Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Hvorfor later du som du har leseforståelse? Var det 6-8 jeg sa?

Og joda, barn KAN gå når de er 6 måneder, ikke "normalen", men ikke sjelden.

UT kunne vel krabbe på ski da han var 5 måneder og gå med litt fall som 6-måneders. 

Dattera mi kunne gå etter 7 måneder og barnevogn var vel en saga blott da hun passerte 8. 

Det er klart at i dag er det vel "farlig" om barna KRABBER når de er 6 måneder og "Tummy time" før de "selv" kan holde hodet oppe er vel barnemisbruk.

Huff, så uvitende gotcha'ene alltid er. 

Nei, det kan de ikke. Les deg gjerne opp på temaet. Kroppene deres er heller ikke sterke nok til å gå oppreist når de er 6-7 måneder. Det logiske er vel at du ikke fulgte så mye med, og trodde at barnet var yngre enn det var da det begynte å gå. 

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
mommyaka skrev (11 minutter siden):

kommer jo helt an på...nå vil eks kvinner at Rødt ikke skal vaskes med hvit....eller at ull ikke skal vaskes på 60 etc...så ja visse ting vil man jo ha på sin måte 

Dette handler ikke om personlige preferanser eller å "ha det på sin måte", men å unngå å ødelegge klær og andre tekstiler i vask. Om du vasker rødt med hvitt, vil alt det hvite med stor sannsynlighet bli rosa. Men det er klart, hvis mannen synes det er greit at penskjorta er ujevnt rosafarget, eller du synes at det er greit at de hvite håndklærne, t-skjortene eller bordduken også er det, så er det jo ikke noe problem. Ull krymper på 60 grader maskinvask, men utover det kan du i utgangspunktet koke ull uten at det skjer noe. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle som bor alene må selvsagt gjøre det sjøl. Men det er ikke dermed sagt at det er arbeid som faller dem lett og naturlig. 

Anonymkode: 4fd7e...556

Husarbeid faller ikke lett og naturlig for meg heller, som kvinne. Jeg kan ikke fordra det, men det må gjøres.

Voksne mennesker som bor i et hus må holde huset ved like, så enkelt er det. Kjønn er irrelevant.

Anonymkode: 3f8a0...98d

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Et annet moment:

Min mann er litt flinkere enn meg teknisk og praktisk, men ikke mye.

Han har heller ikke utdanning som tømrer ol. 

Så han kan i utgangspunktet ikke gjøre store oppussingsoppgaver ut fra evne/erfaring/utdanning.

Han har også operert skuldrene og skal være forsiktig med å bære tungt ol.

Så vi kommer ikke til å kjøpe noe oppusdingsobjekt eller skaffe en bolig som krever at noen av oss må gjøre tunge fysiske oppgaver. 

Med andre ord, idéer om at menn tar utarbeidet og damer innarbeidet, fortsetter at det finnes et utarbeid. Her er ikke noe som helst "ute". Vi har ikke en gang plass til hage her vi bor nå. 

Og vi jobber begge mye og tjener omtrent likt på det. Så er ikke sånn at han forsørger oss, heller. 

Han har faktisk bedt om at vi aldri pusser opp et hus sammen. Han synes naboen, som konstante pusser opp, er som et mareritt for ham. Og naboen er dessuten ekektriker og hatt familie som er håndverkere. Han vil heller jobbe ekstra og tjene penger til å betaler en proff for - helt nødvendig- oppussing, enn å måtte styre med det selv etter jobb. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle som bor alene må selvsagt gjøre det sjøl. Men det er ikke dermed sagt at det er arbeid som faller dem lett og naturlig. 

Det faller ikke meg noe mer «naturlig» å gjøre husarbeid bare fordi jeg er kvinne. Jeg synes det er kjedelig, men som voksen må jeg gjøre ting jeg synes er kjedelig også. 

Det er synd at du har blitt oppdratt til å tro at menn har en hjerne som gjør at de forstår tekniske ting bedre enn kvinner. Kanskje det gjelder for deg og din mann, men det betyr ikke at alle kvinner er hjelpeløse når det kommer til elektroniske duppeditter i hjemmet, drill eller sag.

Og dersom det er sånn hos dere burde jo mannen ta seg av å bruke oppvask- og klesvaskemaskinen så du slipper å bry kvinnehjernen din med disse tekniske apparatene?

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Når to voksne mennesker bor sammen, så deler man arbeidsoppgavene som medfører å bo i et hus. Han har sine faste oppgaver og jeg har mine. Noe er tradisjonelt kjønnsbundet, men ut i fra interesse. Andre oppgaver fordeler vi, fordi ingen har lyst til å gjøre det, men for å få AS familien til å gå rundt, må man. Vi er begge i full jobb med mer, dermed så deler vi også hus og barn 50/50. Vi har akkurat like mange timer i døgnet begge to. 

Anonymkode: 5a0a3...8df

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg er kvinne og gjør husarbeid med glede. Og mener også at gamle verdier kunne med hell vært tatt fram igjen. Ikke all framgang er av det bra slaget. 

Hvilke gamle verdier tenker du på?

• Liker 7
Skrevet

Han må ingenting.

Han gjør det jeg lar han gjøre, verken mer eller mindre. Han har lyst og han har lov, hvis jeg lar han. 

Anonymkode: c1a9a...868

Skrevet

For å gå tilbake til opprinnelig spørsmål, så bruker jeg ikke vaginaen min til noe som helst når jeg gjør husarbeid. Holder verken støvsugern eller oppvaskkosten med fitta. Oppbevarer verken vaskemiddel eller kluter der. Har ingen magisk bruksanvisning på husarbeid som kommer trillende ut av eggstokkene mine en gang i måneden (eller noengang, faktisk). 

Så siden det ikke er NOE ved det å være kvinne som gjør meg mer egnet fra naturens side til å rydde, vaske, eller annet forefallende husarbeid - så deler alle voksne mennesker som bor i mitt hjem på oppgavene. Uavhengig av kjønnsorgan.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Rosalilje84 skrev (48 minutter siden):

Det er ingenting naturlig med oppvaskmaskiner og elektrisk komfyr. Dette er kunstige ting som menneskeheten har funnet opp. Så det faller ikke naturlig for noen av oss å vaske en dass eller brette tøy. Det er ikke noe som ligger i genene våre. Hvilke gener mener du er ansvarlige for klesvask, oppvask og matlaging? Vis gjerne diagram.

Da er vi uenige. Jeg kan ikke noe teknisk om gener så det kan jeg ikke sette opp. Men jeg mener at fra naturen og opp gjennom tillært er ting så er forskjellen tydelig. 

Skrevet

Vi er to om alt, men er nok litt styrt av tradisjonelle kjønnsroller. Jeg gjør mest inne, han gjør mest ute. Den som kommer hjem fra jobb først, lager middag. 

Anonymkode: 33aff...fe3

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Du skriver at hver og en kan gjøre det de er best til! Vel i vårt hus er det jeg (kvinnen) som er best på det tekniske. Jeg tar meg av alt av teknikk i huset. Mannen min liker å støvsuge, mens det er det VERSTE jeg vet. Så da gjør han det. Jeg tar meg også av det meste med bilen da jeg er utdannet bilmekaniker. Han kan skifte hjul innimellom men stort sett er det jeg som gjør dette også. Andre kjedelige oppgaver deler vi på nettopp fordi de er kjedelige! Begge hater å klippe plenen om sommeren, så da gjør vi det annenhver gang. 

Jeg bare forstår ikke det med kvinne oppgaver og manne oppgaver. Selv om du som kvinne føler deg god  og"netthendt" som du så fint kaller det til husarbeid så betyr det ikke at alle kvinner er like som deg? De siste årene har kvinner våget å utforske andre arenaer enn akkurat de normene samfunnet ønsker at vi skal ha. Og det viser seg at vi er gode på det også! Hvem er det som gjør det best akademisk f.eks? Det er oss kvinner! Vi er gode ressurser og kan brukes til så utrolig mye mer enn bare vaske opp og stå foran kjøkkenbenken. Når vi da i tillegg er ute i arbeidslivet og jobber 100% så kan vi jo ikke ta 100% hjemme også? Det blir for mye for oss! Da må vi lene oss på partneren vår og dele på oppgavene i hjemmet. 

Du var veldig opptatt tidligere av at det er en samfunns trend at menn skal gjøre husarbeid. Ja,  jeg tror også at samfunnet har fordummet kvinner i mange år og at det rett og slett har vært en trend. Det har vært en trend at kvinner kun skal bli sykepleiere og frisører! Og en trend at menn skal bli bilmekanikere, snekkere og investorer. Mine foreldre syntes det var hårreisende at jeg skulle bli bilmekaniker! Det var nesten så jeg ikke gjorde det kun fordi hva samfunnet hadde lært meg opp til! Mamma ville at jeg skulle bli sykepleier akkurat som henne. Men jeg visste at jeg var god til å skru! Jeg fikk min første bil lenge før jeg fikk lappen! Og jeg kunne alt om det som lå under panseret!

Jeg lærer nå guttene mine at de skal bidra like mye i et hjem som det kvinnen gjør. Yngste gutten min elsker å lage mat! I tillegg ser han hver enkelt lille støv og skitt og får vasken på kjøkkenet til å skinne! Han er faktisk mye bedre til å se ting som skal gjøres i huset enn Pappan. Eldste gutten min vasker begge bada i huset hver lørdag. Begge to er gode på husarbeid!!! Så jeg forstår ikke argumentet ditt med at menn liksom skal være dårligere på det? Det er jo rett og slett fordi de ikke har blitt lært opp eller vist hvordan det gjøres? At det liksom skal være en innebygd dings i hjernen som gjør at gutter ikke kan ta i en vaskeklut tror jeg ingenting på!

Kan vi ikke bare være den vi er? På tross av kjønn og forventninger? Så må vi hjelpe hverandre som partnere når det blir for mye! 

Anonymkode: b5494...cb3

Vi kan være hvem vi vil, men vi kan ikke sloss mot vår personlighet og hva vi er skapt til. 

Og jeg gjentar gjerne at for hver regel er det et unntak. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vil høre om folk har egne meninger eller lar seg styre av samfunnet. Jeg liker når folk har en grunn for de valg de tar. 

Når jeg tar valget om å støvsuge, er det fordi det trengs. Hvorfor skulle min mann velge annerledes? Min og hans mening er at vi gjør det husarbeidet vi må. Det er ikke samfunnet som styrer at vi ønsker å spise middag i dag, eller ha rene klær på oss. Det er ikke samfunnet som styrer hva jeg tenker på som rettferdig eller ønskelig i in familie. ikke heller hva han ønsker, han vil jo ikke ligge på sofaen hver dag mens jeg gjør husarbeid, det er også et valg han tar at han er og vil være et vanlig voksent menneske som holder hjemmet sitt i orden. Er det samfunnet og trender som styrer deg når du tar oppvasken? 

Anonymkode: 372c3...d83

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er vi uenige. Jeg kan ikke noe teknisk om gener så det kan jeg ikke sette opp. Men jeg mener at fra naturen og opp gjennom tillært er ting så er forskjellen tydelig. 

Men det er DU som viser til biologiske forskjeller og bastant uttaler deg om dem, samtidig som du ikke har peiling på gener? "Tillært" er ikke naturlig. Det er noe man gjør med vilje, og da kan man manipulere det slik at man ikke lærer gutter å ha boevne. Fra naturens side er ikke kvinner mer egnet til å holde i en støvsuger.

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi kan være hvem vi vil, men vi kan ikke sloss mot vår personlighet og hva vi er skapt til. 

Og jeg gjentar gjerne at for hver regel er det et unntak. 

"Vår" personlighet er ikke noe som heter. Alle mennesker har egen personlighet. Det er ikke slik at menn har én bestemt personlighet alle sammen, og at det samme gjelder kvinner. Det er ingen "regel". De fleste kvinner jeg kjenner, hater husarbeid. Mener du da at vi alle er født i feil kropp?

• Nyttig 11
Skrevet
Rosalilje84 skrev (26 minutter siden):

Nei, det kan de ikke. Les deg gjerne opp på temaet. Kroppene deres er heller ikke sterke nok til å gå oppreist når de er 6-7 måneder. Det logiske er vel at du ikke fulgte så mye med, og trodde at barnet var yngre enn det var da det begynte å gå. 

Nope ..  er helt klar over hva min mor alltid sa og likedan fulgte vi alke utviklingsstadier.

En går vel ikke like bra som en linedanser, men at det er mulig er det ikke noen tvil om.

Dattera mi var forresten i klatreveggen som 3-åring. 

Alt er mulig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vesentlig hvordan man har vokst opp og hvilke rollemodeller man har hatt. Har du hatt foreldre som har innbilt deg at menn har en hjerne som gjør dem bedre rustet til å forstå «tekniske ting», så vil du vokse opp med den forestillingen. 

• Liker 8
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Nope ..  er helt klar over hva min mor alltid sa og likedan fulgte vi alke utviklingsstadier.

En går vel ikke like bra som en linedanser, men at det er mulig er det ikke noen tvil om.

Dattera mi var forresten i klatreveggen som 3-åring. 

Alt er mulig.

Kan du ikke heller lage en egen tråd der du kan diskutere barna dine, det har ingen ting med emnet for denne tråden å gjøre?

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

"Må"? Han vil faktisk også ta vare på huset vårt, det er jo ikke bare jeg som bor her.

Anonymkode: 22e17...3f3

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi deler hus, Vi har felles barn, Vi jobber begge fult, så begge bidrar med husarbeid. Desverre gjør jeg mest fordi jeg ser hva som må gjøres, jeg må ordne alt til bhg osv, ellers blir det ikke gjort. Skulle bare mangle at han tar kjøkken, og rydding, tømme søppel osv. Jeg rekker ikke alt jeg heller, han er ikke fritatt for noe fordi han er mann.

Anonymkode: c61fb...a4e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...