Mina75 Skrevet tirsdag kl. 17:22 #1 Skrevet tirsdag kl. 17:22 Hei. Jeg har fått time til operasjon mot urinveislekkasje og lurer på om det er noen her som har fått gjort dette? Mitt problem er at dette hindrer meg i å trene og løpe, ikke at jeg lekker ved vanlig aktivitet. Må også knipe bena samme når jeg hoster eller nyser, men det plager meg ikke så mye i dagliglivet. Er veldig usikker på om jeg skal gjennomføre operasjonen og hører gjerne om deres erfaringer.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:28 #2 Skrevet tirsdag kl. 17:28 Jeg anbefaler deg å gjøre det. Jeg har gjort det en gang allerede, og fikk etter det over ti gode år før problemet gradvis kom tilbake. Nå står jeg på venteliste for å gjennomføre en ny operasjon, og det er ikke så mye som en tanke i meg om å ikke gjøre dette. Det var så verdt det. Noe vondt var det heller ikke, og eneste ulempen var at vi ikke kunne ha sex på 6 uker etterpå, og at det føltes litt trangt da vi omsider kunne begynne å ha sex igjen. Det gikk seg imidlertid fort til. Anonymkode: ab896...b16 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:28 #3 Skrevet tirsdag kl. 17:28 Har operert (TVT-operasjon), og er veldig godt fornøyd i etterkant. Det var en ganske enkel operasjon, litt smerter samme dag men ikke plaget etterpå. Anonymkode: e4382...c22 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 17:31 #4 Skrevet tirsdag kl. 17:31 Ved mindre plager, som beskrives i TS (ved hoste, nysing, trening etc) har mange fått god hjelp av de mindre invasive inngrepet «bulkamidbehandling». En venninne har gjort det, og er veldig fornøyd https://www.ahus.no/behandlinger/bulkamid/ Anonymkode: 1b955...c1e 1
Mina75 Skrevet tirsdag kl. 22:08 Forfatter #5 Skrevet tirsdag kl. 22:08 Tusen takk for svar 🙂 Høres ut som det bare er å få det gjort. Men 6 uker uten sex?? Det var lenge det... Og var du sykemeldt etter operasjonen? AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg anbefaler deg å gjøre det. Jeg har gjort det en gang allerede, og fikk etter det over ti gode år før problemet gradvis kom tilbake. Nå står jeg på venteliste for å gjennomføre en ny operasjon, og det er ikke så mye som en tanke i meg om å ikke gjøre dette. Det var så verdt det. Noe vondt var det heller ikke, og eneste ulempen var at vi ikke kunne ha sex på 6 uker etterpå, og at det føltes litt trangt da vi omsider kunne begynne å ha sex igjen. Det gikk seg imidlertid fort til. Anonymkode:
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:08 #6 Skrevet onsdag kl. 13:08 Mina75 skrev (14 timer siden): Tusen takk for svar 🙂 Høres ut som det bare er å få det gjort. Men 6 uker uten sex?? Det var lenge det... Og var du sykemeldt etter operasjonen? Det er jo for at ikke stingene skal gå opp og du skal få en eventuell infeksjon. Anonymkode: e3558...b81 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 13:13 #7 Skrevet onsdag kl. 13:13 Mina75 skrev (15 timer siden): Tusen takk for svar 🙂 Høres ut som det bare er å få det gjort. Men 6 uker uten sex?? Det var lenge det... Og var du sykemeldt etter operasjonen? Dere må jo ikke ha samleie. Antar du kan bli stimulert uten samleie og kan stimulere han. Så noe kan gjøres om du ikke klarer å vente. Anonymkode: 70022...565
Mina75 Skrevet i går, 10:51 Forfatter #8 Skrevet i går, 10:51 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dere må jo ikke ha samleie. Antar du kan bli stimulert uten samleie og kan stimulere han. Så noe kan gjøres om du ikke klarer å vente. Anonymkode: 70022...565 Det er helt sant 😄
AnonymBruker Skrevet i går, 13:31 #9 Skrevet i går, 13:31 Hvor lenge må man vente med styrketrening? Anonymkode: 16f48...80b
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #10 Skrevet 9 timer siden Jeg har opprettet bruker her inne for at jeg føler meg «kalt» til å advare mine medsøstre mot å gjennomgå TVT operasjon. Jeg fikk dette gjort fordi jeg ikke klarte å holde tilbake tissing når jeg hostet og løp. Det har ikke gått en dag etter operasjonen at jeg ikke har angret sårt på at jeg gjennomgikk dette inngrepet. Jeg ble ikke advart/informert om de grusomme konsekvensene dette kunne få for meg men jeg har sett i ettertid at det er mange som har fått det slik som meg, og at det har vært flere massesøksmål forskjellige steder i verden fra kvinner som har fått livskvaliteten ødelagt etter operasjonen. Det er snakk om å ikke lenger kunne få orgasme, eller å få en mye svakere orgasme, konstante smerter i buken, kjenne på en tissetrengthet dag og natt, kun ha plass til en halv desiliter i blæren før man må på do. Ja man blir tett/slutter å tisse på seg men det er bare IKKE verdt det. Man mister også evnen til å presse ut tiss, tissingen tar lang tid fordi det bare må renne sakte ut av seg selv, og når man tror man er ferdig å tisse så venter man et halvt minutt så kommer det en ny liten mengde urin ut. Det er helt forferdelig. Man kan miste virkelig viktige kroppsfunksjoner etter operasjonen. Det er en ekstremt stor påkjenning når dette skjer. Jeg forstår at ikke alle får det slik, men jeg har i alle fall aldri kunnet sove mer enn maks to timer av gangen etter operasjonen. Jeg ville mye heller ha brukt en tena lady de gangner jeg skal løpe/jogge, enn å ha det slik. Anonymkode: 42fd5...a62 1
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #11 Skrevet 9 timer siden Mina75 skrev (22 timer siden): Det er helt sant 😄 Jeg fikk beskjed om kun 4 uker uten samleie. Så ikke sikkert dere må vente så lenge. Operasjonen er enkel og gir så mye igjen i ettertid! Bare gjør det! Jeg hadde samme utfordringer som deg og nå kan jeg løpe mil etter mil uten lekkasje! Anonymkode: c4ade...3a4 1
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #12 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har opprettet bruker her inne for at jeg føler meg «kalt» til å advare mine medsøstre mot å gjennomgå TVT operasjon. Jeg fikk dette gjort fordi jeg ikke klarte å holde tilbake tissing når jeg hostet og løp. Det har ikke gått en dag etter operasjonen at jeg ikke har angret sårt på at jeg gjennomgikk dette inngrepet. Jeg ble ikke advart/informert om de grusomme konsekvensene dette kunne få for meg men jeg har sett i ettertid at det er mange som har fått det slik som meg, og at det har vært flere massesøksmål forskjellige steder i verden fra kvinner som har fått livskvaliteten ødelagt etter operasjonen. Det er snakk om å ikke lenger kunne få orgasme, eller å få en mye svakere orgasme, konstante smerter i buken, kjenne på en tissetrengthet dag og natt, kun ha plass til en halv desiliter i blæren før man må på do. Ja man blir tett/slutter å tisse på seg men det er bare IKKE verdt det. Man mister også evnen til å presse ut tiss, tissingen tar lang tid fordi det bare må renne sakte ut av seg selv, og når man tror man er ferdig å tisse så venter man et halvt minutt så kommer det en ny liten mengde urin ut. Det er helt forferdelig. Man kan miste virkelig viktige kroppsfunksjoner etter operasjonen. Det er en ekstremt stor påkjenning når dette skjer. Jeg forstår at ikke alle får det slik, men jeg har i alle fall aldri kunnet sove mer enn maks to timer av gangen etter operasjonen. Jeg ville mye heller ha brukt en tena lady de gangner jeg skal løpe/jogge, enn å ha det slik. Anonymkode: 42fd5...a62 Jeg og flere jeg kjenner har tatt sånne type operasjon. Ingen av oss har plager i ettertid🤷♀️ Anonymkode: 0c02d...9c6
Mina75 Skrevet 4 timer siden Forfatter #13 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har opprettet bruker her inne for at jeg føler meg «kalt» til å advare mine medsøstre mot å gjennomgå TVT operasjon. Jeg fikk dette gjort fordi jeg ikke klarte å holde tilbake tissing når jeg hostet og løp. Det har ikke gått en dag etter operasjonen at jeg ikke har angret sårt på at jeg gjennomgikk dette inngrepet. Jeg ble ikke advart/informert om de grusomme konsekvensene dette kunne få for meg men jeg har sett i ettertid at det er mange som har fått det slik som meg, og at det har vært flere massesøksmål forskjellige steder i verden fra kvinner som har fått livskvaliteten ødelagt etter operasjonen. Det er snakk om å ikke lenger kunne få orgasme, eller å få en mye svakere orgasme, konstante smerter i buken, kjenne på en tissetrengthet dag og natt, kun ha plass til en halv desiliter i blæren før man må på do. Ja man blir tett/slutter å tisse på seg men det er bare IKKE verdt det. Man mister også evnen til å presse ut tiss, tissingen tar lang tid fordi det bare må renne sakte ut av seg selv, og når man tror man er ferdig å tisse så venter man et halvt minutt så kommer det en ny liten mengde urin ut. Det er helt forferdelig. Man kan miste virkelig viktige kroppsfunksjoner etter operasjonen. Det er en ekstremt stor påkjenning når dette skjer. Jeg forstår at ikke alle får det slik, men jeg har i alle fall aldri kunnet sove mer enn maks to timer av gangen etter operasjonen. Jeg ville mye heller ha brukt en tena lady de gangner jeg skal løpe/jogge, enn å ha det slik. Anonymkode: 42fd5...a62 Takk for at du opprettet bruker for å skrive dette! Jeg har hørt så mye forskjellig om denne operasjonen, noen roser den opp i skyene og andre sier som deg. Unner ingen å ha det sånn... Jeg tror jeg må tenke grundig gjennom dette for akkurat det du skriver er min største frykt... Takk igjen for at du svarte. 1
AnonymBruker Skrevet 55 minutter siden #14 Skrevet 55 minutter siden Det er jeg så glad for å høre. Jeg kjenner kun en annen som har operert tvt, hun klager også over at hun aldri kan sove en hel natt uten å måtte våkne men hun er ellers ikke like plaget som jeg har vært. Jeg føler bare likevel at det ikke er verdt å ta sjansen, for når dette skjer så er det så forferdelig plagsomt. Det å bli vekket konstant av en verkende blære er virkelig så grusomt. Jeg har måttet tisse på åpne plasser, parkeringsplasser osv, fordi alternativet har vært å tisse på meg. Jeg har hatt det slik i ni år og har tenkt at jeg ikke orker å bli gammel med dette, at jeg håpet å dø ung for livet ble bare ikke godt å leve lenger. Så jeg håper at man slutter å gjøre disse inngrepene på kvinner etter hvert. Anonymkode: 42fd5...a62
AnonymBruker Skrevet 48 minutter siden #15 Skrevet 48 minutter siden Mina75 skrev (3 timer siden): Takk for at du opprettet bruker for å skrive dette! Jeg har hørt så mye forskjellig om denne operasjonen, noen roser den opp i skyene og andre sier som deg. Unner ingen å ha det sånn... Jeg tror jeg må tenke grundig gjennom dette for akkurat det du skriver er min største frykt... Takk igjen for at du svarte. Bare hyggelig. Det kan også være en psykisk påkjenning å vite at det ligger en plaststrimmel og trykker opp urinrøret syns jeg. Folk snakker om mikroplast men dette er flere cm lang og bred plast som for alltid skal ligge i kroppen din. Og denne plaststrimmelen kan faktisk gnage seg gjennom urinrøret eller andre organer og hvis det skjer er det livsfarlig. Hvis du søker på dette vil du finne en del beskrivelser på at det forekommer. Det jeg derimot vil anbefale deg å be om er en kolpoperineoplastikk, hvis noe av problemet er fødselsskader og f eks at du får luft i skjeden hvis du bøyer deg, har samleie osv (prompe lyder). Da strammes muskulaturen og skjeden opp og blir som før du fødte mer eller mindre. Hvis noe av problemet er at du føler deg annerledes og åpen nedentil pga skader ved fødsel, kan du kanskje leve bedre med at det lekker litt akkurat når du hoster og løper/hopper. Det er jammen ikke småtteri en stakkars kvinnekropp skal igjennom. Jeg bare håper at ingen andre får det så forferdelig som jeg har hatt det pga en tvt operasjon som har slått feil. Anonymkode: 42fd5...a62
AnonymBruker Skrevet 33 minutter siden #16 Skrevet 33 minutter siden AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bare hyggelig. Det kan også være en psykisk påkjenning å vite at det ligger en plaststrimmel og trykker opp urinrøret syns jeg. Folk snakker om mikroplast men dette er flere cm lang og bred plast som for alltid skal ligge i kroppen din. Og denne plaststrimmelen kan faktisk gnage seg gjennom urinrøret eller andre organer og hvis det skjer er det livsfarlig. Hvis du søker på dette vil du finne en del beskrivelser på at det forekommer. Det jeg derimot vil anbefale deg å be om er en kolpoperineoplastikk, hvis noe av problemet er fødselsskader og f eks at du får luft i skjeden hvis du bøyer deg, har samleie osv (prompe lyder). Da strammes muskulaturen og skjeden opp og blir som før du fødte mer eller mindre. Hvis noe av problemet er at du føler deg annerledes og åpen nedentil pga skader ved fødsel, kan du kanskje leve bedre med at det lekker litt akkurat når du hoster og løper/hopper. Det er jammen ikke småtteri en stakkars kvinnekropp skal igjennom. Jeg bare håper at ingen andre får det så forferdelig som jeg har hatt det pga en tvt operasjon som har slått feil. Anonymkode: 42fd5...a62 Og tusenvis av kvinner er kjempefornøyd med resultatet. Alle operasjoner kommer med en liten risiko. Så da må man velger om man tar den risikoen eller tisse på seg resten av livet. Anonymkode: 0c02d...9c6
AnonymBruker Skrevet 26 minutter siden #17 Skrevet 26 minutter siden Ja det er akkurat det. Man må velge selv. Jeg vet at mange er fornøyd men det er såpass mange som får livet totalt ødelagt at jeg syns det er en vågal sjanse å ta. Jeg har fått livet helt fullstendig ødelagt så for meg så føles det riktig og viktig å advare andre. For jeg fikk ingen advarsler da jeg skulle få det gjort. Og når jeg har søkt det opp i ettertid finner jeg at veldig mange kvinner har fått det slik som meg. Anonymkode: 42fd5...a62
AnonymBruker Skrevet 4 minutter siden #18 Skrevet 4 minutter siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Ja det er akkurat det. Man må velge selv. Jeg vet at mange er fornøyd men det er såpass mange som får livet totalt ødelagt at jeg syns det er en vågal sjanse å ta. Jeg har fått livet helt fullstendig ødelagt så for meg så føles det riktig og viktig å advare andre. For jeg fikk ingen advarsler da jeg skulle få det gjort. Og når jeg har søkt det opp i ettertid finner jeg at veldig mange kvinner har fått det slik som meg. Anonymkode: 42fd5...a62 Jobber tett på gynekologer. De har ikke møtt mange kvinner som har fått ødelagt livet sitt på grunn av TVT operasjon, så det kan ikke være veldig mange som får det heldigvis. De fleste som får komplikasjoner, er forbigående. Anonymkode: 0c02d...9c6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå