Gå til innhold

Tips om piano

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Barnet mitt ønsker seg piano til jul. Ikke keyboard. Jeg vil at det skal være greit, lite og billig. Noen tips til gode kjøp eller hva jeg skal se etter. Hun er 12 år

Anonymkode: d615d...973

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke tips til merke eller pris, men det viktige er å kjøpe et som har original tangentstørrelse og avstand. 

Anonymkode: 086d5...8a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Barnet mitt ønsker seg piano til jul. Ikke keyboard. Jeg vil at det skal være greit, lite og billig. Noen tips til gode kjøp eller hva jeg skal se etter. Hun er 12 år

Anonymkode: d615d...973

Et piano er ikke en vannkoker eller en støvsuger, så "greit, lite og billig" kan man se bort fra med mindre man vil ha et ubrukelig leketøy som går i stykker etter kort tid.

De mest solgte pianoene som anbefales for nybegynnere med 88 tangenter i full størrelse - noe som er standard - og som produseres av kvalitetsmerker, er Yamaha 145B, som for tiden koster nytt fra ca. kr.4500:

11344118.jpg

https://www.prisjakt.no/product.php?p=11344118

... og Roland FP-10, som ligger litt over kr.5000:

5036539.jpg

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5036539

Kawai kan også være et alternativ selv om man må opp i pris, mens billigprodukter fra Gear4Music er synonymt med skrap.

Dette er solide instrumenter som også kan kjøpes på bruktmarkedet om man vil ha det rimeligere; Yamaha hadde tidligere en modell med produktnavnet Yamaha P-45 som nesten er lik den nye uten at det har skjedd vesentlige endringer.

I en alder av 12 begynner et barns hender vanligvis å bli så store at det ikke gir mening å kjøpe et piano med redusert tangentstørrelse, men man har også voksne pianister med mindre hender, og det finnes pianoer med både DS 5.5 (oktavstørrelse: 14.06 cm) og DS 6.0 (oktavstørrelse: 15.24 cm) - i tillegg til DS 6.5 (oktavstørrelse: 16.51 cm), men de er i en annen prisklasse, så jeg regner med at dette ikke er aktuelt her.

Da er det bare å ønske lykke til med pianospillingen - håper hun får glede av musikken.

Anonymkode: 62c34...36d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...