Gå til innhold

Bytte fra Cipralex til Wellbutrin

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har prøvd og vil dele erfaringer?

Anonymkode: 3c420...7ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Miaauuuu0987654321
Privat info
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette i høst, og det var en ganske slitsom overgang. Fastlegen mente jeg måtte trappe helt av Cipralex før jeg begynte å øke Wellbutrin, selv om jeg har lest flere steder at man egentlig kan gjøre det kombinert. Men legen min ville ikke det.

Det mest krevende var at jeg får kraftig seponeringssyndrom når jeg trapper ned Cipralex, og det var nok det som tok mest på. Siden Wellbutrin virker så annerledes enn Cipralex, tok det også 4–6 uker etter oppstart før ubehaget fra nedtrappingen endelig ga seg.

Ellers er jeg så langt ganske fornøyd med Wellbutrin. Jeg har mye bedre tilgang på følelsene mine. Det er selvfølgelig både godt og vondt, men på Cipralex var jeg helt flat. Jeg har også litt mer energi og lettere for å komme i gang med ting.

Synet mitt har forresten blitt litt dårligere etter at jeg startet på Wellbutrin. Det var helt tilfeldig at jeg oppdaget at det kunne henge sammen, men det viser seg at uklart syn ikke er en uvanlig bivirkning – og skal være forbigående.

Anonymkode: e8ad1...e58

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg nysgjerrig på. Gikk for noen år siden på cipralex og gikk opp 8-10 kg som bivirkning. Trenger nok å starte på medisiner igjen men vil helst unngå samme bivirkning igjen. Har i den forbindelse lest om wellbutrin. Del gjerne erfaring ift det og. Beklager å kuppe tråden din ts, håper det ikke er for uinteressant for deg det jeg spør om ❤️

Anonymkode: 40bc2...b48

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, interessant. Tenkte slutte på Citalopram nå, men vet jeg ikke får det til, kanskje bytte over til Wellbutrin..

Anonymkode: 3eba8...b07

AnonymBruker
Skrevet

Får man mer energi av Wellbutrin?

Anonymkode: 9e2dc...c8b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man KAN få mer energi av Wellbutrin. Jeg fikk ikke det. Dosene man tar er såpass lave at ikke alle merker noe. 

Når det er sagt så føler jeg at Wellbutrinen hjelper på deler av depresjonen min.  Jeg har ikke mindre negative tanker, men følelsen i kroppen som jeg fåt av depresjonen har blitt redusert. Hvis det gir mening. Jeg har slitt med at depresjonen enkelte ganger kan føles i hele kroppen.

Anonymkode: 7b6a0...718

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg fikk litt mer energi av wellbutrin i begynnelsen, men nå er jeg nok tilbake til utgangspunktet. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette er jeg nysgjerrig på. Gikk for noen år siden på cipralex og gikk opp 8-10 kg som bivirkning. Trenger nok å starte på medisiner igjen men vil helst unngå samme bivirkning igjen. Har i den forbindelse lest om wellbutrin. Del gjerne erfaring ift det og. Beklager å kuppe tråden din ts, håper det ikke er for uinteressant for deg det jeg spør om ❤️

Anonymkode: 40bc2...b48

Jeg har gått ned 6 kg etter oppstart med wellbutrin. Skal sies at jeg i noen måneder før bytte til Wellbutrin prøvde å gjøre livsstilsendringer, begynne å trene osv, uten at så mye skjedde så mye med vekta. Etter oppstart med wellbutrin ble det enklere å holde seg unna søtsaker. Fikk mindre cravings og opplevde å få et lite dytt til å begynne å trene, men dette gjelder jo absolutt ikke alle. 

Har aldri slitt spesielt mye med angst, men har etter oppstart med wellbutrin kjent på mer uro i kroppen. Jeg bruker seroquel for å sove, men uten den tror jeg ikke jeg hadde fått sove i det hele tatt på wellbutrin. Blir mye fortere irritabel og frustrert, men usikker på om det handler om wellbutrinen eller at jeg har mer tilgang til følelsene mine etter bytte. På Cipralex var jeg helt flat og kjente mer eller mindre ikke på følelser som glede, frustrasjon, sinne osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Hmm, interessant. Tenkte slutte på Citalopram nå, men vet jeg ikke får det til, kanskje bytte over til Wellbutrin..

Anonymkode: 3eba8...b07

Hva er grunnen til at du ikke klarer å slutte på citalopram? Hvis det er grunnet seponeringssyndrom, var dessverre ikke wellbutrin noe som hjalp meg gjennom det ubehaget. Var 2-3 måneder med voldsom kvalme, svimmelhet, uvirkelighetsfølelse, elektriske støt i kroppen osv. Nå veldig glad jeg klarte å stå i det.
Vil bare forberede deg på at det nødvendigvis ikke er noe enklere å slutte på SSRI, selv om man bytter det ut med wellbutrin. Wellbutrin funker i hjernen på en helt annen måte enn SSRI. Derfor får man fremdeles disse «abstinensene». 

Skrevet

Wellbutrin er omtrent det eneste antidepressivet som har en tendens til å gi vektnedgang.  I tillegg kan det stimulere libido og hjelpe på mørkedepresjon.

Det er vel omtrent eneste antidepressivet som har endel dopamin-effekt også, som er grunnen til at det har vært brukt for røykestopp og teoretisk sett kan hjelpe mot annen avhengighet.

Bare vektnedgangen i seg selv gjør den vel populær hos mange kvinner.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, ingen forandring. Anti-depressiva er for meg bare tull og nytter ikke. Jeg har stått på det meste av SSRI, samt Wellbutrin som jeg for tiden holder på å trappe ned på. 

Anonymkode: 823a4...41d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vet ikke hva du eller andre får, men jeg har ikke fått det. 

Anonymkode: 823a4...41d

Skrevet

Fikk mere angst på Wellbutrin.

Altså, skikkelig indre uro, og ble skvetten.

Hjelper på depresjoner da, men hjalp ikke meg siden jeg fikk mer/forsterket angst.

Bruker brintexinell (?) nå, og godt fornøyd med den. Litt flat, men mye, mye bedre enn Cipralex som gjorde meg til et sovende dovendyr.

Anonymkode: 88b8a...c04

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...