Gå til innhold

Er så lei tafatte foreldre

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sitter i familiebesøk med blant annet stesøster, kjærester og deres 2 barn på 3 og 6 år. Litt småredusert etter stor fest dagen etterpå så er det et helsikkens spetakkel med de ungene. Jeg har ingenting i mot at barn leker og hoier, men de trenger virkelig ikke å løpe rundt på kjøkkenet der vi sitter å prøver å holde en samtale til det punktet at vi må heve stemmene våres for at vi skal bli hørt. De løp fra enden av stuen og inn på kjøkkenet x antall ganger, men vi har såpass stor stue at de har rikelig plass der ute. Ingen sier noe, så til slutt blir jeg lettere forbannet. Så når de løper ut fra stuen så skyver jeg igjen døren til kjøkkenet (har en skyvedør som skiller stue og kjøkken), så de ikke får kommet inn på kjøkkenet der vi voksne sitter. Da prøver de å brøyte seg inn og jeg dytter han 3 åringen ut og sier nei, dere får løpe der ute. Og må bruke makt for å få han ut nesten. Også kommer det noen irriterende sukk der jeg bare fy faen asså. Og da sier kjæresten, klager du på ungene mine? Var i en sarkastisk tone, men med dose alvor i det. Men for F*en da, er det rart? jeg svarte bare - ja, nå var det alt for mye støy her. At han i det hele tatt kommenterer det, ser han ikke det selv. Er det rart at unger blir som de blir i dag, er jo fri flyt og sirkus alle veier med de. Hadde aldri fått skreket og holdt på slik i besøk rundt middagsbordet når jeg var liten, da hadde de sendt meg på hue og ræva ut.. Det er jo barna som styrer, foreldrene bare føyer for de stadig vekk. 

Anonymkode: 23981...189

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde jo sagt fra til foreldrene. Det er også sannsynlig at det er du som var problemet, siden du var fyllesyk. 

Foreldre bør selvsagt passe på barna, men jeg hadde også blitt irritert på deg i den situasjonen. 

• Liker 13
Skrevet

Mine barn har aldri fått lov til å holde på slik - de skal også lære seg å ta hensyn.

Litt bråk blir det jo alltid med små barn, men alt med måte😅

Anonymkode: e2b20...704

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Føler med deg!  MIn søster har nå 3 slike som konstant snakker med utestemme, konstant avbryter, løper inne, konstant må underholdes og serves av de voksne. Utrolig irriterende! Har oppdratt 3 barn selv og aldri i verden om mine barn fikk lov å holde på sånn, hverken hjemme eller på besøk hos andre.  Min søster har den strategien at hun enten snur seg og later som hun ikke ser hva som skjer eller dytter et eller annet godteri i trynet ved det minste tegn på misnøye fra barna. 

For meg er de rett og slett ufordragelige og synes det er flaut når dette skjer i påsyn av andre. Jeg er selvfølgelig den strenge og gir beskjed. Morsomt nok, så liker barna meg fortsatt. Det voksne,;not so much!

Anonymkode: 78470...06f

• Liker 5
Skrevet

Jeg reduserte rett og slett kontakten med de familiene som ikke oppdrar barna sine. Jeg dro ikke på besøk og de ble ikke invitert til meg.

Nå omgås vi igjen fordi barna er store og jeg ikke må forholde meg til dårlig oppførsel. 

Anonymkode: 3c1bc...154

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Mine strenge foreldre er blitt milde besteforeldre. Men de liker fortsatt å bestemme i sitt eget hjem, så de godtar mye støy. 

Du hørtes veldig kjip ut her. Kunne du ikke bedt foreldre ta dette. Dytte en 3-åring? 🤔

Anonymkode: 43ed9...3f2

• Liker 2
Skrevet

Dytte en treåring fordi du drakk for mye igår?

Det går ann å prate ordentlig til barn.

Forklare de at de må gå og bruke innestemme.

Noen har høyere toleranse for lekende barn enn andre. 

Anonymkode: c39c3...1b1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Er jo dette som er problemet her - må gå gjennom foreldrene. Jeg er teknisk sett tanten til disse barna, vært stesøster halve livet mitt er over 30 nå. Visst jeg ikke kan få korrigere de, eller andre enn foreldrene - vil de få et problem når de skal ut i samf. Det handler ikke om at jeg var fyllesyk og kanskje at terskelen var noe lavere.. Det handler om at man skal ikke behøve å måtte heve stemmen betydelig for å bli hørt i en samtale, fordi volumet på barna overgår alt - alvorlig talt. Og igjen, jeg fysisk dyttet ikke ungen - les litt mellom linjene. Han presset seg på, selv når jeg prøvde å holde han ute til det punktet at jeg måtte bruke noe kraft. Visst han ikke likte det så burde han ikke presset seg på.. Barn må lære seg å respektere grenser til andre mye tidligere enn hva mange tror. Barn reagerer også på handlinger fremfor ord. Nytter ikke å si nei, nei, nei hele tiden... Så gjør de det fortsatt, men ingenting skjer. Da må man fjerne de fra situasjonen, eneste som fungerer. 

Ser jo hvem av dere som er "problem foreldre" og årsak til at alt for mange barn er som de er i dag. 

• Nyttig 1
Skrevet

Ærlig talt. En voksen dytter ikke en treåring. Det er sånt man bare ikke gjør. Her må du gå kraftig i deg selv.

Anonymkode: 5c49d...d3a

• Liker 8
Skrevet

Mitt hus, mine regler. Alle har alltid visst det, og derfor har alle oppført seg rimelig greit hos meg. Noen etter en liten muntlig påminnelse.…..men jeg drikker ikke så jeg er bakis med unger, og jeg blir ikke fysisk med andres barn

• Liker 3
Skrevet

Så ditt behov for ro når du er fyllesyk er viktigere enn at barna koser deg? Jeg hadde vært litt flau over å være så åpenbart fyllesyk at jeg dytter og stenger barn ute av et rom. På en tirsdag, asså. Kanskje du bør se mer på egen oppdragelse? 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er jo dette som er problemet her - må gå gjennom foreldrene. Jeg er teknisk sett tanten til disse barna, vært stesøster halve livet mitt er over 30 nå. Visst jeg ikke kan få korrigere de, eller andre enn foreldrene - vil de få et problem når de skal ut i samf. Det handler ikke om at jeg var fyllesyk og kanskje at terskelen var noe lavere.. Det handler om at man skal ikke behøve å måtte heve stemmen betydelig for å bli hørt i en samtale, fordi volumet på barna overgår alt - alvorlig talt. Og igjen, jeg fysisk dyttet ikke ungen - les litt mellom linjene. Han presset seg på, selv når jeg prøvde å holde han ute til det punktet at jeg måtte bruke noe kraft. Visst han ikke likte det så burde han ikke presset seg på.. Barn må lære seg å respektere grenser til andre mye tidligere enn hva mange tror. Barn reagerer også på handlinger fremfor ord. Nytter ikke å si nei, nei, nei hele tiden... Så gjør de det fortsatt, men ingenting skjer. Da må man fjerne de fra situasjonen, eneste som fungerer. 

Ser jo hvem av dere som er "problem foreldre" og årsak til at alt for mange barn er som de er i dag. 

JA!! Så enig!

Oppdragelse har blitt et fremmedord. Foreldre klarer jo ikke å håndtere barna sine lenger! 

Anonymkode: 73dbe...ce9

• Liker 3
Skrevet
Snickersogtwist skrev (7 minutter siden):

Så ditt behov for ro når du er fyllesyk er viktigere enn at barna koser deg? Jeg hadde vært litt flau over å være så åpenbart fyllesyk at jeg dytter og stenger barn ute av et rom. På en tirsdag, asså. Kanskje du bør se mer på egen oppdragelse? 

Du tenkte ikke at dette kunne ha skjedd i helga? Og «koser seg» betyr ikke å løpe rundt og skrike INNE. Og dette var en veldig gid konsekvens av å ikke høre etter. Og hun måtte jo dytte ham vekk, ellers hadde han jo klemstret seg i døråpningen 😆

• Liker 3
Skrevet

Du sier at "ingen sa noe". Hvorfor sa ikke du noe?

Anonymkode: 81c50...aab

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du tenkte ikke at dette kunne ha skjedd i helga? Og «koser seg» betyr ikke å løpe rundt og skrike INNE. Og dette var en veldig gid konsekvens av å ikke høre etter. Og hun måtte jo dytte ham vekk, ellers hadde han jo klemstret seg i døråpningen 😆

Det står «sitter», det er nåtid, og innlegget ble skrevet i går, så med mindre dette er dårlig beskrevet tilbakeblikk så var dette i går. Jammen herlighet, det er et selskap, barna har fått kake og brus, de ser sikkert ikke hverandre så ofte, så det blir litt støy, det tåler man. Resten av gjestene tålte det tydeligvis. Så her kan man ta litt ansvar og si «jeg var fyllesyk og hadde lavere toleranse, reaksjonen ble overdreven». En skubber ikke barn, da spør man om foreldrene kan ta tak før man bli fysisk. Alvorlig talt.

Skrevet

Nå lo jeg litt. Dytte en treåring? 😂 du kunne jo sagt i fra lenge før, på en ordentlig måte. Minnet på at man bruker innestemme inne, og at de ikke skal løpe overalt. Om du ikke godtar løping i det hele tatt så sier du det, om de får løpe på et begrenset område så sier du det. Men når det har tatt vinter og votter før noen sier i fra at de ikke skal løpe på kjøkkenet, så forstår ikke en treåring det bare fordi du lukker døren. Du må si det med ord. Barn er ikke tankelesere. Og du har lov å si ifra selv om det ikke er dine barn, eller si ifra til foreldrene, som igjen sier det til sine barn. 

Skrevet

Tenker du skriver her fordi du er usikker på om det var greit eller ikke. 

Ikke greit å dytte en 3 åring. Du vil nok lære en del når du får barn selv. Du velger dine kamper. At barna herjer å skriker skal vi ikke tåle inne. Men at det blir leking og høy lyd ja det gjør det å må aksepteres.

Synes i utgangspunktet at barna ikke får være der de voksne er rett å slett skammelig.

Tenker siden du var fyllesyk så tålte du sikker mindre. Helt greit det. Men høres egentlig ut som du reagerer på kjæresten din. Må si jeg er enig med han.

Vist selskape/sammenkomsten var for alle så ja da er det for barna også. 

Anonymkode: d25dd...c6f

Skrevet

Dagens foreldre er late og svake. De gidder ikke oppdra ungene sine og skylder på alle andre. Oppdragelse er blitt et fremmedord, og unger blir bare frekkere og frekkere. Fortsetter det sånn, så håper jeg verdens undergang faktisk er nær, for jeg har ikke lyst til å se hvordan det ender.

• Liker 1
Skrevet

Mine egne barn får ikke leke eller løpe på kjøkkenet, og heller ikke barn som er på besøk. Etter å ha sagt ifra noen ganger respekteres det. 

mine barns regler gjelder også tantebarn og venner. Sier også ifra når vi spiser. Så måltid hjemme hos meg er alltid roligere enn hos feks ene søsteren min og hos foreldrene mine der alle barna får løpe rundt og gå til/fra bordet og ha leker/ipad med bordet som de vil. Jeg blir gal 

Anonymkode: 27713...3d0

• Liker 1
Skrevet

At du er fyllesyk skal på ingen måte sette en stopper for lek og glede hos barna. Du har selv valgt å klemme i deg alkoholen.

Er heller ingen unnskyldning som kan forsvare det å dytte en 3-åring. 

Synes du handlet hensynsløst og forstår godt at barnas foreldre reagerte. Nå skjønte jeg ikke om det var du eller de som var på besøk, men hadde det vært mine barn som ble behandlet på den måten hadde besøket vært avsluttet rimelig raskt etterpå.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...