Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å betale ned en stor sum på boliglånet. Etterpå vil jeg sitte med ca. 950.000,- i boliglån.

Kollegaen min advarte mot dette. Han påstår at man får mye dårligere lånevilkår med en gang lånet minker til under 1 million. Dette skulle gjelde i alle banker.

Jeg spurte hvordan eller hvorfor vilkårene ble dårligere, og om det var banken eller skattebestemmelser som gjorde at dette ikke lønte seg. Det kunne ikke kollegaen min svare på. Han bare insisterte på at det «var sånn».

Han er typen som kaster ut ubegrunnede påstander ganske ofte, så jeg stoler ikke helt på ham…

Men dersom «det er sånn» hadde det vært fint å vite mer. Da kan jeg ta en informert beslutning før jeg betaler ned på lånet.

Noen som vet? :)

Anonymkode: a6c33...66b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

På et allerede eksisterende lån skal ikke vilkårene endre seg (med mindre det står i avtalen din selvfølgelig. 

MEN ved opptak av lån ville du nok fått høyere nominell rente på et lavere boliglån enn ett høyere lån. 

Kollegaen din tar sånn sett feil. Men han har også rett, men ikke i ditt tilfelle da 

Anonymkode: db42a...d95

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du sparer ved at du får reduserte rentekostnader når du betaler ekstra på lånet.

Reduserte rentekostnader vil redusere skattefradraget, men du vil uansett spare på det.

Anonymkode: 0d47c...8a9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du sparer ved at du får reduserte rentekostnader når du betaler ekstra på lånet.

Reduserte rentekostnader vil redusere skattefradraget, men du vil uansett spare på det.

Anonymkode: 0d47c...8a9

Takk! Det var slik jeg hadde forstått det før jeg snakket med kollegaen min. Hadde tatt med gjeldsrentefradraget i beregningen, men ble plutselig bekymret for at det var noe annet jeg ikke hadde fått med meg :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

På et allerede eksisterende lån skal ikke vilkårene endre seg (med mindre det står i avtalen din selvfølgelig. 

MEN ved opptak av lån ville du nok fått høyere nominell rente på et lavere boliglån enn ett høyere lån. 

Kollegaen din tar sånn sett feil. Men han har også rett, men ikke i ditt tilfelle da 

Takk for svar!

Dette vet jeg, men jeg har ingen intensjon om å bytte bank. Dersom det skjer, er det i forbindelse med kjøp av ny og dyrere bolig (og da er jeg «kvitt» problemet med lav gjeld) 😅

Var redd for at det var noe grunnleggende knyttet til boliglån jeg ikke hadde forstått, jeg nå :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville sett på muligheten for å omgjøre restlånet etter innbetaling til ett rammelån/boligkreditt. Litt høyere rente, men dog total frihet og du styrer alt selv. Du trenger heller ingen bufferkonto for uforutsette ting i framtiden. Kan varmt anbefales

Anonymkode: b25e9...df9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville sett på muligheten for å omgjøre restlånet etter innbetaling til ett rammelån/boligkreditt. Litt høyere rente, men dog total frihet og du styrer alt selv. Du trenger heller ingen bufferkonto for uforutsette ting i framtiden. Kan varmt anbefales

Anonymkode: b25e9...df9

Enig! Eneste er at det krever disiplin, så lånet ikke eser ut. 

Anonymkode: d903c...170

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg vurderer å betale ned en stor sum på boliglånet. Etterpå vil jeg sitte med ca. 950.000,- i boliglån.

Kollegaen min advarte mot dette. Han påstår at man får mye dårligere lånevilkår med en gang lånet minker til under 1 million. Dette skulle gjelde i alle banker.

Jeg spurte hvordan eller hvorfor vilkårene ble dårligere, og om det var banken eller skattebestemmelser som gjorde at dette ikke lønte seg. Det kunne ikke kollegaen min svare på. Han bare insisterte på at det «var sånn».

Han er typen som kaster ut ubegrunnede påstander ganske ofte, så jeg stoler ikke helt på ham…

Men dersom «det er sånn» hadde det vært fint å vite mer. Da kan jeg ta en informert beslutning før jeg betaler ned på lånet.

Har mindre lån enn deg.

Min erfaring er at man får høyere rente enn hvis man  har et større boliglån.

Anonymkode: 3bcef...3ea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei, det er ikke korrekt det kollegaen din sier. 

I de fleste tilfeller vil du kunne få lavere rente siden du får en lavere belåningsgrad (høyere sikkerhet). 

Anonymkode: 43bbe...ce6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke korrekt det kollegaen din sier. 

I de fleste tilfeller vil du kunne få lavere rente siden du får en lavere belåningsgrad (høyere sikkerhet). 

Anonymkode: 43bbe...ce6

Ikke nødvendigvis. 

Når lånet blir lite tjener banken mindre penger. Derfor er gjerne nye (lav) boliglån dyrere, selv om sikkerheten egentlig er bedre. 

Banken skal tjene penger! 

Skrevet

Tenk om noen banker hadde hjemmesider med prisinformasjon om produktene de selger... 

Ja, noen banker har forskjellig rente avhengig av størrelse på lånet. 

image.png.57b994f9520719ee03979abeee27bc9e.png

AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

Tenk om noen banker hadde hjemmesider med prisinformasjon om produktene de selger... 

Ja, noen banker har forskjellig rente avhengig av størrelse på lånet. 

image.png.57b994f9520719ee03979abeee27bc9e.png

Men dette er ved låneopptak. Ts betaler ned på gjelda si. Uansett er det lurt å sjekke med egen bank og eventuelt forhandle på renta

Anonymkode: 04926...7a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...