Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.24):

Det var ikke spørsmålet,les engang til. 

Anonymkode: 4fd7e...556

Ok. Inn med teskje. 

Fordi jeg ikke orker å være dobbeltarbeidende. Jeg blir totalt utslitt av det. Med stor leilighet og tre barn er det mye husarbeid. Vi begge jobber og tjener omtrent likt. Skulle da bare mangle at han bidrar hjemme like mye som jeg. Han er like mye mann selv om han må gjøre husarbeid. 

• Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spurte AI forskjellen mellom menn og kvinner:

Biologisk forskjell

Muskelmasse: Menn har i snitt betydelig mer muskelmasse, spesielt i overkroppen. Har høyere fysisk styrke.

Hjerne: Menn har i snitt større hjerne, noe som primært skyldes større kroppsstørrelse. Jenter har imidlertid relativt mer grå materie i områder knyttet til hukommelse og følelser.

Hjernekoblinger: Hjerner hos menn og kvinner er koblet forskjellig, noe som påvirker opplevelsen av seksualitet.

Så: kvinner har best hukommelse og det passer veldig bra i forhold til logistikk mellom jobb, hjem, fritidsaktiviteter, sosiale arrangement osv. Kvinner husker å vaske klær,lage mat og hjelpe barna. Kvinner føler også mer og er derfor best egnet til å gi omsorg. 

Menn har større muskelmasse og høyere fysisk styrke og egner seg best til å gjøre praktiske og tunge ting. Som å måke snø eller løfte et skap. 

Men ingenting tilsier at det er fasiten. Det fins kvinner som er rotete og lite omtenksom, men klarer like bra som en mann å montere en hylle. Og det fins menn som er empatiske og elsker å ha det rent og pent rundt seg.

Spørsmålet til ts om hvorfor mannen må gjøre husarbeid kan være for å få argumenter til å bruke mot mannen ? Kanskje ts er drittlei av at mannen sluntrer unna og ønsker råd for hvordan få han til å trå til før hun stikker.. 

Anonymkode: 19dce...681

Jeg spurte ai om kvinner var best egnet til husarbeid, tror det spørs hvordan du spør den. Den er ikke en fasit. 
Dette er svaret jeg fikk. 

Det finnes ingen biologiske, kognitive eller psykologiske egenskaper som gjør kvinner mer egnet til husarbeid enn menn. Forskjeller i hvem som gjør mest husarbeid i praksis skyldes stort sett kultur, forventninger, normer og oppdragelse, ikke evner.

Litt mer nyansert:

Biologi: Det finnes ingen medfødte forskjeller som skulle gjøre kvinner bedre til å vaske, lage mat eller organisere hjemmet.
Ferdigheter: Husarbeid er lært atferd. Den som har øvd mest eller blitt forventet å gjøre det mest, blir ofte bedre “ uavhengig av kjønn.

Historie og samfunn: Tradisjonelt har kvinner blitt tildelt mer ansvar for hjemmet, og derfor har mange blitt flinke fordi de måtte være det, ikke fordi de er bedre egnet.

I dag: I likestilte husholdninger der begge lærer og deler ansvar, viser studier at menn gjør husarbeid like godt som kvinner.

Anonymkode: db62c...099

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Mest fordi det er hans hjem like mye som mitt og dermed like mye hans ansvar som mitt. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor har jeg skrevet at det er fasit? Kom gjerne med sitat! Jeg mener bare at kvinner er mer egnet, og jeg sier ikke at alle skal være enig. Og så sier jeg at JEG tror at det ville være mer harmoni om man ikke pisket hverandre til å gjøre det man ikke ønsker og at alt sitter i hodet. Å se at det er trivelig å lage god mat, trivelig å ha det ryddig osv. 

Jeg har aldri " gått noen runder med meg selv"  , jeg har alltid valgt husarbeid framfor utearbeid og handyting . Jeg har fra jeg var 20 år vært levende engasjert og interresert i alt som gjøres i huset. Å stryke en duk eller bake en kake f.eks gir meg lykke :) Hvis du har sett Bree i Frustrete Fruer så er jeg som henne, lever og ånder for det jeg gjør. Kunne fint vært hjemmeværende husmor og vært enda lykkeligere enn nå. 

Helt greit det, men jeg har bestandig fra jeg var liten valgt å gjøre uteting heller enn husarbeid. Husarbeid har bestandig vært oppgaver jeg bare må utføre. Jeg er tydeligvis laget slik, like naturlig som du er deg. 

Hvem skal gjøre det ingen vil gjøre da? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi han bor i huset, og produserer like mye skitt og støv som deg, så er det en selvfølge å dele på husarbeid og sånn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jo ikke jeg om du er en typisk tradwife eller noe, men i kollektivet vi bor så bidrar vi alle ang husarbeid. Uavhengig av kjønn. For oss er det en selvfølge. 

Anonymkode: 6bc8c...7b0

• Liker 3
Skrevet

Hele den «hvem som er best egnet» er et sidespor. Man kan dra fram statistiske forskjeller på kjønnene på gruppenivå, men i denne diskusjonen er det kun et bevis på at man verken forstår menneskets natur eller statistikk.

Ingen egenskaper hos mennesket finnes der kvinnen befinner seg på 1 og mannen på 99 på en skala fra 0-100. Menn er fullt kapable til å vise masse omsorg og kvinner uten handikap er fullt kapable til å måke snø i et lite gardsrom eller å finne ut hvorfor vaskemaskinen har stanset. Om noe så burde flere utfordre seg mer på sine svakere sider enten det er å løse en praktisk utfordring under opp-pussingen eller hvordan man stanser sammenbruddet til treåringen og ender opp med en god samtale og en sterkere relasjon. Det følger med masse mestring, og det er når man legger av seg «dette egner ikke jeg meg til» holdningen og lærer noe nytt at man virkelig forstår hvor mye som har med øvelse og holdning å gjøre og hvor lite biologien har å si i hverdagen.

Hvem som egner seg best betyr lite, hva man trives med betyr alt. Så er det utfordrende å få begge til å trives i et forhold, løsningen er ikke å gå tilbake til faste roller basert på kjønn. Jeg skjønner at du ts tenker at både menn og kvinner ville vært lykkeligere da men det er rett og slett ikke riktig, og har aldri i historien vært det heller.

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (10 timer siden):

Og hva mener du? Mener du at  verden har ", forandre" seg slik at kvinner ikke et kvinner lenger.

Og hva mener du er følgene av dette?

Ja,litt sånn. Jeg setter pris på forskjellen,hvor er gleden vi alle blir nøytrale og like. Femininitet og maskulinitet går aldri av moten og beholder spenningen. 

Jeg vil være svakere og beskyttet av mannen,jeg vil sette pris på at han bærer de tunge tingene og åpner døra for meg. Jeg vil aldri føle meg som mannen i forholdet. 

Og jeg ser at på mange fronter har likestilling gått over til forakt for mannen. Det han gjør er aldri godt nok. 

Det er min mening. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja,litt sånn. Jeg setter pris på forskjellen,hvor er gleden vi alle blir nøytrale og like. Femininitet og maskulinitet går aldri av moten og beholder spenningen. 

Jeg vil være svakere og beskyttet av mannen,jeg vil sette pris på at han bærer de tunge tingene og åpner døra for meg. Jeg vil aldri føle meg som mannen i forholdet. 

Og jeg ser at på mange fronter har likestilling gått over til forakt for mannen. Det han gjør er aldri godt nok. 

Det er min mening. 

Jeg føler meg ikke som «mannen i forholdet» dersom jeg også gjør oppgaver som tidligere har vært definerte som «manneoppgaver». Jeg føler meg heller ikke mer feminin når jeg støvsuger, vasker toalett eller stryker klær. Og å åpne/holde døren for noen handler om høflighet, uansett kjønn.

Jeg forstår ikke behovet for å ville være svakere og jeg har ikke noe behov for å gjøre meg hjelpeløs bare fordi det angivelig er «feminint». Jeg er feminin nok uten å måtte gjøre meg til et mehe. Av de menn jeg omgås og kjenner i min aldersgruppe er det ingen menn som føler sin maskulinitet truet av en intelligent, kunnskapssøkende, selvstendig kvinne som klarer å skifte lyspærer selv. 

Nå har ikke jeg noen sinne heldigvis vært i en truende situasjon der min manns fysiske styrke har vært nødvendig for å beskytte meg. Jeg vet ikke hva du behøver at din mann beskytter deg mot?

Jeg har ingen forakt overfor min mann eller menn generelt, men jeg kjenner en viss forakt overfor late mennesker som bare ønsker å utføre arbeid de finner behagelig og lystbetont og overlater alt annet til andre. Det siste gjelder både menn og kvinner, både hjemme, på arbeidsplassen og i livet generelt.

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Det er min mening. 

Jeg må si meg enig med AB...abd over her. Hvilke arbeidsoppgaver jeg gjør i heimen har ingen ting å gjøre med min følelse og opplevelse av femininitet. Jeg er ikke feminin når jeg legger sammen klær og maskulin når jeg maler ytterveggen, disse tingene har rett og slett ingen sammenheng for meg. Av utseende er jeg f.eks. absolutt det mange vil oppfatte som feminin, jeg er liten og nett med en kvinnelig figur og halvlangt, blondt hår, bruker sminke hver dag og er generelt glad i å pynte meg :) Men jeg synes det er mye morsommere å snekre, male, lempe grus, pusse opp eller montere møbler, enn å vaske gulv, legge sammen klær og tørke støv. Jeg forbinder ikke fysisk svakhet med femininitet, og elsker å føle meg sterk, selvstendig og sikker. At mannen i forholdet tar de tyngste løftene er jo bare praktisk med tanke på at menn flest er fysisk sterkere enn kvinner flest, det har ingen ting med likestilling å gjøre men er en ren praktikalitet. Om han vil åpne døra for meg er det en hyggelig gest, men ikke noe jeg trenger eller forventer. Jeg kan like gjerne åpne døra for han, eller en annen kvinne eller mann. Igjen - for meg handler ikke dette om likestilling, men om høflighet og hjelpsomhet overfor mine medmennsker, både menn og kvinner. 

Og det er min mening :) 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vil være svakere og beskyttet av mannen,jeg vil sette pris på at han bærer de tunge tingene og åpner døra for meg. Jeg vil aldri føle meg som mannen i forholde

Så om vi kvinner holder opp døra, bærer tunge ting etc så er vi maskuline? Min datter skal lære seg at hun kan gjøre akkurat det samme som en mann 

Min sønn lærer seg at han kan gjøre det sammen som kvinner gjør. 

Om jeg må beskytte min mann..da gjør jeg det.

Det er flott at vi er like idag... skulle tatt seg ut som kvinner som vil bli elektriker..eller bilmekaniker ikke fikk bli dette..for det er bare for store sterkere menn 

Eller at mannfolk ikke fikk bli jordmor eller gynekolog..for det er for svake femenine kvinner 

Så du mener da at jobber skal basere seg på om de er mannfolk eller kvinner,?

Ja innimellom gjør de godt nok...nå vet jeg ikke om du har barn. Men om du hadde hat rj sønn hadde han lært at kvinner gjør alt inne..aldri husarbeid.

Vet du hva som skjer da? Når han får seg kjæreste vil han bli en av de mannfolk som igjen gjør noe hjemme..du vet..hvor kom skilsmisse fra?

Og ts...svar meg på dette

Om du skulle bli alvorlig syk eller dø...vil da din msn klarer å gjøre noe som helst hjemme?.. husarbeid..lage mat..dette på oppvaskmaskinen rtc

Det er min mening. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er min mening. 

Men disse forskjellene er i stor grad tilgjort. Du ønsker at kvinner skal gjøre seg til. Det er ikke feminint eller naturlig for de fleste kvinner å være lite praktisk, å ønske å varte opp mannen til en hver tid eller å trenge hjelp til enhver fysisk oppgave. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (30 minutter siden):

Så om vi kvinner holder opp døra, bærer tunge ting etc så er vi maskuline? Min datter skal lære seg at hun kan gjøre akkurat det samme som en mann 

Min sønn lærer seg at han kan gjøre det sammen som kvinner gjør. 

Om jeg må beskytte min mann..da gjør jeg det.

Det er flott at vi er like idag... skulle tatt seg ut som kvinner som vil bli elektriker..eller bilmekaniker ikke fikk bli dette..for det er bare for store sterkere menn 

Eller at mannfolk ikke fikk bli jordmor eller gynekolog..for det er for svake femenine kvinner 

Så du mener da at jobber skal basere seg på om de er mannfolk eller kvinner,?

Ja innimellom gjør de godt nok...nå vet jeg ikke om du har barn. Men om du hadde hat rj sønn hadde han lært at kvinner gjør alt inne..aldri husarbeid.

Vet du hva som skjer da? Når han får seg kjæreste vil han bli en av de mannfolk som igjen gjør noe hjemme..du vet..hvor kom skilsmisse fra?

Og ts...svar meg på dette

Om du skulle bli alvorlig syk eller dø...vil da din msn klarer å gjøre noe som helst hjemme?.. husarbeid..lage mat..dette på oppvaskmaskinen rtc

Absolutt! Jeg har en mann som greier absolutt alt om han må. 

mommyaka skrev (30 minutter siden):

AnonymBruker
Skrevet

Det er min mening. 

Jeg forakter menn som mener det er kvinner sin feil fordi de ikke føler seg maskuline, for de er single, for de er i mot at kvinner skal ha like rettigheter og være likeverdige menn. Slike menn forakter jeg, men jeg oppdrar to fine gutter som har lært gode verdier og blir ikke en slik mann jeg forakter. 
Jeg er feminin, men jeg klarer å åpne døra selv, eller bære mine poser selv. Det har ikke noe med hvor feminin jeg er. 
Det at vi kvinner skal være svake har ikke noe med feminisme å gjøre, det er noe vi har blitt tillært og har ikke noe med biologi. 
Mannen min er en mann selv om han ikke forsørger meg, eller bærer handle posene mine. Han er en mann på alle måter likevel, men vi er ikke tradisjonelle for vi mener vi begge to er likeverdige og det har ikke noe med oppgavene i hjemmet å gjøre. 

Anonymkode: db62c...099

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Absolutt! Jeg har en mann som greier absolutt alt om han må. 

TS, det er flott at dere har funnet et opplegg som passer for dere. Men kan du ikke respektere at andre har andre opplegg som fungerer for dem? At andre faktisk ikke tenker og mener som deg, og er like lykkelige i sitt liv som du er i ditt?

Jeg har aldri forstått de som tror de har funnet en fasit for andre enn seg selv.

Anonymkode: 3f8a0...98d

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er min mening. 

Du kan jo ikke bestemme at å vaske gulv er feminint eller maskulint - det er en helt nøytral oppgave som begge er like kapable til å gjøre. At du trenger beskyttelse (fra hva?) og vil være svak er så latterlig å lese fra en voksen kvinne at du nesten burde hatt verge.

Jeg synes synd på deg som knytter din egen femininitet opp mot klesvask og matlaging, det er veldig trist. At du liker husarbeid er det overhodet ikke noe feil med, problemet er at du knytter det opp mot kjønn og mener at fordi du liker det så skal alle andre damer også like det, og liker de det ikke så skal de gjøre det likevel så mannen stakkars skal få slippe. Det er et fryktelig stusselig syn på livet og samlivet, hvor den ene skal måtte ofre seg fordi den andre har penis. Hvordan du har fått det for deg at det er en god ide er en gåte for meg.

Anonymkode: f5b77...c3e

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.11):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Fordi jeg bor i huset, og begge har fulltidsjobb?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er «feminint» og passer best  for kvinner å utføre renhold, betyr det at mannlige renholdere burde skamme seg  og føle seg mindre maskuline? 

Jeg tror for eksempel ikke NAV godtar dette som unnskyldning for å takke nei dersom renholdsarbeid tilbys en mann som står utenfor arbeidslivet.

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men kan du ikke være det, og glede deg over dynamikken mellom dere da? 

Det er vel ingen som har tenkt å hindre dere i å leve som dere vil? 

Anonymkode: 8516f...869

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.11):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Hvorfor må jeg (kvinne) gjøre husarbeid?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...