Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men jeg tenker: om man skal ha så stor motstand mot noe man må gjøre,så blir det enda tyngre. 

Anonymkode: 4fd7e...556

Ja, det gjør det. Og når både mannen og kvinnen synes det er kjedelig, så må de begge bare gjøre det.

Anonymkode: 3f8a0...98d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes personlig at dama skal ta seg av alt husarbeid, mesteparten av barneoppdragelse (far kan selvsakt delta så mye han selv ønsker og/eller har tid til) og matlaging. - kvinne selv

mannen skal ta seg av det økonomiske og beskytte deg.

Anonymkode: 38d99...2c1

Damer trenger beskyttelse for menn ikke av menn. Er menn som er farlig for kvinner. 
Ingen menn skal beskytte meg, ikke skal jeg stå en dag uten noen ting heller for mannen skulle forsørge meg. 
Rart å være så lite selvstendig i 2025 

Anonymkode: db62c...099

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
MariaIsabel skrev (36 minutter siden):

Du fremstår misunnelig.

Hvis deres måte å gjøre det på fungerer for dere, så er jo det supert, men jeg forstår ikke hvorfor du snakker så nedlatende til folk som gjør ting på en annen måte, når det fungerer for oss. 

Det er ganske spesielt å anse deling av husarbeidet som en felle. Jeg og mannen min blir ikke ulykkelige av å dele på ansvaret, men vi hadde nok fort blitt det om alt ansvaret lå på én person. 

Er enig i denne. Det fremstår som TS mener hun har en fasit, noe hun også har skrevet, som andre også burde gjøre. Jeg tror for da ville det føltes mer logisk og forsvarende for seg selv. Likedan som kvinner på 50-tallet. ALLE kvinner gjorde husarbeidet da. Den ene slapp å føle at var i et dårlig og urettferdig forhold. Det var bare sånn det var. 

Nå ser derimot TS at det normale er at par deler på drittarbeid. Og har nok gått noen runder med seg selv. Kommet frem til at hun ikke tar kampen og heller lager seg et mantra, en ideologisk egen mening; Kvinner bør gjøre husarbeidet ! 

Argumentet at "da blir det ikke krangling om husarbeidet" er et like godt argument som å gi alle pengene til den ene i forholdet. Den ene har 0, den andre har alt. Da ville det jo heller ikke blitt noen uenighet om økonomisk fordeling. 

Anonymkode: 07c6f...d23

• Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fordi jeg vil gjøre det på min måte og kose meg med det. Det er min arena. 

Egoistisk av deg, når det er så hyggelig å gjøre ting sammen. 😉

Uansett, det slår deg ikke at du er rar som koser deg med dette? At det ikke er noe edelt av deg, og ikke en bedre måte å fordele slikt på, men at du har en interesse for dette som kvinner flest ikke deler? 

Jeg hadde også gjerne tatt alt husarbeid dersom jeg koste meg med det. Det gjør jeg ikke, men jeg koser meg med å bygge en hagestue, et gjerde eller hagemøbler. Med mer. Jeg tror ikke med det at absolutt alle kan eller burde kose seg med det samme. Selv om det er forbanna praktisk for både meg og min ektefelle at jeg kan og gjør slikt. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

1. Han bor i huset som vi eier 50/50

2. Alle barna har vi sammen

3. Vi jobber begge to 100%

4. Jeg har en mer krevende og  mer fysisk jobb enn det han har.

5. Vi bor i Norge

6. Vi er i 2025 og ikke 1905

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rosalilje84 skrev (11 timer siden):

Du jobber 16 timer hver dag. Du har ikke tid til barn. Barn skal tas vare på. De skal ikke gå for lut og kaldt vann, noe som barn gjør hvis du jobber døgnet rundt. Hvorfor få barn hvis du ikke vil tilbringe tid med dem? Rart. 

Hallo, 8 timer på jobb, 5 timer søvn, 3 timer kvile/kvalitetstid med familie, 3 timer husarbeid og 5 arbeidstimer på bruket. Arbeider da 16 timer hver dag: 8 + 3 + 5. Kaller ikke man husarbeid for arbeid ? Eller er det hobby/fritidsinteresse ?

Anonymkode: 19dce...681

AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (10 timer siden):

Ja, jeg ser ikke hvordan det jeg skriver, står i motsetning til dette? Dere har jo funnet en fordeling som passer for dere og som oppleves rettferdig for dere, og det er flott. Det betyr likevel ikke at dere sitter på fasiten for alle andre.

Det har jeg heller aldri sagt. Men noen skriver her at husarbeid skal være likestilt ellers vil det oppfattes som urettferdig. 

Og,nei vi sitter ikke på fasiten. Jeg blir derimot dømt nord og ned her på denne tråden, gammeldags, uegnet som mor og mangler boevne. Til og med kalt kristen (!)

Jeg gjør husarbeid, og i tillegg gjør jeg ganske mange mannfolkting som å skru på bil, kjøre gravemaskin, klippe plen, måke snø, sprenge fjell, jakt og fiske, snekre, hugge tømmer. Ikke fordi det absolutt skal være likestilling der kvinner kan gjøre det samme som menn og visa versa. Men fordi det er ting jeg liker å drive med. Og mannen gjør det han liker å drive med. 

Anonymkode: 19dce...681

Skrevet

Fordi jeg er nysgjerrig. Spørsmålet hadde absolutt ingenting med mitt privatliv å gjøre. 

Han må ikke gjøre alt,av og til er jeg med og hjelper han ❤️

Så han gjør faktisk husarbeid han å,?

Skrevet

Noe som irriterte meg med eksen, var at han kunne invitere folk på besøk, helst middag og påfølgende fest. Gjerne samme dag og forventet at jeg fikset det, handlet inn og laget mat, ryddet og vasket huset. Og klargjorde gjesterommene for de måtte jo få overnatte også, viss de ville. Såpass måtte vi tilby ifølge eksen. Dette var en gjenganger i ekteskapet vårt. Han bestemte og jeg adlød. Han var kun opptatt av fasaden, men la ikke en kalori inn i det. Det måtte jeg gjøre. Tipper han leste HUSHJELP i pannen min. I tillegg hadde jeg ikke peiling på noe som helst. Han mansplaina hvordan jeg skulle vaske, rydde og oppdra barna, mens han selv gjorde ikke en damn shit. Når jeg endelig kom meg vekk fra det mannsjåvinistiske vesenet, så bestemte jeg meg for å aldri "serve" en mann på samme måte. Menn er like god/dårlig på å gjøre husarbeid som kvinner. Ingen unntak, da bør man ha attest fra legen for å fritak😁

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som noe en hallik kunne sagt til jente han vil pushe inn i prostitusjon.. Dårlig argument, om det kommer fra mannen din. 

Det var dagens dummeste sammenligning. Jeg mener at man må si til seg selv at husarbeid ikke er så ille, det blir ryddig og det blir trivsel. Hvis man går og hater noe så blir det jo kjedelig. Alt sitter i hodet! 

Og en annen løsning på å eliminere all krangling om husarbeid er jo at mannen din kan gjøre alt. Ville jo ikke vært noe å krangle om da 😊

AnonymBruker
Skrevet

Javel, men du kan gjerne svare på dette som jeg skrev i et tidligere innlegg:

Anonymkode: aaa3d...abd

Det kan jeg ikke svare på da jeg ikke levde i deres hodet. Det finns ingen fasitsvar, det var sikkert forskjellig fra familie til familie. 

AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (22 minutter siden):

Så han gjør faktisk husarbeid han å,?

Som sagt ; det er mitt domene, jeg VIL gjøre det selv :) Han sitt domene er utearbeid, det trivs han med. 

AnonymBruker
Skrevet
Trolltunge skrev (38 minutter siden):

Egoistisk av deg, når det er så hyggelig å gjøre ting sammen. 😉

Hyggelig å gjøre andre ting sammen, 

Uansett, det slår deg ikke at du er rar som koser deg med dette? At det ikke er noe edelt av deg, og ikke en bedre måte å fordele slikt på, men at du har en interesse for dette som kvinner flest ikke deler? 

Hvorfor er jeg rar fordi jeg har glede av husarbeid? Uansett så godtar jeg å være rar, jeg har valgt livsstilen min selv og er lykkelig med den :)  Jeg har mange venninner og bekjentskaper som har samme interesse som meg, så det er flere enn meg som er slik. Og hadde jeg vært eneste i verden så hadde jeg stått støtt i det og. 

Jeg hadde også gjerne tatt alt husarbeid dersom jeg koste meg med det. Det gjør jeg ikke, men jeg koser meg med å bygge en hagestue, et gjerde eller hagemøbler. Med mer. Jeg tror ikke med det at absolutt alle kan eller burde kose seg med det samme. Selv om det er forbanna praktisk for både meg og min ektefelle at jeg kan og gjør slikt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Er enig i denne. Det fremstår som TS mener hun har en fasit, noe hun også har skrevet, som andre også burde gjøre. Jeg tror for da ville det føltes mer logisk og forsvarende for seg selv. Likedan som kvinner på 50-tallet. ALLE kvinner gjorde husarbeidet da. Den ene slapp å føle at var i et dårlig og urettferdig forhold. Det var bare sånn det var. 

Nå ser derimot TS at det normale er at par deler på drittarbeid. Og har nok gått noen runder med seg selv. Kommet frem til at hun ikke tar kampen og heller lager seg et mantra, en ideologisk egen mening; Kvinner bør gjøre husarbeidet ! 

Argumentet at "da blir det ikke krangling om husarbeidet" er et like godt argument som å gi alle pengene til den ene i forholdet. Den ene har 0, den andre har alt. Da ville det jo heller ikke blitt noen uenighet om økonomisk fordeling. 

Hvor har jeg skrevet at det er fasit? Kom gjerne med sitat! Jeg mener bare at kvinner er mer egnet, og jeg sier ikke at alle skal være enig. Og så sier jeg at JEG tror at det ville være mer harmoni om man ikke pisket hverandre til å gjøre det man ikke ønsker og at alt sitter i hodet. Å se at det er trivelig å lage god mat, trivelig å ha det ryddig osv. 

Jeg har aldri " gått noen runder med meg selv"  , jeg har alltid valgt husarbeid framfor utearbeid og handyting . Jeg har fra jeg var 20 år vært levende engasjert og interresert i alt som gjøres i huset. Å stryke en duk eller bake en kake f.eks gir meg lykke :) Hvis du har sett Bree i Frustrete Fruer så er jeg som henne, lever og ånder for det jeg gjør. Kunne fint vært hjemmeværende husmor og vært enda lykkeligere enn nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor har jeg skrevet at det er fasit? Kom gjerne med sitat! Jeg mener bare at kvinner er mer egnet, og jeg sier ikke at alle skal være enig. Og så sier jeg at JEG tror at det ville være mer harmoni om man ikke pisket hverandre til å gjøre det man ikke ønsker og at alt sitter i hodet. Å se at det er trivelig å lage god mat, trivelig å ha det ryddig osv. 

Jeg har aldri " gått noen runder med meg selv"  , jeg har alltid valgt husarbeid framfor utearbeid og handyting . Jeg har fra jeg var 20 år vært levende engasjert og interresert i alt som gjøres i huset. Å stryke en duk eller bake en kake f.eks gir meg lykke :) Hvis du har sett Bree i Frustrete Fruer så er jeg som henne, lever og ånder for det jeg gjør. Kunne fint vært hjemmeværende husmor og vært enda lykkeligere enn nå. 

Men hvorfor er du så imot alle andre der mannfolk gjør husarbeid ( og ikke si du bare lurer...du skriver flere sider her inne at mannfolk ikke har noe med husarbeid å gjøre..dette er mer "Egnet" for kvinner.

Ikke kom å si at du lurer...når du har alle her inne et enige at du liker å få kvinner tilbake i tid

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva hvis ingen ønsker å gjøre husarbeid? Skal alt av rot og søppel flyte rundt da? Tror du det hadde vært mer harmoni hvis huset så ut som en søppeldynge fordi ingen skulle piskes til noe de ikke hadde lyst til?

Anonymkode: 3795a...c54

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
mommyaka skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor er du så imot alle andre der mannfolk gjør husarbeid ( og ikke si du bare lurer...du skriver flere sider her inne at mannfolk ikke har noe med husarbeid å gjøre..dette er mer "Egnet" for kvinner.

Jeg kommer ikke til å la andre definere hva jeg mener. At menn er mer egnet betyr ikke at jeg mener ingen menn skal gjøre husarbeid. Så jo jeg spurte spørsmål som var men som spørsmål. 

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Ikke kom å si at du lurer...når du har alle her inne et enige at du liker å få kvinner tilbake i tid

Jeg mener at vi går for fort fram og at det ikke nødvendigvis er lurt å fortsette slik vi gjør. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva hvis ingen ønsker å gjøre husarbeid? Skal alt av rot og søppel flyte rundt da? Tror du det hadde vært mer harmoni hvis huset så ut som en søppeldynge fordi ingen skulle piskes til noe de ikke hadde lyst til?

Prøv å skifte fokus er mitt mantra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg kommer ikke til å la andre definere hva jeg mener. At menn er mer egnet betyr ikke at jeg mener ingen menn skal gjøre husarbeid. Så jo jeg spurte spørsmål som var men som spørsmål. 

Jeg mener at vi går for fort fram og at det ikke nødvendigvis er lurt å fortsette slik vi gjør. 

Hva mener du vi går for fort frem??

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Prøv å skifte fokus er mitt mantra. 

Så du mener at jeg burde lære meg å like husarbeid så mannen skal slippe å bidra hjemme? 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...