Gå til innhold

Finnes det en enkel hund?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spansk vannhund røyter ikke (må klippes). Vår var lett å oppdra, fin hund. Trenger selvsagt mosjon 😁 

Anonymkode: 77407...e05

Har en selv, men de krever litt da de må enten ofte klippes kort eller så må man være veldig flink å gre skikkelig og ofte, eller så tover det seg.

Men det krever fortsatt mye selv om våres også er lat

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Spansk vannhund røyter ikke (må klippes). Vår var lett å oppdra, fin hund. Trenger selvsagt mosjon 😁 

Anonymkode: 77407...e05

Ditt individ(er) var, men det er ikke en fasit at alle er det 

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (40 minutter siden):

Om du skal ha dyr for at den skal være lat og ikke krever noe ville jeg valgt katt

De er sjeldnere imøtekommende og hengivne vel? Men ser poenget. 

Liker ikke at katter tar så mange fugler. Liker heller ikke lukten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hundebamse? Trenger ikke tur, lett og oppdra, røyter ikke. Alt det du ønsker deg:)  Finnes også robothunder hvis du vil lære den triks og ønsker litt mer liv 😉 

Anonymkode: 4755e...15b

😅👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ja,det finnes. Men,vil ikke komme med tips før jeg vet hva du kan tilby hunden.

Anonymkode: b24c2...52c

Jeg skjønner deg. Lover og ikke gjøre noe irrasjonelt. Redd for å ta på oss noe vi ikke kan følge opp og slik jeg forstår det er hund en heltidsjobb i starten. Prøver få litt oversikt over ulike raser. 

• Liker 2
Skrevet
mommyaka skrev (40 minutter siden):

Hva vil du med en hund? 

Koselig for barna, en som henger rundt bena våre og man blir glad i men som ikke krever lange turer eller støvsuging av huset hver dag.

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bak en enkel hund ligger det som regel mye arbeid fra hundeeiers side...

Golden, som en over nevner, er forøvrig den hunderasen som biter flest mennesker i Norge i løpet av året. Mange fordi folk tror de er så enkle og trenger så lite, så mange ender som utrygge hunder uten nok mosjon, uten nok mental trening, og en forventning fra eiere om at hunden skal kle rollen som familiens og barna bamse og leketøy.

Jeg dømmer deg ikke, Ts, men jeg tror du må tenke på den ev. hundens beste. Og en hund trenger nok mosjon, nok mental stimuli, den trenger mengdetrening for å være en velfungerende hund ute og sammen med andre folk og hunder, den ikke bare trenger dette, den har rett på dette for å ha et godt hundeliv. Jeg ønsker meg inderlig en hund selv, men min livssituasjon og helse tilsier at jeg kunne sagt det samme som deg - men det er rett og slett ikke bra nok for en hund, etter min mening. Man skal ikke skaffe seg en hund bare for egen del, man skal skaffe seg en hund fordi man oppriktig ønsker å gi den hunden et mest mulig godt liv ut fra hva hunden trenger. Og det gjør man ikke når man ønsker en hund som ikke skal kreve særlig av en selv. Å skaffe seg hund blir omtrent som å få en baby i hus, som er baby, barn og ungdom med tilsvarende behov minst et par år - og deretter trenger hunden alt det en voksenhund trenger.

Jeg løser det med å passe andres hund i kortere perioder, jeg passer katter når det passer, har fått venner med hund osv.

Anonymkode: 6783f...e22

Takk for innspill!❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Bak en enkel hund ligger det som regel mye arbeid fra hundeeiers side...

Golden, som en over nevner, er forøvrig den hunderasen som biter flest mennesker i Norge i løpet av året. Mange fordi folk tror de er så enkle og trenger så lite, så mange ender som utrygge hunder uten nok mosjon, uten nok mental trening, og en forventning fra eiere om at hunden skal kle rollen som familiens og barna bamse og leketøy.

Jeg dømmer deg ikke, Ts, men jeg tror du må tenke på den ev. hundens beste. Og en hund trenger nok mosjon, nok mental stimuli, den trenger mengdetrening for å være en velfungerende hund ute og sammen med andre folk og hunder, den ikke bare trenger dette, den har rett på dette for å ha et godt hundeliv. Jeg ønsker meg inderlig en hund selv, men min livssituasjon og helse tilsier at jeg kunne sagt det samme som deg - men det er rett og slett ikke bra nok for en hund, etter min mening. Man skal ikke skaffe seg en hund bare for egen del, man skal skaffe seg en hund fordi man oppriktig ønsker å gi den hunden et mest mulig godt liv ut fra hva hunden trenger. Og det gjør man ikke når man ønsker en hund som ikke skal kreve særlig av en selv. Å skaffe seg hund blir omtrent som å få en baby i hus, som er baby, barn og ungdom med tilsvarende behov minst et par år - og deretter trenger hunden alt det en voksenhund trenger.

Jeg løser det med å passe andres hund i kortere perioder, jeg passer katter når det passer, har fått venner med hund osv.

Anonymkode: 6783f...e22

Det finnes ingen oversikt over hvilke hunderaser som biter mest i Norge, så dette må du gjerne dokumentere. 

Anonymkode: 0f1ae...ba2

• Liker 4
Skrevet

Hah, denne kom opp på facebookfeeden min rett etter jeg var inne her og leste. Denne er fin til deg; 

«

🐾  Alle oppdrettere kjenner dette øyeblikket, varsellyden på mobilen noen dager etter at en valp har kommet hjem.

Meldingen starter søtt:

«Vi elsker ham, men…»

Og du vet allerede hva som kommer: Men han bjeffer. Men han napper. Men han gråter om natten. Han er bare «mye».

Og det knuser hjertet ditt litt hver gang, for det de beskriver er ikke et «problem».

Det er en valp.

En baby som lærer verden utenfor moren og kullsøsknene sine. De er forvirrede, overstimulerte, begeistret og redde noen ganger alt på en gang. Det er normalt.

Men folk i dag vil ha det enkelt. De vil ha versjonen de ser på nettet, den som sitter rolig, aldri tygger på en sko, og på en eller annen måte vet kommandoen sitt innen åtte uker.

De glemmer at bak enhver veloppdragen hund, er det noen som har lagt ned arbeidet, tålmodigheten, grensene og barmhjertigheten.

Når noen sier: «Han er søt, men jeg tror ikke vi passer godt sammen»

Det de ofte mener er: Jeg ville ha kjærligheten, men ikke læringskurven.

Selv de vakreste valpene kommer ikke forhåndsprogrammert. De kommer klare til å vokse MED deg. For å lære rytmen din, tonen din, energien din. De trenger ikke perfeksjon, de trenger tålmodighet.

Noen forveksler en enkel valp med en god en. Men sannheten er at hver valp er god, siden den bare er ny.

Og nye ting er rotete før de er magiske.

Oppdrettere ser alt. De trøster de som kommer tilbake redde, usikre og lurer på hva de gjorde galt. De minner dem mildt om at: «Du gjorde ikke noe galt, kjære deg.»

Fordi det var aldri deres feil at noen ikke var klare for de vanskelige delene som gjør de beste delene mulige.

Å oppdra en valp er ikke øyeblikkelig. Det er søvnløse netter, sølepytter på gulvet, små tenner på fingrene og det søteste båndet du noen gang vil bygge.

En valp er ikke et prosjekt, en fase eller noe man skal «prøve».

Det er en forpliktelse. En del av hjertet ditt på fire bein.

Hvis du ikke er klar for de rotete delene av valpetiden, er det greit. Bare vent til du kan gi hele hjertet ditt.

Fordi disse små sjelene fortjener ikke noe mindre 💜🐾

Kopiert fra en oppdretter. 🐾»

Anonymkode: 2aa51...faa

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Knocks skrev (6 minutter siden):

Koselig for barna, en som henger rundt bena våre og man blir glad i men som ikke krever lange turer eller støvsuging av huset hver dag.

Alle hunder fortjener lange turer hver dag, og dagene med kort tur skal være unntakene. Høres ikke ut som det er noe for dere 

Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Joda. Det finnes enkle, kjedelige hunder. De bare er der. Jeg syns golden retriever er slike hunder. Ikke når det gjelder røyking da. Men allikevel. 

Anonymkode: 5b060...3a5

Ja kjipeste er at Golden alltid sniker seg ut for å ta et blås. Lukter skikkelig røyk av den, alltid. I tillegg røyter den mye og er bajas som valp. Akkurat likedan som labrador. 

Med alle "veske-hunder" er enkle, så det er bare å velge og vrake blant dem. Men du kan ikke helt kalle det hund. 

Anonymkode: acd8f...956

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Whippet er omtrent som du beskriver. En vennlig og glad hund, som blir veldig knyttet til deg, og som er skikkelig sofagris. De bør få løpe noen korte økter fritt mens de er unge, men de liker ikke lange turer og vil helst sove lenge under dyna. Verdens skjønneste og mykeste hundepels, akkurat som fløyel. Man sover som et barn inntil en whippet.

Anonymkode: 87c15...810

Googlet denne rasen nå og de fremstår for meg som ganske høyt aktivitetsnivå?🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hah, denne kom opp på facebookfeeden min rett etter jeg var inne her og leste. Denne er fin til deg; 

«

🐾  Alle oppdrettere kjenner dette øyeblikket, varsellyden på mobilen noen dager etter at en valp har kommet hjem.

Meldingen starter søtt:

«Vi elsker ham, men…»

Og du vet allerede hva som kommer: Men han bjeffer. Men han napper. Men han gråter om natten. Han er bare «mye».

Og det knuser hjertet ditt litt hver gang, for det de beskriver er ikke et «problem».

Det er en valp.

En baby som lærer verden utenfor moren og kullsøsknene sine. De er forvirrede, overstimulerte, begeistret og redde noen ganger alt på en gang. Det er normalt.

Men folk i dag vil ha det enkelt. De vil ha versjonen de ser på nettet, den som sitter rolig, aldri tygger på en sko, og på en eller annen måte vet kommandoen sitt innen åtte uker.

De glemmer at bak enhver veloppdragen hund, er det noen som har lagt ned arbeidet, tålmodigheten, grensene og barmhjertigheten.

Når noen sier: «Han er søt, men jeg tror ikke vi passer godt sammen»

Det de ofte mener er: Jeg ville ha kjærligheten, men ikke læringskurven.

Selv de vakreste valpene kommer ikke forhåndsprogrammert. De kommer klare til å vokse MED deg. For å lære rytmen din, tonen din, energien din. De trenger ikke perfeksjon, de trenger tålmodighet.

Noen forveksler en enkel valp med en god en. Men sannheten er at hver valp er god, siden den bare er ny.

Og nye ting er rotete før de er magiske.

Oppdrettere ser alt. De trøster de som kommer tilbake redde, usikre og lurer på hva de gjorde galt. De minner dem mildt om at: «Du gjorde ikke noe galt, kjære deg.»

Fordi det var aldri deres feil at noen ikke var klare for de vanskelige delene som gjør de beste delene mulige.

Å oppdra en valp er ikke øyeblikkelig. Det er søvnløse netter, sølepytter på gulvet, små tenner på fingrene og det søteste båndet du noen gang vil bygge.

En valp er ikke et prosjekt, en fase eller noe man skal «prøve».

Det er en forpliktelse. En del av hjertet ditt på fire bein.

Hvis du ikke er klar for de rotete delene av valpetiden, er det greit. Bare vent til du kan gi hele hjertet ditt.

Fordi disse små sjelene fortjener ikke noe mindre 💜🐾

Kopiert fra en oppdretter. 🐾»

Anonymkode: 2aa51...faa

Tusen takk! Tar med meg denne 

Skrevet
Knocks skrev (2 minutter siden):

Typisk av inne og på ute hund. Men de er avlet for å løpe, og de jeg kjenner som har/har hatt sier de er håpløse og ganske dumme å trene, ergo du kan ikke bare slippe den på ett jorde for at den skal løpe der. 

Skrevet
Knocks skrev (Akkurat nå):

Det er ikke helt riktig, i forhold til andre raser. Men den må selvsagt få tur, og helst en kort løpeøkt noen ganger i uken, fritt. Innkalling og annen trening går ofte fint med whippet. Når de er inne er de rolige sofagriser. Men de er selvsagt også valper, som tygger på ting og maser på deg mens de er valp. Det er MYE jobb med hund uansett de første årene, men så kommer jo mange år med en voksen hund. Whippet er en veldig rolig familiehund som er ekstra knyttet til familien sin. 

• Liker 3
Skrevet
Mei88 skrev (4 minutter siden):

Alle hunder fortjener lange turer hver dag, og dagene med kort tur skal være unntakene. Høres ikke ut som det er noe for dere 

Hva defineres som lang tur? Er vel vanlig med 3 små turer hver dag?

Skrevet
Mei88 skrev (Akkurat nå):

Typisk av inne og på ute hund. Men de er avlet for å løpe, og de jeg kjenner som har/har hatt sier de er håpløse og ganske dumme å trene, ergo du kan ikke bare slippe den på ett jorde for at den skal løpe der. 

Det er jo bare tull. Whippet gjør det generelt bra i agility og er ikke vanskelige å trene, da de er matvrak, de fleste, med høy forbrenning.

• Liker 2
Skrevet
Mei88 skrev (1 minutt siden):

Skjønner 👍

Skrevet
Knocks skrev (Akkurat nå):

Hva defineres som lang tur? Er vel vanlig med 3 små turer hver dag?

Det kommer an på størrelsen, men kjenner flere med små hunder som går 1 time+- på lang tur, ofte enda lenger gjerne i skogen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ikke helt riktig, i forhold til andre raser. Men den må selvsagt få tur, og helst en kort løpeøkt noen ganger i uken, fritt. Innkalling og annen trening går ofte fint med whippet. Når de er inne er de rolige sofagriser. Men de er selvsagt også valper, som tygger på ting og maser på deg mens de er valp. Det er MYE jobb med hund uansett de første årene, men så kommer jo mange år med en voksen hund. Whippet er en veldig rolig familiehund som er ekstra knyttet til familien sin. 

Takk! Hørtes jo litt fin ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...