Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Anonymkode: 4fd7e...556

Fordi jeg/han/vi ikke er i en økonomisk posisjon til å betale for at noen andre

• lager frokost, middag og kveldsmat til oss, 
  • rydder opp, 
  • vasker og henger opp klærne våre, 
  • fyller og tømmer oppvaskmaskinen, 
  • skifter sengetøy, 
  • vasker kjøkkenet innvendig, 
  • vasker baderomsskapa innvendig, 
  • oljer eikemøbler, 
  • støvsuger huset 
  • og vasker badet.

Takrenner og sluk renser ikke seg selv.

Biler blir ikke ryddet, støvsuget og vasket. 

Veden leveres ikke ferdig stablet.

Snøen kommer ikke ferdig brøyta.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Endelig en som innrømmer at det er pga samfunns trender! 

Lurer på hva slags familiebakgrunn du har og  hvor gammel du er som mener dette er en «trend»? 

Jeg er 50, og da jeg vokste opp var det relativt vanlig at kvinnen ikke gjorde alt husarbeidet alene når både kvinnen og mannen var høyt utdannet. 

Anonymkode: aaa3d...abd

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt spørsmålet. Hvorfor han må? Av samme grunn som at jeg må? Hvis ikke vi gjorde det, ville det bli møkkete og rotete hos oss. Det er ikke samfunnets skyld at det å bo et hjem skaper husarbeid 🙃

Anonymkode: 77b78...837

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet

Ah. En tråd full i folk som tror de har normalisert galskapen.

Anonymkode: 6d20b...a6b

Skrevet

Svar ærlig om du greier, svar personlig; hvorfor må din mann være med å dele på husarbeid,gjøre like mye som deg? Er det fordi likestilling råder i samfunnet og at du føler det som en samfunns trend? Eller er det fordi du selv syns det? Altså: hvor mye er du styrt etter forventningene og hva andre mener? 

Altså, hos oss er det slik at vi begge jobber fullt, litt forskjellige tider, men samme stillingsbrøk. Eller, jeg jobber kanskje 110 %, mens han jobber 100 % (jeg har en liten tilleggsjobb). Jeg tar det meste av dugnad i barnas idrettslag fordi jeg har drevet med denne idretten tidligere, og er trener. Det hadde vært bortkastet hvis mannen delte denne oppgaven 50 % når han ikke har kompetanse på området.

Når vi så har jobbet full tid, har vi x antall timer som ikke innebærer jobb. Noen av disse timene skal brukes på logistikk, husarbeid, matlaging, handling mv. Resten skal brukes til kvalitetstid med barn og hverandre, samt egne hobbyer og interesser. Så er det veldig greit å få i hvert fall 6-7 timer søvn per døgn.

Kan du forklare meg HVORFOR min mann skal slippe unna husarbeid i et hus der han bor, spiser, søler, genererer søppel og skitne klær mv, mens jeg skal bruke de aller fleste av mine våkne timer til jobb og husarbeid? Hvorfor skal han ha mer fritid enn meg, være mer uthvilt enn meg og drive mer med hobbyer enn meg? Hva med hans kjønnsorgan og kromosomer som gjør at han fortjener mer fritid og hvile? Begrunn gjerne.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Fordi vi har lik arbeidsmengde utenfor huset, og da tenker jeg vi kan dele det som foregår innenfor husets fire vegger også. Vår fritid er likt verdsatt og den ene skal ikke behøve å bruke mer av sin på å fikse hjemme enn den andre.

Altså ikke samfunnsstyrt 👍

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Ikke godt nok svar. 

Er det ikke godt nok svar at når du bor i et hus, så skal du rydde ETTER DEG SELV? Hvem rydder etter deg når du bor alene? Mora di?

• Liker 2
  • Nyttig 11
Skrevet

Han må ikke det.

Anonymkode: 36c2d...6e9

Skrevet

Vi fordeler oppgaver fordi det er rettferdig å dele på det. Har da ingen ting med likestilling å gjøre.

Anonymkode: c1d6a...bcb

Nettopp. Min eldste datter bor i kollektiv med både jenter og gutter. De har vaktliste/arbeidsliste der de deler på oppgaver. Ingen av dem er i forhold med hverandre, og de skiller ikke på kjønn. Dette har ingenting med likestilling å gjøre, siden både lesbiske og homofile par må dele på oppgavene. Hvis menn ikke skal gjøre noe i huset, hvordan skal hjem til homofile par se ut? Skal de sulte i hjel og bo i grisehus, siden de er menn og ikke skal gjøre noe i huset?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Fordi vi begge bor i boligen, og det blir støv og rot, og jeg jobber minst like mye som ham, og synes husarbeid er fryktelig kjedelig og tungt å gjøre.

Spørsmålet er vel heller, hvorfor skal ikke en mann gjøre like mye husarbeid?

Anonymkode: e01bd...e6f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

La meg forklare da: jeg og noen andre har fremdeles delt slik at jeg gjør husarbeid og han utearbeid,bil, oppussing og slik. Fordi vi velger det selv! Og fordi vi har det best slik. Og jo mer jeg leser på kg,jo mer vet jeg at det valget er riktig. For i så mange forhold er dette krangel nr 1, hvem gjør hva.. Og det blir ofte forklart med at "vi lever ikke i 1950" Og da vil det jo si at det er samfunnets trender som styrer dere. 

Ikke alle trives med minimalt med fritid og hvile som deg. Mange av oss trenger hvile og egne interesser i tillegg til jobb, jobb, jobb og jobb, både hjemme og på arbeid. Men som du sier selv - det er deres valg. Nei, det er ikke samfunnets "trender" som styrer meg. Mine foreldre er en del eldre enn meg, og de jobbet begge to og delt på husarbeidet. Ikke alle bor i rønner med stort oppussingsbehov, 150 dekar med uteareal og gamle skranglekasser til biler som må fikses hele tiden. Hos oss utgjør "uteoppgaver" minimalt med tid, sammenlignet med husarbeid, matlaging, handling, kjøring av barn mv. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Min mann må gjøre husarbeid fordi han bor i huset og således deltar like mye i roting og å gjøre det skittent. Og fordi jeg jobber like mye som ham skal ikke jeg ta ryddig og vasking etter ham. 

Iom spørsmålet fremstår veldig umodent (dette er jo vanligvis ting folk forstår av seg selv) føler jeg for å belære noe i tillegg. 

Hvis et hus står ubebodd trenger man ikke å vaske det. Når man derimot bor i et huset vil det jevnt bli skittent av støv fra klær, materialer, kropp, hår osv. Hvis man lager mat må stadig kokekar og service vaskes. Bad som brukes blir stadig tilsmusset av støv, flass, fibre fra klær, kalk fra vannet osv. Folk som bor i et hus bruker ofte inventaret og gjenstander blir stående fremme, som må ryddes bort. 

Anonymkode: 07c6f...d23

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Gi en god grunn til at en voksen mann ikke skal gjøre husarbeidet. 

Anonymkode: 93218...d75

Nettopp. La oss snu spørsmålet- hvorfor skulle menn ikke gjøre husarbeid? 

Anonymkode: 65cbf...f5c

• Liker 8
Skrevet

Hva mener du? Samfunnet er vel litt annerledes enn for 50 år siden.

Anonymkode: 49798...5b0

Ja,så da er pga samfunnstrender at din mann må hjelpe til hjemme? 

Skrevet

La meg forklare da: jeg og noen andre har fremdeles delt slik at jeg gjør husarbeid og han utearbeid,bil, oppussing og slik. Fordi vi velger det selv! Og fordi vi har det best slik. Og jo mer jeg leser på kg,jo mer vet jeg at det valget er riktig. For i så mange forhold er dette krangel nr 1, hvem gjør hva.. Og det blir ofte forklart med at "vi lever ikke i 1950" Og da vil det jo si at det er samfunnets trender som styrer dere. 

Synd du har valgt deg en mann uten boevne.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

:ler: Dette må jo være dagens dummeste tråd, hvorfor skal en voksen mann gjøre husarbeid...vanskelig spørsmål.

Anonymkode: 504c4...91e

Jeg vil høre om folk har egne meninger eller lar seg styre av samfunnet. Jeg liker når folk har en grunn for de valg de tar. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja,så da er pga samfunnstrender at din mann må hjelpe til hjemme? 

Hvis din kjæreste velger å være særboer, hvem skal rydde huset ditt da? Mora di eller en betalt vaskehjelp? Man "hjelper ikke til" hjemme hos seg selv. Hjelper du deg selv når du rydder i ditt eget hus (altså, når du bor alene)? Hvem er det du hjelper da?

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvis begge jobber ute, må vel også begge jobbe hjemme?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Men den jobben han gjør er ikke hver dag, flere ganger om dagen. Hvorfor finner du deg i at han skal gjøre mindre og sjeldnere enn deg? 

Dekk skiftes to ganger i året. Huset vaskes en gang i året (om man er flink) males kanskje hvert 5 år. Plenen klippes 2 ganger i uka på en solskinnssommer. Hvor ofte pusser dere opp? Bilen vaskes kanskje en gang i uka om man er skikkelig opptatt av det

Husarbeid inne; Oppvaskamskinen skal tømmes minst en gang om dagen og settes inn. Middag lages hver dag. Kvelds lages hver dag. Det skal støvsuges 2-3 ganger i uka, gulvene vaskes en gang i uka. Sengetøy skiftes kanskje hver 14.dag, året rundt. Matpakker skal lages. Yttertøy skal hjem fra barnehage/skole, det skal vaskes og leveres tilbake. Badet skal vaskes. Klær skal vaskes, henges opp, brettes, legges på plass. Har man dyr skal de ha stell, mat, etc...

Anonymkode: a47b3...ff2

Han gjør mer enn meg. Og dere har et lett liv om utearbeid kun er dekkskifte! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vil høre om folk har egne meninger eller lar seg styre av samfunnet. Jeg liker når folk har en grunn for de valg de tar. 

Min egne mening er at alle voksne mennesker skal rydde og vaske etter seg selv. Det gjelder også større barn. Små barn er unnskyldt, da de ikke har nok kunnskaper og kraft til å betjene diverse maskiner trygt, løfte noe tungt og så videre. Dette er grunnen. Når du som mann bor alene, må du jo vaske, rydde og lage mat til deg selv. Det er ingen grunn til å slutte å rydde og vaske etter deg selv bare fordi du bor sammen med et annet menneske. 

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...