Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Både barn og fritidsinteresser har vi. Bor på gård/skogbruk. I tillegg til full jobb. Liker å jobbe mye, alltid gjort det. Mye en får gjort i løpet av en dag. Sitte på sofaen har jeg ikke tid til. 

Anonymkode: 19dce...681

Du jobber 16 timer hver dag. Du har ikke tid til barn. Barn skal tas vare på. De skal ikke gå for lut og kaldt vann, noe som barn gjør hvis du jobber døgnet rundt. Hvorfor få barn hvis du ikke vil tilbringe tid med dem? Rart. 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg trenger heldigvis ikke tvinge min mann til å ta husarbeid, han gjør det som den naturligste ting selv. Ikke alltid etter min preferanse, men heller ikke slurvete, så det er en meg-problem.

Vårt syn er at bor du her fast og roter/bruker ting og tramper de samme gulvene, så er det felles ansvar for alle deltagende å bidra til å gjøre det pent og rent og ryddig også. Har ikle noe med lilestilling å gjøre, da det aldri på nøytralt grunnlag skulle ha vært bare det ene kjønnets jobb. Er bare rett. Så fordeler vi det ikke 50/50 hver uke heller, fordi begge har varierende arbeidsmengde på jobb og begge er rause med hverandre om vi er slitne. Noen ganger tar han alt, andre ganger tar jeg alt, og andre ganger etter der igjen deler vi jobben. Noen ganger får det være litt rot ei travel uke.

Jeg som dame tar ut søppel, fikser og reparerer småting, sparkler, maler, fikser rør osv. fordi jeg har lært meg sånt av ren interesse for å ikke være opprådd om jeg står der alene med tingene en dag. Ingen av oss kan skru bil dersom det skulle vært en oppgave her, men vi kan det grunnleggende vedlikeholdet.

Anonymkode: c4449...3f8

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Roci skrev (42 minutter siden):

begge partene tar sin del av ansvaret både økonomisk, praktisk og administrativt/emosjonelt (det såkalte tredje skiftet). Det vil naturlig nok variere hvordan man fordeler dette, men det er viktig

Men igjen. Det kommer an på hvordan man selv ønsker å ha det hjemme. Jeg tar alt husarbeidet fordi jeg vil det og liker det. Det er ufattelig tilfredsstillende og god følelse og jeg får gjort det på min måte etter min standard. Og han gjør ting i hjemmet, både ute og inne, som gjør at ting fungerer for OSS. Det er mye bedre enn at jeg blir sur og grinete, frustrert og forbanna fordi han ikke gjør husarbeidet slik jeg ønsker å ha det. Med påløpende dårlig stemning og sextørke. Jeg legger meg ikke opp i hvordan han fikser taklampa, bare den blir fikset. Og han legger seg ikke opp hvordan jeg vasket klær, bare de bli vasket. Føler ikke det er urettferdig, fordi det er noe vi har valgt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men igjen. Det kommer an på hvordan man selv ønsker å ha det hjemme. Jeg tar alt husarbeidet fordi jeg vil det og liker det. Det er ufattelig tilfredsstillende og god følelse og jeg får gjort det på min måte etter min standard. Og han gjør ting i hjemmet, både ute og inne, som gjør at ting fungerer for OSS. Det er mye bedre enn at jeg blir sur og grinete, frustrert og forbanna fordi han ikke gjør husarbeidet slik jeg ønsker å ha det. Med påløpende dårlig stemning og sextørke. Jeg legger meg ikke opp i hvordan han fikser taklampa, bare den blir fikset. Og han legger seg ikke opp hvordan jeg vasket klær, bare de bli vasket. Føler ikke det er urettferdig, fordi det er noe vi har valgt.

Ja men det er jo fint gir dere. Andre velger å fordele det annerledes

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.11):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Anonymkode: 4fd7e...556

Helt ærlig, så gjør ikke mannen min voldsomt mye husarbeid. Vi deler iallefall ikke på alt av husarbeidet. Han vasker såklart noe klær, og tømmer oppvaskmaskinen, og støvsuger ved behov osv. Vet ikke helt hvorfor det har blitt sånn. Vi henger oss ikke helt på trender eller hva andre synes, mer opptatt av hva vi synes fungerer og hvordan vi har det.

Vi har kanskje litt ulike preferanser. Jeg liker å vaske, foretrekker når det gjøres på min måte og har min rutine på husvask. Jeg reparerer gjerne bukser, sko eller andre tekstiler, strikker ulltøy til han. Stryker klær når det trengs. Han er utrolig god på å reparere bilene våre, ta service på de, bytte dekkene osv. Er vel to uker siden han reparerte firehjulsdriften som har vært ødelagt en stund på bilen min.

Vi har ulik terskel for hva som er rent og ikke. Han er fornøyd sålenge han har rene klær, gulvet ikke er nedstøvet og det finnes rene kopper i skapene. Jeg derimot er opptatt av sengetøy, støv i alle kriker og kroker, vaske og desinfisere osv. Men jeg dekker mitt behov selv, og forventer ikke at han skal dekke det for meg og vice versa. 

Det er ikke så forbanna nøye for oss hvem som utfører hva, sålenge begges behov er dekket og vi er tilfreds og har det bra sammen 

Anonymkode: dc888...d2e

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts er bare misunnelig på andre kvinner som har normale menn. Og forsøker å krangle og omskrive det hele til at HUN er det normale, og alle andre gjør feil. «Menn skal ikke gjøre husarbeid. Det er ikke deres biologi». -Den må du lengre ut på landet med.

Kognitiv dissonans heter det. 

Anonymkode: 07c6f...d23

En ting jeg ikke er og det er misunnelig. Vi har valgt denne livsstilen selv eller den har blitt sånn naturlig. Vi er så heldige at vi får drive med det vi liker best: jeg har ingen interesse for at noen skal ta fra meg stell og hus og hjem,for det elsker jeg å drive med selv. Han elsker å drive med praktiske ting ute. Så slik er det 😀

Og tro meg: min mann er verdens beste,han passer meg perfekt og folk som kjenner oss ser at vi har noe spesielt. 

Misunnelse er ikke min stil,vil jeg ha noe anderledes så forandrer jeg det. 

Og for meg så er mitt liv fasit,vi går ikke i feller som andre gjør og blir ulykkelige.  

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

En ting jeg ikke er og det er misunnelig. Vi har valgt denne livsstilen selv eller den har blitt sånn naturlig. Vi er så heldige at vi får drive med det vi liker best: jeg har ingen interesse for at noen skal ta fra meg stell og hus og hjem,for det elsker jeg å drive med selv. Han elsker å drive med praktiske ting ute. Så slik er det 😀

Og tro meg: min mann er verdens beste,han passer meg perfekt og folk som kjenner oss ser at vi har noe spesielt. 

Og for meg så er mitt liv fasit,vi går ikke i feller som andre gjør og blir ulykkelige.  

Det er jo bra for dere. For de aller fleste er det sånn at noen oppgaver er ingen i paret veldig begeistret for, da er kilden til en slik lykke at man i det minste deler byrdene sånn noenlunde.

Heldig du som elsker husarbeid, det er sjelden. Bortimot alle kvinner som jeg har diskutert dette med i årenes løp ligger et sted mellom «liker ikke» og «synes det er greit nok å holde på med».

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ja, jeg ser ikke hvordan det jeg skriver, står i motsetning til dette? Dere har jo funnet en fordeling som passer for dere og som oppleves rettferdig for dere, og det er flott. Det betyr likevel ikke at dere sitter på fasiten for alle andre.

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Om det var så, ville du hatt forståelse for at andre ikke lever for stell av hus og hjem. At de synes det er en kjedelig oppgave som de voksne i heimen derfor deler på. 

Du ville ikke hatt behov for å fremstille din løsning som den ene og ultimate rette. Som "hvorfor gjør ikke bare ALLE kvinner ALT av husarbeid". Det blir for latterlig naivt til å være troverdig. Eller å spørre et så selvforklarende spørsmål som "hvorfor må mannen din gjøre husarbeid?". 

Du ville nok ikke tenkt på det faktum at du var den eneste som gjorde husarbeid, om du virkelig var så fornøyd med det. Du avslører deg ved å si at ditt liv er din fasit. For da vil du også skjønne at andres liv også er fasit for dem. 

I stedet forsøker du intenst å glorifisere det faktum at alt av husets oppgaver blir tillagt deg. Jeg tror at du som regel koser deg, når fredagsvasken er tatt og det lukter grønnsåpe. Men andre ganger skurrer det nok, og da trenger du å rettferdiggjøre det. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han må ikke. Men han er oppegående nok til å begripe at husarbeid bør gjøres, og han har ikke ansatt noen som rydder og vasker, ergo gjør han det selv. 

Anonymkode: 159e0...1be

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Om det var så, ville du hatt forståelse for at andre ikke lever for stell av hus og hjem. At de synes det er en kjedelig oppgave som de voksne i heimen derfor deler på. 

Du ville ikke hatt behov for å fremstille din løsning som den ene og ultimate rette. Som "hvorfor gjør ikke bare ALLE kvinner ALT av husarbeid". Det blir for latterlig naivt til å være troverdig. Eller å spørre et så selvforklarende spørsmål som "hvorfor må mannen din gjøre husarbeid?". 

Du ville nok ikke tenkt på det faktum at du var den eneste som gjorde husarbeid, om du virkelig var så fornøyd med det. Du avslører deg ved å si at ditt liv er din fasit. For da vil du også skjønne at andres liv også er fasit for dem. 

I stedet forsøker du intenst å glorifisere det faktum at alt av husets oppgaver blir tillagt deg. Jeg tror at du som regel koser deg, når fredagsvasken er tatt og det lukter grønnsåpe. Men andre ganger skurrer det nok, og da trenger du å rettferdiggjøre det. 

Takk for psykoanalysen,jeg ville ikke betalt for den svadaen der azzå! 

AnonymBruker
Skrevet

Fordi vi begge jobber 100%? Er det en god nok grunn? Jeg har i tillegg mye lengre reisevei til jobb så han er flere timer hjemme enn meg.

Anonymkode: 9484b...78a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for psykoanalysen,jeg ville ikke betalt for den svadaen der azzå! 

Men hvorfor er det ikke greit for deg at mange folk ikke vil leve som deg? 

De fleste lever travle liv (ikke så mye "sofa"), men på helt andre måter enn dere som driver gård i tillegg til jobb.

Du snakker om at du føler deg fordømt, men lager tråd der du stiller spørsmål og virker nysgjerrig , men du snakker bare ned sparebeløp du får, også de hyggelige og konstruktive. 

Anonymkode: 8516f...869

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Han jobber mye, jeg jobber lite, så da er det klart at jeg tar det meste av huslige oppgaver både ute og inne. Hvis jeg er syk eller borte tar han selvsagt over. 

Ellers har vi 4 unger som er oppdratt til å rydde opp etter seg selv etter hvert, så når alle bidrar på denne måten er det ikke særlig mye ekstra husarbeid igjen. 

Anonymkode: 8748d...87e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men hvorfor er det ikke greit for deg at mange folk ikke vil leve som deg? 

De fleste lever travle liv (ikke så mye "sofa"), men på helt andre måter enn dere som driver gård i tillegg til jobb.

Du snakker om at du føler deg fordømt, men lager tråd der du stiller spørsmål og virker nysgjerrig , men du snakker bare ned sparebeløp du får, også de hyggelige og konstruktive. 

Anonymkode: 8516f...869

Det er akkurat derfor at hele denne tråden skurrer. TS vet at det normale er at begge voksne deler på både arbeid og goder. Ts har det derimot ikke sånn, hun gjør alt alene. Og mener at ALLE kvinner også må gjøre alt av husarbeid alene... 

Du kjøper ikke meg med den, for å si det sånn. Og noen avansert psykoanalyse var det ikke. Kun ren logikk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig spørsmål- hvorfor skal jeg gjøre mer enn han? Vi jobber begge fulltid og jeg tjener bittelitt mer - jeg forstår ikke begrunnelsen for hvorfor husarbeid ikke skal deles 50/50?

Tror du jeg liker å støvsuge, liksom? 

Anonymkode: 4a813...0fe

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.11):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Fordi jeg jobber dobbelt så mye, tjener dobbelt så mye OG vi er alt likt!

Anonymkode: 442c1...f6b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.25):

Hvorfor må han det? Fordi andre menn må det eller fordi du alene vil det? 

Hvorfor i alle dager skulle han ikke måtte det? 

Vi er to voksne mennesker som bor i hjemmet. Hvorfor skulle den ene av disse to voksne menneskene måtte gjøre mer husarbeid enn den andre? Det gir jo absolutt ingen mening.

Anonymkode: 644ea...4a7

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi husarbeid er dørgende kjedelig, men akk så nødvendig. Det er en grunn til at 50-tallets husmødre spiste benzo og ble lobotomert for å holde ut rollen som hustru, og nå som legene har blitt mer restriktive med a-preparater er det nødvendig å dele de kjipe oppgavene, spesielt når begge er i fullt arbeid. Hvis en voksen til i husstanden dobler arbeidsmengden min hjemme ser jeg ingen grunn til å ha dem der. Jeg kan rydde ett barn og kjæledyr, siden jeg har skaffet meg dem selv, men voksne skal komme med grunnleggende boevne.

Og det er veldig unaturlig å ikke vaske sin egen dritt. Har noen sånne på jobb, som knuser et glass eller velter drikke over bordet, og bare går fra det, og det føles jo helt surrealistisk. Man bare "mista noen deg med hodet ned da du var barn, eller hva gikk så galt,liksom?" 

Anonymkode: 88587...192

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Syns kanskje det er litt pussig at det er masse tråder om menn som ikke gjør husarbeid mens nå gjør plutselig alle det. Haha... Ikke sikkert jeg tror på det folk sier på kg azzå! 😆

Det har ikke slått deg at det kan være ulike mennesker som svarer i de trådene? Du vet det er mange brukere på KG?

Anonymkode: 3f8a0...98d

• Liker 6
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...