Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med oss som også har livserfaring, og som har kommet frem til en annen erfaring og konklusjon enn deg?

Anonymkode: 3f8a0...98d

Prøver du å si at kvinner ikke er en homogen gruppe som tenker likt og ønsker akkurat den samme dynamikken i et parforhold? For en radikal tanke! 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For 50 år siden var det ikke slik, hvorfor har dere det slik nå? 

Anonymkode: 4fd7e...556

For femti år siden var menn flinkere til å ta vare på familiens behov, økonomisk og praktisk. De fleste kvinner var ikke i jobb, men hjemmeværende og tok vare på barn og hjem. Dess mer kvinner må jobbe og ta ansvar for når mennene ikke lenger er providers slik de pleide å være, så går det - naturligvis - på bekostning av at husarbeidet må deles på begge parter. 

Anonymkode: 43541...b4a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kvinner er generelt mer egnet ja. Jeg har selvsagt ingen forskning og det er selvsagt ikke bare jeg som har denne meningen. Livserfaring er også en fin ting. Og den erfaringen har tatt meg akkurat dit jeg vil være. 

Hvor gammel er du? Jeg er femti, men det virker som du er eldre enn min mor. 

Du må nesten forklare i detalj hvordan kvinner er mer egnet.

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 7
Skrevet

Min mann må ingenting. Han gjør husarbeid helt av seg selv. Han liker å ha det ryddig og rent. Han liker å ha orden. Han elsker å være leder av FAU i barnehagen. Han er engasjert i barna våre, i meg, og i hjemmet vårt. 

Min mann og jeg er et team. Vi er familie, bestevenner og hverandres nærmeste pårørende. Vi deler alt som er gøy, og deler alt som er litt kjedelig, som husarbeid. Vi er sammen i alvorlig sykdom og mindre alvorlig sykdom. Vi er sammen om livet. 

Jeg syns ikke det er noe unikt at en mann engasjerer seg i familielivet og alt det innebærer. Jeg har vokst opp med en far er akkurat lik. Svigerfar er også sånn. Bestefar var sånn. Onkelen mine er sånn. 

Jeg tror faktisk de aller fleste menn er sånn. 

Anonymkode: c1e34...779

• Liker 2
  • Nyttig 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi bruker bilverksted og dekkhotell.

Snømåking? Det krever ikke så så mye styrke at en mann må gjøre det. Jeg sitter ikke inne og venter på at min mann skal komme hjem for å måke. Og til og med min mor som er en enke på 80 år med litt vonde knær, klarer å måke snø. 

Ja, når en vil bruke penger på slike ting så er det jo helt greit.  

Så du synes ikke snømåking krever mer fysikk enn å skifte bleier?  Selvsagt klarer eldre det også, det var ikke saken, men som en naturlig kjønnsdelte for Vesten effektivitet er det nok mange som foretrekker noe spesialisering. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kvinner er generelt mer egnet ja. Jeg har selvsagt ingen forskning og det er selvsagt ikke bare jeg som har denne meningen. 

Er du i stand til å forklare på hvilket grunnlag du mener at kvinner er bedre egnet, eller er det bare en ubegrunnet mening du har fordi det passer deg?

• Liker 7
Skrevet
AdonisFFM skrev (17 minutter siden):

Menn som har gjort verneplikt tidligere hadde ikke NOE valg. Dette er ET ÅR av livet som kvinner ikke behøver å gi bort.

Og i tillegg kan vi tvinges til å måtte ta livet av et annet menneske ELLER bli tatt livet av.

Det er mye som ikke er balansert.

Menn som har vært i militæret med bare menn, har lært å forbinde rydding, vasking, orden og matlaging med noe menn gjør fordi de er menn. 

Og nå som militæret er obligatorisk for alle, kan alle forbinde det med å lære å være voksen 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Så du synes ikke snømåking krever mer fysikk enn å skifte bleier?  Selvsagt klarer eldre det også, det var ikke saken, men som en naturlig kjønnsdelte for Vesten effektivitet er det nok mange som foretrekker noe spesialisering. 

Snømåking krever mer fysisk styrke enn å skifte bleier, men det er ikke noe argument for at mannen ikke skal skifte bleier eller at kvinnen ikke skal måke.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei. Snømåking trenger svært lite fysikk. Man må være arbeidsfør. Jeg gjør alt av snømåking hos oss, fordi JEG liker det, Å bære rundt på småbarn, det krever også "fysikk", noe menn er bedre til (selve bæringen over store strekninger). Skifte bleier kan alle gjøre. Det er ikke mer effektivt at min mann eller hvilken som helst mann måker snø istedetfor meg. Ei heller at jeg skifter de bleiene. 

Anonymkode: 372c3...d83

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosalilje84 skrev (6 minutter siden):

Problemet er at dette utearbeidet tar mindre enn 10 prosent av husarbeidet inne. Dere tror dere er lure som kan slippe unna vasking og rydding fordi "dere gjør sååååå mye ute". Vi er ikke så dumme, altså.

Jaha, da er vi nede på 90-10 ifølge deg. Så det er iallfall bevegelse her.  Det er jo selvsagt endel innearbeid som menn gjerne er forventet å gjøre også, som reparasjoner, flytting av tunge møbler teknologiske ting. 

Etter hvert begynner vi vel å nærme oss iallfall 30-70...

Så er det jo bare å se på lønnslippen da.   

Ethvert Norsk par burde jo hatt en  likestillingsanalytiker som gjerne jobber i kommunen og gjør hjemmebesøk for å plukke opp ubalanse. Det hadde nok gjort underverker for å styrke forholdet imellom kjønnene.

Skrevet
AdonisFFM skrev (4 minutter siden):

Jeg klarer for øvrig å skifte dekk selv, akkurat som mannen min, og ingen av oss er bilmekanikere eller har interesse for bilmotorer.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Snømåking krever mer fysisk styrke enn å skifte bleier, men det er ikke noe argument for at mannen ikke skal skifte bleier eller at kvinnen ikke skal måke.

Ja, man kan jo eventuelt ta i bruk en slik teknisk nyvinning som en snøfreser :fnise: Forutsatt at man vil bruke penger på slike ting, da. Om @AdonisFFM føler at snømåking får ham og andre menn til å føle seg som en mannemann, så skal selvsagt ikke vi kvinner ta fra dem det😉

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosalilje84 skrev (1 time siden):

Hvem sa at kvinner ikke kan være kvinnehatere? Les deg opp på internaliser misogynisme. Når det gjelder å behandle sin mann som et barn, så er det DU som gjør nettopp det. DU skriver at menn, inkludert din egen mann, er for dumme/barnslige til å utføre de enkleste oppgavene i huset siden det ikke faller dem "lett" eller "naturlig". Du beskriver altså et barn. 

Dette! 🎉

Les det tre ganger Ts 🤭

Selv om dette er så tåpelig at det enten er fullstendig rage bait trolling, eller en incel ála Ølhunden Berit bak HI 😂

Anonymkode: 43541...b4a

• Nyttig 5
Skrevet

Jaha, da er vi nede på 90-10 ifølge deg. Så det er iallfall bevegelse her.  Det er jo selvsagt endel innearbeid som menn gjerne er forventet å gjøre også, som reparasjoner, flytting av tunge møbler teknologiske ting. 

Ethvert Norsk par burde jo hatt en  likestillingsanalytiker som gjerne jobber i kommunen og gjør hjemmebesøk for å plukke opp ubalanse. Det hadde nok gjort underverker for å styrke forholdet imellom kjønnene.

Slutt nå. Jeg reparerer ting selv om jeg er kvinne og jeg har like stor teknologisk innsikt som min mann. Tunge møbler løfter vi sammen. Vi har samme type jobb og tjener omtrent det samme.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det handler om at når kvinner klager over at menn ikke gjør husarbeid har de en tendens til å minimere det mannen gjør og utelate mange ting i hans "favør".

At kvinner er bedre til å skifte bleier er vel bare helt naturlig. Det er jo DE som har mest nærhet til barnet. Selvsagt kan en mann gjøre det også ved behov.

Skrevet

Min mann må ikke, men jeg gidder ikke bo sammen med noen over 15år som ikke tar sin del av arbeidet det er å drive en husholdning. 
Resultatet er at vi alle, inkludert barna gjør vår del. Det er ikke likt fordelt og ingen gjør alt. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Slutt nå. Jeg reparerer ting selv om jeg er kvinne og jeg har like stor teknologisk innsikt som min mann. Tunge møbler løfter vi sammen. Vi har samme type jobb og tjener omtrent det samme.

Ja, om du har like stor teknologisk innsikt som din mann så er jo enten du eller han et unntak fra normen. Så i deres tilfelle er det kanskje like greit at du er ute om morgenen og tar bort sne, eller skifter dekk.

Skrevet (endret)
AdonisFFM skrev (28 minutter siden):

Men altså, hvor ofte løfter du på "tunge møbler"? Sist vi gjorde det var da vi flyttet inn for 3 år siden, og hadde flyttebyrå. Mannen og jeg satte å plass de store møblene sammen. Det gjorde han ikke alene. 

Tekniske ting? Jeg er mer teknisk enn min mann.(..) Det er uansett sjeldent man må gjøre noe i den forbindelse. 

Og snømåking? Vi har en snøfreser, som vi alle bruker. Vi liker å bruke slike tjenester som gjør at vi slipper å bruke for mye tid på dem. Ergo er dekkene på dekkhotell, og bilen fikses på verksted. Ikke mye man får gjort selv på nye biler i dag uansett.

Ellers tjener jeg faktisk en del mer enn min mann.(..)

Endret av SPOCA
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Det handler om at når kvinner klager over at menn ikke gjør husarbeid har de en tendens til å minimere det mannen gjør og utelate mange ting i hans "favør".

At kvinner er bedre til å skifte bleier er vel bare helt naturlig. Det er jo DE som har mest nærhet til barnet. Selvsagt kan en mann gjøre det også ved behov.

Å skifte bleier er noe en syvåring kan gjøre, så det krever ikke noe spesiell kompetanse eller er noe man kan måle hvor «god» man er i. Man behøver ikke å nærhet til noen for å skifte en bleie, være seg et barn eller en sykehjemsbeboer.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Han gjør ikke like mye som meg, for det første. For det andre så må alle gjøre husarbeid, ellers mangler man boevne, det er ikke en fyr jeg ønsker å leve med. For det tredje skal man dele på arbeidet fordi man har respekt for hverandre og ikke ønsker å lempe alt av ansvar over på et annet menneske. Som voksen tar man ansvar for seg og sitt, man utnytter ikke andre. 

Man trenger ikke å dele 50/50, men man gjør det som trengs, som et selvstendig, voksent og oppegående menneske. Menn bor og lever også, følgelig produserer de møkk, rot og drit også. Om man ikke selv kan plukke opp etter seg, så er man ikke særlig mer enn et dyr, spør du meg. Om jeg ønsker meg et dyr å ta vare på, skaffer jeg meg en katt (til om med de er jo tydeligvis mer selvstendige enn enkelte mannfolk* virker til å ønske å være...).

(*= du)

Anonymkode: 83db8...403

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...