AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:41 #1 Skrevet tirsdag kl. 20:41 Mitt barn har nylig fått en barneautisme diagnose med adhd som en tilleggsdiagnose. Barnet mitt er seks år og har nylig startet på skolen, noe som jeg ser ikke fungerer godt selv med 1/1 asssistent. Skolen er for stor og uoversiktlig og barnet er veldig sliten når h*n kommer hjem og har blitt aggressiv og mye mer utagerende etter overgang fra barnehage til skole. Etter anbefalinger fra sykehuset og skole er det nå sendt søknad om overføring til spesialskole/spesialavdeling. Er det noen her som har barn med denne type utfordringer og som enten har fått plass eller har fått avslag (slik jeg forstår de aller fleste får pga for få plasser)? Vi har fått innvilget barnekoordinator som er en stor hjelp ifht alle søknader som skal sendes inn. Jeg er veldig bekymret for barnet mitt sin skolegang og for at barnet ikke er i en opplæringssituasjon som er passende ifht utfordringene (selv om skolen gjør sitt aller beste). Noen som kan dele sine erfaringer? Fikk dere plass? På hvilke skolen i såfall? Vi bor i Oslo. Om dere ikke fikk plass, hvordan opplevde dere skolesituasjonen? Anonymkode: 35ce2...119
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:42 #2 Skrevet tirsdag kl. 21:42 Har ikke så lyst å utbrodere her, men send PM om du vil. Anonymkode: 4d32c...036
SPOCA Skrevet tirsdag kl. 21:43 #4 Skrevet tirsdag kl. 21:43 Min stesønn går på spesialskole i Oslo, men hvilken vil jeg ikke utbrodere her. Du må gjerne sende melding om du ønsker. Men, vi har opplevd at dette har vært veldig fint og gunstig for vårt barn.
Fru Uperfekt Skrevet onsdag kl. 03:39 #5 Skrevet onsdag kl. 03:39 Bor i Bergen men hadde et bra samarbeid med nærskolen, barnet holder på med masteren sin nå. Så aldri gi opp, selv om det koster blod, slit, tårer m.m underveis 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 09:43 #6 Skrevet onsdag kl. 09:43 Vårt barn diagnostisert med autismespekterdiagnose på samme alder fikk ingen undervisning på nærskolen, men hadde assistent 100%. Fungerte veldig dårlig, lærte ingenting og de hadde verken evne eller vilje til å tilpasse undervisning. Spesialskolen her er overfylt, men barnet har fått et bedre tilbud på privatskole (som vi selvsagt betaler for). Anonymkode: 6c522...709
Biloba Skrevet onsdag kl. 10:55 #7 Skrevet onsdag kl. 10:55 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vårt barn diagnostisert med autismespekterdiagnose på samme alder fikk ingen undervisning på nærskolen, men hadde assistent 100%. Fungerte veldig dårlig, lærte ingenting og de hadde verken evne eller vilje til å tilpasse undervisning. Spesialskolen her er overfylt, men barnet har fått et bedre tilbud på privatskole (som vi selvsagt betaler for). Anonymkode: 6c522...709 Er dette lenge siden med svakere rettigheter enn nå, eller valgte dere å bare unngå kampen for å få rettigheter oppfylt for å komme raskt videre?
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 12:16 #8 Skrevet onsdag kl. 12:16 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Mitt barn har nylig fått en barneautisme diagnose med adhd som en tilleggsdiagnose. Barnet mitt er seks år og har nylig startet på skolen, noe som jeg ser ikke fungerer godt selv med 1/1 asssistent. Skolen er for stor og uoversiktlig og barnet er veldig sliten når h*n kommer hjem og har blitt aggressiv og mye mer utagerende etter overgang fra barnehage til skole. Etter anbefalinger fra sykehuset og skole er det nå sendt søknad om overføring til spesialskole/spesialavdeling. Er det noen her som har barn med denne type utfordringer og som enten har fått plass eller har fått avslag (slik jeg forstår de aller fleste får pga for få plasser)? Vi har fått innvilget barnekoordinator som er en stor hjelp ifht alle søknader som skal sendes inn. Jeg er veldig bekymret for barnet mitt sin skolegang og for at barnet ikke er i en opplæringssituasjon som er passende ifht utfordringene (selv om skolen gjør sitt aller beste). Noen som kan dele sine erfaringer? Fikk dere plass? På hvilke skolen i såfall? Vi bor i Oslo. Om dere ikke fikk plass, hvordan opplevde dere skolesituasjonen? Anonymkode: 35ce2...119 Vil absolutt anbefale spesialavdeling! Der er de flere flinke ansatte, med ekstra utdanning, kompetanse, kurs og erfaring. Du kommer også i kontakt med andre foreldre med barn med lignende utfordringer. Anonymkode: 6590a...650 1
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden Ville i første omgang droppet offentlig skole, som etter min mening nesten utelukkende gir barn på autismespekteret en PTSD - diagnose på sikt. Livet er utfordrende nok for barn uten nevrodivergens i skolen, og de har i hvertfall ikke kapasitet til barna våre. Spesialskole, og meningsfulle aktiviteter hen liker. Go with the flow Anonymkode: cadfa...cf4
tussi84 Skrevet 19 timer siden #10 Skrevet 19 timer siden Vår 5 åring har også barneauteisme. Begynner på skolen neste år. Det ble søkt spesialavdeling, men vi har allerede fått avslag. Barnet kvalifiserer for å kunne gå på spesialavdeling, men kapasiteten er for liten så derfor avslag. Jeg er veldig usikker på hvordan det kommer til å gå på vanlig skole både faglig og sosialt selv om barnet får assistent. Han sliter med verbalt språk, og henger 3 år etter barn på samme alder.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #11 Skrevet 14 timer siden Biloba skrev (På 3.12.2025 den 11.55): Er dette lenge siden med svakere rettigheter enn nå, eller valgte dere å bare unngå kampen for å få rettigheter oppfylt for å komme raskt videre? Neida, dette var i fjor. Vi klagde til statsforvalter om at timene til sosial kompetanse ikke var med lærer, ikke ble brukt til sosial kompetanse og at IOPen var helt elendig og tydelig viste manglende kompetanse, den inneholdt bare beskrivelse av dagene, ikke hva hn skulle lære og hvordan. Svaret fra Statsforvalter kom så sent at skoleåret nesten var over og var uansett ikke til noen nytte. Prøvde å få PPT til å lage en ny sakkyndig vurdering fra oktober i 1. klasse, når vi innså at barnet kun var sammen med assistenter og ikke fikk undervisning, men PPT trenerte det hele, på tross av at både vi, skole og Bup etterspurte ny sakkyndig vurdering mange ganger. Etter 11 mnd, i september i 2. klasse, kom endelig ny sakkyndig vurdering, men fortsatt uten timer til tilrettelagt undervisning. I vår kommune betyr åpenbart verken rettigheter eller lovverk noe, dessverre, og Statsforvalter har så lang saksbehandlingstid at det i realiteten ikke nytter å klage, for skoleåret er så godt som over når svaret kommer. Anonymkode: 6c522...709
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #12 Skrevet 14 timer siden Jeg ville ha vurdert privat skole, hvis dere får avslag fra offentlig spesialskole. Ja det er dyrt, men det er bedre at barnet får undervisning enn at barnet står uten. Det kan gjøre forskjell på hvordan fremtiden til barnet blir. Anonymkode: 3f1be...d54
Biloba Skrevet 14 timer siden #13 Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Neida, dette var i fjor. Vi klagde til statsforvalter om at timene til sosial kompetanse ikke var med lærer, ikke ble brukt til sosial kompetanse og at IOPen var helt elendig og tydelig viste manglende kompetanse, den inneholdt bare beskrivelse av dagene, ikke hva hn skulle lære og hvordan. Svaret fra Statsforvalter kom så sent at skoleåret nesten var over og var uansett ikke til noen nytte. Prøvde å få PPT til å lage en ny sakkyndig vurdering fra oktober i 1. klasse, når vi innså at barnet kun var sammen med assistenter og ikke fikk undervisning, men PPT trenerte det hele, på tross av at både vi, skole og Bup etterspurte ny sakkyndig vurdering mange ganger. Etter 11 mnd, i september i 2. klasse, kom endelig ny sakkyndig vurdering, men fortsatt uten timer til tilrettelagt undervisning. I vår kommune betyr åpenbart verken rettigheter eller lovverk noe, dessverre, og Statsforvalter har så lang saksbehandlingstid at det i realiteten ikke nytter å klage, for skoleåret er så godt som over når svaret kommer. Anonymkode: 6c522...709 Jeg forstår. Det er virkelig ikke lystelig å se nivået på utdanndingsinstitusjonen når en kommer i den situasjonen at en konfronteres med medaljens bakside. Og håpløst når skolene belønnes med slett innsats ved at de blir kvitt "problemet" via skolebytte og ufrivillig skolefravær. Det er så en lurer på om de spekulerer i det.
AnonymBruker Skrevet 14 timer siden #14 Skrevet 14 timer siden Min går på spesialskole. Han blomstrer. Er deilig å vite at han har skole og AKS ut VGS om han trenger det ❤️ Han fikk først avslag etter 1 år på vanlig skole, men jeg klaget og truet med å ta saken videre til Statsforvalteren og brudd på opplæringsloven, da barnet mitt ikke fikk det han trengte på vanlig skole. Da fikk han plass asap. Anonymkode: cc471...203
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #15 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Min går på spesialskole. Han blomstrer. Er deilig å vite at han har skole og AKS ut VGS om han trenger det ❤️ Han fikk først avslag etter 1 år på vanlig skole, men jeg klaget og truet med å ta saken videre til Statsforvalteren og brudd på opplæringsloven, da barnet mitt ikke fikk det han trengte på vanlig skole. Da fikk han plass asap. Anonymkode: cc471...203 Er det bare barn med autisme der eller også f.eks. multifunksjonshemmede, barn med downs syndrom etc? Anonymkode: 6c522...709
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #16 Skrevet 12 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det bare barn med autisme der eller også f.eks. multifunksjonshemmede, barn med downs syndrom etc? Anonymkode: 6c522...709 Er for barn som ikke fungerer optimalt på vanlig skole med assistent ❤️ Anonymkode: cc471...203
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #17 Skrevet 8 timer siden Biloba skrev (På 3.12.2025 den 11.55): Er dette lenge siden med svakere rettigheter enn nå, eller valgte dere å bare unngå kampen for å få rettigheter oppfylt for å komme raskt videre? Det er enda færre rettigheter og muligheter i dag dessverre Anonymkode: 5c36f...47d
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #18 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er for barn som ikke fungerer optimalt på vanlig skole med assistent ❤️ Anonymkode: cc471...203 Får barnet tilrettelagt undervisning og lærer å lese, skrive, regne etc eller er det mer «barnehageaktiviteter»?, altså lage diverse ting og aktiviserer. Opplever dessverre at mitt barn fikk lite (=ingen) undervisning i vanlig skole. Anonymkode: 6c522...709
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #19 Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Får barnet tilrettelagt undervisning og lærer å lese, skrive, regne etc eller er det mer «barnehageaktiviteter»?, altså lage diverse ting og aktiviserer. Opplever dessverre at mitt barn fikk lite (=ingen) undervisning i vanlig skole. Anonymkode: 6c522...709 Skulle stått aktiviteter. 😊 Anonymkode: 6c522...709
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå