Gå til innhold

Velge vennejulebord over familiejulebord?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det er dette som er en stor del av problemet, for jeg får ikke drikke uten han heller. Traumen hans omhandler 2 ekser som begge har vært utro i fylla, så dersom jeg drikker uten han blir han like (eller egentlig enda mer) retraumatisert. Da sitter han med angstanfall hele kvelden og natta og verken spiser eller sover. Så hva skal jeg gjør da? Bare slutte å se vennene mine?

ts

Anonymkode: 069ce...081

Dere må ha en skikkelig samtale der dere finner ut av grensene deres. Du er ikke ansvarlig for hans traumer, og kan ikke han leve med at du drar på fest som du vil (så lenge barnet ditt er ivaretatt), så må han ta et valg. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 11.19):

For å oppklare et par ting som har blitt misforstått av enkelte her inne:

1. Det er IKKE alkohol på familiejulebordet.

2. Typen er ikke faren til min sønn.

ts

Det er vel ikke rart at folk tror det er alkohol når du kaller der julebord? De fleste jeg kjenenr kobler julebord med alkohol, hadde du kalt det julefest, juleselskap eller lignende hadde ikke folk tenkt fyll og alkohol på samme måte

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er dette som er en stor del av problemet, for jeg får ikke drikke uten han heller. Traumen hans omhandler 2 ekser som begge har vært utro i fylla, så dersom jeg drikker uten han blir han like (eller egentlig enda mer) retraumatisert. Da sitter han med angstanfall hele kvelden og natta og verken spiser eller sover. Så hva skal jeg gjør da? Bare slutte å se vennene mine?

ts

Er da mulig å treffe venner uten å drikke alkohol? Skulle en ha drukket alkohol hver gang en treffer venner, så hadde nok mange hatt store alkoholproblemer i dag.

Anonymkode: fc310...169

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

ts

Ser ut til at typen din har litt bagasje fra tidligere forhold. Å kalle det traumer er litt drøyt. Han bør søke hjelp for sitt kontrollbehov. At hans tidligere partnere var utro er ikke din feil. Det skal heller ikke gå ut over deg. Han virker ikke klar til å være i et forhold. Han må lære seg å stole på folk igjen.

Eller er aldri mer alkohol noe du er villig til å godta? 

Anonymkode: d5680...e1e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rosa Sitron skrev (18 minutter siden):

Det er vel ikke rart at folk tror det er alkohol når du kaller der julebord? De fleste jeg kjenenr kobler julebord med alkohol, hadde du kalt det julefest, juleselskap eller lignende hadde ikke folk tenkt fyll og alkohol på samme måte

Det burde vel vær innlysende at det ikke er alkohol involvert når jeg sier det er et FAMILIE-julebord med barn. Juleselskap er en underdrivelse med tanke på at det er leia av lokale, matservering, leker og folk har på sine fineste kjoler. Å kalle det juleFEST hadde vel vært enda verre, fest er i hvertfall knyttet til alkohol..

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det burde vel vær innlysende at det ikke er alkohol involvert når jeg sier det er et FAMILIE-julebord med barn. Juleselskap er en underdrivelse med tanke på at det er leia av lokale, matservering, leker og folk har på sine fineste kjoler. Å kalle det juleFEST hadde vel vært enda verre, fest er i hvertfall knyttet til alkohol..

ts

Det er ikke innlysende, nei. Det finnes mange familier som kan ha alkoholservering ved en stor familiemiddag selv om det er barn tilstede, selv om enkelte her tydeligvis tror alkohol betyr at man drikker seg usivilisert og ubehagelig.

Anonymkode: d4446...dac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

ts

Nei det burde ikke være innlysende 

Anonymkode: 3da2b...044

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 9.19):

Jeg har lyst at han skal bli med og kose seg, og kanskje få en bedre opplevelse enn han tror. Jeg kan da ikke bare velge bort alle fester i fremtiden og aldri henge med vennene mine heller? Han kan ikke unngå alt som er behagelig, noen ganger må man rett og slett møte frykten for å komme over den tenker jeg da.

ts

Jeg tenker at dersom du er av typen som hele tiden velger bort deg selv til fordel for andre så gjør du helt rett med å velge venner.

Hvis du er av typen som hele tiden velger deg selv fremfor andre så synes jeg du skal velge barnet.

Anonymkode: aec71...19f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dersom du er av typen som hele tiden velger bort deg selv til fordel for andre så gjør du helt rett med å velge venner.

Hvis du er av typen som hele tiden velger deg selv fremfor andre så synes jeg du skal velge barnet.

Anonymkode: aec71...19f

Jeg føler jeg ofte velger bort meg selv for å tilfredsstille andre!

ts

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kommer ikke til å få ham rolig/til å stole på deg så lenge du er så umoden at du sier at venner skjenker deg full. Det viser jo at du ikke har kontroll på ditt eget alkoholinntak. Da vet han aldri som vil skje når du drar på fest.

Anonymkode: 230ec...f2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 10.13):

Prøv å få 10-15 personer til å samle seg i jula uten at det skal vær alkohol involvert, det blir umulig. Folk har nok å styre med i jula, og om jeg skal få se vennene mine i jula så blir det på dette julebordet. Dessverre er det slik samfunnet er, at det gjerne er alkohol involvert i sosiale settinger. Det er ikke jeg som bestemmer. Og hvis forholdet skal funke, så kan ikke han isolere meg i all evighet heller…

ts

Selvfølgelig skal du ikke isoleres. Men kan du være edru der? Siden du er ufin mot han i fylla så er vel det sånn det burde være at du slutter å drikke. Eller hva tenker du?

Anonymkode: cc9fb...58a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 10.33):

Tja var ikke slik at jeg utleverte han frivillig heller, men når han får meg til å begynne å gråte når jeg er ute med venninnene mine kan jeg ikke bare ikke si noe som helst heller. Hadde jeg ikke sakt noe hadde de sikkert tenkt enda verre tanker om han…

ts

Hvordan fikk han deg til å gråte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan fikk han deg til å gråte?

Les innlegg #128

Anonymkode: d4446...dac

Skrevet

Sånn som du har oppført deg mot typen er det kun et valg du kan ta. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 13.13):

Ga han nå et kompromiss: vi drar først i familiejulebordet, spiser der og drar i 18-tiden når de begynner med leker osv. Og selv om det blir veldig kronglete med tanke på lang reisevei så drar vi i vennejulebordet senere. Vi kommer da en time for sent og de spiser der uten oss, men det får bare vær i år…

ts

Ja, hva sa han?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 18.34):

Jeg blir ikke ufin når jeg drikker, men det har skjedd vet et par anledninger de siste par årene at det har kommet ting ut av munnen min i ruspåvirket tilstand som ikke burde kommet ut, men det skjer vel den beste, og selv om det bare har skjedd ved et par anledninger så bruker han det mot meg konstant…

ts

Det har aldri skjedd meg. Og om det hadde skjedd meg så hadde jeg aldri drukket igjen. Hadde syntes det var helt forferdelig om jeg var ufin mot noen. Spesielt en kjæreste. Da hadde jeg vært redd han ville gått i fra meg. 

Jeg hadde jo ikke selv ønsket å være sammen med en som blir ufin og sier stygge ting. Og i tillegg vil du ikke slutte å drikke. Du forteller mannen at han er mindre viktig enn din drikking.

Har du vært ufin før så vil du bli det igjen. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 22.32):

Er jeg virkelig så egoistisk fordi jeg velger å se vennene mine noen få timer i løpet av jula? Det er noen få timer av nesten 2 uker med juleferie hvor jeg ikke prioriterer å sitte å holde han i hånda…det må han da vel tåle. Jeg vet ikke med dere men jeg har aldri hatt respekt for de personene som med en gang de får seg kjæreste, dumper venninnene sine og bare prioriterer kjæresten…

ts

Det handler vel mest om at han er på besøk hos din familie. Dette blir ikke kjekt for han. Det hadde vært anderledes om han kunne vært hjemme hos seg selv eller i en bolig du eide som han var komfortabel i. Men han må uansett være en plass han er ukomfortabel. Enten hos din familie eller med vennene dine.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.12.2025 den 8.37):

Og typen er heller ikke far til barnet? Du høres ut som en fjortis.

Anonymkode: 3e5d9...804

Ts er da ikke eneste i Norge som har gått igjennom brudd. Vi er mange skilsmisse barn. Ser ikke på mine foreldre som fjortiser selv om de ikke er sammen lenger.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, hva sa han?

Han ble ikke fornøyd og vurderer nå å heller feire med sin egen familie…

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi hadde egentlig en avtale om at jeg skulle drikke 3 øl og ikke bli full, men venninnene mine skjenket meg og jeg ble ganske drita. Da sendte han meldinger og begynte å legge det over på meg at «dette var ditt valg og din feil», og sa at han var jævlig skuffa over meg og «skjønner du nå hvorfor jeg ikke stoler på deg når det kommer til alkohol?» osv…

Ja ikke sant, har ikke sett de nesten siden i sommer, og blir lenge til neste gang…kan ikke bare droppe venninnene mine heller…

ts

Det er jo riktig at det blir din feil om du drikker mere enn det som er avtalt. Du kan ikke skylde på at noen skjenket deg for du har frivillig drukket alkoholen.

Men hvorfor ble dere enige om maks tre øl og ikke bli full? Har det skjedd noe tidligere som har trigget dette? Hvorfor trengte dere å ha en sånn avtale?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...