Gå til innhold

Datter vil plutselig ikke konfirmere seg

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Du bør være stolt. Det er et modent og selvstendig valg. Dere kan fortsatt feire at hu trer inn i de voksnes rekker, det er faktisk mer grunn til å feire.

Anonymkode: cae90...9c9

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 22.37):

Hva skal jeg gjøre? Redd for at hun skal falle utenfor.

Anonymkode: ad833...225

Les "Gift" av Kielland. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Mine barn får velge selv om de vil konfirmeres. Men har de tatt valget og begynt på konfirmasjonsundervisning så er valget tatt og da må de gjennomføre og konfirmeres.

Anonymkode: 4d436...876

Hvorfor?

Kan man ikke lære noe, skifte mening, og ta en annen vei?

Forstår ikke det der med at man alltid skal fullføre det man har begynt på. Hvorfor? Ingen skam å snu, tenker jeg, lov å ombestemme seg.

Anonymkode: 3b786...9f6

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Tror mange av dere som sier så bra av henne og hvorfor tror du hun faller utenfor osv har glemt hvordan det er å være tenåring. Skal veldig lite til for at folk fryser en ut. Husker det fra da jeg selv var ungdom.

Men nå har jeg faktiske begynt og lure på om det har skjedd noe alvorlig på kurset. For jeg har spirt hvorfor hun ikke vil fortsette mer og hun bare avviker spørsmålet. Hva tror dere?

Dere drev og frøys ut de som hoppa av konfirmasjonsundervisning? 

Spesielt.

Tror hun avviker spørsmålet fordi du som mor er livredd for hennes sosiale omdømme av å velge noe annet enn flokken.

Anonymkode: 3b786...9f6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva med å gjøre det borgerlig? Human Etisk Forbund? Hun får seg kanskje til og med nye venner der, da de fleste gjør det kristelig pga tradisjon.

• Liker 3
Skrevet

Helt fint å teste noe, for å så finne ut at det ikke er rett likevel, Da er det modent å hoppe av.

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ingen av mine har blitt konfirmert men vi har hatt festen. Samlet familien til en uhøytidelig feiring fordi det var det barna ville. De liker ikke masse oppmerksomhet og å være i sentrum, så vi hadde en hyggelig dag sammen uten taler osv. 

Anonymkode: 4a450...733

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det skal hun bestemme, dette er jo kun et religiøst rituale der man bekrefter å ha tatt imot gud.

"Opprinnelig var konfirmasjonen en bekreftelse av dåpen der konfirmanten avga et løfte eller en bekjennelse om å fortsette å være kristen. I dag avlegges det ikke lenger noe løfte. Konfirmasjonen regnes heller som en forbønn for konfirmanten der presten ber om at konfirmanten vil bli bevart i den kristne troen"

https://snl.no/konfirmasjon

Som ung tenker man ofte ikke på slike ting, bare følger strømmen! Ville avstått selv om jeg viste dette i den alderen.

Anonymkode: 2aaa7...975

• Liker 1
Skrevet (endret)

Min datter har gått på konfirmasjons undervisning i et par mnder. Nå vil hun plutselig ikke konfirmere seg. Vi er ikke personlig kristne men syntes dette er et viktig rituale. Viktig for meg og feire at hun trer inn i de voksnes rekker. Alle vennindene konfirmerer seg og går på samme kurs. Hva skal jeg gjøre? Redd for at hun skal falle utenfor.

Det valget skal dere som foreldre respektere. Det krever stort mot av deres datter å ta et slikt valg. De fleste ville velge å henge med venninnene, og det at hun ikke velger å "følge flokken", tyder på at dette valget betyr mye for henne.

Overgangen til voksenlivet kan dere markere allikevel, uten konfirmasjon.

Endret av aksase
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så du mener hun trer inn i de voksnes rekker ved å gjøre det som føles best for mamma?

Jeg er ikke konfirmert. Det føltes totalt feil for meg. Eneste mamma pusha på var at avgjørelsen måtte tas i god tid ang om hun skulle ordne lokale eller ei. At jeg ikke er konfirmert har ALDRI påvirket meg,men det å få ta et selvstendig personlig valg var viktig.

Jeg finnes ikke kristen, men har kristen sønn. Det er hans overbevisning og tro og jeg støtter han i hans livsreise uavhengig av hva jeg tror på. Vi er individer og har rett på å bli hørt og akseptert.

Anonymkode: e89fc...2c8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker hvordan det var å være konfirmant. Vi gjorde det for pengene alle sammen. Å velge det bort er ikke negativt i seg selv. 

Anonymkode: f73fe...5e7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette bestemmer hun faktisk selv.

Anonymkode: 67aaf...072

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg husker hvordan det var å være konfirmant. Vi gjorde det for pengene alle sammen. Å velge det bort er ikke negativt i seg selv. 

Til min store overraskelse fikk jeg pengegaver+pengene som var satt av til å arrangere konfirmasjon. Fikk naturligvis ikke vite noe om det før etter konfirmasjonen skulle ha funnet sted, slik at jeg ikke droppet konfirmasjon for lettjente penger😅 slik sett var mitt selvstendige valg bedre betalt enn de som gjennomførte for pengenes del😅

Anonymkode: e89fc...2c8

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (På 2.12.2025 den 22.37):

Du skal selvsagt la henne velge dette selv. 

Enig! Hva er grunnen?

Anonymkode: ae270...803

Skrevet

Må hun konfirmere seg i kirken da? 🤔 Human Etisk Forbund har jo konfirmasjon de også, selv om konfirmasjon egentlig er en bekreftelse fra dåpen. 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi gav ungene lappen OG lettmotorsykkel for at de *ikke* skulle konfirmere seg. De fikk velge selv, mellom Lapp/MC eller fest. 

Jeg synes hele den her konfirmasjonsgreia er utdatert tradisjon som har utspilt sin rolle for lengst. Jeg tipper 99% av alle de som konfirmerer seg gjør det for å få gavene og ikke fordi de tenker på det som en fin tradisjon. Så da betaler jeg heller for Lapp og Motorsykkel enn et dyrt selskap altså! - Og i hvertfall ikke begge deler!

La ungen få bestemme selv! 

Anonymkode: fb4c2...65a

Jeg fikk både-og. Og gir både-og.

Har fantastiske minner fra dagen. Det er veldig få ganger i livet slekt fra begge sider samles. Og dåpen husker man jo ikke. Da jeg kom til bryllupet hadde flere falt i fra. Men fra konfirmasjonen husker jeg veldig fine taler, glade mennesker, mat jeg hadde fått velge selv - og jeg har også minner i form av en rekke bilder. 

Anonymkode: a0469...6e3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke konfirmert, og havnet da aldri utenfor noe som helst av den grunn. 

Anonymkode: c3de6...8af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg husker det som veldig sosialt og inkluderende, det er jo mange samlinger, og en reise. En veldig fin tid med venner. 

Anonymkode: a0469...6e3

Skrevet

Viktig rituale for hvem? For henne? For deg? For familien? 

Din datter er i en alder hun skal finne SIN egen vei og ikke blindt følge hva alle andre gjør. 
Oppfør deg heller som et reflektert og voksent menneske og ha en voksen og reflektert samtale om hvorfor hun ikke ønsker dette.

Du virker furten fordi hun tar et valg om sitt eget liv og ikke gjør det du forventer.

Hva med borgelig konformasjon?
Det er mange muligheter. 

Og husk at dette er din datters dag, ikke din. Det handler om henne og ikke deg og dine planer, drømmer etc for hennes liv.

Hva med å heller være litt stolt over at du har en ungdom i hus som faktisk stopper opp og tenker på hva hun vil og hva som er riktig for henne før hun bare blindt gjør det som forventes av henne.

Utover det så vil jeg si at kristen konfirmasjon er et viktig rituale for de som faltisk er kristne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min datter har gått på konfirmasjons undervisning i et par mnder. Nå vil hun plutselig ikke konfirmere seg. Vi er ikke personlig kristne men syntes dette er et viktig rituale. Viktig for meg og feire at hun trer inn i de voksnes rekker. Alle vennindene konfirmerer seg og går på samme kurs. Hva skal jeg gjøre? Redd for at hun skal falle utenfor.

Fetteren min valgte å ikke konfirmere seg. Han falt da ikke utenfor av den grunn? 

Det er ikke sånn at en konfirmasjon er noe  alle venner og bekjente deltar i. Det er en sammenkomst for de nærmeste. 

Hun må selvfølgelig få velge selv, men la hun vite både fordeler og ulemper med å droppe konfirmasjon - og spør henne hvorfor hun ikke ønsker å konfirmeres. Dette handler for øvrig ikke om deg, hun er sitt eget menneske med egne meninger, tanker og følelser. 

Anonymkode: 9d1f0...1d1

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...