Gå til innhold

Autisme, Tinder og dating

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som er autist. Ganske høytfungerende, men sliter med det sosiale samspillet og å ordlegge seg. Han har mye godt på hjertet, men han får det ikke ut. 

Han kunne ha tenkt seg noen å dele livet med. Noen som forstår han og som kanskje har det litt på samme måte. 

Hvilke areaner finnes det for "sånne som han" til å finne seg en kjæreste? Jeg er redd for å råde han til å prøve Tinder, for jeg selv har ingen erfaring med det, og vet ikke hva man kan havne opp i. Han er en veldig sårbar person, da han sliter med å avsløre spøk, og kanskje svindel/utnyttelse. 

Noen som har tips?

Anonymkode: c7688...4c9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det største problemet for menn er vel at de får veldig lite respons på Tinder. Særlig hvis de ikke har en veldig overbevisende profil. Bortsett fra thaidamer osv, selvfølgelig, da. Så det hjelper vel lite på selvfølelsen. 

Damer på dating-scenen kan være ganske kyniske. De bestemmer seg lynraskt for om han er noe de vil bruke tid på eller ikke. Så i en datingsituasjon må han være ganske god på det sosiale spillet. 

Har han kvaliteter som noen damer vil søke etterbtil tross for autismen da? Han er vel ikke først og fremst en autist? Han er vel et menneske med noen kvaliteter, og som har autistiske trekk? 

Han kan jo prøve å ta en direkte tilnærming på profilen :  "Høytfungerende autist med stort hjerte, glad i musikk, enten jeg spiller selv på gitaren eller lytter til favorittene dine. Har livet stort sett på stell, men mangler deg." 

Kombiner med noen veldig gode bilder. 

Anonymkode: 7c00d...7c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har han kvaliteter som noen damer vil søke etterbtil tross for autismen da? Han er vel ikke først og fremst en autist? Han er vel et menneske med noen kvaliteter, og som har autistiske trekk? 

Han kan jo prøve å ta en direkte tilnærming på profilen :  "Høytfungerende autist med stort hjerte, glad i musikk, enten jeg spiller selv på gitaren eller lytter til favorittene dine. Har livet stort sett på stell, men mangler deg." 

Kombiner med noen veldig gode bilder. 

Anonymkode: 7c00d...7c0

Utfordringen er vel at han egentlig ikke har så mye å by på, ved første øyekast. Ikke er han spesielt god på noe. Og når jeg tenker meg om, så er han heller ingen veldig god venn - slik man normalt definerer venner: han tar sjelden/aldri initiativ til noe, han driver aldri samtalen, han har generelt lite å by på. Men han er en utrolig lun og fin fyr, som man raskt får et varmt hjerte for. Kanskje er det omsorgsgenet som slår inn? 

Han skulle nok ha funnet seg en som var lik han selv. To som bare kunne være sammen, stille, men se på hverandre og forstå. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 7.00):

Jeg har en venn som er autist. Ganske høytfungerende, men sliter med det sosiale samspillet og å ordlegge seg. Han har mye godt på hjertet, men han får det ikke ut. 

Han kunne ha tenkt seg noen å dele livet med. Noen som forstår han og som kanskje har det litt på samme måte. 

Hvilke areaner finnes det for "sånne som han" til å finne seg en kjæreste? Jeg er redd for å råde han til å prøve Tinder, for jeg selv har ingen erfaring med det, og vet ikke hva man kan havne opp i. Han er en veldig sårbar person, da han sliter med å avsløre spøk, og kanskje svindel/utnyttelse. 

Noen som har tips?

Jeg har vært gift med en autist!  Jeg ønsker det beste for alle autister. Men helt ærlig.... det betyr å gi opp seg selv. Leve i ensomhet. 

Anonymkode: da29c...671

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok en autist har veldig liten sjangse for å lykkes på noe som helst arenaer for å finne seg en partner. I hvert fall en mannlig autist.

Anonymkode: c7a5a...c6b

AnonymBruker
Skrevet

Send ham på ferie til Filippinene. 

Anonymkode: c1d9e...57f

AnonymBruker
Skrevet

Hei!
Jeg er selv autist, og ville ikke anbefalt Tinder.

Jeg har prøvd det, men det er veldig lite autismevennlig. Mye unødvendig smalltalk, og det sosiale der er jo... kjempevanskelig. Og travelt. Jeg ble også helt overveldet, for jeg matchet jo med absolutt alle jeg sveipa til venstre. Så jeg ble sosialt overbelastet av det også. Og helt umulig å finne noen jeg faktisk matcher med der inne.

Hva med autismetreff gjennom autismeforeningen? Eventuelt om han har noen spesielle interesser, om han kunne funnet noen som var veldig interessert i det samme?

Anonymkode: 1257c...41c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg har vært gift med en autist!  Jeg ønsker det beste for alle autister. Men helt ærlig.... det betyr å gi opp seg selv. Leve i ensomhet. 

Anonymkode: da29c...671

Jeg er autist, og har vært gift med en ikke-autist. Jeg ønsker det beste for alle ikke-autister. Men helt ærlig.... det betyr å gi opp seg selv. Leve i ensomhet. 

Anonymkode: 1257c...41c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...