Gå til innhold

Tips for å lindre tannpine

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et hull i en tann i overkjeven, som har utviklet seg under en fylling slik at det ikke ble oppdaget før det ble stort og begynte å verke. Nå må tannen rotfylles, men jeg har ikke råd til det før januar. Inntil da må jeg klare å leve på en eller annen måte, og tannen verker (ikke helt uutholdelig, men merkbart nok). Har dere noen tips for å lindre tannpinen noe, slik at jeg overlever frem til midten av januar?

Anonymkode: 3bddd...d8f

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg har et hull i en tann i overkjeven, som har utviklet seg under en fylling slik at det ikke ble oppdaget før det ble stort og begynte å verke. Nå må tannen rotfylles, men jeg har ikke råd til det før januar. Inntil da må jeg klare å leve på en eller annen måte, og tannen verker (ikke helt uutholdelig, men merkbart nok). Har dere noen tips for å lindre tannpinen noe, slik at jeg overlever frem til midten av januar?

Du kan ta ibux/paracet, men hvis du går med verk hadde jeg ikke ventet til januar. Det kan sette seg dritt i og da er det ikke sikkert du holder deg oppegående til januar. Det er faktisk farlig å gå lenge med tannverk. Alternativet er å trekke den. Evt. kan du få tannlegen til borre opp, legge nedi smertestillende og legge en midlertidig fylling. Koster ikke all verden, men da er du i hvert fall safe en stund til.

Anonymkode: 8239f...494

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med å bruke kredittkort? Koster ikke noe om du betaler det ned før rentene begynner å løpe etter ca 45 dager.

Tannverk er det verste.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan ta ibux/paracet, men hvis du går med verk hadde jeg ikke ventet til januar. Det kan sette seg dritt i og da er det ikke sikkert du holder deg oppegående til januar. Det er faktisk farlig å gå lenge med tannverk. Alternativet er å trekke den. Evt. kan du få tannlegen til borre opp, legge nedi smertestillende og legge en midlertidig fylling. Koster ikke all verden, men da er du i hvert fall safe en stund til.

Boring, midlertidig fylling mv. koster over 5 000 kroner her. Det er penger jeg rett og slett ikke har før jeg får januarlønnen. Farlig eller ikke, dette er noe jeg bare må håndtere. Har flere tenner som er ødelagt, og måtte bare la dem være slik siden jeg ikke har titusenvis av kroner for å fikse dem. Det har heller ingenting med dårlig hygiene eller sukker å gjøre, jeg har medfødt svak emalje, pluss medisiner mot kronisk sykdom som fører til munntørrhet og ødelegger tenner. Har søkt om dekning via HELFO, men fikk avslag. Så må bare gå rundt og plages, og forsøke å håndtere smertene så godt det la seg gjøre. 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Tvist skrev (Akkurat nå):

Hva med å bruke kredittkort? Koster ikke noe om du betaler det ned før rentene begynner å løpe etter ca 45 dager.

Tannverk er det verste.

Får ikke kredittkort, da jeg måtte ta opp billån etter at bilen jeg hadde, ble kondemnert. Det er mye som har skjedd i år som medført helt horrible, uforutsette utgifter. Etter at alle regninger er betalt, så har jeg faktisk ingenting å gå på i desember. 

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du en tannlegehøyskole i grei avstand? Der tar de inn pasienter for brøkdel av prisen, og tipper en slik sak vil være utrolig interessant for dem.

Anonymkode: 14061...ff5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men stakkars deg, du kan jo ikke gå sånn en hel måned 😔

Jeg er enig med ...494, dette er farlig! Hold kontakt med de på tannlegekontoret, så de i hvert fall vet om deg og kan ta deg inn akutt. 

Ps, skyller du med Corsodyl? Reseptfritt. 

Anonymkode: d1546...1a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har du en tannlegehøyskole i grei avstand? Der tar de inn pasienter for brøkdel av prisen, og tipper en slik sak vil være utrolig interessant for dem.

Anonymkode: 14061...ff5

Nei, dessverre, bor i gokk. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men stakkars deg, du kan jo ikke gå sånn en hel måned 😔

Jeg er enig med ...494, dette er farlig! Hold kontakt med de på tannlegekontoret, så de i hvert fall vet om deg og kan ta deg inn akutt. 

Ps, skyller du med Corsodyl? Reseptfritt. 

Anonymkode: d1546...1a9

Skal kjøpe Corsodyl etter jobb i dag. Det hjelper ikke å holde kontakt med tannlegekontoret, når de ikke engang kan estimere hva behandlingen vil koste. De har ingen priser listet opp på nett, og kan ikke si om behandlingen kommer på 1 000 kroner, 5 000 kroner eller 15 000 kroner. Det er helt håpløst. De hadde heller ikke noen ledig time før 15. desember.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Har du råd til å borre hullet og få lagt på en midlertidig fylling? Spør tannlegen om betalingsutsettelse? Noen andre regninger du skulle betalt nå, som du kan utsette til januar uten rente?

Anonymkode: 2141b...8c2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Boring, midlertidig fylling mv. koster over 5 000 kroner her. Det er penger jeg rett og slett ikke har før jeg får januarlønnen. Farlig eller ikke, dette er noe jeg bare må håndtere. Har flere tenner som er ødelagt, og måtte bare la dem være slik siden jeg ikke har titusenvis av kroner for å fikse dem. Det har heller ingenting med dårlig hygiene eller sukker å gjøre, jeg har medfødt svak emalje, pluss medisiner mot kronisk sykdom som fører til munntørrhet og ødelegger tenner. Har søkt om dekning via HELFO, men fikk avslag. Så må bare gå rundt og plages, og forsøke å håndtere smertene så godt det la seg gjøre. 

TS

Hvis det koster 5000,- bør du kanskje vurdere å bytte tannlege? Jeg går til privat tannlege og har rotfylt flere ganger. En rotfylling koster fra 6500-8000,- alt etter kompleksitet.

Jeg fikk midlertidig fylling ene gangen og betalte 1700,-, som igjen ble trukket fra når jeg kom tilbake for rotfyllingen. Jeg gikk også med smerter i forkant.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

TS

Kjøp deg tannforsikring, det er flere der som ikke har krav til nullstatus. Og søk Helfo igjen, medisiner + stor skade (som behov for rotfylling defineres som) skal gå under Helfo. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har du råd til å borre hullet og få lagt på en midlertidig fylling? Spør tannlegen om betalingsutsettelse? Noen andre regninger du skulle betalt nå, som du kan utsette til januar uten rente?

Problemet er at det ikke kan si hvor mye det koster for midlertidig fylling heller. Så jeg har null peiling på hva det vil koste. Betalingsutsettelse gir de ikke. Skal sjekke med andre regninger, men igjen - når jeg ikke vet hvor mye det vil koste, er det jo umulig å planlegge noe. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte fikse meg krone nå før jul. Jeg har ikke de pengene. Men jeg har en veldig ålreit tannlege som ga meg en faktura med hele beløpet. Og at jeg betalte det jeg kunne over tid. Jeg har gått til samme tannlege i over 10 år. Så derfor var jeg heldig å få fikset det.

Snakk med tannlegen om situasjonen din. Jeg måtte for et par tre år siden fikse en tann til 20k fordi jeg ventet. 

Anonymkode: 97875...85f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis det koster 5000,- bør du kanskje vurdere å bytte tannlege? Jeg går til privat tannlege og har rotfylt flere ganger. En rotfylling koster fra 6500-8000,- alt etter kompleksitet.

Jeg fikk midlertidig fylling ene gangen og betalte 1700,-, som igjen ble trukket fra når jeg kom tilbake for rotfyllingen. Jeg gikk også med smerter i forkant.

Vi har ETT tannlegekontor her jeg bor. Som sagt, bor i gokk. Vi hadde to kontorer, men det andre ble stengt i fjor. Da tar de akkurat de prisene de ønsker. Vi har også offentlig tannlegetjeneste, men det er kun for barn/ungdom og folk som har hatt dem siden de var barn/ungdom. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Ibux er mitt beste råd.

Fy faen for et ræva helsesystem vi har. Tannpine er jo noe av den verste merten folk kan ha, og så er det kun lommeboka som kan gi smerelindring. Håpløst.

Anonymkode: d15d7...946

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ring inn og be om time, og spør om du kan få faktura med avbetaling. Jeg har tidligere jobbet på ett tannlegekontor og der kunne pasienten også få velge forfallsdato. 
Vi ville jo hjelpe, og en skal ikke gå rundt slik. Og be tannlegen spesifisere behovet for refusjon. Du skal i følge det du sier ga krav på det.

Anonymkode: d99fc...150

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Snakk med tannlegen om du kan utsette betalingen eller dele opp i mindre beløp. Det høres fryktelig ut å ha det slik. 

Et gammelt kjerringråd er å tygge hel kyddernellik eller bruke eterisk olje fra kryddernellik. Det lindrer de verste smertene men fjerner dem ikke helt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ibux er mitt beste råd.

Fy faen for et ræva helsesystem vi har. Tannpine er jo noe av den verste merten folk kan ha, og så er det kun lommeboka som kan gi smerelindring. Håpløst.

Anonymkode: d15d7...946

Det er håpløst. Og det hjelper ikke å si at det er farlig - har man ikke råd, så har man ikke råd. Skulle jeg fikse hele tanngarden, ville jeg ha sikkert måttet betale 100 000 +. Så tannhelse er kun for rikinger nå til dags. Det er også svært rart å ha en tjeneste uten faste priser. Alle andre tjenester (rørlegger, mekaniker mv) har jo faste priser på tjenester slik at man kan planlegge og beregne. Men tannlegen kan ikke engang si hva undersøkelsestimen vil koste.

TS

• Liker 2
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...