Gå til innhold

Velge vennejulebord over familiejulebord?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Han har traumer forbundet med alkohol fra tidligere, og det har vært noen situasjoner hvor jeg har vært litt ufin mot han i forbindelse med alkohol. 

I tillegg kan jeg ha fortalt litt for mye (til vennene mine som skal på julebordet) av hans privatliv når det kommer til hans problemer forbundet med alkohol,

og da synes han det er enda mer ubehagelig å skulle vær i en sosial setting med alkohol med tanke på at de vet at han sliter ekstremt mye i slike situasjoner og han føler da at alle følger med på han, som forverrer det enda mer.

Stakkars mann… 😐

Endret av Rødvinsfilosofen
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Prøv å få 10-15 personer til å samle seg i jula uten at det skal vær alkohol involvert, det blir umulig. Folk har nok å styre med i jula, og om jeg skal få se vennene mine i jula så blir det på dette julebordet. Dessverre er det slik samfunnet er, at det gjerne er alkohol involvert i sosiale settinger. Det er ikke jeg som bestemmer. Og hvis forholdet skal funke, så kan ikke han isolere meg i all evighet heller…

ts

Anonymkode: 069ce...081

La oss si at dere bestemmer dere for å gå på vennejulebordet. Kan du la være å drikke da, så føler han seg kanskje mindre ukomfortabel?

Anonymkode: d4446...dac

• Liker 4
Skrevet

Typen? Jeg trodde man sa typen når man var 14-15 år..men du har et barn på 6 år..

Det virker ikke som at denne «typen» er barnets far..så det vil gjerne si at du ikke ser barnet ditt 100%? Og allikevel vurderer du å ikke tilbringe samværet du har med barnet ditt, sammen med barnet ditt - i julen..men heller på fest - en fest som «typen» din ikke er komfortabel med å delta på..

Jeg tror kanskje jeg hadde vurdert å bli voksen, og ta vare på barnet - og bygge relasjoner rundt barnet. Det er viktig for barnet ditt. Feste kan du gjøre når du ikke har samvær med barnet ditt. 

Hilsen voksen-Vera.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Da blir de jo kjent da..., vel glemte at folk nå til dags ikke skal bli stilt krav til...

Anonymkode: b5997...5f9

Hvorfor skal han stilles krav til og ikke ts?

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Det er jo typen som høres ut som en sosial amøbe.

Er man en sosial amøbe hvis man ikke trives i selskap med fulle folk (som i hvert fall oppfører seg som amøber) og en kjæreste som blir ufin når hun drikker?

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt ærlig TS, du fremstår svært umoden, egoistisk og usympatisk.

Anonymkode: f6c0e...203

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hadde du ikke hatt barn hadde jeg tenkt at vennejulebord er viktigst for deg. Men siden du har barn tenker jeg at du tok valget ditt for 7 år siden da du ble gravid. Velg barnet, alltid. 

Anonymkode: 94931...04d

Det er faktisk lov å finne på noe uten barna. Det er sunt for alle parter.

Anonymkode: dd911...9f7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er jo typen som høres ut som en sosial amøbe.

Jeg håper for din del at du ikke er mer enn 17 år.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk lov å finne på noe uten barna. Det er sunt for alle parter.

Anonymkode: dd911...9f7

Det er lov, og det hadde vært noe annet om både ts og kjæresten hadde lyst til å gå på dette vennejulebordet og barnet og ts’ mor hadde syntes det var greit. 

Hvis jeg var kjæresten, ville jeg heller nå planlagt å reise hjem i romjulen, så kan ts gå på vennejulebordet eller hva hun nå enn bestemmer seg for.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man en sosial amøbe hvis man ikke trives i selskap med fulle folk (som i hvert fall oppfører seg som amøber) og en kjæreste som blir ufin når hun drikker?

Jeg blir ikke ufin når jeg drikker, men det har skjedd vet et par anledninger de siste par årene at det har kommet ting ut av munnen min i ruspåvirket tilstand som ikke burde kommet ut, men det skjer vel den beste, og selv om det bare har skjedd ved et par anledninger så bruker han det mot meg konstant…

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg blir ikke ufin når jeg drikker, men det har skjedd vet et par anledninger de siste par årene at det har kommet ting ut av munnen min i ruspåvirket tilstand som ikke burde kommet ut, men det skjer vel den beste, og selv om det bare har skjedd ved et par anledninger så bruker han det mot meg konstant…

ts

Hvor lenge har dere vært sammen da?

Anonymkode: 230ec...f2c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor lenge har dere vært sammen da?

Anonymkode: 230ec...f2c

2,5 år

ts

Skrevet

Er ikke spørsmålet egentlig om du skal prioritere kjæresten eller venner? Hva velger du da?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

I romjula er jeg og typen invitert i vennejulebord og familiejulebord på samme dag. Jeg har skikkelig lyst til å dra i det vennejulebordet. Jeg studerer i en annen by og får derfor ikke sett vennene mine så ofte. Men både typen og min mor drar meg i andre retningen. Min mor fordi hun mener det er kjipt gjort av meg mot min 6 år gamle sønn, men jeg tenker at han kommer til å kose seg like mye om han drar dit med mormor enn om han drar dit med meg. Er ikke slik at han ikke får dra om jeg ikke drar!

Og typen pga han hater slike sosiale settinger med alkohol, og han mener det er viktigere å prioritere familie i jula. Han har traumer forbundet med alkohol fra tidligere, og det har vært noen situasjoner hvor jeg har vært litt ufin mot han i forbindelse med alkohol. I tillegg kan jeg ha fortalt litt for mye (til vennene mine som skal på julebordet) av hans privatliv når det kommer til hans problemer forbundet med alkohol, og da synes han det er enda mer ubehagelig å skulle vær i en sosial setting med alkohol med tanke på at de vet at han sliter ekstremt mye i slike situasjoner og han føler da at alle følger med på han, som forverrer det enda mer.

Typen og jeg feirer jul i min hjemby i år og han kjenner ikke familien min så godt enda, så å la han sitte alene den kvelden eller gå i julebord til min familie alene er uaktuelt.

Men jeg kan da ikke bare droppe vennene mine heller? Hva tenker dere er det riktige å gjør her?

Jeg er litt blandet her men jeg heller mot at familiejulebord bør prioriteres her i dette tilfellet

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har lyst at han skal bli med og kose seg, og kanskje få en bedre opplevelse enn han tror. Jeg kan da ikke bare velge bort alle fester i fremtiden og aldri henge med vennene mine heller? Han kan ikke unngå alt som er behagelig, noen ganger må man rett og slett møte frykten for å komme over den tenker jeg da.

ts

Men du har et barn. Du prioriterer da han før venner...

Skrevet
Kålrota skrev (9 timer siden):

Du dropper selvsagt vennejulebordet? Skjønner ikke at det er en problemstilling engang. 
Du bør også vurdere å ha nyttårsforsett om å bli en bedre kjæreste. 

Og mor

AnonymBruker
Skrevet
Maleficenta skrev (3 minutter siden):

Jeg er litt blandet her men jeg heller mot at familiejulebord bør prioriteres her i dette tilfellet

Som skrevet litt tidligere i diskusjonen, så har jeg bestemt meg for å først dra på familiejulebordet, og heller dra litt tidligere derfor og komme litt sent til vennejulebordet. Da får jeg vært med sønnen på familiejulebordet, og jeg fått møtt vennene mine i jula. Blir litt kronglete, men sånn får det bli i år… Typen får bestemme selv om han skal vær med eller ikke. Jeg kan ikke kontrollere hva han gjør og han kan ikke kontrollere hva jeg gjør…

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

ts

Det var vel sårende, da. Spesielt hvis du bruker «jeg var full» som unnskyldning.

Det føles også ganske annerledes når en selv er edru og den andre full enn når begge er fulle og sier dumme ting.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Typens problemer kommer jo ikke akkurat til å bli noe bedre til neste fest…skal jeg aldri dra på fest da? Og familieselskapet starter 16:30 og varer til 20-21-tiden. Maten på vennejulebordet blir servert 18:00, i tillegg er det lang reisevei mellom de 2, inkludert ferge, så det blir vanskelig å kombinere.

ts

Klart du kan gå på fest ellers. Men nå er typen med deg til ditt hjemsted for å være med deg i jula. Da kan du ikke mene at han enten skal sitte alene, være uten deg hos din familie eller være ukomfortabel med venner av deg han ikke kjenner så godt på vennejulebord. Hadde vært noe annet om han hadde noen andre å være med, evt skulle i et annet selskap eller ut med kompiser. Da kunne dere gjort hver deres greie. Nå ønsker jo han å bli kjent med familien din og det syns jeg du skal prioritere. Jeg endrer meningen min på mitt forrige innlegg der jeg sa jeg var usikker på hva som var riktig. Nå er jeg helt sikker på at å prioritere familien er viktigst her.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Som skrevet litt tidligere i diskusjonen, så har jeg bestemt meg for å først dra på familiejulebordet, og heller dra litt tidligere derfor og komme litt sent til vennejulebordet. Da får jeg vært med sønnen på familiejulebordet, og jeg fått møtt vennene mine i jula. Blir litt kronglete, men sånn får det bli i år… Typen får bestemme selv om han skal vær med eller ikke. Jeg kan ikke kontrollere hva han gjør og han kan ikke kontrollere hva jeg gjør…

ts

Men moren din syns det er ok å være barnevakt?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...