Gå til innhold

Steriliserer dere flasker etter 6 mnd?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere som gir flaske til baby, fortsatte dere å sterilisere flaskene etter 6 mnd?

Har delammet fra fødsel. Baby er nå 7 mnd og spiser godt av fast føde, og får fortsatt flaske i tillegg. Jeg kan liksom ikke skjønne vitsen med å sterilisere flaskene lengre nå når hun spiser av bestikk og drikker av tutkopp, som vi ikke steriliserer (andre jeg kjenner som ha fullammet baby og aldri brukt flaske steriliserer ikke tutkopper som brukes ved fast føde).

Pumpeutstyr kan jeg skjønne at man fortsatt bør sterilisere.

Anonymkode: daace...13b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei altså den ungen slikker vel også gulvet. Så det er unødvendig. 

Anonymkode: 4e78b...23d

Skrevet

Det er forskjell på bakterier.

Selv om det er masse bakterier på feks gulv fortsetter man med normal hygiene på «andre ting». Man vasker ekstra nøye over benker og varmebehandlet kjøtt ekstra nøye når det serveres til barn under 6-7 år, syke, eldre eller gravide. Fordi de påregnelig får diaré etc (og etc inkluderer alvorlig sykdom) selv om voksne med fungerende immunforsvar ikke merker så mye. Man er ekstra nøye med kokevarsel for drikkevann, personlig hygiene og matrester ovenfor de samme gruppene.

Poenget: bakteriene som vokser i en lukket beholder som har og vil inneholde melk og spytt og bakteriene på gulvet er ikke «samma greia». Det ene er en tørr overflate der bakteriekulturer ikke vil blomstre og trives. Det andre er den ideelle petridisk. Å sterilisere tar null tid og innsats. Det finnes beholdere jeg som voksen steriliserer selv om «bare» jeg som voksen skal bruke dem. Fordi - bakterier er ikke bakterier like. Noen er skikkelig skumle. Andre hverdagslige. Det steriliseres frem til barnet drikker melk av kopp eller glass. Drikker barnet melk av flaske oppigjennom barnehagealder (uklart hvorfor) må denne steriliseres så lenge den er i bruk. 

Anonymkode: b19a9...f00

• Liker 3
Skrevet

Rådene er vel at man skal sterilisere flasker fram til 6 mnd? Så det trenger du ikke gjøre lenger.

Anonymkode: 88bec...1da

Skrevet

Her steriliserer vi fortsatt etter 9mnd. Bare flasker som blir brukt til mme. Flasker vi gir vann i vasker vi bare som vanlig. 

Anonymkode: 98879...ad5

• Liker 1
Skrevet

Når man bruker mme så bør man det ja. De bakteriene i mme er ikke de samme som når ungen sutter på gulvteppet. Brujer man morsmelk på flaske holder det å vaske de etter 6 mnd 

Anonymkode: 0bc39...e41

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg steriliserte flasker som hadde vert brukt med MME eller morsmelk, til vi gikk over til vanlig kumelk, først da vasket jeg flaskene/koppene til barnet i oppvaskmaskinen. 
Er litt jobb med, ja, men jeg turte ikke å ta sjansen.

Anonymkode: cc056...61c

• Liker 1
Skrevet

Vi steriliserer ikke flasker som er brukt til morsmelk etter 6 mnd. 

Men, er det brukt til erstatning så kan det være potensielt dødelig å ikke alltid sterilisere flaskene. MME kan gi uheldig bakterievekst som rammer babyer hardt. MME-flasker blir sterilisert i hele flaskeperioden. 

Skrevet

Ja, steriliserer flasker til både MM og MME fortsatt. Min er 1 år.

Anonymkode: 9effb...eed

Skrevet

Takk for svar alle!

Kan legge til at vi kun bruker ferdigblandet morsmelkerstatning på kartong, disse skal være sterile, og dermed ikke inneholde de bakteriene som kan være i pulver. Men vi har jo fortsatt sterilisert flasker på bakgrunn av at barnets spytt inneholder bakterier. Men da synes jeg det er rart hvis vi bare skal sterilisere melkeflaskene, og ikke de vanlige tutkoppene.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Takk for svar alle!

Kan legge til at vi kun bruker ferdigblandet morsmelkerstatning på kartong, disse skal være sterile, og dermed ikke inneholde de bakteriene som kan være i pulver. Men vi har jo fortsatt sterilisert flasker på bakgrunn av at barnets spytt inneholder bakterier. Men da synes jeg det er rart hvis vi bare skal sterilisere melkeflaskene, og ikke de vanlige tutkoppene.

Jeg skjønner ikke hva du mener? Det spiller ingen rolle hva slags mme dere bruker. 

Bakterier kan danne seg i melkerestene etter at barnet har drukket ferdig og flasken blir satt på benken, ligger i stellebaggen eller whatever før den vaskes. Alt som er i kontakt med mme anbefales å steriliseres, uansett hva slags flasker det er. 

Bruker du pulver anbefales det at vannet holder minst 70° når pulveret blandes i, for å drepe eventuelle bakterier. Det er ikke fordi man bruker pulver-mme at flaskene skal steriliseres. 

Lar du en helt vanlig melkekartong stå på kjøkkenbenken danner det seg bakterier der også etterhvert. 

Anonymkode: 98879...ad5

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar alle!

Spiller ingen rolle om det er MME på kartong du kjøper ferdig landet, eller MME pulver som du lager selv.

MME er MME 🤷🏽‍♀️

Anonymkode: cc056...61c

Skrevet

Så lenge vi brukte mme så steriliserte alle flaskene.. 

Anonymkode: f06cb...a84

Skrevet

Med mme steriliserte vi ja, men ikke for mm

Anonymkode: 95e09...559

Skrevet

MME skal alltid steriliseres.

Andre ting trenger man ikke sterilisere etter 6 mnd. 

At barn drikker av tutekopp og slikker på gulvet er irrelevant. Man begynner ikke å gi rå kylling ved 6 mnd alder heller bare fordi de begynner å slikke på ting rundt seg. Det er forskjell på bakterier. 

Anonymkode: 04c10...0b7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.12.2025 den 12.41):

Dere som gir flaske til baby, fortsatte dere å sterilisere flaskene etter 6 mnd?

Har delammet fra fødsel. Baby er nå 7 mnd og spiser godt av fast føde, og får fortsatt flaske i tillegg. Jeg kan liksom ikke skjønne vitsen med å sterilisere flaskene lengre nå når hun spiser av bestikk og drikker av tutkopp, som vi ikke steriliserer (andre jeg kjenner som ha fullammet baby og aldri brukt flaske steriliserer ikke tutkopper som brukes ved fast føde).

Pumpeutstyr kan jeg skjønne at man fortsatt bør sterilisere.

Ja en selvfølge for oss

Anonymkode: c95f7...ec2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...