Gå til innhold

Datter vil plutselig ikke konfirmere seg

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Konfirmasjon er blitt en unødvendig dyr fest som ungdommene kun gjør fordi di vill ha mye gaver..  Så kan nå egentlig bare kutte ut hele dritten..

Men vill hu ikke så vill hu ikke så enkelt er det. Så krysse jeg fingrene for at jeg er like heldig om noen år at mine ikke vill..

Endret av narutoleed
  • Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine fikk 3 valg. De ble ikke på forhånd forelagt noe ønske fra meg. De fikk min mening etter valgene var lagt.

Og mitt svar var nøytralt iht hva de burde velge, og en forklaring på mitt valg . Jeg ble tyvunget nermest, jeg ville ikke konfirmere meg pg humanetisk fikk jeg ikke lov til.

1. Kristelig eller borgelig konformasjon

2. Ingen konf, ingen selskap. Men pengene for festen på spare konto til førerkort. Begge gikk for humanetisk

Anonymkode: b9139...a09

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville funnet ut hvorfor hun ikke ønsker mer.

Er det noe med undervisningen og det sosiale? Har det skjedd noe der?

Er det at hun har fått en overbevisning om at selve konfirmasjonen er feil for henne?

Er det selskapet som skremmer? Det å være midtpunkt, hva det koster eller at det skulle bli dårlig stemning?

Avhengig av hva det er, så er det flere muligheter.

Det er mulig å insistere på at opplegget skal følges en stund til, men at hun kan velge å ikke la seg konfirmere. 

Det går an å ha en familiefeiring uten selve konfirmasjonen.

Det går an å tone ned og tilrettelegge selskapet, om det er det som er problemet.

Konfirmasjonsdagen min er en av de dagene jeg helst ikkr skulle opplevd. Selv om jeg hadde tro da, så føltes alt rundt så feil og vanskelig, særlig forventningene rundt seldkapet. Kanskje hadde det blitt litt bedre å ikke hatt selskap, men aller mest hadde jeg ønsket at noen lyttet til hva jeg synes var vanskelig med selskapet.

Endret av Knutekålmor85
skrivefeil
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 22.37):

Min datter har gått på konfirmasjons undervisning i et par mnder. Nå vil hun plutselig ikke konfirmere seg. Vi er ikke personlig kristne men syntes dette er et viktig rituale. Viktig for meg og feire at hun trer inn i de voksnes rekker. Alle vennindene konfirmerer seg og går på samme kurs. Hva skal jeg gjøre? Redd for at hun skal falle utenfor.

Anonymkode: ad833...225

Jeg hadde akseptert det.

Men da hadde jeg gjort det klart at selskap og gaver også utgår. 

Anonymkode: 1194f...3fa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
narutoleed skrev (1 time siden):

Konfirmasjon er blitt en unødvendig dyr fest som ungdommene kun gjør fordi di vill ha masse gaver..  Så kan nå egentlig bare kutte ut heile dritten..

Men vill hu ikkje så vill hu ikkje så enkelt er det. Så krysse eg fingrane for at eg er lika heldig om noen år at mine ikkje vill..

For noe tull.

Anonymkode: 8d1f3...972

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mine barn får velge selv om de vil konfirmeres. Men har de tatt valget og begynt på konfirmasjonsundervisning så er valget tatt og da må de gjennomføre og konfirmeres.

Anonymkode: 4d436...876

Du har nok misforstått opplegget. Konfirmasjonsundervisningen er ment å være en introduksjon til tro og lære, for at ungsommeneskal ta et voksent valg om å bekrefte dåpen, eller ikke. Du kan kreve at de fullfører kurset, men dersom det de har lært gjør at det føles feil å gjennomføre ritualet, bryter det med hele opplegget å tvinge dem.

Anonymkode: 23c69...92f

Skrevet

Det er ikke for alle. Jeg er selv konfleder, men sønnen min valgte bort konfirmasjon. Men vi skal ha fest for han likevel. Er jo uansett det ungdommen bryr seg om

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Tror mange av dere som sier så bra av henne og hvorfor tror du hun faller utenfor osv har glemt hvordan det er å være tenåring. Skal veldig lite til for at folk fryser en ut. Husker det fra da jeg selv var ungdom.

Men nå har jeg faktiske begynt og lure på om det har skjedd noe alvorlig på kurset. For jeg har spirt hvorfor hun ikke vil fortsette mer og hun bare avviker spørsmålet. Hva tror dere?

Men vil hun bare slutte med kirkelig konfirmasjon, eller vil hun ikke borgerligheten heller? Jeg er enig med deg i at det er stusselig å ikke ha NOEN markering, men at det ikke nødvendigvis må være kirkelig. 

Anonymkode: e48a5...25e

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg konfirmerte meg når jeg var 15, borgerlig, selvom nesten alle min venninner hadde kristen. Det gikk helt fint og storkoste meg. Min bror som er noen år yngre, konfirmerte seg ikke da han var 15, det gikk helt fint og han storkoste seg på tiden han også uansett. Mine foreldre respekterte også begge valg, og tror ærlig det hadde blitt unødvendig dårlig stemning og diskusjoner hvis de hadde presset på det eller satt masse spørsmål og antagelser. Skjønner at konfirmasjon er viktig for deg og at du ønsker det for ditt barn, men samtidig er det hennes valg hva som er viktig for henne-og selv om det er forståelig kjipt for deg, anbefaler jeg deg å heller støtte det opp. Ja en kan selvfølgelig høre med hvorfor ikke, men da må du også være forberedt på svaret og akseptere det selv om du kanskje mener at det ikke er en god nok grunn. Som flere sier, kanskje det ligger noe bak som dere kan snakke om sammen? Men hvis hun rett og slett ikke ønsker så ville jeg godtatt det. Dere finner ut av det❤️ 

Endret av Serina.i
  • Liker 2
Skrevet
MonJean skrev (7 timer siden):

Må hun konfirmere seg i kirken da? 🤔 Human Etisk Forbund har jo konfirmasjon de også, selv om konfirmasjon egentlig er en bekreftelse fra dåpen. 🤷🏻‍♀️

Det er ikke alle ikke-kristne som er humanetikere.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 22.37):

Min datter har gått på konfirmasjons undervisning i et par mnder. Nå vil hun plutselig ikke konfirmere seg. Vi er ikke personlig kristne men syntes dette er et viktig rituale. Viktig for meg og feire at hun trer inn i de voksnes rekker. Alle vennindene konfirmerer seg og går på samme kurs. Hva skal jeg gjøre? Redd for at hun skal falle utenfor.

Datteren din er mer voksen enn deg. 

Anonymkode: 3eac5...c80

• Liker 2
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Det er ikke alle ikke-kristne som er humanetikere.

Men det er vel kun Human Etisk Forbund som har et alternativ til den kristne konfirmasjonen? 🤷🏻‍♀️ Jeg selv er kristen, så jeg har ikke så full kontroll på hvor mange andre som har konfirmasjon nå til dags. Men synes den konfirmasjonen til Human Etisk Forbund er et fint alternativ for de som ikke er kristne, og som absolutt ikke vil konfirmeres i kirken 🤷🏻‍♀️

Skrevet
MonJean skrev (9 minutter siden):

Men det er vel kun Human Etisk Forbund som har et alternativ til den kristne konfirmasjonen? 🤷🏻‍♀️ Jeg selv er kristen, så jeg har ikke så full kontroll på hvor mange andre som har konfirmasjon nå til dags. Men synes den konfirmasjonen til Human Etisk Forbund er et fint alternativ for de som ikke er kristne, og som absolutt ikke vil konfirmeres i kirken 🤷🏻‍♀️

Da kan man la være.

• Liker 1
Skrevet
Honey Dew skrev (1 time siden):

Da kan man la være.

Hvorfor det? 🤷🏻‍♀️ Sånn at ungdommen virkelig skal stå utenfor? 🤷🏻‍♀️

Skrevet
MonJean skrev (10 minutter siden):

Hvorfor det? 🤷🏻‍♀️ Sånn at ungdommen virkelig skal stå utenfor? 🤷🏻‍♀️

Står ikke utenfor ved ikke å velge konfir.asjon.

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hun synes alt dette med gud er bare tull. Og det virker kanskje som om du har presset henne til det, siden dette er viktig for DEG! Skjønner ikke folk som ikke er personlig kristne, men ønsket at barna skal oppdras i kristen tro. Forbasket hykleri!

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min datter valgte bort både borgelig og kristen konfirmasjon. Jeg er bare stolt av henne! Hun har aldri falt utenfor, tvert i mot. 

Anonymkode: e1e8a...717

• Liker 1
Skrevet

Dere som maser om "å tre inn i de voksnes rekker": Vi skriver snart 2026. Altså ikke 1826. 

En 15-åring i dag "trer ikke inn i de voksnes rekker" selv om han/hun blir konfirmert. 

Før i tiden - altså for veldig leeeeeenge siden - var det sånn at en 14-15-åring virkelig tredde inn i de voksnes rekker når de ble konfirmert. Gutta fikk langbukse i stedet for kortbukse. Og kunne begynne å jobbe på gårder, fabrikker, fiskefartøy. Jentene kunne sendes hjemmefra for å jobbe som hushjelper. 

Det er ikke sånn lenger. Så slutt å snakke om "å tre inn i de voksnes rekker"!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Dolce skrev (10 minutter siden):

Dere som maser om "å tre inn i de voksnes rekker": Vi skriver snart 2026. Altså ikke 1826. 

En 15-åring i dag "trer ikke inn i de voksnes rekker" selv om han/hun blir konfirmert. 

Før i tiden - altså for veldig leeeeeenge siden - var det sånn at en 14-15-åring virkelig tredde inn i de voksnes rekker når de ble konfirmert. Gutta fikk langbukse i stedet for kortbukse. Og kunne begynne å jobbe på gårder, fabrikker, fiskefartøy. Jentene kunne sendes hjemmefra for å jobbe som hushjelper. 

Det er ikke sånn lenger. Så slutt å snakke om "å tre inn i de voksnes rekker"!

Selv om skillet ikke er så tydelig lenger, så er det fint å markere at man begynner å bli voksen. De fleste kulturer har slike overgangsritualer. Du er ikke barn lengre når du er 14-15 år. 

Anonymkode: 1194f...3fa

Skrevet

Dette er helt og holdent din datters valg.  Man må ingenting. Jeg fikk valget selv og det var ikke et tema selv om mine foreldre var personlig kristne. 

Temaet konfirmasjon er glemt blandt de unge så fort de er ferdige med å snakke om selskap og gaver. 

Anonymkode: dcc99...33f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...