenke på at 70 tallet er  50 år siden😂

Anonymkode: db62c...099

• Liker 3
Skrevet

Fordi jeg tjener pengene, men også fordi han er en voksen, normalt kognitivt utviklet mann. Da kan man forvente at han rydder opp etter seg selv og tar ansvar for sin del av husholdningen. Ingen person skal gjøre dobbelt for en annen voksen person, uavhengig av kjønn. 

Anonymkode: d2771...3e7

• Liker 2
Skrevet

Syns kanskje det er litt pussig at det er masse tråder om menn som ikke gjør husarbeid mens nå gjør plutselig alle det. Haha... Ikke sikkert jeg tror på det folk sier på kg azzå! 😆

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Syns kanskje det er litt pussig at det er masse tråder om menn som ikke gjør husarbeid mens nå gjør plutselig alle det. Haha... Ikke sikkert jeg tror på det folk sier på kg azzå! 😆

Det er ganske mange mennesker her.

Så skal man heller ikke se bort i fra at noen kan være litt til middels misfornøyd med mannen på hjemmebane, men likevel ha ganske mange argumenter for «hvorfor mannen din skal gjøre husarbeid».

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Min kropp og min manns er helt like med alle funksjoner inntakt som kan gjøre husarbeid. To armer, to bein. En hjerne som fungerer. Det er veldig fascinerende at du gjør husarbeid med livmora di eller puppene, og samtidig har egentid.  Hvor ofte ryker vaskemaskina di egentlig? Det er nok bedre å kjøpe en ny, han klarer jo ikke reparere den hvis det er en arbeidsoppgave som gjentas. Kanskje manglende boevne på dere begge? . 

Anonymkode: 372c3...d83

Rareste jeg har lest. Manglende boevne fordi jeg LIKER husarbeid og mannen er handy ? Jeg gjør ikke BARE husarbeid. Og vaskemaskinen ryker ikke hele tiden. Men han fikser det som ryker,slipper å sende ting til reparasjon. Og det gjelder det meste.

Jeg kjører traktor, hugger ved, kløyver ved, måker snø, driver med jakt og fiske, slakting, snekrer fjøs og bygger stillas. Kjører gravemaskin og truck. Mekker bil. Fører regnskap og gjør kontorarbeid. Jobber som regel 16 timer hver dag, 24/7.

Og likestilte blir menn og kvinner aldri. Uansett. Kvinner er fra Venus og menn er fra Mars og biologien er ikke den samme. End of discussion for min del. God natt 

Anonymkode: 19dce...681

• Nyttig 1
Skrevet
Maleficenta skrev (1 time siden):

Men jeg lurer på ts hvorfor du mener menn ikke skal måtte gjøre husarbeid. Mange menn som bor alene. Skal mødrene deres gjøre det for de eller? Hva skal de gjøre om mor ikke kan og de ikke har råd til vaskehjelp? Må de ha hjemmesykepleie da?

Da gjør de det selv eller lar være. Samme gjelder vel kvinnfolk også

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Glemte at ts også mistenker folk som ikke har denne tradisjonelle arbeidsfordelingen er påvirket av en «trend», som om det er et helt nylig oppstått fenomen at kvinner og menn deler på husarbeidet? 

Anonymkode: aaa3d...abd

Nei jeg for min del er vokst opp slik. 

Definisjonen på trend er vel at noe er populært for en viss tidsperiode. At menn skal gjøre sin del av husarbeidet er ikke særlig trendy nå når det har vært slik i tiår. Da har vel heller ts og hennes like hoppet på en trend i tiden om å gå tilbake til fortiden, som noen menn og noen kvinner har fått for seg at er bedre enn likestilling, av årsaker jeg har vanskelig for å forstå. I likhet med de fleste har jeg inntrykk av. 

Så om noen kan beskyldes for å være trend- påvirket er det ts og hennes like. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Da gjør de det selv eller lar være. Samme gjelder vel kvinnfolk også

Om de lar være kan det jo ikke være så beboelig i hjemmet deres. 

• Nyttig 2
Skrevet

Vi har en mer tradisjonell livsstil. Han jobber, jeg «går hjemme». Dvs jeg studerer. Jeg tar meg av det meste av husarbeid, fordi han jobber i tide og utide. Men han vasker klær - henger opp - og bretter dem! Det er det eneste jeg ikke gjør, rett og slett pga en skade.

Anonymkode: 1dd64...e32

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo, samfunnet aka folk legger seg opp i ting det ikke har noe med. Bare denne tråden er et godt eksempel på det. Hvis du kommer med en ytring eller forteller hvordan du har valgt å leve livet ditt, så blir du dømt nord og ned. Jeg gjør husarbeid,men også mye annet som mange mener er mannfolkarbeid: kjøre gravemaskin, sprenge fjell, snekre og mekke kjøretøy. Måke og klippe plen. Hugge ved og gå på jakt. Likevel skriver folk at jeg er en kvinne som er utdatert og gammeldags, til og med kristen (!).

Og i tillegg bor vi på en øde plass der ingen skulle tro at noen kan bo, og bare da er jeg og mannen plutselig sære.

At kvinner føder barn har ikke noe med fordeling av oppgaver i hjemmet,nei, men likestilte blir vi aldri. En mann vil aldri kunne sette seg inn i hvordan det er å være gravid og en kvinne vil aldri kunne sette seg inn i hvordan begge hjernene til mannen fungerer.

Nei, folk bryr seg ikke om hva du og dere gjør. Det plager ingen hvordan dere fordeler oppgaver på gården og i hjemmet. Men det plager tydeligvis deg hvordan andre som bor langt unna løser ting i sine hjem, og det er dette som gjør at noen ser på tankegangen din som gammeldags. 

"Begge hjernene til mannen"? Er det derfor dere bor langt fra folk, fordi mannen din tenker med kuken? Eller hva mener du egentlig med dette? 

Anonymkode: 8516f...869

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

For 50 år siden var det ikke slik, hvorfor har dere det slik nå? 

Da gikk kvinner hjemme med barna. Slik er det ikke lengre. Nå er både kvinne og mann i fulle jobber og barna i barnehagen og skole. 
Min mann er oppvokst med å ta ansvar og det innebærer lage mat, skifte på seng, vaske klær og rydde og vaske. Vi deler på alt husarbeid, vi deler også på oppgaver knyttet til barna. Det er en selvfølge. Still heller spm hvorfor skal kvinner gå i full jobb, ta alt i huset og barna, mens mannen slapper av. 

Anonymkode: 01e10...6b2

• Liker 3
Skrevet

Ts er bare misunnelig på andre kvinner som har normale menn. Og forsøker å krangle og omskrive det hele til at HUN er det normale, og alle andre gjør feil. «Menn skal ikke gjøre husarbeid. Det er ikke deres biologi». -Den må du lengre ut på landet med.

Kognitiv dissonans heter det. 

Anonymkode: 07c6f...d23

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Og likestilte blir menn og kvinner aldri. Uansett. Kvinner er fra Venus og menn er fra Mars og biologien er ikke den samme. End of discussion for min del. God natt 

Kjønnshormoner påvirker oss nok til at det er noen tendenser på gruppenivå, også påvirker de oss lite nok til at vi på individnivå ofte er svært like. Jeg møter ukentlig menn jeg har langt mer til felles med enn det jeg noen gang vil ha med for eksempel deg, vi er totalt forskjellige i meninger, interesser og verdier på tross av samme kjønn. Om du ikke observerer dette ute i samfunnet så treffer du enten lite mennesker utenfor egen krets eller så er du låst fast i din egen idé om hvordan mennesker burde være.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg hadde bodd sammen med en bror eller en veninne heller enn samboer: selvsagt forventer jeg at den jeg bor sammen med gjør sin del av husarbeidet, det gjelder da også samboer. Ingen får fripass fordi de har penis, men for all del ts - om du gidder å leve sånn så er det opp til deg. Vi jobber fullt begge to, og bidrar også likt med husarbeid, inne og ute. Min morfar tok oppvasken og laget mat selv om mormor var hjemmeværende, ditto på andre siden av familien så jeg vet ikke helt hvor du har det fra at alle menn før i tiden ikke gjorde husarbeid.

Anonymkode: f5b77...c3e

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Rareste jeg har lest. Manglende boevne fordi jeg LIKER husarbeid og mannen er handy ? Jeg gjør ikke BARE husarbeid. Og vaskemaskinen ryker ikke hele tiden. Men han fikser det som ryker,slipper å sende ting til reparasjon. Og det gjelder det meste.

Jeg kjører traktor, hugger ved, kløyver ved, måker snø, driver med jakt og fiske, slakting, snekrer fjøs og bygger stillas. Kjører gravemaskin og truck. Mekker bil. Fører regnskap og gjør kontorarbeid. Jobber som regel 16 timer hver dag, 24/7.

Igjen, hvis du ikke ønsker å ha fritid, hobbyer, venner eller hvile, så er det opptil deg. Dere har heller ikke barn eller felles kvalitetstid/interesser. Og det er helt OK. For de fleste av oss vil en slik livsstil ikke være bærekraftig. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

At kvinner føder barn har ikke noe med fordeling av oppgaver i hjemmet,nei, men likestilte blir vi aldri. En mann vil aldri kunne sette seg inn i hvordan det er å være gravid og en kvinne vil aldri kunne sette seg inn i hvordan begge hjernene til mannen fungerer.

Da tror jeg du har en annen forståelse og definisjon av likestilling enn de fleste andre, for likestilling har aldri handlet om dette. På samfunnsnivå handler det om at alle, uavhenging av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, alder, etnisitet og religion, skal ha like rettigheter og muligheter. 

Når det gjelder likestilling i heimen, handler det om at begge partene tar sin del av ansvaret både økonomisk, praktisk og administrativt/emosjonelt (det såkalte tredje skiftet). Det vil naturlig nok variere hvordan man fordeler dette, men det er viktig at begge parter opplever fordelingen som noenlunde rettferdig.

Hvor har jeg sagt at det er min intensjon? Jeg bare liker å høre folk grunngi hvorfor de lever som de gjør jeg. Liker å lære om folk,dere er mine studieobjekter. 

Jeg synes det framstår mer som om du mener at du sitter på en slags fasit, enn at du faktisk er interessert i å høre andres grunner til at de mener at mannen skal gjøre husarbeid. Om du vil leke forsker, så er første bud at du i minst mulig grad skal forsøke å påvirke forskningsobjektene med dine verdier, holdninger og meninger.

Endret av Roci
  • Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (10 timer siden):

Om de lar være kan det jo ikke være så beboelig i hjemmet deres. 

Sikkert ikke, men folk har ulik standard og bryr seg om helt andre ting enn ett gullende rent hjem. Og kanskje derfor de er alene.....

AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (44 minutter siden):

Igjen, hvis du ikke ønsker å ha fritid, hobbyer, venner eller hvile, så er det opptil deg. Dere har heller ikke barn eller felles kvalitetstid/interesser. Og det er helt OK. For de fleste av oss vil en slik livsstil ikke være bærekraftig. 

Både barn og fritidsinteresser har vi. Bor på gård/skogbruk. I tillegg til full jobb. Liker å jobbe mye, alltid gjort det.Mye en får gjort i løpet av en dag. Sitte på sofaen har jeg ikke tid til. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...