Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han gjør mer enn meg. Og dere har et lett liv om utearbeid kun er dekkskifte! 

Anonymkode: 4fd7e...556

Som sagt, vi har styrt unna gamle skranglekasser til bil og rønner til hus. Derfor har vi ikke så vanvittig mye utearbeid. Mange menn lurer også damene sine og sier at de har sååå mye å rydde i garasjen mv, så sitter de bare der og scroller/gamer.

• Liker 5
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja,så da er pga samfunnstrender at din mann må hjelpe til hjemme? 

"Hjelpe til" med å holde sitt eget hjem ryddig og rent? 🤔 Hvis han ikke vil bruke penger på vaskehjelp så må han jo nesten gjøre det selv, det er da ingen andre som er interessert i å rydde og vaske etter en voksen mann.

Anonymkode: 1e1d2...fe8

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Her deltar han i det jeg spør ham om. Selv liker jeg best å ha kontroll på klesvask og husvask, handling osv selv. Det mannen gjør uoppfordret, er å gå ut med boss og papir, ta spannene frem og tilbake, vaske bilene, støvsuge bilene, skifter dekk, lyspærer i hus, fikser ting ute og inne, og støvsuger huset skikkelig 1 gang pr uke. Han lager også stort sett middag. Da tar jeg resten av huset i ro og mak innimellom, også hjelper han til hvis jeg spør om å være brettete klær til 2. etg, bytte på senger etc. Jeg går ikke i hverdagen og irriterer meg over at jeg gjør mer enn ham, for i bunn og grunn gjør jeg ikke det. Jeg liker mitt system, og forventer ikke at han tenker det samme som meg. Har vært sammen i 25 år, og har funnet vår sjargong. Null stress. 

Anonymkode: b853c...238

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Han hjelper ikke til, han tar ansvar.

Og jeg vil snu det, det var pga samfunnstrender at menn ikke gjorde det tidligere. Nå må de ta sin del av ansvaret hjemme på samme måte som kvinner tar sin del av ansvaret for å skaffe penger.

Anonymkode: 5caaf...871

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

La meg forklare da: jeg og noen andre har fremdeles delt slik at jeg gjør husarbeid og han utearbeid,bil, oppussing og slik. Fordi vi velger det selv! Og fordi vi har det best slik. Og jo mer jeg leser på kg,jo mer vet jeg at det valget er riktig. For i så mange forhold er dette krangel nr 1, hvem gjør hva.. Og det blir ofte forklart med at "vi lever ikke i 1950" Og da vil det jo si at det er samfunnets trender som styrer dere. 

Det er du som er TS ja? Jeg tok for gitt at du var en mann som var butthurt av å måtte gjøre husarbeid :) 

Det er jo null problem å ta alt av husarbeid om du føler deg ok med det. Aleneforeldre gjør jo også det, uten å ha noen å bli furten over noen som de tenker slipper unna. Og hvis du jobber deltid synes jeg det faktisk blir rettferdig iom det følger med endel annet arbeid på hus, mer typiske manne-ting som er større i perioder men ikke daglig (vaske takrenner, klippe plen, ordne med bilen osv).

Jeg tror ikke at å pålegge menn husarbeid har noe med trender å gjøre. Kun logisk fordeling om begge er like mye på jobb. Men det er jo sef også en trend. Før jobbet jo flere kvinner hjemme i huset som "arbeidsplass". 

Og selvfølgelig blir det jo ingen krangel om husarbeid om den ene gjør alt. Det er jo helt opplagt. Det fungerer jo begge veier det. Mannen kunne jo også gjort alt av husarbeid og dere hadde like mye sluppet unna den krangle-grunn nr 1. 

Jeg tror aldri jeg har hørt en simplere løsning på ett problem.. "Folk krangler mye om husarbeid.. Løsning: den ene gjør alt. Og alle er glade og fornøyde". Hehe. 
Kunne fungert likedan med lønn det. Vi gir alt til den ene. Da er det ikke mer å krangle og lønnsforhandle om. 

Anonymkode: 07c6f...d23

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Orker ikke svare hver enkelt (siteringer blir krøll på mobil) For det første så går endel i fella og tro at jeg er mann.Det er jeg selvsagt ikke. Men jeg vet ,og det kan ingen kvinnekamp forandre,at menn og kvinner er forskjellige fra naturen. Kvinner har mer følelser og dermed omsorg i seg og de er mer netthendte til husarbeid. 

Menn har en hjerne som takler mer tekniske ting,de skjønner det bedre enn kvinner. 

Og så har vi selvsagt unntakene! Det det er omvendt. 

Og så drar jeg nytte av alle tråder på KG der kvinner lurer på hvordan de skal forandre mannen så han gjør mer husarbeid. Hvorfor er det trivelig å stadig krangle om? Når det heller kan være slik at hver og en gjør det de er best til? 

Og som sagt: jeg liker å sette folk til veggs så de må si hvorfor de velger som de gjør.

Og til de som kaller meg idiot, det får stå på din kappe. Jeg kan ikke forandre din mening. Selv står jeg støtt i min. 

Skrevet

Ikke godt nok svar. 

Det er jo et veldig godt svar. At et voksent menneske rydder, vasker og holder orden i en bolig man bor i er da helt å "forvente", uavhengig av kjønn. 

Anonymkode: a5f07...404

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Han gjør mer enn meg. Og dere har et lett liv om utearbeid kun er dekkskifte! 

Hva er deres utearbeid, da? 

Vi har hus, med ett mål tomt. Plen skal klippes, busker skal beskjæres, fruktre skal beskjæres, trampolina skal opp, bassenget skal klargjøres for sommeren. Det tar kanskje 2-3 dager på vårparten. Så er det plenklipp på sommeren. Nå har det regna siden september så ingen snø i sikte enda som må måkes... det er begrensa hva man får gjort ute hver eneste dag, med mindre man bord på gård selvsagt

Anonymkode: a47b3...ff2

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Hvis han har råd til å betale meg for å jobbe mindre og ta hans del av husarbeidet så må han gjerne det, men de fleste vil jo ikke det, eller tjener ikke godt nok til å ha 50-tallsprivilegier der konemor går hjemme. Om jeg måtte ha gjort alt hjemme så hadde vi ikke bodd sammen, da får han ha sin egen husholdning og rydde så mye/lite han vil. Jeg hater husarbeid, må jeg så må han også. Jeg har høy toleranse for rot så det hadde kostet meg lite å la hans del ligge.

Vi bor i leilighet så det er ikke veldig mye utomhusarbeid å gjøre utover et par dugnader i året. Det som du sikkert kaller mannfolkarbeid gjør jeg like mye/mer enn ham (jeg er veldig handy). Hva andre gjør spiller null rolle for meg, om noen vil være "tradwife" så må de gjerne det, men jeg håper ikke de mener de skal jobbe 100% i tillegg, ikke mye "tradwife" i det, og jeg håper han sørger for pensjonssparing for begge.

Anonymkode: 5ed98...0d3

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Orker ikke svare hver enkelt (siteringer blir krøll på mobil) For det første så går endel i fella og tro at jeg er mann.Det er jeg selvsagt ikke. Men jeg vet ,og det kan ingen kvinnekamp forandre,at menn og kvinner er forskjellige fra naturen. Kvinner har mer følelser og dermed omsorg i seg og de er mer netthendte til husarbeid. 

Menn har en hjerne som takler mer tekniske ting,de skjønner det bedre enn kvinner. 

Og så drar jeg nytte av alle tråder på KG der kvinner lurer på hvordan de skal forandre mannen så han gjør mer husarbeid. Hvorfor er det trivelig å stadig krangle om? Når det heller kan være slik at hver og en gjør det de er best til? 

Og som sagt: jeg liker å sette folk til veggs så de må si hvorfor de velger som de gjør.

Og til de som kaller meg idiot, det får stå på din kappe. Jeg kan ikke forandre din mening. Selv står jeg støtt i min. 

Så hvis menn bor alene bør de egentlig få hjelp fra kommunen, en kvinne selvfølgelig, til å rydde og vaske hjemme? Siden han ikke forstår seg på sånt? Der kan du jo bli stilt litt til veggs selv med tenkemåten din.

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvorfor tror du det er trivelig for en kvinne å drukne i husarbeid, jobb og unger, og aldri ha noen fritid? Hvorfor er det trivelig å plukke og tørke etter en voksen person som heller velger å sitte i sofaen og se på TV? Jeg er ikke BEST til å gjøre husarbeid, selv om jeg er dame. Jeg har luftveissykdom, så jeg hoster og harker av vaskemidler, bekkenløsning etter x antall fødsler gjør at jeg får kjempevondt av å støvsuge og vaske gulv - så hvorfor skal jeg ta alt av arbeidet som gir jeg hostekule og smerter? 

I tillegg vil de aller fleste menn ikke ha en utslitt, uflidd og aseksuell kone (som man gjerne blir når man ikke har noe fritid, interesser eller hvile, der man løper i hamsterhjul døgnet rundt). 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Voksne mennesker «hjelper» ikke til hjemme, voksne mennesker tar ansvar og gjør ting hjemme. Det er like dumt som å si at mannen passer barna, nei en passer ikke sine egne barn.

Anonymkode: 93218...d75

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og hvordan klarte din hjelpeløse mann som "ikke er netthendt til husarbeid" da han bodde alene? Flyttet han fra mora og rett til deg, eller kom mora hans hjem til ham, ryddet, vasket og laget mat? 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Han kan jo velge og bo for seg selv og gjøre alt feks? Alt trenger ikke være likt og man drar vel litt lasset begge to. Men er noe med at ingen ønsker og ha en forvokst guttebarn boende hos seg heller. Men alt må ikke være likt. Vi tar og gir. Men er noe med at man er voksne mennesker og vil man ikke dele i et forhold og bidra begge to, og det gjelder husarbeid til og innvustere i forholdet, ta likt ansvar for barna. Tenker du at bare fordi du er mann så skal du slippe unna for at man er mann. Og ikke kom med skifter jul og klipper gress. 

Anonymkode: c8803...063

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

For et merkelig spørsmål. "Hvorfor" må man pusse tennene? Hvorfor må man vaske seg i blant? Hvorfor må man på jobb? Hvorfor må man betale regninger? Alle som har et hjem må gjøre husarbeid innimellom. Det er en del av voksenlivet. 

Han "må" gjøre husarbeid fordi jeg verken gidder eller har tid til å gjøre alt alene. Jeg synes det er merkelig at du framstiller dette som en "ny" greie. Det er ikke det. Det er en naturlig del av livet for de fleste voksne folk og sånn har det heldigvis vært i mange år nå. 

Anonymkode: 04485...f03

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet

Så hvis menn bor alene bør de egentlig få hjelp fra kommunen, en kvinne selvfølgelig, til å rydde og vaske hjemme? Siden han ikke forstår seg på sånt? Der kan du jo bli stilt litt til veggs selv med tenkemåten din.

Tenk å fordumme menn på denne måten, og gjøre dem uattraktive for kvinner. For hvis menn ikke er "skapt" til å gjøre husarbeid fordi de ikke er egnet til det, og kvinnen må gjøre alt hvis de bor sammen, hva blir da motivasjonen for en kvinne til å flytte sammen med en mann? Det meste av praktiske oppgaver kan delegeres/betales ut av. De fleste moderne biler må på verksted for service, EU-kontroll mv. Dekkskift kan man ta selv, det er lett. Plenklipping og snømåking er også lett - man bruker maskiner som gjør at det tunge arbeidet ikke lenger må utføres. Møbler kommer med bruksanvisning, og er lette å sette sammen. På YouTube finnes en myriade av videoer som viser hvordan man renser sluk, bygger terrasse, skifter panel mv mv. Så hvorfor skal en kvinne flytte sammen med en mann i 2025? 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

Han må gjøre det, fordi jeg gidder ikke. Jeg er utslitt etter jobb.  Jeg hjelper han av og til. Jeg rydder ut og inn av oppvaskmaskinen i ny og ne. 

Anonymkode: c1e34...779

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Alle som bor i huset må bidra for å holde huset i orden. Kjønn er irrelevant.

Anonymkode: 3f8a0...98d

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Min elleve år gamle sønn støvsuger rommet sitt, tørker støv, bretter klær, rydder, hjelper til med matlaging. Ser ikke at hans mannlige hjerne har lagt noen begrensninger på det foreløpig. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Fordi arbeidet gjør seg ikke med kjeften. Hvem andre mener du at skal gjøre det?

Anonymkode: bfb6c...2bc

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...