GĂ„ til innhold

Operasjon for urinveislekkasje

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fÄtt time til operasjon mot urinveislekkasje og lurer pÄ om det er noen her som har fÄtt gjort dette? Mitt problem er at dette hindrer meg i Ä trene og lÞpe, ikke at jeg lekker ved vanlig aktivitet. MÄ ogsÄ knipe bena samme nÄr jeg hoster eller nyser, men det plager meg ikke sÄ mye i dagliglivet. Er veldig usikker pÄ om jeg skal gjennomfÞre operasjonen og hÞrer gjerne om deres erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg anbefaler deg Ä gjÞre det. Jeg har gjort det en gang allerede, og fikk etter det over ti gode Är fÞr problemet gradvis kom tilbake. NÄ stÄr jeg pÄ venteliste for Ä gjennomfÞre en ny operasjon, og det er ikke sÄ mye som en tanke i meg om Ä ikke gjÞre dette. Det var sÄ verdt det. 

Noe vondt var det heller ikke, og eneste ulempen var at vi ikke kunne ha sex pÄ 6 uker etterpÄ, og at det fÞltes litt trangt da vi omsider kunne begynne Ä ha sex igjen. Det gikk seg imidlertid fort til. 

Anonymkode: ab896...b16

• Nyttig 1
Skrevet

Har operert (TVT-operasjon), og er veldig godt fornÞyd i etterkant. Det var en ganske enkel operasjon, litt smerter samme dag men ikke plaget etterpÄ.  

Anonymkode: e4382...c22

• Nyttig 1
Skrevet

Ved mindre plager, som beskrives i TS (ved hoste, nysing, trening etc) har mange fÄtt god hjelp av de mindre invasive inngrepet «bulkamidbehandling». En venninne har gjort det, og er veldig fornÞyd

https://www.ahus.no/behandlinger/bulkamid/

Anonymkode: 1b955...c1e

• Nyttig 1
Skrevet

Tusen takk for svar 🙂 HĂžres ut som det bare er Ă„ fĂ„ det gjort. Men 6 uker uten sex?? Det var lenge det... Og var du sykemeldt etter operasjonen?

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg anbefaler deg Ä gjÞre det. Jeg har gjort det en gang allerede, og fikk etter det over ti gode Är fÞr problemet gradvis kom tilbake. NÄ stÄr jeg pÄ venteliste for Ä gjennomfÞre en ny operasjon, og det er ikke sÄ mye som en tanke i meg om Ä ikke gjÞre dette. Det var sÄ verdt det. 

Noe vondt var det heller ikke, og eneste ulempen var at vi ikke kunne ha sex pÄ 6 uker etterpÄ, og at det fÞltes litt trangt da vi omsider kunne begynne Ä ha sex igjen. Det gikk seg imidlertid fort til. 

Anonymkode: 

Skrevet
Mina75 skrev (14 timer siden):

Tusen takk for svar 🙂 HĂžres ut som det bare er Ă„ fĂ„ det gjort. Men 6 uker uten sex?? Det var lenge det... Og var du sykemeldt etter operasjonen?

Det er jo for at ikke stingene skal gÄ opp og du skal fÄ en eventuell infeksjon.

Anonymkode: e3558...b81

• Hjerte 1
Skrevet
Mina75 skrev (15 timer siden):

Dere mÄ jo ikke ha samleie. Antar du kan bli stimulert uten samleie og kan stimulere han. SÄ noe kan gjÞres om du ikke klarer Ä vente.

Anonymkode: 70022...565

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Dere mÄ jo ikke ha samleie. Antar du kan bli stimulert uten samleie og kan stimulere han. SÄ noe kan gjÞres om du ikke klarer Ä vente.

Det er helt sant 😄

Skrevet

Hvor lenge mÄ man vente med styrketrening?

Anonymkode: 16f48...80b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opprettet bruker her inne for at jeg fÞler meg «kalt» til Ä advare mine medsÞstre mot Ä gjennomgÄ TVT operasjon. Jeg fikk dette gjort fordi jeg ikke klarte Ä holde tilbake tissing nÄr jeg hostet og lÞp. Det har ikke gÄtt en dag etter operasjonen at jeg ikke har angret sÄrt pÄ at jeg gjennomgikk dette inngrepet. Jeg ble ikke advart/informert om de grusomme konsekvensene dette kunne fÄ for meg men jeg har sett i ettertid at det er mange som har fÄtt det slik som meg, og at det har vÊrt flere massesÞksmÄl forskjellige steder i verden fra kvinner som har fÄtt livskvaliteten Þdelagt etter operasjonen. Det er snakk om Ä ikke lenger kunne fÄ orgasme, eller Ä fÄ en mye svakere orgasme, konstante smerter i buken,  kjenne pÄ en tissetrengthet dag og natt, kun ha plass til en halv desiliter i blÊren fÞr man mÄ pÄ do. Ja man blir tett/slutter Ä tisse pÄ seg men det er bare IKKE verdt det. Man mister ogsÄ evnen til Ä presse ut tiss, tissingen tar lang tid fordi det bare mÄ renne sakte ut av seg selv, og nÄr man tror man er ferdig Ä tisse sÄ venter man et halvt minutt sÄ kommer det en ny liten mengde urin ut. Det er helt forferdelig. Man kan miste virkelig viktige kroppsfunksjoner etter operasjonen. Det er en ekstremt stor pÄkjenning nÄr dette skjer. Jeg forstÄr at ikke alle fÄr det slik, men jeg har i alle fall aldri kunnet sove mer enn maks to timer av gangen etter operasjonen. Jeg ville mye heller ha brukt en tena lady de gangner jeg skal lÞpe/jogge, enn Ä ha det slik. 

Anonymkode: 42fd5...a62

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Mina75 skrev (22 timer siden):

Det er helt sant 😄

Jeg fikk beskjed om kun 4 uker uten samleie. SÄ ikke sikkert dere mÄ vente sÄ lenge. Operasjonen er enkel og gir sÄ mye igjen i ettertid! Bare gjÞr det! Jeg hadde samme utfordringer som deg og nÄ kan jeg lÞpe mil etter mil uten lekkasje!

Anonymkode: c4ade...3a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har opprettet bruker her inne for at jeg fÞler meg «kalt» til Ä advare mine medsÞstre mot Ä gjennomgÄ TVT operasjon. Jeg fikk dette gjort fordi jeg ikke klarte Ä holde tilbake tissing nÄr jeg hostet og lÞp. Det har ikke gÄtt en dag etter operasjonen at jeg ikke har angret sÄrt pÄ at jeg gjennomgikk dette inngrepet. Jeg ble ikke advart/informert om de grusomme konsekvensene dette kunne fÄ for meg men jeg har sett i ettertid at det er mange som har fÄtt det slik som meg, og at det har vÊrt flere massesÞksmÄl forskjellige steder i verden fra kvinner som har fÄtt livskvaliteten Þdelagt etter operasjonen. Det er snakk om Ä ikke lenger kunne fÄ orgasme, eller Ä fÄ en mye svakere orgasme, konstante smerter i buken,  kjenne pÄ en tissetrengthet dag og natt, kun ha plass til en halv desiliter i blÊren fÞr man mÄ pÄ do. Ja man blir tett/slutter Ä tisse pÄ seg men det er bare IKKE verdt det. Man mister ogsÄ evnen til Ä presse ut tiss, tissingen tar lang tid fordi det bare mÄ renne sakte ut av seg selv, og nÄr man tror man er ferdig Ä tisse sÄ venter man et halvt minutt sÄ kommer det en ny liten mengde urin ut. Det er helt forferdelig. Man kan miste virkelig viktige kroppsfunksjoner etter operasjonen. Det er en ekstremt stor pÄkjenning nÄr dette skjer. Jeg forstÄr at ikke alle fÄr det slik, men jeg har i alle fall aldri kunnet sove mer enn maks to timer av gangen etter operasjonen. Jeg ville mye heller ha brukt en tena lady de gangner jeg skal lÞpe/jogge, enn Ä ha det slik. 

Jeg og flere jeg kjenner har tatt sĂ„nne type operasjon. Ingen av oss har plager i ettertidđŸ€·â€â™€ïž

Anonymkode: 0c02d...9c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for at du opprettet bruker for Ä skrive dette! Jeg har hÞrt sÄ mye forskjellig om denne operasjonen, noen roser den opp i skyene og andre sier som deg. Unner ingen Ä ha det sÄnn... Jeg tror jeg mÄ tenke grundig gjennom dette for akkurat det du skriver er min stÞrste frykt... Takk igjen for at du svarte.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg sÄ glad for Ä hÞre. Jeg kjenner kun en annen som har operert tvt, hun klager ogsÄ over at hun aldri kan sove en hel natt uten Ä mÄtte vÄkne men hun er ellers ikke like plaget som jeg har vÊrt. Jeg fÞler bare likevel at det ikke er verdt Ä ta sjansen, for nÄr dette skjer sÄ er det sÄ forferdelig plagsomt. Det Ä bli vekket konstant av en verkende blÊre er virkelig sÄ grusomt. Jeg har mÄttet tisse pÄ Äpne plasser, parkeringsplasser osv, fordi alternativet har vÊrt Ä tisse pÄ meg. Jeg har hatt det slik i ni Är og har tenkt at jeg ikke orker Ä bli gammel med dette, at jeg hÄpet Ä dÞ ung for livet ble bare ikke godt Ä leve lenger. SÄ jeg hÄper at man slutter Ä gjÞre disse inngrepene pÄ kvinner etter hvert. 

AnonymBruker
Skrevet
Mina75 skrev (3 timer siden):

Takk for at du opprettet bruker for Ä skrive dette! Jeg har hÞrt sÄ mye forskjellig om denne operasjonen, noen roser den opp i skyene og andre sier som deg. Unner ingen Ä ha det sÄnn... Jeg tror jeg mÄ tenke grundig gjennom dette for akkurat det du skriver er min stÞrste frykt... Takk igjen for at du svarte.

Bare hyggelig. Det kan ogsÄ vÊre en psykisk pÄkjenning Ä vite at det ligger en plaststrimmel og trykker opp urinrÞret syns jeg. Folk snakker om mikroplast men dette er flere cm lang og bred plast som for alltid skal ligge i kroppen din. Og denne plaststrimmelen kan faktisk gnage seg gjennom urinrÞret eller andre organer og hvis det skjer er det livsfarlig. Hvis du sÞker pÄ dette vil du finne en del beskrivelser pÄ at det forekommer. Det jeg derimot vil anbefale deg Ä be om er en kolpoperineoplastikk, hvis noe av problemet er fÞdselsskader og f eks at du fÄr luft i skjeden hvis du bÞyer deg, har samleie osv (prompe lyder). Da strammes muskulaturen og skjeden opp og blir som fÞr du fÞdte mer eller mindre. Hvis noe av problemet er at du fÞler deg annerledes og Äpen nedentil pga skader ved fÞdsel, kan du kanskje leve bedre med at det lekker litt akkurat nÄr du hoster og lÞper/hopper. Det er jammen ikke smÄtteri en stakkars kvinnekropp skal igjennom. Jeg bare hÄper at ingen andre fÄr det sÄ forferdelig som jeg har hatt det pga en tvt operasjon som har slÄtt feil. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Bare hyggelig. Det kan ogsÄ vÊre en psykisk pÄkjenning Ä vite at det ligger en plaststrimmel og trykker opp urinrÞret syns jeg. Folk snakker om mikroplast men dette er flere cm lang og bred plast som for alltid skal ligge i kroppen din. Og denne plaststrimmelen kan faktisk gnage seg gjennom urinrÞret eller andre organer og hvis det skjer er det livsfarlig. Hvis du sÞker pÄ dette vil du finne en del beskrivelser pÄ at det forekommer. Det jeg derimot vil anbefale deg Ä be om er en kolpoperineoplastikk, hvis noe av problemet er fÞdselsskader og f eks at du fÄr luft i skjeden hvis du bÞyer deg, har samleie osv (prompe lyder). Da strammes muskulaturen og skjeden opp og blir som fÞr du fÞdte mer eller mindre. Hvis noe av problemet er at du fÞler deg annerledes og Äpen nedentil pga skader ved fÞdsel, kan du kanskje leve bedre med at det lekker litt akkurat nÄr du hoster og lÞper/hopper. Det er jammen ikke smÄtteri en stakkars kvinnekropp skal igjennom. Jeg bare hÄper at ingen andre fÄr det sÄ forferdelig som jeg har hatt det pga en tvt operasjon som har slÄtt feil. 

Og tusenvis av kvinner er kjempefornÞyd med resultatet. Alle operasjoner kommer med en liten risiko. SÄ da mÄ man velger om man tar den risikoen eller tisse pÄ seg resten av livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er akkurat det. Man mÄ velge selv. Jeg vet at mange er fornÞyd men det er sÄpass mange som fÄr livet totalt Þdelagt at jeg syns det er en vÄgal sjanse Ä ta. Jeg har fÄtt livet helt fullstendig Þdelagt sÄ for meg sÄ fÞles det riktig og viktig Ä advare andre. For jeg fikk ingen advarsler da jeg skulle fÄ det gjort. Og nÄr jeg har sÞkt det opp i ettertid finner jeg at veldig mange kvinner har fÄtt det slik som meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ja det er akkurat det. Man mÄ velge selv. Jeg vet at mange er fornÞyd men det er sÄpass mange som fÄr livet totalt Þdelagt at jeg syns det er en vÄgal sjanse Ä ta. Jeg har fÄtt livet helt fullstendig Þdelagt sÄ for meg sÄ fÞles det riktig og viktig Ä advare andre. For jeg fikk ingen advarsler da jeg skulle fÄ det gjort. Og nÄr jeg har sÞkt det opp i ettertid finner jeg at veldig mange kvinner har fÄtt det slik som meg. 

Jobber tett pÄ gynekologer. De har ikke mÞtt mange kvinner som har fÄtt Þdelagt livet sitt pÄ grunn av TVT operasjon, sÄ det kan ikke vÊre veldig mange som fÄr det heldigvis. De fleste som fÄr komplikasjoner, er forbigÄende. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker ikke navnet, men finnes en slags «plastpropp» som fÞres inn i skjeden for Ä forebygge lekkasje. Tror kanskje det er ment Ä bruke under aktivitet hvor en risikerer Ä lekke. Det er jo ikke noe varig. Men kanskje du kan forsÞke det for Ä se om det hjelper? Se om det oppleves optimalt fÞr eventuell operasjon. 
Samtidig sÄ er det trist at mange kvinner skal oppleve lekkasje. Jeg forstÄr det er en del av det Ä vÊre kvinne og at kroppen pÄvirkes av hormoner, graviditet, fÞdsel, alder osv. Det er naturlig. Samtidig sÄ skulle jeg Þnske at ikke kvinner skulle fÄtt redusert livskvalitet av dette. Jeg tenker pÄ hva som skjer nÄr man blir eldre feks. Forverrer det seg enda mer? At en kan klare Ä leve med det nÄ, men sÄ mÄ man bruke bleie fra man er 70Är fordi det forverres? Det er ogsÄ synd at det kan vÊre kronglete Ä fÄ operasjon nÄr andre tiltak er forsÞkt uten nok effekt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Jobber tett pÄ gynekologer. De har ikke mÞtt mange kvinner som har fÄtt Þdelagt livet sitt pÄ grunn av TVT operasjon, sÄ det kan ikke vÊre veldig mange som fÄr det heldigvis. De fleste som fÄr komplikasjoner, er forbigÄende. 

NÄr komplikasjonene er alvorlige som fÞlge av at bÄndet er for stramt, sÄ er det ikke forbigÄende. Min gynekolog hadde hÞrt om en del som var misfornÞyde sÄ det er ikke bare jeg som har opplevd dette. Det er jo en ekstremt unaturlig ting Ä ha et ikke tÞyelig bÄnd i en menneskekropp som ellers er tÞyelig, sÄ jeg syns det virker logisk at det lett blir trÞbbel, uten at jeg er noen ekspert pÄ menneskelig anatomi. Men bare det at en del opplever Ä aldri mer kunne sove en hel natt eller aldri mer fÄ orgasme er i seg selv sÄ grusomt at jeg ikke kan forstÄ at noen kan ta denne sjansen. Det er kjempeviktig at de i alle fall er klar over at det kan skje, i og med at det ikke alltid opplyses om dette fÞr operasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...