Gå til innhold

Dere med barn som har en autisme diagnose

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får barnet tilrettelagt undervisning og lærer å lese, skrive, regne etc eller er det mer «barnehageaktiviteter»?, altså lage diverse ting og aktiviserer. Opplever dessverre at mitt barn fikk lite (=ingen) undervisning i vanlig skole.

Anonymkode: 6c522...709

De tilpasser all læring til hvert barn.

Min leser, skriver, gjør matte etc.

Anonymkode: cc471...203

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Får barnet tilrettelagt undervisning og lærer å lese, skrive, regne etc eller er det mer «barnehageaktiviteter»?, altså lage diverse ting og aktiviserer. Opplever dessverre at mitt barn fikk lite (=ingen) undervisning i vanlig skole.

Anonymkode: 6c522...709

Ikke meg du spør, men jeg jobber som kontaktlærer i Osloskolen. 

Om barnet går på spesialskole eller tilrettelagt avdeling, er det ganske stor forskjell til de elevene som har assistent på seg i et vanlig klasserom. På spesialskolene og tilrettelagte avdelinger har de mye større muligheter - og hverdagene blir også annerledes.

Går derimot barnet i "normalskolen", kan barnet ende opp med 26 andre elever i klassen. Det man ikke ser ut til å kanskje ta innover seg er at det er vi kontaktlærere som ofte blir stående alene med det pedagogiske ansvaret for barnet med spesielle behov i klassen i tillegg til ansvaret for de andre barna. Selv om barna med autismediagnose eller psykisk utviklingshemmig har egen assistent, er dette ikke nødvendigvis en assistent som er faglært. 

Jeg har som sagt en stesønn, og jeg har mye erfaring med andre barn med f.eks tunge autismediagnoser, derfor får f.eks mine elever med spesielle behov god oppfølging. Jeg bruker f.eks ASK aktivt, følger opp barna tett 1 til 1 (fordi jeg har fått fritatt 3 timer undervisning hver uke) osv. MEN, ofte står man altså der alene, og man er som lærer ekstremt alene i en slik situasjon. Det er fryktelig vanskelig, for hadde det ikke vært for min kunnskap, så hadde jeg aldri visst hva jeg skulle gjøre.

Uansett. Spesialskolene og de tilrettelagte avdelingene er noe HELT annet. Virkelig. Jeg kunne ikke rost disse nok. Min stesønn går på spesialskole med 5 elever per klasse, med 1-2 voksne per barn. Der er det spesialpedager, vernepleiere, ergoterapeut, tannlege osv. Vi er så ekstremt fornøyde.

Så sagt på en annen måte; i spesialskolen(e), og tilrettelagte/spesialavdelinger opplever jeg at det fungerer veldig godt. Det er bare altfor få plasser. Men at det i vanlig skole er veldig opp til skolen og læreren. Er man heldig får barnet en lærer med mye erfaring med barn med spesielle behov, men så kan man få en nyutdannet lærer som omtrent aldri har vært borti problemstillingen.

Jeg ser for øvrig at det kritiseres IOP her. Det som er problemet er at mange av oppgavene en spesialpedagog gjorde, nå ofte blir lempet over til kontaktlæreren. En kontaktlærer har ikke nødvendigvis spesialpedagogisk kompetanse, men det forventes at vi ofte har det. Samtidig blir man oppgitt på kontaktlæreren. Jeg vet jeg skriver gode og lange IOPer, men jeg har lært å skrive dem av spesialskolen til min stesønn. Det er ikke noe som gis opplæring i, det må man finne ut av selv. Og problemet er at ledelsen ofte har mindre kunnskap om dette enn vi som er kontaktlærere. 

Det jeg skulle ønske, var at der ble satset mer på spesialpedagogisk kompetanse for alle lærere, ikke bare for de som velger å studere spes.ped. Nå som det ansettes færre spesialpedagoger også er dette ekstra viktig. Og så er det viktig at denne kunnskapen kommer ut til lærerne på en fornuftig måte. Det hjelper ikke å få inn autismeteamet fra kommunene én gang, som kun ser den éne eleven, og glemmer at man har 26 andre. For, jeg fikk mange gode råd jeg, men flere av de tok utgangspunktet i elever som får undervisning i skjermede miljø i små grupper og 1 til 1 hele tiden. Det er ikke realiteten for mange barn uavhengig av diagnoser.

Og så burde det vært flere spesialskole/avdelingsplasser. Vi er sjeleglad for at vårt barn fikk plass der. 

Endret av SPOCA
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (23 timer siden):

Vår 5 åring har også barneauteisme. Begynner på skolen neste år. Det ble søkt spesialavdeling, men vi har allerede fått avslag. Barnet kvalifiserer for å kunne gå på spesialavdeling, men kapasiteten er for liten så derfor avslag. Jeg er veldig usikker på hvordan det kommer til å gå på vanlig skole både faglig og sosialt selv om barnet får assistent. Han sliter med verbalt språk, og henger 3 år etter barn på samme alder.

Har dere søkt om utsatt skolestart?

Anonymkode: e803e...d2c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...