Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har søkt 5  jobber i barnehagen, 4 som pedagogisk leder (er utdannet ped. leder), og 1 som assistent i barnehagen.

Har endt opp med en følelse av at jeg snakker for mye på jobbintervjuer, får frem mange gode poenger som treffer bra, veldig fornøyd med noe av det, men føler allikevel at noe mangler. Er av typen med mye positiv energi og er glad i livet, men dette hjelper lite når man føler energien teller negativt i et jobbintervju. 

Vet selv jeg er snill, og min sterke side er at jeg snakker med barna, er interessert i hva de driver med, jeg lytter og har også mye faglig gjennom utdanningen. Allikevel føler jeg at jeg er langt unna en jobb. De fleste foretrekker rolige typiske mennesker og pedagoger.

Tenker en energi-bombe er akkurat det barnehagen trenger, men "de" vil ikke ha meg, ikke en gang som assistent.

Sist men ikke minst, fikk høre på studiet at jeg med min utstråling vil kunne velge hvilken som helst barnehage i hele Norge. Det har vist seg å være motsatt. Jeg er ikke "typisk" nok. Janteloven er sterk i Norge.

Barnehagen havner i nyhetene rett som det er fordi de mangler nye pedagogiske ledere og andre ansatte, men er allikevel ikke klar for ny positiv energi. 

Jeg kommer til å gi opp, og starter neste år på en helt ny utdanning. Takk for meg barnehagen.

Anonymkode: 79bfd...ef9

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig, da det er stor mangel og bare i min kommune, mangler vi vel ca 30/40 % pedagogisk ledere med utdannelse. Vi har søkt og søkt uten å finne noen. Kanskje du bør søke litt rundt omkring? 

Anonymkode: b9862...17a

AnonymBruker
Skrevet

Du er vel utdannet barnehagelærer og ikke pedagogisk leder? 

Anonymkode: b9862...17a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, barnehagelærer-utdanning heter det selvfølgelig.

Og til første innlegget: Synes det er merkelig jeg også. Fikk 2 av 2 jobber sist jeg søkte (før utdanningen). Så noe har skjedd i 2025 som gjør at det ikke gir tellende resultat.

AnonymBruker
Skrevet

Kan legge til at jeg har fått svar på 90% av alle søknadene, kanskje opp mot 95% har ført til intervjuer.

Problemet ligger altså ikke i CV og søknad, men tydeligvis at jeg gjør noe feil i intervjuene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan legge til at jeg har fått svar på 90% av alle søknadene, kanskje opp mot 95% har ført til intervjuer.

Problemet ligger altså ikke i CV og søknad, men tydeligvis at jeg gjør noe feil i intervjuene.

Du be om konkret tilbakemelding fra de som har intervjuet deg. Ville gjort det før jeg gikk i gang med en ny utdannelse - det samme kan bli problemet der når du en gang skal på intverjuer.

Anonymkode: 7951a...d77

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du be om konkret tilbakemelding fra de som har intervjuet deg. Ville gjort det før jeg gikk i gang med en ny utdannelse - det samme kan bli problemet der når du en gang skal på intverjuer.

Snålt at du skriver det, jeg tenkte akkurat det samme :)

Takk for tilbakemelding. Skal høre med barnehagelederen som mest sannsynlig ikke gir meg jobben jeg har søkt nå sist.

AnonymBruker
Skrevet

Start på den nye utdanningen, hva enn det er. Barnehage yrket er ikke noe å satse på. 

Anonymkode: 3ba3f...f1a

AnonymBruker
Skrevet

Hmmm. Her hvor jeg bor er barnehagene desperate.. de har tilogmed ansatt folk som er så malplasserte at det er ubegripelig..

Anonymkode: 9401e...806

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Snålt at du skriver det, jeg tenkte akkurat det samme :)

Takk for tilbakemelding. Skal høre med barnehagelederen som mest sannsynlig ikke gir meg jobben jeg har søkt nå sist.

Gjør det! Be dem være ærlige. Tvi tvi!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Start på den nye utdanningen, hva enn det er. Barnehage yrket er ikke noe å satse på. 

Nyttig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har søkt 5  jobber i barnehagen, 4 som pedagogisk leder (er utdannet ped. leder), og 1 som assistent i barnehagen.

Har endt opp med en følelse av at jeg snakker for mye på jobbintervjuer, får frem mange gode poenger som treffer bra, veldig fornøyd med noe av det, men føler allikevel at noe mangler. Er av typen med mye positiv energi og er glad i livet, men dette hjelper lite når man føler energien teller negativt i et jobbintervju. 

Vet selv jeg er snill, og min sterke side er at jeg snakker med barna, er interessert i hva de driver med, jeg lytter og har også mye faglig gjennom utdanningen. Allikevel føler jeg at jeg er langt unna en jobb. De fleste foretrekker rolige typiske mennesker og pedagoger.

Tenker en energi-bombe er akkurat det barnehagen trenger, men "de" vil ikke ha meg, ikke en gang som assistent.

Sist men ikke minst, fikk høre på studiet at jeg med min utstråling vil kunne velge hvilken som helst barnehage i hele Norge. Det har vist seg å være motsatt. Jeg er ikke "typisk" nok. Janteloven er sterk i Norge.

Barnehagen havner i nyhetene rett som det er fordi de mangler nye pedagogiske ledere og andre ansatte, men er allikevel ikke klar for ny positiv energi. 

Jeg kommer til å gi opp, og starter neste år på en helt ny utdanning. Takk for meg barnehagen.

Hei, så kjekt at du ønsker å fortsette i yrket, det trengs! Jeg håper det ordner seg med jobb og at du ikke trenger å starte på en ny utdanning. 
å be om tilbakemelding er lurt. God energi er bra å ha i intervju, men kanskje du må tone det ned litt? Jeg synes det er viktig å snakke fag på intervju og at kandidaten har satt seg godt inn i virksomheten, altså lest årsplan, sett på nettsiden osv. håper dette hjelper deg litt på veien, lykke til 💪🏻

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hehe! Kanskje det er meningen at man skal gjøre noe annet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hmmm. Her hvor jeg bor er barnehagene desperate.. de har tilogmed ansatt folk som er så malplasserte at det er ubegripelig..

Anonymkode: 9401e...806

Folk som kjenner meg vet jeg er en person som er hyggelig og grei. Har fått høre det av naboen til og med. Hehe! På toppen av det har jeg aldri røyket osv. Gode verdier.

Veldig merkelig det du skriver, og her sitter jeg uten jobb.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hehe! Kanskje det er meningen at man skal gjøre noe annet.

Ja. Du slipper skrikende barn og mas.. Hva skal du studere?

Skrevet

Ikke gi opp. Jeg søkte mange jobber både i barnehager og på barneskoler og fikk sjelden napp. Jeg er litt rar av meg og ble alltid så nervøs på jobbintervjuer. Men så klaffet det fordi noen så at her var det noe og tok sjansen på meg. I ettertid er de veldig fornøyde med meg og jeg passer inn i arbeidsmiljøet på jobben. Men gjerne hør med dem som intervjuet deg, men husk at det å være seg selv er viktig og den rette arbeidsplassen vil se hvem du er og se at du passer inn hos dem. Det er da du også vil trives best. Lykke til 😊

Anonymkode: 27030...612

• Nyttig 1
Skrevet
Stavangerrrr skrev (15 minutter siden):

Hei, så kjekt at du ønsker å fortsette i yrket, det trengs! Jeg håper det ordner seg med jobb og at du ikke trenger å starte på en ny utdanning. 
å be om tilbakemelding er lurt. God energi er bra å ha i intervju, men kanskje du må tone det ned litt? Jeg synes det er viktig å snakke fag på intervju og at kandidaten har satt seg godt inn i virksomheten, altså lest årsplan, sett på nettsiden osv. håper dette hjelper deg litt på veien, lykke til 💪🏻

Ja, du er nok inne på noe. Så en video fra barnehagen nå sist, og leste fra hjemmesiden, men klarte kanskje ikke bruke denne infoen til noe fornuftig.

Må bytte litt energi, med mer av det som du nevner.

Takk :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, du er nok inne på noe. Så en video fra barnehagen nå sist, og leste fra hjemmesiden, men klarte kanskje ikke bruke denne infoen til noe fornuftig.

Må bytte litt energi, med mer av det som du nevner.

Takk :)

Dette er et viktig poeng. Du må vise dem hva nettopp du kan bidra med ut ifra denne konkrete barnehagens behov. Snakk fag og trekk linjer, vis at du forstår og har forslag til løsninger.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Nyttig.

Han har et poeng. Bare kaos i det yrket. Du kommer hjem helt ødelagt av mas i hodet.

Skrevet

Nylig tatt utdannelse som barnehagelærer? Skal være vanskelig å få jobb som ped leder mener nå jeg. Så litt erfaring på gulvet er en fordel

Selv om du har mye energi betyr det jo ikke at du er den beste pedagogen. 

Her bør du jo heller tenke hva gjør jeg feil på intervjuet, hvordan kan jeg snu dette. Leser du årsplanen deres før du går på intervju og vet hva som er viktig for barnehagen? Selv om du er en person som prater mye så må du jo tenke litt smart når du er på et intervju. Du skal ikke ta for stor plass men heller ikke for liten 

Anonymkode: d987d...320

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...