Gå til innhold

Dere som har baby/barn med brune øyne, når ble de brune?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er kun min søster som fikk se min datter med blå øyne. Hun påstår at de var blå like etter fødselen, men de var brune da jeg så henne litt senere.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De hadde rare tåkete gråktige øyne, men da de var tre var de brune.

Anonymkode: c06d1...e3a

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (På 2.12.2025 den 13.16):

Det stemmer ikke. Brun er dominant. Dersom hele fars familie har brune øyne, er det vel faktisk 100 % sjanse for at barna hans får brune øyne, fordi han ikke har noe recessivt "blå-gen" å gi videre. Er han norsk/europeisk, er det lite sannsynlig, da. Men er han fra et asiatisk eller afrikansk land, f.eks. 

Både jeg og mannen har brune øyne, men ulike nyanser - jeg har mørkebrune og han mer grønnbrune. Vi har to barn med mørkebrune og ett barn med grønne/grønnbrune øyne. Vi er for øvrig begge europeiske med både blå- og brunøyde forfedre.

De to brunøyde så vi tidlig at kom til å få brune øyne. De var født med veldig mørke øyne i en ubestemmelig, mørkegrå farge, og når sola skinte på dem, så de brune ut. Det tok likevel et par måneder før øynene så helt brune ut i alle lysforhold. 

Barnet med grønne øyne hadde mørkeblå øyne første leveåret, før de gradvis ble mer grønne (med noen spetter at brunt i).

Nei, det er du som tar feil. Jeg lærte også på barne- og ungdomsskolen at øyefarge arvet på den måten, men det er blitt avkreftet. Det er langt flere gener enn det man trodde da som påvirker øyefarge. To foreldre med blå øyne kan få barn med brune øyne, selv om sannsynligheten er lav, og to foreldre med brune øyne kan få barn med blå øyne (langt mer sannsynlig enn foregående eksempel).

https://www.verywellhealth.com/genetics-of-eye-color-3421603

Anonymkode: 4addf...cae

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er du som tar feil. Jeg lærte også på barne- og ungdomsskolen at øyefarge arvet på den måten, men det er blitt avkreftet. Det er langt flere gener enn det man trodde da som påvirker øyefarge. To foreldre med blå øyne kan få barn med brune øyne, selv om sannsynligheten er lav, og to foreldre med brune øyne kan få barn med blå øyne (langt mer sannsynlig enn foregående eksempel).

https://www.verywellhealth.com/genetics-of-eye-color-3421603

Anonymkode: 4addf...cae

Ja, jeg vet at to med blå øyne kan få barn med brune øyne og motsatt. Men i begge tilfellene må man ha et gen av det motsatte å gi bort. Man kan ikke gi videre egenskaper man ikke har (enten selv eller lenger tilbake i slekta). To hvite mennesker uten svarte forfedre kan ikke få et barn med svart hud, for eksempel. Det er det samme med øyenfarge. Er man fra en slekt med kun brunøyde, kan man ikke få et blåøyd barn, som jeg skrev i innlegget mitt. Har man brune øyne selv, men forfedre med blå øyne, jan man få blåøyde barn selv - det har jeg heller aldri skrevet at man ikke kan.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...