Gå til innhold

Langvarig insomni

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 🙋‍♀️

Jeg har slitt med insomni over lang tid, spesielt med mye oppstykket og fragmentert søvn. Jeg sovner som regel, men våkner flere ganger i løpet av natten og føler meg aldri uthvilt. Har også tidlige oppvåkninger som er vanskelig å hente seg inn fra.

Før fikk jeg ikke sove i det hele tatt, men nå er det som regel fragmentert søvn. 

Er det noen her som kjenner seg igjen i dette?

Hva har eventuelt hjulpet dere?

Tips eller erfaringer tas imot med stor takk 💛

Føler ikke sykemelding hjelper, føler jeg ikke blir kvitt dette uansett.  Jeg er nervøs av meg, engster meg mye. Og insomnien hjelper ikke på. Den har gitt meg en del angster. Overtenker alt. 

Melatonin er ikke problemet mitt. 

Anonymkode: cc99e...d8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte på Mitrazapin og nå har jeg mye jevnere, lengre og bedre søvn. 

Jeg hadde sekundær insomni. Masse traumer og dårlige relasjoner og jobbstress var nok utløsende faktorer. 

Angst og depresjon har fulgt meg hele livet… insomnia og. 

Måtte i langvarig terapi og UT AV de dårlige familierelasjonene mine før jeg ble et ordentlig menneske igjen. 

Du må finne ut av HVORFOR du ikke sover. Sånn på EKTE hvorfor. 

Anonymkode: 21a16...4f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg begynte på Mitrazapin og nå har jeg mye jevnere, lengre og bedre søvn. 

Jeg hadde sekundær insomni. Masse traumer og dårlige relasjoner og jobbstress var nok utløsende faktorer. 

Angst og depresjon har fulgt meg hele livet… insomnia og. 

Måtte i langvarig terapi og UT AV de dårlige familierelasjonene mine før jeg ble et ordentlig menneske igjen. 

Du må finne ut av HVORFOR du ikke sover. Sånn på EKTE hvorfor. 

Det er akkurat det jeg ikke klarer å finne ut av. Akkurat det. Ingen helsepersonell i hele verden har klart å stille de riktige spørsmålene. Jeg skulle gjerne visst. Jeg sliter så til de grader men jeg kommer ikke ut av det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er akkurat det jeg ikke klarer å finne ut av. Akkurat det. Ingen helsepersonell i hele verden har klart å stille de riktige spørsmålene. Jeg skulle gjerne visst. Jeg sliter så til de grader men jeg kommer ikke ut av det.

Det er vel kanskje du som må både stille spørsmålene og finne svarene? 

Jeg måtte se livet mitt i et helt nytt lys. Ikke "finne en annen jobb", men rekonstruere hele livet mitt. Se at familien min ikke var støttende - men mobbere. Se at de jeg trodde var mine støttespillere, egentlig har brukt hele livet mitt til å sabotere for meg. De jeg trodde var glade i meg, bare har brukt meg som en brikke i eget spill. 

Ironisk nok forduftet angsten min i sekundet jeg innså sannheten. Angsten de har brukt hele livet mitt på å trakassere meg med… 

Hva er angsten din? Hvor har du fått hjelp før? Har du prøvd søvnrestriksjonsterapi?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er vel kanskje du som må både stille spørsmålene og finne svarene? 

Jeg måtte se livet mitt i et helt nytt lys. Ikke "finne en annen jobb", men rekonstruere hele livet mitt. Se at familien min ikke var støttende - men mobbere. Se at de jeg trodde var mine støttespillere, egentlig har brukt hele livet mitt til å sabotere for meg. De jeg trodde var glade i meg, bare har brukt meg som en brikke i eget spill. 

Ironisk nok forduftet angsten min i sekundet jeg innså sannheten. Angsten de har brukt hele livet mitt på å trakassere meg med… 

Hva er angsten din? Hvor har du fått hjelp før? Har du prøvd søvnrestriksjonsterapi?

Har du blitt kvitt insomni? Hvor lang tid tok det?

Jeg er redd for å være annerledes, redd for autoriteter. Mobbing har jeg vært utsatt for. Klarer hverken å takle det eller være vitne til det. Jeg tåler nesten ingenting, urettferdighet tåler jeg ikke i det hele tatt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du? Og hvordan er søvnhygienen din?

jeg er 43, og har slitt lenge med dette. 
Snakket med lege, (og la til glemsk, tåkehode, og fant ut at jeg er i perimenopausen. ).

Har startet med medisiner for dette, og fått tilbake søvnen min. 

Anonymkode: e243d...4b0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...