Gå til innhold

Tips for å lindre tannpine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Så få tannlege til å skrive ut resept. Koster deg maks en femhundrelapp. Eller privat lege. Du kan og oppsøke legevakt på kveldstid

Anonymkode: ff01a...b68

Ingen private leger her, sist kontaktet jeg Kry, men de kunne ikke skrive resept uten å ha fysisk undersøkelse. Legevakta henviser til tannlegen, og tannlegen sier jeg må inn til undersøkelse først. Så ond sirkel her :D  Jeg må også ha medisiner som tillater meg å kjøre bil, da jeg kjører daglig.

TS

Anonymkode: 3bddd...d8f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Problemet er at det ikke kan si hvor mye det koster for midlertidig fylling heller. Så jeg har null peiling på hva det vil koste. Betalingsutsettelse gir de ikke. Skal sjekke med andre regninger, men igjen - når jeg ikke vet hvor mye det vil koste, er det jo umulig å planlegge noe. 

TS

Det er veldig rart hvis de ikke kan sende deg et prisestimat og behandlingstilbud.

Kan du betale med faktura? Det må de uansett sende om kortet ditt blir avvist, f.eks. Da har du fjorten dager stort sett før forfall, og deretter 14 dager før de kan sende inkassovarsel, med gebyr på 39 kr. For å kjøpe deg litt tid..

Men som sagt, med behov for rotfylling + medisiner som gir munntørrhet skal dette gå under Helfo. Såvidt jeg husker dekker Helfo 4500 ca av en rotfylling på nesten 9000, men det er jeksler, så sannsynligvis får du billigere om det er annen tann. 

Anonymkode: 2141b...8c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har fått nei på det allerede, har prøvd. Fikk også avslag fra HELFO, men det kan kanskje skyldes at tannlegen beskrev det klønete. Det er også slik at man må legge ut før man kanskje får refusjon noen måneder senere, har vært borti det i forbindelse med fødsel (utgifter til fly osv), og da måtte jeg vente fem måneder på refusjon. Utrolig tregt system.

TS

Det stemmer ikke. Tannlegen min legger inn Helfo med en gang, og tar oppgjøret med dem selv, så jeg betaler bare min egenandel. Det gjorde hun fra den første timen jeg fikk Helfo.

AnonymBruker
Skrevet

Xylocainsalve får du reseptfritt på apotek, det er bedøvelse (det er også xylocain tannlegen bruker i bedøvelsessprøyte.) Skyll med corsodyl, kanskje kan også halstablettene zyx hjelpe? De nummer også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Herregud hvitløk og nellik. Er vi virkelig så dumme at vi tror på sånt?? Hadde det funket så hadde legene på sykehuset brukt det også. Skaff deg noen ordentlige medisiner

Kanskje en tanke å lese seg opp på hva nellik inneholder, og så kan du sammenlikne det med hva tannlegen ofte blander i midlertidige fyllinger.

Anonymkode: 8398b...784

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det stemmer ikke. Tannlegen min legger inn Helfo med en gang, og tar oppgjøret med dem selv, så jeg betaler bare min egenandel. Det gjorde hun fra den første timen jeg fikk Helfo.

Ikke alle tannleger har direkteoppgjør med Helfo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Xylocainsalve får du reseptfritt på apotek, det er bedøvelse (det er også xylocain tannlegen bruker i bedøvelsessprøyte.) Skyll med corsodyl, kanskje kan også halstablettene zyx hjelpe? De nummer også.

Takk, skal sjekke det ut!

AnonymBruker
Skrevet

Tygg på en nellik. Det lindrer i alle fall den verste smerten.

Anonymkode: 04b7d...11c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Herregud hvitløk og nellik. Er vi virkelig så dumme at vi tror på sånt?? Hadde det funket så hadde legene på sykehuset brukt det også. Skaff deg noen ordentlige medisiner

Det lukta nellik av bedøvelsen forrige gang jeg var hos tannlegen :fnise:

Anonymkode: 04b7d...11c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er veldig rart hvis de ikke kan sende deg et prisestimat og behandlingstilbud.

Jeg og syns dette virker rart! Jeg har alltid fått et estimat hvis det har vært noe jeg har vært usikker på om jeg har tid til.

Anonymkode: 97875...85f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hovedvirkestoffet i nellikolje er eugenol, som har en smertestillende og bedøvende effekt, derfor blir det brukt i tannbehandling også. Så ikke tro at du vet alt så mye bedre fordi du ikke har satt deg inn i det.

Anonymkode: f3d3d...c74

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville heller tatt forbrukslån en å gå over en måned ubehandlet. Og jeg er imot forbrukslån. Men dette er en akutt situasjon. 
hvorfor er ikke lån aktuelt?

AnonymBruker
Skrevet

Du må få det sjekket asap! Bruk kredittkort eller får faktura.

Hvorfor tannverk kan være farlig:

Infeksjonen kan spre seg: En infeksjon i tannen kan spre seg til omkringliggende vev, bein og bløtvev.

Fare for blodforgiftning: I sjeldne tilfeller kan bakterier fra infeksjonen spre seg via blodbanen og forårsake blodforgiftning (sepsis), som kan være livstruende.

Fare for lungebetennelse: Bakterier fra munnhulen kan pustes inn og forårsake lungebetennelse, spesielt hos eldre eller svekkede personer. 

Anonymkode: 8239f...494

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må få det sjekket asap! Bruk kredittkort eller får faktura.

Hvorfor tannverk kan være farlig:

Infeksjonen kan spre seg: En infeksjon i tannen kan spre seg til omkringliggende vev, bein og bløtvev.

Fare for blodforgiftning: I sjeldne tilfeller kan bakterier fra infeksjonen spre seg via blodbanen og forårsake blodforgiftning (sepsis), som kan være livstruende.

Fare for lungebetennelse: Bakterier fra munnhulen kan pustes inn og forårsake lungebetennelse, spesielt hos eldre eller svekkede personer. 

Med denne infoen er det sykt å tenke på at ikke tenner anses som en del av kroppen, men at man må betale i skyhøye summer for å gjøre noe med det. All støtte til deg ts, håper det løser seg og at du snart blir bedre❤️

Anonymkode: bdf93...e3e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Med denne infoen er det sykt å tenke på at ikke tenner anses som en del av kroppen, men at man må betale i skyhøye summer for å gjøre noe med det. All støtte til deg ts, håper det løser seg og at du snart blir bedre❤️

Anonymkode: bdf93...e3e

Helt enig! 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...