Gå til innhold

Velge vennejulebord over familiejulebord?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du har barn, så da går du i familieselskap.

Hadde du vært barnløs, selvfølgelig venneselskap.

Det er en selvfølge!

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ekstremt enkelt. Du skal gjøre begge deler. Først med familien, så senere på kvelden, venner. Si hadet til mamma og sneipen på 6 ca 21. Så drar du videre. Da kan kjærsten din velge, bli med eller bli igjen. God jul!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du setter det litt på spissen men du har jo et poeng. Om TS sitt innlegg var feks "typen vil dra på julebord med vennene han omtrent aldri ser ellers, istedet for å dra på familieselskap med meg og sønnen. jeg synes han et par ganger har drukket for mye så jeg vil ikke at han skal dra på det" eller noe så ville det vært 100 kommentarer om at det må man unne mannen, man må ha et liv utenom barna, man kan ikke være kontrollerende osv osv. Har jo sett mange sånne tråder på KG. 

Anonymkode: 2139e...ce6

Ja, men det hadde også vært en annen diskusjon. 
Forskjellen her er at dette ikke er samboere hjemme hos seg selv, det den ene tar med fellesbarnet på familietreff med sin familie, mens den andre drar ut og møter venner. 
For det er helt greit, og noe det ville vært naturlig at var en løsning. Men det er når familien har to likestilte voksne, og begge har hvert sitt arrangement de ønsker å prioritere. 

Forskjellene er jo mange. 
De er ikke hjemme. Det betyr at alternativet "ikke bli med"  er det samme som å sitte alene i huset til de man er på besøk hos. 
Begge julebord er TS sine venner/familie. I utgangspunktet har TS kjæreste ingen interesse av å gå på noen av disse uten TS. (Og ikke lyst til å gå sammen med TS på vennejulebordet.) 
Barnet der er snakk om er TS barn, ikke barnet til kjæresten. 
Det er derfor ikke mulig å velge en løsning der familien splitter seg, og TS går på noe, og kjæresten går på noe annet.
Det er TS som velger på vegne av dem alle tre. Og kjæresten kan kun komme med "ønske", og håpe at TS tar hensyn til han. 

For sønnen, så tenker jeg at han sikkert har det helt greit i familieselskapet uten TS. Det er ingen som "maser på" et barn og spør om hvor moren er. Og TS mor vil nok kunne svare greit på hvorfor TS ikke er med, men at hun kommer med barnebarnet. 

Dette vil jo være vanskeligere for TS kjæreste. Om han kommer på familiejulebordet uten TS, men med hennes sønn og foreldre, så vil nok familien tenke at det er rart. Han må da svare både for TS valg om å ikke komme, OG for eget valg om å ikke bli med henne til hennes venner.
Noe som betyr at han nok må fortelle mer enn han ønsker om sitt forhold til alkohol, til TS familie. 

Så for kjæresten til TS, så står altså valgene her mellom: 
1. Reise på vennejulebord med TS, som han har sagt klart ifra om at han ikke ønsker. 
2. Dra i familiejulebordet til TS familie, sammen med henne og barnet.  Og det er det han har sagt han vil.
3. Bli hjemme hos svigers alene, mens alle andre er på forskjellige julebord. (Kleint?)
4. Dra i familiejulebordet med barnet og TS foreldre, og forsøke å forklare hvorfor TS heller ville være med vennene enn med kjæresten og familien. 

Evt. så kan han velge å reise til egen familie i jula, og møte sine egne venner. Men da er han nok singel etterpå. 

Anonymkode: a5936...a45

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Evt. så kan han velge å reise til egen familie i jula, og møte sine egne venner. Men da er han nok singel etterpå. 

Jeg mener jeg leste at den aktuelle datoen var 29.12, så et siste alternativ er at kjæresten er der noen av juledagene og reiser hjem før 29.12.

Anonymkode: d4446...dac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du setter det litt på spissen men du har jo et poeng. Om TS sitt innlegg var feks "typen vil dra på julebord med vennene han omtrent aldri ser ellers, istedet for å dra på familieselskap med meg og sønnen. jeg synes han et par ganger har drukket for mye så jeg vil ikke at han skal dra på det" eller noe så ville det vært 100 kommentarer om at det må man unne mannen, man må ha et liv utenom barna, man kan ikke være kontrollerende osv osv. Har jo sett mange sånne tråder på KG. 

Anonymkode: 2139e...ce6

Det er vel ikke bare det som er problematisk for kjæresten, det er vel at han har traumer fra tidligere knyttet til alkoholbruk (kanskje foreldre/forelder med alkoholproblem i hans oppvekst ?).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mener jeg leste at den aktuelle datoen var 29.12, så et siste alternativ er at kjæresten er der noen av juledagene og reiser hjem før 29.12.

Tja, på den annen side kan det jo være de har planer for nyttårsaften sammen med TS familie eller andre, slik at dette er grunnen til at han må bli lenger. 

Men ja, dette er også et alternativ. 
Men jeg tror nå uansett han er singel etterpå, hvis han ikke føyer seg etter TS ønsker på en eller annen måte. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 10.33):

Tja var ikke slik at jeg utleverte han frivillig heller, men når han får meg til å begynne å gråte når jeg er ute med venninnene mine kan jeg ikke bare ikke si noe som helst heller. Hadde jeg ikke sakt noe hadde de sikkert tenkt enda verre tanker om han…

ts

Anonymkode: 069ce...081

Hva var det kjæresten din gjorde som fikk deg til å gråte?

-----------------------------

Det er kjekt å være på julebord med venner. Det er sjeldent ellers man får tid til å treffe "alle" når man er på ferie i hjembyen. Tenker at det blir kjekkere for deg om kjæresten din ikke er med, for da føler du at du må holde han med selskap hele tiden, og passe på at han ikke har det ubehagelig.

Et par forslag:

1. - Kjæresten din feirer jul hos sin familie og finner på ting med sine venner
  2. - Kjæresten din feirer jul sammen med dere, og reiser hjem / til sin familie før julebordene skal være.

Anonymkode: ff2da...313

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva var det kjæresten din gjorde som fikk deg til å gråte?

-----------------------------

Det er kjekt å være på julebord med venner. Det er sjeldent ellers man får tid til å treffe "alle" når man er på ferie i hjembyen. Tenker at det blir kjekkere for deg om kjæresten din ikke er med, for da føler du at du må holde han med selskap hele tiden, og passe på at han ikke har det ubehagelig.

Et par forslag:

1. - Kjæresten din feirer jul hos sin familie og finner på ting med sine venner
  2. - Kjæresten din feirer jul sammen med dere, og reiser hjem / til sin familie før julebordene skal være.

Anonymkode: ff2da...313

Vi hadde egentlig en avtale om at jeg skulle drikke 3 øl og ikke bli full, men venninnene mine skjenket meg og jeg ble ganske drita. Da sendte han meldinger og begynte å legge det over på meg at «dette var ditt valg og din feil», og sa at han var jævlig skuffa over meg og «skjønner du nå hvorfor jeg ikke stoler på deg når det kommer til alkohol?» osv…

Ja ikke sant, har ikke sett de nesten siden i sommer, og blir lenge til neste gang…kan ikke bare droppe venninnene mine heller…

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi hadde egentlig en avtale om at jeg skulle drikke 3 øl og ikke bli full, men venninnene mine skjenket meg og jeg ble ganske drita. Da sendte han meldinger og begynte å legge det over på meg at «dette var ditt valg og din feil», og sa at han var jævlig skuffa over meg og «skjønner du nå hvorfor jeg ikke stoler på deg når det kommer til alkohol?» osv…

Ja ikke sant, har ikke sett de nesten siden i sommer, og blir lenge til neste gang…kan ikke bare droppe venninnene mine heller…

ts

Jeg forstår ikke helt hvorfor du legger det på han? 
Det var jo du som brøt avtalen, og han uttrykte bare si skuffelse over dette. 

Her er det jo en kombinasjon av at du har venninner som skjenker deg når du forsøker å begrense hvor mye du drikker. OG at du selv ikke merker når du får for mye, og dermed ikke stopper selv heller. 

Hvordan du klarer å bli skikkelig drita, uten å merke noe, når du i utgangspunktet skulle drikke 3 øl? 
Hvordan fikk de det til? Puttet de sprit i ølen din? Fylte opp glasset hver gang du snudde deg? 
Eller var det mer det at du ble mast på til du ga etter, litt og litt. "Ja, men en liten shot tåler du?" "EN øl ekstra betyr ikke så mye?" "En drink går bra, det merker han ikke". 
For om det er det siste, så gjorde du egentlig et bevisst valg, om å ikke holde deg til avtalen. Du lot deg heller overtale av venninnene  dine til å drikke mer. (Sannsynligvis fordi det var det du EGENTLIG hadde lyst til. ) 

Jeg tenker jo at dette gjør det enda lettere å forstå hvorfor han ikke ønsker å dra på det julebordet med dine venner. Fordi han VET hvilken påvirkning de har på deg, og forventer at du kommer til å drikke mye, uansett hva dere er enige om på forhånd. 
(For du begrenser jo ikke inntaket ditt fordi du har lyst selv, men fordi du vet han ønsker at du skal.) 

Som jeg har skrevet tidligere i tråden, så tror jeg dette forholdet, slik det er nå, er destruktivt for dere begge. 
Han opplever at du gjør ting som trigger hans traumer, når du drikker alkohol, og ønsker at du skal slutte, eller begrense deg veldig. 
Du er OK med å begrense deg i en periode, og av og til. Men du ser ikke for deg å fortsette slik resten av livet. Du ØNSKER å kunne drikke med venner uten dårlig samvittighet. 
Så kortsiktig vil dette gå fordi dere begge tenker at dette vil endre seg. Men langsiktig vil dette tære på dere begge og forholdet. 

Det høres mest ut som om dere bør snakke om dette i julen, og finne ut av om dere noen gang vil komme dit hvor begge har det bra med hvordan dere skal håndtere alkohol. Eller om det beste for dere begge egentlig er å gjøre det slutt, og finne dere andre partnere, som har mer likt forhold til alkohol som dere selv. 

For det høres på ingen måte ut som om du har et problematisk forhold til alkohol. Men mer at det at du ønsker å drikke alkohol når du er med dine venner, ikke er kompatibelt med hans traumer og ønske om at du skal være tilnærmet avholds, for å ikke trigge hans traumer.

AnonymBruker
Skrevet

ts

Skylder du på at venninnene dine skjenket deg full? Er du 15 år? Voksne mennesker greier å si nei. Selvfølgelig er det ditt valg, ikke legg skylden på andre.

Anonymkode: fc310...169

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

ts

Du er jo bare helt ekstremt umoden, ts! Hvor gammel er du egentlig? Og hva var det som skjedde, siden han skjønte at du var dritings? Og når du er sammen med en med traumer, bør du også prøve å sette deg litt inn i hvordan traumer påvirker en person. Det er ikke lett for dem å bare ta seg sammen når de trigges. 

Ingen som sier at du skal droppe venninnene din, men nå er du i en helt annen livssituasjon, som gjør at du ikke kan bli med på alt mulig sammen med dem. Du må prioritere annerledes. Og ja, det kan være ekstremt kjipt innimellom, men sånn er det. Kanskje du får mulighet til å møte venner en annen gang i jula, men akkurat denne gangen er det familieselskap hvor sønnen din også skal delta. Da deltar du som mor også. Blir litt matt over egoismen blant mange av dagens foreldre. Om noen år har det ingen betydning for barnet hva du velger, ig da kan du dra på så mange venninnejulebord du bare vil, men akkurat nå betyr det noe for barnet. 

Og typen din kan egentlig bare få lov til å feire jul en annen plass, istedenfor å være med deg hjem, når du behandler han så dårlig og ikke evner å ta noe som helst hensyn til hans traumer.

Anonymkode: c6229...69a

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor i all verden har man "familiejulebord" i romjula, dersom man har feiret julaften sammen...? Jeg har for øvrig aldri hørt om "familiejulebord". Det kalles familieselskap, eller juleselskap. Julebord er for venner eller kollegaer. 

Skrevet
DesmondMiles skrev (6 minutter siden):

Hvorfor i all verden har man "familiejulebord" i romjula, dersom man har feiret julaften sammen...? Jeg har for øvrig aldri hørt om "familiejulebord". Det kalles familieselskap, eller juleselskap. Julebord er for venner eller kollegaer. 

Det kan jo være dette er en tradisjon i TS familie? At man har en form for julebord, der hele storfamilien møtes til middag i romjulen. Mens på julaften og de andre dagene, så feirer man med de nærmeste. 

Men ja, er egentlig enig med deg. Julebord er noe jeg forbinder med jobb og kollegaer, egentlig. 
Kanskje også vennegjenger. 
Familie har gjerne familieselskap i julen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ts

Det virker ganske utrolig at du er mor til en seksåring, det er bare noen få år til barnet tar deg igjen i modenhet.

Hvem sitt valg var det å drikke, om ikke ditt? Holdt venninnene dine deg fast og tvang alkoholen i deg via en trakt i munnen? 

Jeg skjønner godt at han ble skuffet. Og alvorlig talt, begynne å grine bare for at du ble gjort oppmerksom på at dette hadde du valgt selv? 

• Liker 2
Skrevet
DesmondMiles skrev (40 minutter siden):

syns julebord i romjulen høres rart ut uavhenging av med hvem. i romjulen er det vel romjulsfest

Anonymkode: 6a297...08b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...