Gå til innhold

Velge vennejulebord over familiejulebord?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er denne ene festen som i å «aldri» kunne henge med venner? Hva med å gå i familieselskapet først, og deretter på fest? 

Anonymkode: 95d17...d13

Typens problemer kommer jo ikke akkurat til å bli noe bedre til neste fest…skal jeg aldri dra på fest da? Og familieselskapet starter 16:30 og varer til 20-21-tiden. Maten på vennejulebordet blir servert 18:00, i tillegg er det lang reisevei mellom de 2, inkludert ferge, så det blir vanskelig å kombinere.

ts

Anonymkode: 069ce...081

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har vært sammen i 2,5 år. Jeg holdt meg edru i et helt år nylig, og drakk første gang igjen i oktober når vi var på innflytningsfest til ene venninnen min og typen hennes. Føler meg litt ferdig med å skulle ta alt for mye hensyn…jeg må få leve mitt liv også

ts

Da har du et valg å gjøre. 

1. Du kan fortsette å være sammen med han. Da bør du nok slutte å drikke alkohol, eller begrense deg veldig. Og bestemme deg for at dette gjør du fordi du velger han over behovet for å drikke alkohol. 

2. Du kan finne ut at du ikke vil leve på en slik måte som krever at du begrenser deg veldig når det kommer til alkohol, og gjøre det slutt med han. Dere vil slite med å finne en felles forståelse av hva som er greit, og er ikke kompatible nok. 

Anonymkode: a5936...a45

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som mor med voksne barn (ingen barnebarn, da), syns jeg det er helt ok å prioritere julebord med venner, spesielt når dere bor i en annen by. Jeg hadde aldri blitt fornærmet hvis mine barn hadde valgt det, særlig siden vi allerede er sammen de andre juledagene og på julaften.

Anonymkode: 43655...27e

AnonymBruker
Skrevet

Hadde du ikke hatt barn hadde jeg tenkt at vennejulebord er viktigst for deg. Men siden du har barn tenker jeg at du tok valget ditt for 7 år siden da du ble gravid. Velg barnet, alltid. 

Anonymkode: 94931...04d

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du tror han har det bedre med mormor enn med deg så er det jo ikke bare prioriteringene dine som er på bærtur

Anonymkode: c2fda...400

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om du tror barnet har det bedre med mormor enn deg så er det vel ikke første gang guttungen har blitt bortprioritert?

De valgene du tar nå skal du stå for resten av ditt liv.

Anonymkode: c0868...a95

Dette er jo bare tullball. Ser ungene i storfamilien her synes det er veldig stas og kjekt å ha en dag i lag med onkler og besteforeldre uten foreldre. Og de er absolutt ikke bortprioritert.  Husker det selv også fra barndommen at det var fint å noen ganger å være bare med andre i familien.  Det er bra at ungene er trygge og komfortable med resten av familien og ikke bare foreldrene. 

Anonymkode: 2f858...725

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Typens problemer kommer jo ikke akkurat til å bli noe bedre til neste fest…skal jeg aldri dra på fest da? Og familieselskapet starter 16:30 og varer til 20-21-tiden. Maten på vennejulebordet blir servert 18:00, i tillegg er det lang reisevei mellom de 2, inkludert ferge, så det blir vanskelig å kombinere.

ts

Men denne julen så kjenner ikke typen din familien din veldig godt. Jeg antar at han heller ikke kjenner vennene dine så godt?

Kanskje dere kan prioritere familien denne gangen. Det å bli med hjem til den andres familie over flere dager når det i tillegg er jul, kan være utfordrende nok for de fleste. Spesielt før man blir bedre kjent.

Så kanskje han kan bli kjent med vennene dine i en annen setting enn fest? Kanskje ikke alle på en gang heller? Hvis du i tillegg klarer å drikke litt innimellom uten å bli ufin, så kanskje det faktisk blir enklere for ham?

Anonymkode: 34b16...a8d

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har lyst at han skal bli med og kose seg, og kanskje få en bedre opplevelse enn han tror. Jeg kan da ikke bare velge bort alle fester i fremtiden og aldri henge med vennene mine heller? Han kan ikke unngå alt som er behagelig, noen ganger må man rett og slett møte frykten for å komme over den tenker jeg da.

ts

Du hører veldig umoden ut, måten du skriver typen min og henge med venner. Og du har en sønn på 6? På tide å vokse opp. Og de er ufint å snakke om problemene din kjæreste har til dine venner. Skjønner veldig godt at han ikke ønsker å være med på venne julebord

Anonymkode: 28076...157

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

ts

Du må da se forskjellen på at han er hjemme, kontra at han er hjemme hos dine foreldre og får storfamilien tilbake dit timesvis før du kommer tilbake 

Det hadde jeg blitt skikkelig gretten av å bli utsatt for

Anonymkode: 77544...4cf

• Liker 8
Skrevet

jeg går litt mot mange i tråden her, og sier at jeg ville nok valgt vennejulebord. Du skal jo være med familien hele resten av jula og ser sjeldent vennene dine. Mine unger hadde nok også syntes det var veldig stas på julebord med besteforeldre, uten at det betyr at de er vant til å bli bortprioritert. 

Jeg tenker også at det er helt vanlig å snakke om problemene man har med vennene sine, og synes det er rart at folk i tråden her synes det er så problematisk. Mine venner klarer da helt fint å oppføre seg fint med min partner på tross a at vi innimellom har problemer. Altså, alle har jo det, ingen er perfekte.  

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg ikke hadde lest konteksten hadde jeg sagt at du drar i det julebordet du visste om først.

Men synes også du høres ekstremt umoden ut, og tror ikke dette forholdet kommer til å holde uansett.

Anonymkode: fd216...988

• Liker 3
Skrevet

I dette scenariet hadde jeg valgt familie fordi sønn og ny kjæreste er med. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ga han nå et kompromiss: vi drar først i familiejulebordet, spiser der og drar i 18-tiden når de begynner med leker osv. Og selv om det blir veldig kronglete med tanke på lang reisevei så drar vi i vennejulebordet senere. Vi kommer da en time for sent og de spiser der uten oss, men det får bare vær i år…

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Prøv å få 10-15 personer til å samle seg i jula uten at det skal vær alkohol involvert, det blir umulig. Folk har nok å styre med i jula, og om jeg skal få se vennene mine i jula så blir det på dette julebordet. Dessverre er det slik samfunnet er, at det gjerne er alkohol involvert i sosiale settinger. Det er ikke jeg som bestemmer. Og hvis forholdet skal funke, så kan ikke han isolere meg i all evighet heller…

ts

Ikke samfunnet, din vennekrets. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kveld i jula er dette? 

Vi ferier julaften og 1 juledag med familie. To familieselskap på en uke holder for meg. 

Anonymkode: d5680...e1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilken kveld i jula er dette? 

Vi ferier julaften og 1 juledag med familie. To familieselskap på en uke holder for meg. 

Anonymkode: d5680...e1e

5. dag (29. des)

ts

AnonymBruker
Skrevet

Du har et barn i en alder hvor julen virkelig er magisk, du har historikk med å være ufin mot kjæresten din når du drikker, du har utlevert kjæresten din til vennene dine… det åpenbare valget her er familie. 

Anonymkode: f6c0e...203

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du er ufin i fylla mot kjæresten min vil likevel tvinge ham med på fyllesfest med dine venner? Wow…

Anonymkode: 20eb8...946

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Typens problemer kommer jo ikke akkurat til å bli noe bedre til neste fest…skal jeg aldri dra på fest da?

Du kan dra på fest ellers i året, i jula får du prioritere familie, særlig siden du har egne barn.

Anonymkode: 34c6d...3eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ga han nå et kompromiss: vi drar først i familiejulebordet, spiser der og drar i 18-tiden når de begynner med leker osv. Og selv om det blir veldig kronglete med tanke på lang reisevei så drar vi i vennejulebordet senere. Vi kommer da en time for sent og de spiser der uten oss, men det får bare vær i år…

ts

Du "ga han et kompromiss"? 
Det var rar ordbruk. 

Du ga han et nytt alternativ, som du tenker kan være et kompromiss. 

Det må jo være opp til han om han oppfatter det som et kompromiss eller ikke. 

Et kompromiss er gjerne noe man blir enige om, dersom man egentlig er ganske uenige og vil forskjellige ting. Men hvis det er en akseptabel løsning for han, så er jo det bra. 

Jeg mener fortsatt at dersom du opplever at han hindrer deg i å leve livet ditt slik du vil, og at du føler at det å være i et forhold med han setter strengere begrensninger på deg enn du egentlig synes er greit, så bør dere slutte å være kjærester. Da er ikke forholdet bra for noen av dere.

Anonymkode: a5936...a45

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

ts

Du har VALGT å få barn, du har VALGT å få en ny kjæreste, som i tillegg ikke liker fest og fyll.

Da følger det også noen konsekvenser med dette. Nei, det kan faktisk være at du aldri får dratt på fest nei. Om du hadde vært singel og barnløs, kunne du gått på fylla så ofte du ville, det kan du ikke nå.

Klarer du ikke å kontrollere følelsene dine når du drikker, så burde du ikke drikke. Krangler mellom deg og kjæresten skal ikke dras inn i vennegjengen, noe som skjer fordi du griner foran vennene dine etter en krangel med han.

Hvem er det som har vennejulebord midt i romjula når man er småbarnsforeldre forresten? Slike ting gjennonføres da før jul, hvis man i det hele tatt har slike tilstelninger etter at man har fått barn. Jul og romjul er familietid når man har barn.

Uansett, kjæresten din velger å feire jul hos deg og din familie, da er det bare rimelig å du lar han få velge om dere skal dra på vennejulebord eller familiejulebord.

Anonymkode: 15e41...9dd

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...