Gå til innhold

Ville dere tatt en tur til lege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har blitt smittet med influensa type A, formen til minstemann på 3,5 år går litt opp og ned. Feber siden søndag ettermiddag, et lite opphold store deler av dagen i går før feber kom tilbake sent på kveld. Drikker godt, men vanskelig å få i mat. Noe kjeks og yoghurt her og der.. 

Hosten er veldig tørr og ekkel på natt. Puster raskt og man hører hvesingen, men virker ikke som at det er «tungt» å puste.. barn har vel tildels litt rask pust også.. 

Kan leke på dagtid og være aktiv gjennom dagen. Før feber kommer tilbake. Vi får god kontakt når feberen står på, selv om barnet naturligvis er slapt. 

Men mtp feber ca 4 dager.. kombinert med positivt influensa test. Burde vi ta en tur til lege? Synes det er vanskelig å vurdere ettersom influensa normalt med feber varer 3-5 dager.. 

Anonymkode: 41ad7...76d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes du kan ringe og høre. Bedre å få råd fra profesjonelle. 

Anonymkode: 5ccb6...4ce

• Nyttig 4
Skrevet

Tror neppe legen gjør noe, men du kan jo sende en e konsultasjon. 

Anonymkode: fab4b...537

• Liker 4
Skrevet

Nei, jeg hadde nok ikke bekymret meg så lenge han drikker. Formen høres i grunn bedre ut enn hos de fleste med influensa. 

Anonymkode: b0f85...be0

• Liker 5
Skrevet

Kun 4. dag med feber og såpass grei almenn tilstand hadde jeg overhodet ikke vurdert no lege nei. Fortsett med mye kald drikke og febernedsettende

• Liker 6
Skrevet

Influensaen i år er av det langvarige slaget har jeg inntrykk av. 

Ingen i mine barns klasser eller i avdelingen i barnehagen som har vært syke har vært hjemme mindre enn 1,5 uke.

Noen har hatt fin allmenntilstand, men veldig stygg langvarig hoste, andre har hatt høy feber i mange dager, men med mindre luftveissymptom.

Hadde sett det litt an, men ikke nølt med å reise til lege om allmenntilstanden blir dårligere.

Anonymkode: b2171...e34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Høres ut som et helt normalt influensa-forløp, men er du veldig bekymret kan du ta en telefon til fastlegekontoret eller legevakt for å få råd

Anonymkode: 5f4aa...4ef

• Liker 1
Skrevet

Så lenge det drikkes bra tåler man noen dager uten mye mat. Er allmenntilstanden ok og de orker å leke litt/ se på tv er det også et godt tegn. Kan anbefale å telle pust i hvile. Ring uansett legen om du er bekymret. God bedring☺️ klem fra trebarnsmor.

sakset fra NHI: https://nhi.no/sykdommer/barn/infeksjoner/lungebetennelse-hos-barnRing alltid legen ved:

• mer enn 55 pust per minutt hos barn under to måneder er unormalt
  • mer enn 50 pust per minutt hos barn 2-12 måneder gamle er unormalt
  • mer enn 40 pust per minutt hos barn ett til fem år gamle er unormalt
  • mer enn 30 pust per minutt hos barn eldre enn fem år er unormalt

Anonymkode: 485c7...730

• Nyttig 2
Skrevet

Støtter kommentaren over her! Eneste er at det er når barnet ikke har feber. Ved feber stiger respirasjonsfrekvensen. Så gi evt paracet om barnet har feber og tell pusten etterpå. Om du er bekymret kan du alltid ringe lege for å få råd, men det er ikke så mye legen kan gjøre dessverre, så lenge allmenntilstanden er ok :)

Anonymkode: 1b257...e23

Skrevet

Det som eventuelt er faren er om det utvikler seg til en lungebetennelse, men jeg ville sett det an noen dager til. Særlig når du sier at feberen forsvinner på dagtid - da er det nok ikke noe mer enn influensa. 

God bedring!

Anonymkode: 3d863...1a9

Skrevet

Her er vi på dag 5 med feber nå. Trodde det hadde gitt seg når hun våknet med 36,8 i dag og full av energi.. men har steget til 38,5 utover dagen, og sofaligging. Tidligere dager har tempen vært 39-40. Så lenge de drikker, er grei allmenntilstand så avventer vi. Jeg har vært i kontakt med legevakt fordi arbeidsgiver krever legeattest, men de ønsker henne ikke inn, og sier at mange barn er syke, og for de fleste ser de bedring etter 4-5 dager.  Så hadde ventet til etter det, så lenge barnet responderer på Paracet.

Anonymkode: e87d0...82c

Skrevet

Jeg ville avventet så lenge generell allmenntilstand er god og barnet sover greit, og så lenge feberen responderer på paracet. I hvertfall hvis feberen er lavere på dagen. 

Ellers må man jo bare fristes med det som fristes kan. Is hvis vondt i halsen? Biola, tomatsuppe etc. Det barnet vil ha, får det når det er sykt. Næringsdrikke i værste fall. 

Anonymkode: aa668...22e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Støtter kommentaren over her! Eneste er at det er når barnet ikke har feber. Ved feber stiger respirasjonsfrekvensen. Så gi evt paracet om barnet har feber og tell pusten etterpå. Om du er bekymret kan du alltid ringe lege for å få råd, men det er ikke så mye legen kan gjøre dessverre, så lenge allmenntilstanden er ok :)

Det er et farlig råd du gir her. Vår hadde feber og såvidt økt respirasjonsfrekvens. Ble likevel lagt inn. Er du helsepersonell og kan gi dette rådet eller støtter du NHI på generelt grunnlag, slik som foreslått?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er et farlig råd du gir her. Vår hadde feber og såvidt økt respirasjonsfrekvens. Ble likevel lagt inn. Er du helsepersonell og kan gi dette rådet eller støtter du NHI på generelt grunnlag, slik som foreslått?

Man kan ikke forvente normal respirasjonsfrekvens ved feber. Det jeg sier er at man skal gi paracet og se om pusten roer seg. Dette er et råd legevakten og barneavdelingen gir. Jeg regner med barnet deres hadde andre tegn som gjorde at det ble innleggelse. 

• Nyttig 1
Skrevet

Viktig å følge med på hvordan barnet puster. Blir det inndrag mellom ribbein/under? Mye magemuskler når hen puster? Siden barnet drikker så hadde jeg vært mest bekymret for pustefrekvens, om det er krevende å puste samt hvesingen. 

Hvis du ringer lege får du et mye bedre svar som også muligens vil ta med i beregningen evt andre sykdommer barnet har.

Anonymkode: a16e6...481

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva var årsaken til at dere kontaktet lege og hva var årsaken til innleggelse.

Vår har hatt 40.5 i feber og økt pustefrekvens. Ingen innleggelse.

Anonymkode: a16e6...481

Skrevet

Ikke når ungen har grei almenntilstand og drikker og sånn, da gidder jeg ikke lege. 

Anonymkode: 06c4e...dd4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Vi har blitt smittet med influensa type A, formen til minstemann på 3,5 år går litt opp og ned. Feber siden søndag ettermiddag, et lite opphold store deler av dagen i går før feber kom tilbake sent på kveld. Drikker godt, men vanskelig å få i mat. Noe kjeks og yoghurt her og der.. 

Hosten er veldig tørr og ekkel på natt. Puster raskt og man hører hvesingen, men virker ikke som at det er «tungt» å puste.. barn har vel tildels litt rask pust også.. 

Kan leke på dagtid og være aktiv gjennom dagen. Før feber kommer tilbake. Vi får god kontakt når feberen står på, selv om barnet naturligvis er slapt. 

Men mtp feber ca 4 dager.. kombinert med positivt influensa test. Burde vi ta en tur til lege? Synes det er vanskelig å vurdere ettersom influensa normalt med feber varer 3-5 dager.. 

Anonymkode: 41ad7...76d

hva kan legen gjøre? hva mener du legen bør gjøre? så lenge barn drikker, så er det ofte fredelig

Anonymkode: e23a7...d9f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde dratt til legen om jeg ikke visste hva det var men om man vet at det er influensa er det jo lite legen får gjort. 

Anonymkode: c415a...5b4

Skrevet

Ikke nødvendig med lege nei, hva tenker du at legen skal gjøre?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...