Gå til innhold

Velge vennejulebord over familiejulebord?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I romjula er jeg og typen invitert i vennejulebord og familiejulebord på samme dag. Jeg har skikkelig lyst til å dra i det vennejulebordet. Jeg studerer i en annen by og får derfor ikke sett vennene mine så ofte. Men både typen og min mor drar meg i andre retningen. Min mor fordi hun mener det er kjipt gjort av meg mot min 6 år gamle sønn, men jeg tenker at han kommer til å kose seg like mye om han drar dit med mormor enn om han drar dit med meg. Er ikke slik at han ikke får dra om jeg ikke drar!

Og typen pga han hater slike sosiale settinger med alkohol, og han mener det er viktigere å prioritere familie i jula. Han har traumer forbundet med alkohol fra tidligere, og det har vært noen situasjoner hvor jeg har vært litt ufin mot han i forbindelse med alkohol. I tillegg kan jeg ha fortalt litt for mye (til vennene mine som skal på julebordet) av hans privatliv når det kommer til hans problemer forbundet med alkohol, og da synes han det er enda mer ubehagelig å skulle vær i en sosial setting med alkohol med tanke på at de vet at han sliter ekstremt mye i slike situasjoner og han føler da at alle følger med på han, som forverrer det enda mer.

Typen og jeg feirer jul i min hjemby i år og han kjenner ikke familien min så godt enda, så å la han sitte alene den kvelden eller gå i julebord til min familie alene er uaktuelt.

Men jeg kan da ikke bare droppe vennene mine heller? Hva tenker dere er det riktige å gjør her?

Anonymkode: 069ce...081

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil nok kanskje få råd om at familien er det viktigste, men jeg ville prioritert venner. Det er det du selv ønsker og du kommer nok til å angre om du går på det med familien bare av et "pliktløp". 

Anonymkode: 2c0e0...ea4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Her mener jeg du må prioritere familien. Du skriver jo selv at " å la han sitte alene den kvelden eller gå i julebord til min familie alene er uaktuelt". OK - så hva skal han gjøre da? Du synes det er rimelig at han skal være med deg på en fest han vil synes er ubehagelig?

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Heh? Du bortprioriterer en familiesammenkomst når du har barn, for å henge med venner? Oij. Det hadde jeg aldri gjort. Hadde det vært en annen dag og mormor kunne vært barnevakt, så kjør på. Men ikke dropp familieselskap med egne barn for å dra på fest

Anonymkode: c2fda...400

• Liker 19
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du vært barnløs hadde jeg tenkt det var det samme, men har du en 6-åring så prioriterer du familien.

Anonymkode: c0868...a95

• Liker 21
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her mener jeg du må prioritere familien. Du skriver jo selv at " å la han sitte alene den kvelden eller gå i julebord til min familie alene er uaktuelt". OK - så hva skal han gjøre da? Du synes det er rimelig at han skal være med deg på en fest han vil synes er ubehagelig?

Jeg har lyst at han skal bli med og kose seg, og kanskje få en bedre opplevelse enn han tror. Jeg kan da ikke bare velge bort alle fester i fremtiden og aldri henge med vennene mine heller? Han kan ikke unngå alt som er behagelig, noen ganger må man rett og slett møte frykten for å komme over den tenker jeg da.

ts

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor utleverer du typen din til venner? Klart han syns det er ubehagelig. Både at de vet og at du som kjæreste plaprer om slikt. 

Dropp vennejulebord. Sånn ble det i år. 

Anonymkode: 56c94...79d

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud å umoden du er! Og du har ansvar for en 6åring?! 

For det første, så prioriterer man barn i julen. For det andre, man snakker ikke ned kjæresten sin til venner! Man lar heller ikke kjæresten sitte alene mens du er ute. Og jeg forstår godt at han syns det er ubehagelig å være med deg til dine venner! 

Anonymkode: e845f...043

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

For å si det sånn, om jeg var venninna di og du valgte fyllefest med oss over feiring med barnet ditt hadde jeg blitt skuffa. 

Om typen din også har erfaring med at du er ufin i fylla+han er redd alkohol+han ikke er godt kjent der så taler det også for at det er lurt å velge familien.

Barndommen er kort. Du har mye tid til festing senere i livet.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har lyst at han skal bli med og kose seg, og kanskje få en bedre opplevelse enn han tror. Jeg kan da ikke bare velge bort alle fester i fremtiden og aldri henge med vennene mine heller? Han kan ikke unngå alt som er behagelig, noen ganger må man rett og slett møte frykten for å komme over den tenker jeg da.

ts

Men om han ikke kjenner familien din, hvorfor ikke prioritere det? Det er jo ikke en avslappet affære å skulle komme inn i ny familie heller.

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Du dropper selvsagt vennejulebordet? Skjønner ikke at det er en problemstilling engang. 
Du bør også vurdere å ha nyttårsforsett om å bli en bedre kjæreste. 

• Liker 14
  • Nyttig 6
Skrevet

I julen med barn og når du har vært så kjip mot typen ville jeg prioritert de. Vennene får du møte en annen gang..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Seksåringen vil sikkert ha det tipp topp med mormor.

Partneren, derimot, vil neppe ha det tipp topp på fest med en kjæreste som åpenbart ikke håndterer alkohol. Du kan ha fortalt for mye? Slik du beskriver det, er det ikke det minste rart han er ukomfortabel. 

Anonymkode: 50e6e...7bc

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

ts

Han må nesten bestemme selv når/om han er klar for å være med på dette. En fest med venner han ikke kjenner så godt i tillegg til at du har vært ubehagelig i fylla tidligere, er jo mer enn god nok grunn til at han er skeptisk til å være med, og så har han på toppen av det hele dårlige erfaringer med alkohol fra tidligere som du har utlevert til vennene dine :o Nei, her må du skjerpe deg, rett og slett. Du oppfører deg som en uansvarlig tenåring.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har flere ganger vært ufin mot ham i forbindelse med alkohol og du har utlevert ham til vennene dine. Da har han klar vetorett i denne sammenhengen mener jeg. 

Anonymkode: 34b16...a8d

• Liker 13
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere drar til familien og tar første servering der, såp tar dere andre halvdel med b\vennene.

'Hadde vært helt greit i vår familie iallfall.

Anonymkode: 509cd...311

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du er voksen, og prioriterer barnet ditt i julen.

Du kan vel treffe venner andre dager i julen, uten alkohol?

Anonymkode: 30288...1cd

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner at du vil treffe venner hvis du ser dem sjeldent pga dere bor forskjellig sted. Tenker dere å flytte hjem på et tidspunkt? Isåfall er det jo litt viktig å holde kontakten. 

Er dette helt samme tidspunkt? Familieselskap er jo gjerne litt tidligere på kvelden enn vennefest hvis dere er unge som det høres ut som dere er? Tenker om du kan dra innom familieselskap først og så videre etterpå. 

Er din mor klar for å ha med 6-åringen og også dra hjem fra selskap når han skal legge seg og legge barnet? Det kan jo hende hun har lyst til å være i familieselskap uten ansvar for barnebarnet, og bli så sent hun vil. 

Om det er helt ok for din mor å passe barnet så ville jeg iallfall snakket med typen om at du kan droppe alkohol på dette vennejulebordet. Både for å være klar for å stå opp og være mamma tidlig dagen etter + vise ham at du har kontroll på alkoholinntaket og så han kan føle at det er en trygg situasjon å bli med..

Anonymkode: 2139e...ce6

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (1 minutt siden):

Han må nesten bestemme selv når/om han er klar for å være med på dette. En fest med venner han ikke kjenner så godt i tillegg til at du har vært ubehagelig i fylla tidligere, er jo mer enn god nok grunn til at han er skeptisk til å være med, og så har han på toppen av det hele dårlige erfaringer med alkohol fra tidligere som du har utlevert til vennene dine :o Nei, her må du skjerpe deg, rett og slett. Du oppfører deg som en uansvarlig tenåring.

Det var kanskje en overdrivelse å si at jeg har fortalt for mye, jeg har ikke fortalt så mye men de har forstått at ting har vært problematisk når jeg tidligere har begynt å gråte på fest fordi vi har hatt en krangel og da fortalte jeg minst mulig, men at han har store problemer når det kommer til fest/alkohol. Så de skjønner jo greia på en måte

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Herregud å umoden du er! Og du har ansvar for en 6åring?! 

For det første, så prioriterer man barn i julen. For det andre, man snakker ikke ned kjæresten sin til venner! Man lar heller ikke kjæresten sitte alene mens du er ute. Og jeg forstår godt at han syns det er ubehagelig å være med deg til dine venner! 

Anonymkode: e845f...043

Jeg tror faktisk sønnen min kommer til å kose seg enda mer om han drar på julebord sammen med mormor, enn om han drar med meg!

ts

AnonymBruker
Skrevet

Er dette i det hele tatt noe som må vurderes? 

Du og typen har valgt å feire julen i din hjemby i år. Han har altså valgt bort julefeiring med SINE venner og familie, for å være sammen med deg, og bli kjent med din familie. 
Og så vurderer du å gi han valget "sitte alene eller bli med i en setting der han føler seg ubekvem med dine venner"
Her har du virkelig lite respekt for typen din. 

Først har du vært utleverende om hans privatliv til dine venner. Deretter tenker du at du ønsker at han skal bli med til dem, på tross av at han ikke ønsker det. Og hvis han ikke blir med, så "straffer du han" med at han må sitte alene mens du drar på fest. (Og sønnen din er med din mor på familiefest.) 

Ha i det minste nok respekt for typen din til å reise på det han ønsker, altså et selskap med din familie og din sønn. Han har tross alt prioritert deg i julen. Da bør du også prioritere han, og gjøre oppholdet best mulig for han. 

Anonymkode: a5936...a45

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...