AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #1 Skrevet 2. desember 2025 Min kjæreste har katt, og nå har den fått noe problemer med tennene, og en tannkjøttsykdom som gjør at katta må operere. Dette vil koste noen tusen kroner og kjæresten spøker med at han vurderer å avlive hele katten. Jeg er litt allergisk mot katten. Det er ikke veldig ille, men nok til at det er en plagsom greie. Jeg tar medisiner så vi har funnet en løsning som fungerer greit nok. Helt ærlig har jeg veldig lenge tenkt hvor mye bedre dagene hadde vært om katten ikke var der, jeg tenker det faktisk ganske ofte, men aldri sagt noe til ham selvsagt. Overraskende nok så kjenner jeg meg likevel ganske skuffa over at kjæresten vurderer å avlive katten nå. Å ha dyr er en livslang forpliktelse, og jeg kjenner at kjæresten skuffer meg når han vurderer å avlive en 8 år gammel katt som egentlig er ellers frisk, pga kostnader til tannbehandling for katten fremover. Samtidig så er han forespeilet at dette vil bli noe han sannsynligvis må gjøre hver - annenhvert år med katten. Så det blir jo kanskje 5-8 tusen hver gang. Men hvorfor få husdyr om man ikke er forberedt på de økonomiske forpliktelser? Samtidig så er dette en katt som er usedvanlig skvetten, redd og pysete av seg, så jeg forstår også hans argument at han opplever hele dyrlege besøkene som traumatisk for katten, og at det vil være vanskelig for han å gi katten medisiner og annet etterpå siden han er så skvetten og redd. Hva ville dere tenke i en slik situasjon? Jeg er selv oppvokst med puddel hjemme, og har en forkjærlighet for hund, reagerer allergisk mot katten (men vi har en grei nok løsning), så jeg føler meg ikke partisk når han spør meg til råds. Og jeg synes det er synd å avlive en katt hvis han kun gjør det på bakgrunn av økonomiske aspekter. Anonymkode: 6e6fb...9f1 1
BobbySocks Skrevet 2. desember 2025 #2 Skrevet 2. desember 2025 En redd katt som må opereres så ofte har det ikke bra, så jeg ville nok også vurdert avliving. Jeg ville aldri avlivet for kostnaden alene, men for meg er det viktig at kattene mine har god livskvalitet. 7 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #3 Skrevet 2. desember 2025 Dyrlegen ville nok ikke forslått operasjon hvis det ikke ville gitt videre god livskvalitet for katten. Her spiller nok også mangelfullt dyrehold inn som medvirkende årsak til at katten nå har utviklet tannkjøttsykdom og problemer med tennene. At din kjæreste vurderer avlivning pga kostnaden viser bare at han aldri burde hatt katt eller andre kjæledyr forøvrig. Stakkars katt. Anonymkode: 0dc78...ec6 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #4 Skrevet 2. desember 2025 Min 8 år gamle katt har nettopp operert tennene. Ingen dyr liker dyrlegen, men min håndterer det greit når jeg er der med henne. Det var bare en operasjon + en etterkontroll så var ikke så mye styr for henne. Hun er elkers frisk og livsglad. For meg er det utenkelig å avlive henne pga et kort ubehag hos dyrlegen når hun trolig har så mange år med glede igjen. Som du sier er det et livslangt ansvar, og dyra våre har en tendens til å koste mer jo eldre de blir. Anonymkode: 56cfd...399 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #5 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Min kjæreste har katt, og nå har den fått noe problemer med tennene, og en tannkjøttsykdom som gjør at katta må operere. Dette vil koste noen tusen kroner og kjæresten spøker med at han vurderer å avlive hele katten. Jeg er litt allergisk mot katten. Det er ikke veldig ille, men nok til at det er en plagsom greie. Jeg tar medisiner så vi har funnet en løsning som fungerer greit nok. Helt ærlig har jeg veldig lenge tenkt hvor mye bedre dagene hadde vært om katten ikke var der, jeg tenker det faktisk ganske ofte, men aldri sagt noe til ham selvsagt. Overraskende nok så kjenner jeg meg likevel ganske skuffa over at kjæresten vurderer å avlive katten nå. Å ha dyr er en livslang forpliktelse, og jeg kjenner at kjæresten skuffer meg når han vurderer å avlive en 8 år gammel katt som egentlig er ellers frisk, pga kostnader til tannbehandling for katten fremover. Samtidig så er han forespeilet at dette vil bli noe han sannsynligvis må gjøre hver - annenhvert år med katten. Så det blir jo kanskje 5-8 tusen hver gang. Men hvorfor få husdyr om man ikke er forberedt på de økonomiske forpliktelser? Samtidig så er dette en katt som er usedvanlig skvetten, redd og pysete av seg, så jeg forstår også hans argument at han opplever hele dyrlege besøkene som traumatisk for katten, og at det vil være vanskelig for han å gi katten medisiner og annet etterpå siden han er så skvetten og redd. Hva ville dere tenke i en slik situasjon? Jeg er selv oppvokst med puddel hjemme, og har en forkjærlighet for hund, reagerer allergisk mot katten (men vi har en grei nok løsning), så jeg føler meg ikke partisk når han spør meg til råds. Og jeg synes det er synd å avlive en katt hvis han kun gjør det på bakgrunn av økonomiske aspekter. Anonymkode: 6e6fb...9f1 Da hadde jeg avlivet katten. Å utsette katten for masse behandlinger, som i tilegg er skvetten og redd. I tilegg, risikere å gå med tannsmerter. Bare det er grunn nok for meg. Så kommer din allergi på topen, og store kostnader Høres ut som ok at pus får slippe Anonymkode: 01a13...4f6 2 2
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #6 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dyrlegen ville nok ikke forslått operasjon hvis det ikke ville gitt videre god livskvalitet for katten. Her spiller nok også mangelfullt dyrehold inn som medvirkende årsak til at katten nå har utviklet tannkjøttsykdom og problemer med tennene. At din kjæreste vurderer avlivning pga kostnaden viser bare at han aldri burde hatt katt eller andre kjæledyr forøvrig. Stakkars katt. Anonymkode: 0dc78...ec6 Nja.. Det er et medfødt tannkjøttsykdom som han sannsynligvis alltid har hatt. Men det hadde hjulpet om han hadde pusset tennene hans. Men, igjen, katten er meget redd og skvetten av seg så han er utagerende om man forsøker å holde han fast eller håndtering. Det er mye bedre i dag enn når han først tok imot katta fra dyrebeskyttelsen for noen år siden, men det har ikke vært utvikling de siste par årene. Så tannpuss er dessverre så og si umulig. Ellers er det, så langt jeg ser, et godt kattehold med årlige turer til veterinær og helsesjekk, vaksiner osv. Anbefalt fôr tilpasset katten. Anonymkode: 6e6fb...9f1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #7 Skrevet 2. desember 2025 Det fremgår ikke helt av innlegget ditt, mener du her avliving i regi av dyrlegen eller å avlive "på egen hånd"? Hvis det er det første vil jo dyrlegen kunne gi råd om hvilket utfall man kan forvente av operasjonen og om katten vil kunne ha et godt og langt liv etter operasjon. Anonymkode: 2e334...12f
Tvist Skrevet 2. desember 2025 #8 Skrevet 2. desember 2025 Tennkjøttsykdom er vanlig hos katter. Min katt har ingen tenner, hun fanger mus og fugler og er aktiv som før, det hemmer henne ikke. Ville bare fått tatt operasjonen med en gang , ingen grunn til å utsette det.
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #9 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det fremgår ikke helt av innlegget ditt, mener du her avliving i regi av dyrlegen eller å avlive "på egen hånd"? Hvis det er det første vil jo dyrlegen kunne gi råd om hvilket utfall man kan forvente av operasjonen og om katten vil kunne ha et godt og langt liv etter operasjon. Anonymkode: 2e334...12f Nei, altså den tanken å avlive på egenhånd har aldri slått meg som et alternativ. Jeg kan aldri i verden tro at han skulle tenkt på den muligheten ei gang. Nå har han ikke spesifikt sagt noe konkret, men jeg er temmelig trygg på at han mener hos veterinær. Katten vil kunne ha et langt og godt liv, er frisk og fin ellers. Men må som nevn regne med å måtte innom veterinær får et lite inngrep hver år, evt hver annet år, både pga trekke tenner og slikt som medføres av sykdommen. Årlig til vanlig helsesjekk og vaksiner og vurdering, deretter evt for operasjon, og en ny gang for å sjekke at det har grodd fint. Så det blir 1-3 besøk hos veterinær fremover årlig. Og Katten vil miste alle tenner på et tidspunkt. Veterinær sier at Katten vil leve et fint liv uten og alt er bra. Men at eier må vurdere det oppmot hvor redd Katten er, både under selve besøke, men også for å fange Katten hjemme etterpå for å gi medisiner. Det er mye styr for en katt som ikke vil la seg fange. Ellers et godt liv 95% av tiden. Eneste er om vi har besøk så er hun redd, lar seg ikke fange og er skvetten. Men for det meste er det bare oss og da er hun den koseligste, rolige katta som bare vil kose. Anonymkode: 6e6fb...9f1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #10 Skrevet 2. desember 2025 Kanskje det er flere grunner du ikke vet om til avlivning? Og kanskje DU er grunnen til at han vurderer avlivning nå? Er jo ikke så hyggelig å vite at man har en kjæreste som ikke tåler/liker katten man eier. Kanskje han har en hel bolle med forskjellige ting som alder, helse, kostnader, deg, kattens frykt, kattens smerter, orket med å eie katt, orket med å ta katten til veterinær, økonomi, lyst, ønsker å leve uten husdyr osv. Dette kan du ikke være skuffet over, for det er ikke din vurdering å ta. Ironisk nok er avlivning det beste for deg, samtidig som du ønsker det selv. Anonymkode: 7a88e...b88
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #11 Skrevet 2. desember 2025 Tvist skrev (6 minutter siden): Tennkjøttsykdom er vanlig hos katter. Min katt har ingen tenner, hun fanger mus og fugler og er aktiv som før, det hemmer henne ikke. Ville bare fått tatt operasjonen med en gang , ingen grunn til å utsette det. Jeg ser jeg har formulert innlegget litt dumt. Har allerede hatt tre operasjoner. 1 år siden, 2 år siden, 3 år siden. Og er forespeilet at katten vil være uten tenner om noen år, og vil kunne leve helt fint. Utfordringen er visstnok at dette blir nok en greie hvert år fremover. Noe som begynner å bli kostbart. Mye stress. Som jeg mener ikke er et godt argument. Men også at det er ganske traumatisk for katten å bli fanget, tatt med dit og utagerende oppførsel. Vi sliter Mye i etterkant å få gitt han medisiner (smertestillende). Og det forstår jeg. Katten er jo livredd for lyder og bærer nok med seg noen vonde opplevelser fra før dyrebeskyttelsen hadde han. Anonymkode: 6e6fb...9f1 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #12 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kanskje det er flere grunner du ikke vet om til avlivning? Og kanskje DU er grunnen til at han vurderer avlivning nå? Er jo ikke så hyggelig å vite at man har en kjæreste som ikke tåler/liker katten man eier. Kanskje han har en hel bolle med forskjellige ting som alder, helse, kostnader, deg, kattens frykt, kattens smerter, orket med å eie katt, orket med å ta katten til veterinær, økonomi, lyst, ønsker å leve uten husdyr osv. Dette kan du ikke være skuffet over, for det er ikke din vurdering å ta. Ironisk nok er avlivning det beste for deg, samtidig som du ønsker det selv. Anonymkode: 7a88e...b88 Det spiller nok inn mye ulike faktorer ja. Og helt klart så er det en liten påkjenning med min allergi for oss begge ja, men det siste året har vi fått til en ordning som fungerer. Og han ønsker ikke katt senere tror jeg. I hvert fall ikke en katt fra dyrebeskyttelsen. Så mye sannsynlig er det kostnadene som kommer på toppen av det hele som var utslagsgivende. Min allergi, katten er litt vanskelig, kostnader, mye stress med årlige operasjoner, tidsbruk, kattens stress. Det er nok samlet ja. Takk som påpeker det. Det ser jeg jo at nok stemmer. Anonymkode: 6e6fb...9f1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #13 Skrevet 2. desember 2025 Høres ut som dere leter etter unnskyldninger. Vedder på at om denne avlives, går det ett kvarter, så skal han ha en ny. Anonymkode: 9713e...8fe 1
Tvist Skrevet 2. desember 2025 #14 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ser jeg har formulert innlegget litt dumt. Har allerede hatt tre operasjoner. 1 år siden, 2 år siden, 3 år siden. Og er forespeilet at katten vil være uten tenner om noen år, og vil kunne leve helt fint. Utfordringen er visstnok at dette blir nok en greie hvert år fremover. Noe som begynner å bli kostbart. Mye stress. Som jeg mener ikke er et godt argument. Men også at det er ganske traumatisk for katten å bli fanget, tatt med dit og utagerende oppførsel. Vi sliter Mye i etterkant å få gitt han medisiner (smertestillende). Og det forstår jeg. Katten er jo livredd for lyder og bærer nok med seg noen vonde opplevelser fra før dyrebeskyttelsen hadde han. Anonymkode: 6e6fb...9f1 Er det mulig å trekke de gjenværende tennene? Så det ikke blir et problem fremover?
Tabris Skrevet 2. desember 2025 #15 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det spiller nok inn mye ulike faktorer ja. Og helt klart så er det en liten påkjenning med min allergi for oss begge ja, men det siste året har vi fått til en ordning som fungerer. Og han ønsker ikke katt senere tror jeg. I hvert fall ikke en katt fra dyrebeskyttelsen. Så mye sannsynlig er det kostnadene som kommer på toppen av det hele som var utslagsgivende. Min allergi, katten er litt vanskelig, kostnader, mye stress med årlige operasjoner, tidsbruk, kattens stress. Det er nok samlet ja. Takk som påpeker det. Det ser jeg jo at nok stemmer. Anonymkode: 6e6fb...9f1 8 år er egentlig ikke noen alder for en katt. Sier meg enig med at dere kan høre med dyrlegen om det kan være best for katten, pga omstendighetene, og bare trekke de resterende tennene. Vår katt levde også fint uten tenner og ble avlivet senere pga annen sykdom. Dere kan også høre med dyrlege om beroligende som dere kan gi før dere skal til dyrlegen, samt evt også før medisinering. 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #16 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Høres ut som dere leter etter unnskyldninger. Vedder på at om denne avlives, går det ett kvarter, så skal han ha en ny. Anonymkode: 9713e...8fe Jeg leser ikke TS som en bruk-og-kast-kandidat i det hele tatt. Anonymkode: 8f709...9bf 1
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #17 Skrevet 2. desember 2025 Man avliver ikke en katt på 8år. Min ble 18!! Anonymkode: 14d44...8b8
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #18 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Min kjæreste har katt, og nå har den fått noe problemer med tennene, og en tannkjøttsykdom som gjør at katta må operere. Dette vil koste noen tusen kroner og kjæresten spøker med at han vurderer å avlive hele katten. Jeg er litt allergisk mot katten. Det er ikke veldig ille, men nok til at det er en plagsom greie. Jeg tar medisiner så vi har funnet en løsning som fungerer greit nok. Helt ærlig har jeg veldig lenge tenkt hvor mye bedre dagene hadde vært om katten ikke var der, jeg tenker det faktisk ganske ofte, men aldri sagt noe til ham selvsagt. Overraskende nok så kjenner jeg meg likevel ganske skuffa over at kjæresten vurderer å avlive katten nå. Å ha dyr er en livslang forpliktelse, og jeg kjenner at kjæresten skuffer meg når han vurderer å avlive en 8 år gammel katt som egentlig er ellers frisk, pga kostnader til tannbehandling for katten fremover. Samtidig så er han forespeilet at dette vil bli noe han sannsynligvis må gjøre hver - annenhvert år med katten. Så det blir jo kanskje 5-8 tusen hver gang. Men hvorfor få husdyr om man ikke er forberedt på de økonomiske forpliktelser? Samtidig så er dette en katt som er usedvanlig skvetten, redd og pysete av seg, så jeg forstår også hans argument at han opplever hele dyrlege besøkene som traumatisk for katten, og at det vil være vanskelig for han å gi katten medisiner og annet etterpå siden han er så skvetten og redd. Hva ville dere tenke i en slik situasjon? Jeg er selv oppvokst med puddel hjemme, og har en forkjærlighet for hund, reagerer allergisk mot katten (men vi har en grei nok løsning), så jeg føler meg ikke partisk når han spør meg til råds. Og jeg synes det er synd å avlive en katt hvis han kun gjør det på bakgrunn av økonomiske aspekter. Anonymkode: 6e6fb...9f1 Ville vært et enkelt valg for oss. Vi ville avlivet. Det er det vi pleier å gjøre med våre katter første gang de blir så syke at de må til dyrlegen. De 2-3 gangene vi har tatt med en syk katt til dyrlegen, har den ikke blitt med hjem igjen. Anonymkode: 4e23a...3c3
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #19 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ville vært et enkelt valg for oss. Vi ville avlivet. Det er det vi pleier å gjøre med våre katter første gang de blir så syke at de må til dyrlegen. De 2-3 gangene vi har tatt med en syk katt til dyrlegen, har den ikke blitt med hjem igjen. Anonymkode: 4e23a...3c3 Denne tipser jeg politiet og dyrebeskyttelsen om. Barnevernet også tilfelle dere har barn. Anonymkode: 5ccef...a6b
AnonymBruker Skrevet 2. desember 2025 #20 Skrevet 2. desember 2025 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg leser ikke TS som en bruk-og-kast-kandidat i det hele tatt. Anonymkode: 8f709...9bf Jo, når man ikke er villig til å se om operasjonen forbedrer kattens livskvalitet i det minste. Jeg kan forstå at man vurderer avlivning for en katt som har regelmessige operasjoner som gir mye smerte i etterkant hver gang, men det har jo ikke en gang blitt forsøkt en gang. Veterinær anbefaler kun avlivning når det er nødvendig, og det er det ikke nå. Hun bør heller foreslå avlivning av typen, så tenker jeg pipen får en annen låt. Anonymkode: a21e4...f0f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå