Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Internett har over en del år erstattet min interaksjon med mennesker i virkeligheten. Grunnen er blandet, jeg er kronisk syk og orker ikke så mye, jeg spiser ikke det samme som andre, jeg har flyttet mye og mistet kontakter på den måten, jeg har i praksis ingen familie, og i tillegg er jeg veldig skeptisk til mennesker og mister fort tilliten til dem. Vanligvis drukner jeg ensomheten i scrolling, men noen ganger så trenger den gjennom all støyen og er overveldende. Om jeg ikke kan sitte og scrolle på internett, så blir jeg desperat etter mennesker, og først da ringer jeg noen. For ca ett år siden var jeg så sinnssykt syk, og klarte ikke å se på en skjerm, så jeg ringte Kirkens SOS mye, siden jeg også var veldig fortvilet og manglet håp.

Uansett, jeg trengte bare å lufte dette, det hjelper litt når ekte mennesker leser ordene en skriver.

Anonymkode: 0a717...692

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå har klokken bikket midnatt, så det er blitt onsdag 3. desember.

Jeg håper du bestemmer deg, når du leser dette, at dagen i dag, det er den dagen du starter å endre ditt liv. Du trenger ikke å gjøre det alene! ❤️ 

Røde Kors har besøksvenner. Det kan man få fra man er 18 år. Det jeg tror du trenger nå, det er en slik besøksvenn som enten kan komme til deg, eller som du kan møte. De jeg kjenner som er besøksvenn er utrolig koselige og hyggelige personer, personer som har livserfaring og vet at man kan møte mye motgang i livet, men som likevel ser bak utfordringene og ser personen bak alt det. 

Ta en kikk på dette: https://www.rodekors.no/tilbudene/besoksvenn/

Alle trenger vi noen, det gjør jeg, og det gjør du. Jeg tror ikke du er grunnleggende skeptisk til mennesker. Jeg tror du har hatt det vanskelig og kanskje har hatt en del mindre bra erfaringer med enkeltmennesker som har gjort at du har blitt forsiktig og skeptisk i møte med andre, fordi du har erfart at du ikke alltid kan stole på andre. Men alle er ikke slik, de fleste folk er faktisk fine folk. Det er ikke alle man nødvendigvis går like godt sammen med, men de fleste er likevel greie.

Det er ikke rart du føler deg ensom slik du har det nå. Men det som er så fint, det er at du trenger ikke fortsette å være ensom. Det du trenger er gode mennesker inn i livet ditt. Og det å ha en besøksvenn som kan være en støtte i en overgang for deg, det tror jeg er akkurat det du trenger. For slike besøksvenner er gode mennesker som ønsker å møte nettopp slike som deg, som har ekstra utfordringer og er blitt ensom. Besøksvennene vet hvor viktig menneskelig kontakt er, og de liker å bli kjent med nye mennesker, de liker å hjelpe, og de er ydmyke og fine i møte med nye de møter. 

Om du føler det er tryggest å få en besøksvenn hjem til å begynne med, så går det fint. Om du ikke er der at du føler det er greit, så kan dere gå en liten tur i nabolaget der du bor. Etterhvert kan dere kanskje gå på kafé eller gjøre noe helt annet sammen, noe som passer din dagsform og din helse og hva du har lyst til. Husk at dette er noe som skal skje på dine premisser, du skal ha det fint med å ha en besøksvenn. 

Og etterhvert tror jeg du vil oppdage at det finnes andre muligheter også, ting du kan gjøre eller være med på, få nye bekjente, nytt nettverk, nye venner! ❤️

Jeg har måttet bygge meg opp igjen på lignende måte selv, veldig syk, alene der jeg bodde, kjente få pga. flytting osv. Jeg skal ikke si at veien har vært bare lett, det har vært tunge tak. Men for hvert lille skritt jeg har tatt for å bygge et nettverk, så har jeg kommet litt videre. Formen går opp og ned, men nå er jeg der at jeg har fått et ganske bra nettverk, har fått flere gode venner, har fått en hobby jeg kan drive med, og jeg har begynt i noe frivillig arbeid jeg trives med og gjør når jeg har energi til det. Du er ikke alene, Ts, det er mange som har det likedan. Men det er også veldig mange som ønsker å hjelpe og kan hjelpe! Det du må gjøre, det er å ta første steget, rekke ut en hånd, si at du trenger noen. Og det gjør du med å gå inn på linken. 

I linken finner du "Hvordan får jeg en besøksvenn?", der trykker du deg videre og finner din lokale Røde Kors-avdeling, og så sender du en mail til dem. Du kan gjøre det her og nå, eller om du har lagt deg, gjør det i morgen, dvs. i dag, onsdag. 

Det kan føles overveldende, men om du gjør dette så er du i gang, du har tatt et stort steg videre. Du ser det er flere som har gitt deg et hjerte på hovedinnlegget ditt. Tenk at når du kontakter din lokale Røde Kors-avdeling, så har du oss rundt deg, som heier på deg, støtter deg slik at du gjennomfører å ta kontakt! ❤️ 

Sender deg en varm klem i natten ❤️ 

Anonymkode: 4d217...9d1

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du spiser som ikke andre spiser?

Anonymkode: 2f44b...739

Skrevet

Du er god på å skrive ts, og det du skriver, treffer meg. Jeg kjenner også mye  mer på ensomhet enn før med kronisk sykdom, kronisk scrolling og flytting - selv om jeg vet at jeg er heldig og ikke bor alene.

Håper du finner dører å åpne i og utenfor deg selv som gjør at du får det bedre, om det involverer besøksvenner eller ei💜

Anonymkode: e0d2f...bc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...