AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 14:53 #1 Skrevet tirsdag kl. 14:53 Hei. Jeg har fått påvist periondentitt, og leste her inne at noen av dere bruker kokosolje når dere er ferdige å pusse tennene. Er det bra for tennene? Bruker dere munnskyllevann,evt før eller etter? Fjerner det virkelig alt av bakterier? Bruker dere det hver gang du pusser tennene? Virker det bra på lommene? Beklager for at jeg spør så mye,har ingen i min familie som har det. Har det pga 3 hode operasjoner hvor jeg lå mye i stråling mot hode. Anonymkode: e0fe3...278
katties Skrevet tirsdag kl. 15:02 #2 Skrevet tirsdag kl. 15:02 (endret) Har ikke det, men har sett en del informasjon. Munnskyll med xylitol brukes for å fjerne bakterier som gir hull og periodontitt. Noen lager dette selv ved å kjøpe xylitol (bjørksukker), blande ut I vann og skylde etter matinntak, I tillegg til tannpuss. Har også sett anbefalinger om ultrasonic tannbørste i stedet for vannlig når det gjelder krymping av gummene da man ikke skal gnikke så mye med den (se en video om hvordan man bruker slike tannbørster). Selv har jeg sett effekt på gummene når jeg gikk fra vanlig elektrisk (som gnir rundt og rundt) til ultrasonisk tannbørste :) Endret tirsdag kl. 15:03 av katties
Anjatapinjata Skrevet tirsdag kl. 17:07 #3 Skrevet tirsdag kl. 17:07 Har hatt dette i flere år nå. Bruker tannpirkere før tannpuss på kveld og pusser morgen og kveld. Nå er tennene og lommene friskmeldt etter å ha fått det påvist for 13år siden. Anbefales å bruke mellomroms børster, men jeg takler ikke å bruke de. Fått anbefalt å skylle med fluor skyll 3-4 ganger i uken også. Aldri hørt om å bruke kokos olje. Det viktigste er å få vekk matrester og skitt mellom tennene. Å pusse godt. Kan med fordel bruke elektrisk tannbørste også😊 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:09 #4 Skrevet tirsdag kl. 19:09 Anjatapinjata skrev (1 time siden): Har hatt dette i flere år nå. Bruker tannpirkere før tannpuss på kveld og pusser morgen og kveld. Nå er tennene og lommene friskmeldt etter å ha fått det påvist for 13år siden. Anbefales å bruke mellomroms børster, men jeg takler ikke å bruke de. Fått anbefalt å skylle med fluor skyll 3-4 ganger i uken også. Aldri hørt om å bruke kokos olje. Det viktigste er å få vekk matrester og skitt mellom tennene. Å pusse godt. Kan med fordel bruke elektrisk tannbørste også😊 Okei,jeg bruker tanntråd og mellom børster hver gang jeg spiser. Klarer ikke å ha matrester i munn,dette har jeg gjort nå i 7 år. Pusser tennene hver morgen og hver kveld. Men likevel har jeg periondentitt,men det er operasjoner som er årsak sa tannlegen til meg. Bruker elektrisk tannbørste. Anonymkode: e0fe3...278
Pedagogen Skrevet tirsdag kl. 19:15 #5 Skrevet tirsdag kl. 19:15 Jeg har dette, men er stort sett bra nå etter flere år. Pusser med durophat tannkrem (xtra fluorholdig), bruker tanntråd og mellomromsbørste. Men, dette er informasjon du burde få av tannlegen som fortalte deg du har periodontitt.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:19 #6 Skrevet tirsdag kl. 19:19 Helt ærlig? Jeg sluttet helt å ta vare på tennene. Siden periodontitt jeg har er kronisk, tenker jeg «Hva er vitsen?». Anonymkode: 8ee5b...87b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:29 #7 Skrevet tirsdag kl. 20:29 AnonymBruker skrev (1 time siden): Okei,jeg bruker tanntråd og mellom børster hver gang jeg spiser. Klarer ikke å ha matrester i munn,dette har jeg gjort nå i 7 år. Pusser tennene hver morgen og hver kveld. Men likevel har jeg periondentitt,men det er operasjoner som er årsak sa tannlegen til meg. Bruker elektrisk tannbørste. Anonymkode: e0fe3...278 Jeg har peridontitt 4 steder og ellers gingivitt pga medfødt sykdom, og det er nøye renhold som er det eneste som holder det i sjakk, med rens under tannkjøtt hver 3. Måned. Jeg bruker 30 min hver kveld på munnstellet.. Først tanntråd, så pusser jeg i 15 minutt og så mellomromsbørste. Jeg har fortsatt etter mange år med dette over 70% blødning på kontroll, men det er ikke realistisk med min sykdom å komme så mye lavere enn det. Så lenge jeg ikke har utvikling av sykdommen så er jeg fornøyd. Anonymkode: 72c61...555
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:30 #8 Skrevet tirsdag kl. 20:30 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ærlig? Jeg sluttet helt å ta vare på tennene. Siden periodontitt jeg har er kronisk, tenker jeg «Hva er vitsen?». Anonymkode: 8ee5b...87b Vitsen er at du ikke skal miste tennene, noe du mest sannsynlig vil gjøre uten å ta vare på dem. Tar du godt vare på tennene kan du holde sykdommen i sjakk så du ikke får mer beintap. Anonymkode: 72c61...555 1 1
enkefru Skrevet tirsdag kl. 20:36 #9 Skrevet tirsdag kl. 20:36 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt ærlig? Jeg sluttet helt å ta vare på tennene. Siden periodontitt jeg har er kronisk, tenker jeg «Hva er vitsen?». Anonymkode: 8ee5b...87b Vitsen er å beholde tennene. Jeg har hatt det i ca 15 år og de siste 10 har det holdt seg såpass stabilt takket være gode rutiner, at det holder med rens og komtroll en gang i året hos spesialisten. Går til vanlig tannlege også selvsagt
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:40 #10 Skrevet tirsdag kl. 20:40 enkefru skrev (2 minutter siden): Vitsen er å beholde tennene. Jeg har hatt det i ca 15 år og de siste 10 har det holdt seg såpass stabilt takket være gode rutiner, at det holder med rens og komtroll en gang i året hos spesialisten. Går til vanlig tannlege også selvsagt Du er heldig. Jeg må gå 4. ganger i året for resten av livet sier min spesialist, men jeg har sykdom på A-listen som er årsaken til hele dette trøbbelet. Man må være ganske motivert for å holde på med det resten av livet. Jeg har gått til spesialist i 5 år nå. Anonymkode: 72c61...555
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:05 #11 Skrevet tirsdag kl. 21:05 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du er heldig. Jeg må gå 4. ganger i året for resten av livet sier min spesialist, men jeg har sykdom på A-listen som er årsaken til hele dette trøbbelet. Man må være ganske motivert for å holde på med det resten av livet. Jeg har gått til spesialist i 5 år nå. Anonymkode: 72c61...555 Nemlig, 4 ganger i året. Samme her. Det er kjempedyrt og tannlegen sier at dette aldri blir borte. Er det rart man mister motivasjonen… Anonymkode: 8ee5b...87b
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 21:13 #12 Skrevet tirsdag kl. 21:13 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nemlig, 4 ganger i året. Samme her. Det er kjempedyrt og tannlegen sier at dette aldri blir borte. Er det rart man mister motivasjonen… Anonymkode: 8ee5b...87b Bedre å miste motivasjonen enn å miste tennene, si. Anonymkode: 1ca36...ac4 1 2
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 22:03 #13 Skrevet tirsdag kl. 22:03 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Nemlig, 4 ganger i året. Samme her. Det er kjempedyrt og tannlegen sier at dette aldri blir borte. Er det rart man mister motivasjonen… Anonymkode: 8ee5b...87b Det er ikke rart, men man mister tennene om man ikke er nøye likevel. Anonymkode: 72c61...555
AnonymBruker Skrevet i går, 00:41 #14 Skrevet i går, 00:41 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke rart, men man mister tennene om man ikke er nøye likevel. Anonymkode: 72c61...555 Nei. Anonymkode: 34220...54d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå