AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:52 #1 Skrevet tirsdag kl. 10:52 Som overskriften. Når gikk øyenfargen fra blå til brun? Og har begge foreldre brune øyne, eller bare en av dere? Jeg har blå, mannen har brune. Vi har et barn på 8 mnd som har hatt mørkeblå øyne med et brunskjær helt siden han var født, men de blir liksom ikke skikkelig brune. Anonymkode: a0d06...7c5
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:56 #2 Skrevet tirsdag kl. 10:56 Det hadde hun fra start av. Når jeg ser på bilder så var de brune far og med første bile hvor øynene var åpne. Anonymkode: 624eb...fbd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:57 #3 Skrevet tirsdag kl. 10:57 Den eldste gikk fra blå til brune da han var rundt 3,5. Den yngste gikk fra blå til grønn da hun var rundt 3, men så har det fortsatt å utvikle seg. Nå var hun en nydelig hazel-farge. Anonymkode: db869...c29 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:57 #4 Skrevet tirsdag kl. 10:57 Det er jo ikke sikkert han får brune. At brun er dominant er en myte. Om hele din slekt er blå og hele hans slekt er brune så er det 50/50. Mitt barn har blå øyne selv om far og hans familie har brune. Anonymkode: 730a4...7d7
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 10:58 #5 Skrevet tirsdag kl. 10:58 Rundt 1 år. Anonymkode: caf27...15e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:02 #6 Skrevet tirsdag kl. 11:02 Fra fødselen. Mannen min er svart og jeg er hvit, han har brune øyne, jeg har grønne. Anonymkode: b53dd...291
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:08 #7 Skrevet tirsdag kl. 11:08 Var aldri blå. De er helt mørkebrune Anonymkode: 6d33c...68e
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:11 #8 Skrevet tirsdag kl. 11:11 Var aldri blå, var så mørke at man ikke kunne se fargen skikkelig. Far har brune øyne, så var ganske åpenbart Anonymkode: 95a5d...107
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 11:11 #9 Skrevet tirsdag kl. 11:11 Har barn med blå og brune øyne. Hun som fikk brune hadde mørkere øyne fra fødsel av, men var nok mange måneder før det ble helt tydelig at de ville bli brune. Hun som har blå, var mye lysere ig tydeligere blå fra første stund. Så slik sett visste jeg fra fødsel at hun med brune ville bli brune. Anonymkode: d9046...a64
Uanonym bruker Skrevet tirsdag kl. 12:16 #10 Skrevet tirsdag kl. 12:16 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ikke sikkert han får brune. At brun er dominant er en myte. Om hele din slekt er blå og hele hans slekt er brune så er det 50/50. Mitt barn har blå øyne selv om far og hans familie har brune. Anonymkode: 730a4...7d7 Det stemmer ikke. Brun er dominant. Dersom hele fars familie har brune øyne, er det vel faktisk 100 % sjanse for at barna hans får brune øyne, fordi han ikke har noe recessivt "blå-gen" å gi videre. Er han norsk/europeisk, er det lite sannsynlig, da. Men er han fra et asiatisk eller afrikansk land, f.eks. Både jeg og mannen har brune øyne, men ulike nyanser - jeg har mørkebrune og han mer grønnbrune. Vi har to barn med mørkebrune og ett barn med grønne/grønnbrune øyne. Vi er for øvrig begge europeiske med både blå- og brunøyde forfedre. De to brunøyde så vi tidlig at kom til å få brune øyne. De var født med veldig mørke øyne i en ubestemmelig, mørkegrå farge, og når sola skinte på dem, så de brune ut. Det tok likevel et par måneder før øynene så helt brune ut i alle lysforhold. Barnet med grønne øyne hadde mørkeblå øyne første leveåret, før de gradvis ble mer grønne (med noen spetter at brunt i). 1 1
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:20 #11 Skrevet tirsdag kl. 12:20 Hvaaaa kan barnet mitt sin øyefarge bytte? Vi har en på fire år. Jeg har brune øyne, mannne blå. Sønnen vår har blå øyne. Er det for sent at de forandrer seg nå? Anonymkode: c04f1...e90
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:26 #12 Skrevet tirsdag kl. 12:26 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvaaaa kan barnet mitt sin øyefarge bytte? Vi har en på fire år. Jeg har brune øyne, mannne blå. Sønnen vår har blå øyne. Er det for sent at de forandrer seg nå? Anonymkode: c04f1...e90 De kan endre blåfarge/bli litt blassere muligens. Men ikke gå over til brune nå. De fleste nyfødte har et visst blåskjær i øynene, slik som kattunger Anonymkode: e2138...641
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:30 #13 Skrevet tirsdag kl. 12:30 Var helt mørkeblå/grønn ved fødsel, og ble brune i løpet av de første månedene. Søsken har blå, og de var lysere og klart blå fra start. Anonymkode: ba2ab...542
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:41 #14 Skrevet tirsdag kl. 12:41 Begge mine gikk gradvis over til brune fra de var 2-3år. (hele min slekt har blå, mens deler av mannens har brune). Anonymkode: 2a371...c5c
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 12:56 #15 Skrevet tirsdag kl. 12:56 Det var helt tydelig da han var 3 mnd. Anonymkode: 958f1...263
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 19:45 #16 Skrevet tirsdag kl. 19:45 Førstemann ble født med mørk, mørk, mørk, mørkblå øyne - de ble brune (som mine) da han var mellom 1 og 2 mnd. Andremann er bare snart 5 mnd, men han har hatt isblå øyne siden fødsel. Helt annen type blå, tipper derfor de forblir blå som pappaens. Anonymkode: 3f0fb...fbd
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 20:08 #17 Skrevet tirsdag kl. 20:08 Uanonym bruker skrev (7 timer siden): Det stemmer ikke. Brun er dominant. Dersom hele fars familie har brune øyne, er det vel faktisk 100 % sjanse for at barna hans får brune øyne, fordi han ikke har noe recessivt "blå-gen" å gi videre. Er han norsk/europeisk, er det lite sannsynlig, da. Men er han fra et asiatisk eller afrikansk land, f.eks. Både jeg og mannen har brune øyne, men ulike nyanser - jeg har mørkebrune og han mer grønnbrune. Vi har to barn med mørkebrune og ett barn med grønne/grønnbrune øyne. Vi er for øvrig begge europeiske med både blå- og brunøyde forfedre. De to brunøyde så vi tidlig at kom til å få brune øyne. De var født med veldig mørke øyne i en ubestemmelig, mørkegrå farge, og når sola skinte på dem, så de brune ut. Det tok likevel et par måneder før øynene så helt brune ut i alle lysforhold. Barnet med grønne øyne hadde mørkeblå øyne første leveåret, før de gradvis ble mer grønne (med noen spetter at brunt i). Mannen min har helt mørkebrune. Jeg har blå/grønne. Ene sønnen har som mannen. Andre har grønne. Anonymkode: 6d33c...68e 1
AnonymBruker Skrevet onsdag kl. 20:09 #18 Skrevet onsdag kl. 20:09 Rundt 6-8 måneder, hadde mørke øyne med blåskjær fra fødsel, så ser man gjerne at de blir lysere eller mørkere. Nå har han hassel/hazel. Vi har faktisk 3 blåøyde besteforeldre og blåøyd far, men så er 50:50, men ble hassel. Anonymkode: 743c3...b8b
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Skrevet 21 timer siden Det tok noen år før mine 2 minste fikk brunaktige øyner. Verken jeg eller far har brune men jeg har grønne og min mor har mørke brune og far har spettet med brune i sine☺️ Anonymkode: 9fe66...644
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #20 Skrevet 16 timer siden Jeg har blå/grå. Mannen brune. Barn 1: brune. Født med blå, og begynte å bli brune rundt 1,5-2 år. Helt brune fra ca 2,5 tror jeg. barn 2: grønne nå. Født med blå. Gikk over i grønn ved ca 2 år. Føler de får mer og mer brunskjær i seg nå. Er 5 år nå. Spent om de endrer seg mer barn 3: lyseblå øyne. Mye lysere enn de to første. Tviler på at de kommer til å endre seg, men blir spennende å se. Er rett over 1,5 år nå. Anonymkode: 1b844...d13
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå