AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #1 Skrevet 2. desember 2025 9-åringen min skal ikke ha smarttelefon før ungdomsskolen og jeg ser etter en grei Nokia telefon til henne uten 4G. Ser de har masse fine og kule på nettstedet Joom. Har ikke hørt om nettstedet før, men ser det ihvertfall er europeisk. Og at telefonene er pent brukte/opppussede. Tenkte jeg likevel skulle ta sjansen på at den funker greit. Men før jeg bestiller, vet noen om den i det hele tatt kan brukes med norsk abonnement eller kontantkort? For en ting om den kanskje har litt riper eller ikke er tipp topp stand. Men den må jo kunne brukes😅 Anonymkode: f7094...7d1
AnonymBruker Skrevet 3. desember 2025 #2 Skrevet 3. desember 2025 Hvorfor skal ikke telefonen ha 4G?. Du er kanskje ikke klar over at både 2G og 3G er stengt ned i Norge?, en telefon uten 4G vil ikke fungere. Hvis det skal være en enkel telefon så kan du kjøpe en Nokia 225 4G og sette opp passord for å løse enkelte funksjoner. https://www.elkjop.no/product/mobil-nettbrett-og-smartklokker/mobiltelefon/nokia-225-4g-mobiltelefon-rosa/898727 Samme kan du gjøre med vanlige smarttelefoner, altså sette begrensinger for hvilke apper som kan installeres og låse diverse funksjoner. Med android og Google Family Link så kan du også kontrollere slike ting fra din egen mobil. Anonymkode: 26b6d...c48 2
TBL12 Skrevet 3. desember 2025 #3 Skrevet 3. desember 2025 (endret) AnonymBruker skrev (20 timer siden): 9-åringen min skal ikke ha smarttelefon før ungdomsskolen og jeg ser etter en grei Nokia telefon til henne uten 4G. Ser de har masse fine og kule på nettstedet Joom. Har ikke hørt om nettstedet før, men ser det ihvertfall er europeisk. Og at telefonene er pent brukte/opppussede. Tenkte jeg likevel skulle ta sjansen på at den funker greit. Men før jeg bestiller, vet noen om den i det hele tatt kan brukes med norsk abonnement eller kontantkort? Anonymkode: f7094...7d1 Joom og AliExpress er en handels plattformer med en rekke ulike selgere. Varene kan i mange tilfeller komme fra Kina. Å kjøpe telefoner fra denne typen plattformer kan fort føre til telefonen ikke vil fungere i Norge pga. den har feil frekvenser i forhold til hva som benyttes i Norge. Det kan også medfølge lader som ikke passer i en norsk stikk kontakt. Eldre telefoner krever ofte en spesifikk lade kabel. Moderne telefoner benytter USB C for lading. 3G nettet i Norge ble stengt i 2021. ICE og Telia har stengt 2G nå i år. Telenor vil stenge 2G fra 2028. Bare telefoner som støtter 4G vil fungere fremover. Støtte for 5G kan være en fordel, men er ikke påkrevet pr idag. Endret 3. desember 2025 av TBL12 1
newman01 Skrevet 4. desember 2025 #4 Skrevet 4. desember 2025 AnonymBruker skrev (På 3.12.2025 den 0.36): 9-åringen min skal ikke ha smarttelefon før ungdomsskolen og jeg ser etter en grei Nokia telefon til henne uten 4G. Ser de har masse fine og kule på nettstedet Joom. Har ikke hørt om nettstedet før, men ser det ihvertfall er europeisk. Og at telefonene er pent brukte/opppussede. Tenkte jeg likevel skulle ta sjansen på at den funker greit. Men før jeg bestiller, vet noen om den i det hele tatt kan brukes med norsk abonnement eller kontantkort? For en ting om den kanskje har litt riper eller ikke er tipp topp stand. Men den må jo kunne brukes😅 Anonymkode: f7094...7d1 Ganske dumt å kjøpe en mobil idag som ikke støtter 4G og 5G... Som nevnt over. Da kan den kun brukes med Telenor sitt nett (siden de er de eneste som har 2G, og 3G er stengt).
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #5 Skrevet 7. desember 2025 Takk for svar. Visste faktisk ikke at 2G og 3G stenges. Då må det visst bli 4G telefon likevel ja. Klassen/skolen til 9-åringen skal være smarttelefon frie, og jeg trodde alt som var 4G da ikke ble godkjent pga Internett tilgang. Anonymkode: f7094...7d1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2025 #6 Skrevet 7. desember 2025 Hva er problemet med (teoretisk) internettilgang så lenge telefonen er "dum". Avhengig av telefontype vil den ikke kunne avkode slik informasjon. Anonymkode: 97f30...f92
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå