Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, hadde ikke noen tatt sjansen på meg så hadde jeg slitt veldig med å få meg jobb innenfor min utdannelse. Ja, jeg føler kollegaene mine har en herlig personlighet og at vi alle passer godt sammen og vi lærer mye av hverandre fordi vi vil at alle skal blomstre. 

En ting du burde være klar over at noen utlyste stillinger er mest bare fordi de må utlyse dem, men at de allerede har noen de vil ha. F.eks. en som har gått i vikariat et år eller en vikar som har vært der en stund. Da får man dessverre ikke jobben uansett hvor god man var på intervju. Dessverre noe jeg selv har opplevd da jeg var på intervju, noen er ærlige nok til å si det, men de fleste sier det ikke. Men noen ganger forstår man det ut i fra hvor fort man får beskjed om at man ikke fikk jobben. 

Anonymkode: 27030...612

Oi! Greit å vite!

Har en følelse av at uansett hvor bra man treffer noen ganger, så lar ikke intervjuer seg imponere.

Etterpå tenker man, nå blir man ansatt, så får man bare et lett nikk.

Ikke overrasket om de har et slikt opplegg i 2025, der andre skal få sjansen rent teoretisk, og at det skal føres i statistikken. Men sannheten er kanskje at de allerede har en påtenkt kandidat.

Anonymkode: 79bfd...ef9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er nok lettere å få vikariat fremfor fast stilling i begynnelsen. Samtidig er jobbmarkedet ganske tøft nå, med mye konkurranse og mange søkere på én stilling. Jeg har selv vært på 17 intervjuer og kun fått nei, så det tærer på selvfølelsen. Jeg er utdannet sosionom, og har egentlig ikke slitt med å få jobb tidligere, så man begynner å lure på om det er noe feil med en selv. Samtidig tenker jeg at den riktige jobben ikke har dukket opp enda og at den rette jobben ikke vil gå meg forbi. Det er mange som søker jobb på sommer/høsten så det er mulig det blir mer rolig på nyåret.

Anonymkode: 64e8c...bdf

Har skjedd en helt vill forvandling i perioden 2022 til 2023.

Før det var det mulig å få seg jobb uten å finne opp kruttet.

Barnehagen i den situasjonen de er i, har rett og slett ikke råd til denne luksusen.

Lykke til videre med jobbsøkingen. Til slutt finner man jobben som er ment for seg! Overbevist om det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 18.12):

Har søkt 5  jobber i barnehagen, 4 som pedagogisk leder (er utdannet ped. leder), og 1 som assistent i barnehagen.

Har endt opp med en følelse av at jeg snakker for mye på jobbintervjuer, får frem mange gode poenger som treffer bra, veldig fornøyd med noe av det, men føler allikevel at noe mangler. Er av typen med mye positiv energi og er glad i livet, men dette hjelper lite når man føler energien teller negativt i et jobbintervju. 

Vet selv jeg er snill, og min sterke side er at jeg snakker med barna, er interessert i hva de driver med, jeg lytter og har også mye faglig gjennom utdanningen. Allikevel føler jeg at jeg er langt unna en jobb. De fleste foretrekker rolige typiske mennesker og pedagoger.

Tenker en energi-bombe er akkurat det barnehagen trenger, men "de" vil ikke ha meg, ikke en gang som assistent.

Sist men ikke minst, fikk høre på studiet at jeg med min utstråling vil kunne velge hvilken som helst barnehage i hele Norge. Det har vist seg å være motsatt. Jeg er ikke "typisk" nok. Janteloven er sterk i Norge.

Barnehagen havner i nyhetene rett som det er fordi de mangler nye pedagogiske ledere og andre ansatte, men er allikevel ikke klar for ny positiv energi. 

Jeg kommer til å gi opp, og starter neste år på en helt ny utdanning. Takk for meg barnehagen.

Hm. Snodig.

Hvor i landet er det du søker egentlig? 

Anonymkode: 6c4e7...987

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 18.20):

Du er vel utdannet barnehagelærer og ikke pedagogisk leder? 

Anonymkode: b9862...17a

😂 det er barnehagelærere som ER pedagogiske ledere da! 

Anonymkode: 131b2...61a

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Klar over det, og klar over hva man må jobbe med.

Være mer tydelig i "voksenrollen", og roe ned et par hakk. Balanse.

Samtidig, koble info fra bedriften til faglige ideer/tilbakemeldinger.

Men tenker barnehagen rett og slett ikke har råd til å skuffe jobbsøkere gjennom å være overdrevet analytiske i ansettelsesprosessen. Tydeligvis en trend i 2025 (i alle bedrifter). En trend barnehagen ikke har råd til å følge skal man tro nyhetene. De burde heller rullere søkere til neste stilling. For de har mistet 1 ferdig utdannet pedagogisk leder denne uken, og flere blir det slik som det er nå.

Barnehagene har i alle fall ikke råd til å ansette jobbsøkere som ikke fungerer i jobben, da er det bedre å la en søker med riktig utdannelse på papiret gå om de er usikre. Mye av jobben som ped leder er å kommunisere og få teamet til å fungere pluss foreldresamarbeid som krever gode kommunikasjonsevner og is i magen. Må innrømme av det du forteller om deg selv fremstår som en litt løs kanon på dekk, og da må kollegaer inn å kompensere for dette. 

Nettopp pga mangel på kvalifiserte søkere må rammebetingelsene endres og det må bli attraktivt å søke jobb i barnehage. Da kan styrere velge de som har de kvalitetene som er det barnehagen har behov for. 

Jeg spør igjen; har du gode referanser fra tidligere kollegaer og sjefer som kan selge deg inn? 

Anonymkode: 56bc1...519

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Barnehagene har i alle fall ikke råd til å ansette jobbsøkere som ikke fungerer i jobben, da er det bedre å la en søker med riktig utdannelse på papiret gå om de er usikre. Mye av jobben som ped leder er å kommunisere og få teamet til å fungere pluss foreldresamarbeid som krever gode kommunikasjonsevner og is i magen. Må innrømme av det du forteller om deg selv fremstår som en litt løs kanon på dekk, og da må kollegaer inn å kompensere for dette. 

Nettopp pga mangel på kvalifiserte søkere må rammebetingelsene endres og det må bli attraktivt å søke jobb i barnehage. Da kan styrere velge de som har de kvalitetene som er det barnehagen har behov for. 

Jeg spør igjen; har du gode referanser fra tidligere kollegaer og sjefer som kan selge deg inn? 

Og det er nettopp det som var poenget med posten.

Jeg er ikke A4 nok for en slik stilling. Du har selv jobbet i barnehage og tenker mer eller mindre det samme.

Jeg tenker barnehagen trenger energi, først og fremst. Med alle de sykemeldingene som er ute og går. En med energi kan først og fremst bidra hver dag, leke med barna, komme på jobb, og ha energi til å forbedre seg.

Men i barnehagen er det ikke plass til det. Alle skal være litt A4 ifølge alle skrivene de må følge.

Jeg har helt ok referanser. Ikke noe galt der.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Takk for tilbakemelding, noe å reflektere over.

Og tja... brukte janteloven som et eksempel for å vise at energiske personer kanskje ikke passer inn over alt.

Var fullstendig klar over røyke-kommentaren da  jeg postet den, var bare et eksempel for å vise at man er opptatt av helse og sånn sett passer sammen med barn. Ville aldri brukt det som et argument ellers.

Er grei, kanskje litt for grei faktisk. Ikke bra det heller.

Du virker umoden. Å være pedagogisk leder handler 90% om ledelse, organisering og struktur. Ikke om å leke med barna. Du må være observant og skal mestre å ha overblikk over alle barnas utvikling samtidig som du veileder andre ansatte. Dette kan du selvsagt gjøre mens du "leker med barna". Anbefaler deg å søke vikariat som barnehagelærer for å få erfaring. 

Hvorfor i all verden har du søkt assistentstilling? Bor du på en liten plass uten andre alternativ?

Endret av shab
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er ikke A4 nok for en slik stilling. Du har selv jobbet i barnehage og tenker mer eller mindre det samme.

Jeg tenker barnehagen trenger energi, først og fremst. Med alle de sykemeldingene som er ute og går. En med energi kan først og fremst bidra hver dag, leke med barna, komme på jobb, og ha energi til å forbedre seg.

Men i barnehagen er det ikke plass til det. Alle skal være litt A4 ifølge alle skrivene de må følge.

Da synes jeg du skal søke stilling som assistent evt barne- og ungdomsarbeider. Hvilke «skriv» er det du skriver om? Rammeplan og barnehageloven? Om du er uenig i barnehagens mandat må du engasjere deg politisk, det er ikke opp til hver enkelt bhg å velge hva de følger eller ikke.

Som sagt jobbet i bhg i tilsammen 24 år og om du tror alle barnehagelærere er såkalt A4 og helt like har du mye å lære og erfare i min mening.

Hvordan gikk det i praksisperiodene i utdanningen? Når du fikk ansvar for å lede avdelingen og forberede aktiviteter? 

Energi er vel og bra, men bhg er mer en lek og basing. Det er språkutvikling, (altfor) mange praktiske oppgaver og tider som må passes. Hvordan fungerer du når du er alene med 2/3 av barnegruppe på starten eller slutten av dagen? 

• Nyttig 1
Skrevet

Gjør "alt" 

Jeg reiste 3.5 mil t/r for å jobbe i barnehage, jeg jobbet som vikar og ble sett, jeg var strategisk i forhold til barnehager jeg valgte og referanser jeg brukte.

Jeg holdt på slik i hverfall 4 år, til slutt søkte jeg kun faste stillinger og fikk tilbud om jobb,- mye pga av referansene mine.

Bare kom dere ut på en eller annen måte, hva som. helst er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 5eaa2...272

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gjør "alt" 

Jeg reiste 3.5 mil t/r for å jobbe i barnehage, jeg jobbet som vikar og ble sett, jeg var strategisk i forhold til barnehager jeg valgte og referanser jeg brukte.

Jeg holdt på slik i hverfall 4 år, til slutt søkte jeg kun faste stillinger og fikk tilbud om jobb,- mye pga av referansene mine.

Bare kom dere ut på en eller annen måte, hva som. helst er bedre enn ingenting.

Anonymkode: 5eaa2...272

Dette som skal til, var mye enklere bare for noen år siden.

All cred til deg som har kommet dit du er med hardt arbeid.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har ikke oppfatning av at man må være a4. Det er ikke nok å ha energi. Hvordan regulerer du aktivitetsnivået hos barna? Det høres ut som du kan skape gøy, moro og aktivitet, men det er veldig viktig å tilrettelegge for ro, hvile, og dempe aktivitetsnivået når det blir for mye kaos. 

Anonymkode: 456f9...9e9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har ikke oppfatning av at man må være a4. Det er ikke nok å ha energi. Hvordan regulerer du aktivitetsnivået hos barna? Det høres ut som du kan skape gøy, moro og aktivitet, men det er veldig viktig å tilrettelegge for ro, hvile, og dempe aktivitetsnivået når det blir for mye kaos. 

Anonymkode: 456f9...9e9

Ingen bemerkninger fra utdanningen annet enn at man måtte tørre å ta mer plass, litt for beskjeden faktisk (haha).

Til og med "Ask AI" mener man bør finne nye muligheter, om egenskapene man besitter ikke gir resultater i jobbintervjuer.

Men kjenner egentlig langt inne i sjela at man må gjøre noe annet, og man skal vel alltid stole på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...